GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
April 2012
Forslag til Europa-parlamentets og Rådets direktiv om håndhævelse af direktiv
96/71/EF om udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af tjeneste-
ydelser, KOM (2012) 131 endelig
J.nr. 2012-1692
JAIC/shn
1. Resumé
Kommissionen har d. 21 marts 2012 fremlagt forslag til bedre håndhævelse af ud-
stationeringsdirektivet. Det sker på baggrund af en analyse af, at direktivet i dag
ikke håndhæves effektivt nok, og Kommission har gjort forslaget til et nøgleinitiativ
i Akten for Det Indre Marked. Forslaget ændrer ikke ved udstationeringsdirektivet
men har til formål at indføre regler og procedurer, der i højere grad sikrer efterle-
velse af direktivet i form af hindring af omgåelse og mere effektiv sanktionering i
form af 1) hindring af misbrug og omgåelse (kamp mod postboksfirmaer m.v.), 2)
forpligtelse til at give lettilgængelig information om arbejdsvilkår, 3) administra-
tivt samarbejde over grænserne, 4) tilladte og påkrævede kontrolforanstaltninger,
5) håndhævelse – herunder pligt til betinget solidarisk ansvar i forhold til en direk-
te underentreprenør (kædeansvar, 6) inddrivelse af administrative bøder over
grænserne, samt 7) brug af informationssystemet for det indre marked (IMI). Rege-
ringen finder, at nærhedsprincippet er opfyldt, da bedre håndhævelse af et gælden-
de EU-direktiv, der regulerer transnationale situationer, bør ske på EU-plan. Re-
geringen er overordnet positiv for forslaget, der kan styrke arbejdstagernes ret-
tigheder og forbedre den fri bevægelighed og er i overensstemmelse med regerin-
gens egne bestræbelser på at bekæmpe social dumping, som har nogle negative
samfundsøkonomiske konsekvenser.
2. Baggrund
Direktiv 96/71/EF om udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af tje-
nesteydelser (udstationeringsdirektivet) finder anvendelse på virksomheder, der
som led i levering af en tjenesteydelse midlertidigt udstationerer arbejdstagere til
en anden medlemsstat (værtslandet) end den, hvis lovgivning ansættelsesforholdet
er underlagt (hjemlandet). Udstationering kan finde sted i form af:
udstationering i henhold til en aftale mellem virksomheden - der for egen
regning og under egen ledelse udstationerer en medarbejder - og modtage-
ren af tjenesteydelsen (entreprise/underentreprise)
udstationering på et forretningssted eller i en virksomhed, der tilhører kon-
cernen, og som er beliggende i en anden medlemsstat (virksomhedsinterne
udstationeringer)
udstationering gennem et vikarbureau eller lignende til en brugervirksom-
hed, der er etableret i en anden medlemsstat
Uanset hvilken lovgivning, der i øvrigt finder anvendelse på arbejdsforholdet, skal
en udstationeret arbejdstager under udstationeringen være omfattet af værtslandets