Erhvervsudvalget 2011-12
KOM (2012) 0124 Bilag 1
Offentligt
1136662_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om adgangen for
tredjelandes varer og tjenesteydelser til Unionens indre marked for of-
fentlige indkøb og procedurer til støtte for forhandlingerne om adgang
for Unionens varer og tjenesteydelser til tredjelandes markeder for of-
fentlige indkøb, KOM (2012)124 endelig
1.
Resumé
Kommissionen har den 21. marts 2012 fremsat forslag til forordning, der
skal give EU mere tyngde i forhandlingerne af internationale aftaler om of-
fentlige indkøb og dermed skabe markedsåbning i tredjelande.
Baggrunden er, at EU’s marked for offentlige indkøb er mere åbent for varer
og tjenesteydelser fra tredjelande end omvendt, og at adgangsbarrierer i tred-
jelande begrænser EU-virksomheders muligheder for at vinde offentlige
kontrakter uden for EU.
Samtidig vil forslaget klargøre og ensrette de regler, der gælder for adgan-
gen for varer og tjenesteydelser fra tredjelande til EU’s indre marked for
offentlige indkøb. Forslaget giver bl.a. Kommissionen og offentlige ordregi-
vere mulighed for at udelukke varer eller tjenesteydelser fra EU-udbud i de
tilfælde, hvor det pågældende tredjeland ikke tilbyder samme markedsad-
gang.
Forslaget forventes ikke at ville kræve tilpasning af den gældende danske lov-
givning, men
forslaget
kan have statsfinansielle konsekvenser, hvis danske or-
dregivere afskæres fra at vælge det bedste eller billigste tilbud i forhold til
specifikke indkøb. Endvidere vil forslaget kunne få mindre administrative kon-
sekvenser gennem yderligere dokumentationskrav i udbudsprocessen.
2.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2012) 124 endelig af 21. marts 2012 frem-
sendt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om adgangen for
tredjelandes varer og tjenesteydelser til Unionens indre marked for offentli-
ge indkøb.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136662_0002.png
2/9
Forslaget skal understøtte forhandlingerne om adgangen for Unionens varer
og tjenesteydelser til tredjelandes markeder for offentlige indkøb. Forslaget
fastsætter samtidig, hvornår tredjelandes varer og tjenesteydelser har adgang til
EU’s indre marked for offentlige indkøb, og hvornår adgangen kan begrænses.
Forslaget er oversendt til Rådet den 4. april 2012 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 207 og skal behandles ef-
ter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer
afgørelse med kvalificeret flertal.
Ifølge Kommissionen er leverandører fra EU-lande udsat for flere former
for restriktiv praksis i forbindelse med offentlige indkøb i mange af de lan-
de, der er EU’s vigtigste handelspartnere. På nuværende tidspunkt arbejder
EU for at fjerne de eksisterende barrierer for adgangen til de offentlige ind-
købsmarkeder i tredjelande på to måder:
o
Via aktiv deltagelse i WTO-aftalen om offentlige indkøb - Government
Procurement Agreement (GPA). GPA har 15 deltagere udover EU-
landene.
o
Via indgåelse af bilaterale handelsaftaler med enkelte lande.
Mange tredjelande er dog tilbageholdende med at liberalisere deres marke-
der for offentlige kontrakter og give adgang til international konkurrence el-
ler at åbne disse markeder mere, end de allerede har gjort.
I modsætning hertil har EU kun i begrænset omfang reguleret adgangen for
udenlandske varer og tjenesteydelser til EU’s marked for offentlige indkøb.
EU’s marked for offentlige indkøb er derfor i princippet åbent for tilbudsgive-
re fra tredjelande, uanset om EU-virksomheder har adgang til det pågældende
tredjelands marked eller ej.
Nogle EU-lande er egenhændigt begyndt at begrænse adgangen til sine offent-
lige indkøbsmarkeder for varer og tjenesteydelser fra tredjelande, der ikke er
omfattet af en aftale med EU om offentlige indkøb.
Det kan ifølge Kommissionen føre til en opsplitning af EU’s indre marked og
usikkerhed om retstilstanden. Kommissionen ønsker med forslaget at klargøre
og ensrette de regler, der gælder for adgangen for varer og tjenesteydelser fra
tredjelande til EU’s marked for offentlige indkøb.
3.
Formål og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136662_0003.png
3/9
Forslaget fastsætter regler for adgangen for varer og tjenesteydelser fra tred-
jelande til EU’s marked for offentlige indkøb samt procedurer, der støtter
forhandlinger om adgangen for EU’s varer og tjenesteydelser til tredjelandes
markeder for offentlige indkøb.
Formålet med forslaget er at skabe markedsåbning i tredjelande til gavn for
virksomheder i EU, der ønsker at konkurrere på det globale marked for of-
fentlige indkøb.
Forslaget skal styrke EU’s position i forhandlingerne af internationale afta-
ler om offentlige indkøb, idet redskaberne i forslaget skal give tredjelande,
der har begrænset deres markedsadgang, et incitament til at påbegynde drøf-
telser med EU om øget markedsadgang.
Samtidig vil forslaget præcisere og ensrette de regler, der gælder for adgan-
gen for varer og tjenesteydelser fra tredjelande til EU’s indre marked for of-
fentlige indkøb.
Forslaget sondrer mellem:
1) Varer og tjenesteydelser med oprindelse i tredjelande,
der er omfat-
tet
af en aftale med EU med markedsadgangsforpligtelser, og
2) varer og tjenesteydelser med oprindelse i tredjelande,
der ikke er om-
fattet
af en sådan aftale.
Ad 1): Varer og tjenesteydelser fra tredjelande,
der er omfattet
af markeds-
adgangsforpligtelser overfor EU, behandles på samme måde som EU’s varer
og tjenesteydelser. Det samme gælder varer og tjenesteydelser med oprin-
delse i de mindst udviklede lande samt varer og tjenesteydelser fra EØS-
landene.
Ad 2): I forhold til varer og tjenesteydelser fra tredjelande,
der ikke er om-
fattet
af en aftale med EU med markedsadgangsforpligtelser for de pågæl-
dende varer eller tjenesteydelser, indeholder forslaget følgende tre hoved-
elementer:
1) Ordregiver kan udelukke tredjelandes varer eller tjenesteydelser fra et kon-
kret udbud
Forslaget giver ordregivende myndigheder i EU mulighed for - under tilsyn
af Kommissionen – i forbindelse med konkrete udbud at udelukke tilbud,
der for en væsentlig del (over 50 pct.) består af varer og tjenesteydelser fra
tredjelande, der ikke er omfattet af en aftale med EU med markedsadgangs-
forpligtelser. Kontrakten skal have en værdi på over 37 mio. kr., og enhver
udelukkelse skal godkendes af Kommissionen efter nogle nærmere fastsatte
kriterier.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136662_0004.png
4/9
Det er op til den ordregivende myndighed at beslutte, om man med Kom-
missionens godkendelse ønsker at anvende denne udelukkelsesmulighed.
Hvis muligheden anvendes, skal det angives på forhånd i Den Europæiske
Unions Tidende, og tilbudsgiverne forpligtes til at oplyse om oprindelsen af
de varer og tjenesteydelser, der er indeholdt i deres tilbud, og deres værdi.
For kontrakter under 37 mio. kr. vil EU’s offentlige indkøbsmarked fortsat
være åbent med den konsekvens, at det ikke vil være tilladt at udelukke va-
rer og tjenesteydelser fra tredjelande.
2) Kommissionen kan begrænse adgangen for tredjelandes varer og tjeneste-
ydelser
Kommissionen får mulighed for på eget initiativ eller efter anmodning fra
medlemslande eller virksomheder i EU at begrænse adgangen for varer og
tjenesteydelser fra tredjelande, hvis det konstateres, at et tredjeland har op-
stillet restriktive foranstaltninger for offentlige indkøb, og det pågældende
tredjeland nægter at indlede forhandlinger, der skal rette op på skævhederne
i markedsadgangen. Foranstaltningerne kan bestå i udelukkelse af tilbud el-
ler en prisstraf.
Forslaget indeholder en undtagelsesbestemmelse, så offentlige ordregivere,
trods begrænsninger indført af Kommissionen, kan indkøbe varer og tjene-
steydelser fra de pågældende tredjelande:
o
Hvis der ikke er varer eller tjenesteydelser til rådighed, som er fra EU
eller lande med markedsadgangsforpligtelser, og som opfylder ordregi-
vers krav, eller
o
Hvis køb af varer eller tjenesteydelser fra EU eller et land med markeds-
adgangsforpligtelser vil resultere i en uforholdsmæssig stor stigning i
kontraktens pris eller omkostninger.
3) Unormalt lave bud
Offentlige ordregivere skal underrette de øvrige tilbudsgivere, hvis ordregi-
ver har til hensigt at acceptere et unormalt lavt tilbud, hvor andelen af varer
eller tjenesteydelser, der ikke er omfattet af en aftale med EU med markeds-
adgangsforpligtelser, overstiger 50 pct. af den samlede kontraktsum.
Underretningen skal være skriftlig og indeholde en begrundelse for de
unormalt lave priser eller omkostninger. Denne del af forslaget skal øge
gennemsigtigheden ved behandlingen af unormalt lave bud. Begrundelsen
for de unormalt lave priser eller omkostninger kan undlades, hvis det vil væ-
re til skade for offentlige eller private interesser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136662_0005.png
5/9
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at nærhedsprincippet ikke finder anvendelse, idet for-
slaget til forordning falder under EU’s eksklusive kompetence. (Artikel 207
vedr. den fælles handelspolitik i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde)
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
6.
Gældende dansk ret
Reglerne for offentligt indkøb er fastsat i udbudsdirektiv nr. 2004/18/EF og
forsyningsvirksomhedsdirektiv nr. 2004/17/EF, der er implementeret ved be-
kendtgørelse nr. 712 af den 15. juni 2011 med senere ændring ved bekendt-
gørelse nr. 985 af den 17. august 2011. Bekendtgørelserne har hjemmel i
Lovbekendtgørelse nr. 600 af den 30. juni 1992.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da
forordningen er umiddelbart gældende i medlemsstaterne.
Forslaget kan have statsfinansielle konsekvenser, hvis Kommissionen begræn-
ser adgangen for varer og tjenesteydelser fra tredjelande, og danske ordregi-
vere dermed afskæres fra at vælge det bedste eller billigste tilbud, hvilket kan
medføre højere priser på visse indkøb.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget kan indebære, at offentlige ordregivere som følge af en evt. udeluk-
kelse af varer og tjenesteydelser fra et eller flere tredjelande må affinde sig
med, at der alene er dyrere eller dårligere produkter eller ydelser til rådighed,
end hvis der ikke var sket en udelukkelse.
Efter omstændighederne vil forslaget kunne have skadelige virkninger for dan-
ske virksomheder, der har henlagt dele eller hele produktionen til tredjelande,
bruger underleverandører fra tredjelande eller indgår i joint ventures med virk-
somheder i tredjelande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136662_0006.png
6/9
Omvendt kan forslaget – på langt sigt – resultere i øget markedsadgang for
danske virksomheder til de globale markeder for offentlige indkøb.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget forventes ikke generelt at få væsentlige administrative konsekvenser
for erhvervslivet. Dog vil forslaget kunne få administrative konsekvenser i
form af løbende byrder, idet danske virksomheder kan blive anmodet om at
uddybe oplysningerne om oprindelsen af de varer og tjenesteydelser, der er
indeholdt i deres tilbud, og deres værdi.
Dette vil være særligt relevant for de mange danske virksomheder, der har
henlagt hele eller dele af produktionen til tredjelande eller som anvender un-
derleverandører fra tredjelande.
Dokumentation vil kun skulle ske, hvis Kommissionen træffer restriktive for-
anstaltninger over for varer eller tjenesteydelser fra tredjelande eller ordregi-
vende myndigheder i EU vælger at udelukke varer eller tjenesteydelser i for-
bindelse med konkrete udbud.
10.
Høring
Forslaget har været i høring i Handelspolitisk Specialudvalg og EU-
Specialudvalg for Konkurrenceevne, Vækst og Forbrugerspørgsmål med frist
den 10. april 2012.
DI, Dansk Erhverv, Danmarks Rederiforening og Dansk Byggeri har afgivet
bemærkninger til forslaget.
DI og Dansk Erhverv kan overordnet ikke tilslutte sig forslaget. Organisatio-
nerne ønsker generelt, at der skabes bedre adgang for europæiske virksomhe-
der til at byde på offentlige kontrakter uden for EU, men midlet bør være in-
ternationale handelsaftaler og ikke de foreslåede muligheder for at begrænse
adgangen til offentlige kontrakter i EU.
Hvis forslaget vedtages, kan det få tredjelande til at svare igen ved at fastfryse
eller forværre europæiske virksomheders adgang til tredjelandets marked for
offentlige indkøb.
Endvidere kan forslaget medvirke til at legitimere, at EU’s handelspartnere
indfører protektionistiske tiltag på områder, hvor de ellers tilbyder bedre mar-
kedsadgang, end EU gør, til skade for danske virksomheder. Forslaget kan
yderligere gøre det sværere for danske virksomheder, som har henlagt dele af
produktionen til lande, der ikke er omfattet af GPA eller dækket af en handels-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136662_0007.png
7/9
aftale med EU, at vinde EU-udbud. Det samme gælder, hvis danske virksom-
heder anvender underleverandører eller indgår i joint ventures med virksom-
heder fra sådanne lande.
Dansk Erhverv fremhæver, at EU – uanset manglende gensidig markedsad-
gang i visse tredjelande – nyder godt af at have et åbent marked for offentlige
indkøb, fordi det giver lave udgifter for det offentlige og skaber incitament til
innovation og produktivitetsforbedringer i europæiske virksomheder. Forslaget
kan ramme virksomheder fra tredjelande, der har datterselskaber i Danmark,
med negative konsekvenser for udenlandske investeringer og den relaterede
vækst og beskæftigelse her i landet.
DI kan ikke tilslutte sig, at ordregivere i EU får adgang til at udelukke tredje-
landes varer eller tjenesteydelser fra et konkret udbud, mens DI som udgangs-
punkt er positiv overfor, at Kommissionen får hjemmel til at begrænse adgan-
gen, da der bør tages skridt til at rette op på ubalancen i markedsadgangen hos
visse tredjelande. Imidlertid bør begrænsninger i adgangen til EU’s marked
ifølge DI være den sidste udvej og bør først benyttes, når alle andre mulighe-
der er udtømt.
DI gør yderligere gældende, at forslaget vil medføre øget administration for
virksomhederne med at dokumentere oprindelse, ligesom oplysninger om
værdien af varer eller tjenesteydelser i et tilbud ofte vil være fortrolige. Hertil
kommer, at oplysningerne vil være svære for ordregiver at efterprøve.
Danmarks Rederiforening oplyser, at danske rederier ikke oplever store pro-
blemer ved offentlige udbud i tredjelande. Det er derfor vigtigt, at eventuelle
europæiske tiltag, der skal gengælde for manglende markedsadgang i tredje-
lande, overvejes nøje under hensyntagen til andre europæiske erhvervsinteres-
ser i de pågældende lande, som bør undersøges grundigt, før der tages nye eu-
ropæiske skridt.
Dansk Byggeri finder, at Kommissionen og EU-landene bør føre kontrol med,
om tredjelande diskriminerer over for virksomheder fra EU ved offentlige ud-
bud. I givet fald bør Kommissionen være forpligtet til at optage forhandlinger
med det pågældende land, og EU-landene bør kunne udelukke tredjelandets
virksomheder fra EU-udbud, så længe handelshindringen består.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136662_0008.png
8/9
De foreløbige tilkendegivelser fra de øvrige EU-lande viser, at en lang række
lande på det indledende plan er afvisende over for forslaget, og at visse lande
endog er stærkt kritiske overfor forslaget. Begrundelserne er bl.a., at forslaget
vurderes at være det forkerte instrument til at nå det ønskede mål og i værste
fald risikerer at medføre øgede handelsbarrierer, dyrere varer og tjenesteydel-
ser for offentlige ordregivere i EU, mindre konkurrencedygtige europæiske
virksomheder samt øgede administrative byrder.
Omvendt er der andre lande, herunder især Frankrig, der er positivt indstillet
over forslaget.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt, at europæiske virksomheders adgang til de globale
markeder for offentlige indkøb bliver så bred som mulig. Øget adgang til of-
fentlige kontrakter på internationale markeder udgør et stort eksportpotentiale
for danske og øvrige EU-virksomheder. Begrænsninger i adgangen til EU’s
marked vil lede til en svagere konkurrence om EU’s offentlige kontrakter og
dermed øgede priser og lavere produktivitet.
Regeringen arbejder derfor for, at der indføres fleksible redskaber, der kan un-
derstøtte åbning af markederne for offentlige indkøb i tredjelande, fx gennem
indgåelse af handelsaftaler, frem for at der tages lovgivningsmæssige initiati-
ver, der kan indebære en begrænsning af adgangen til EU’s marked for offent-
lige kontrakter.
Det er regeringens foreløbige holdning, at der ikke bør indføres regler, der kan
gøre det sværere for danske virksomheder at vinde EU-udbud, hvis virksom-
heden har henlagt dele eller hele produktionen til tredjelande, bruger underle-
verandører fra tredjelande eller indgår i joint ventures med virksomheder i
tredjelande. Det bør ligeledes undgås, at der påføres danske virksomheder
øgede administrative byrder ved at deltage i EU-udbud i form øgede dokumen-
tationskrav til varer og tjenesteydelsers produktion, oprindelse og pris.
Det er regeringens foreløbige holdning, at ordregivende myndigheder i EU ik-
ke bør gives beføjelse til at udelukke varer og tjenesteydelser fra tredjelande
fra konkrete EU-udbud, da dette vil kunne begrænse konkurrencen i EU om
offentlige kontrakter, ligesom Kommissionen ikke bør tildeles de foreslåede
beføjelser til at lukke dele af EU’s marked for offentlige indkøb for varer og
tjenesteydelser fra specifikke tredjelande.
Det kan ikke udelukkes, at instrumentet vil have en positiv indflydelse i for-
hold til at rette op på ubalancen i forhold til adgangen til de offentlige ind-
købsmarkeder i visse tredjelande. Samtidig indebærer brugen af instrumentet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136662_0009.png
9/9
dog en risiko for gengældelse overfor europæiske virksomheder, samt yderli-
gere handelsbarrierer og protektionisme globalt. Det er derfor regeringens fo-
reløbige generelle holdning, at såfremt der gives mulighed for at begrænse
markedsadgangen til EU’s markeder, bør der være krav om, at instrumentet
udelukkende anvendes, når alle andre muligheder for markedsåbning er ud-
tømt.
Endelig er det er regeringens foreløbige holdning, at bestemmelserne om
unormalt lave bud bør svare til bestemmelserne herom i udbudsdirektiverne.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været fremlagt for Folketingets Europaudvalg.