Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Att.: Stig Hansen Nørgaard
Den 17. april 2012
Høring over forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om håndhævelse af direktiv
96/71/EF om udstationering af arbejdstagere som
led i udveksling af tjenesteydelser
LO og FTF er anmodet om bemærkninger til forslag til direktiv om håndhævelse af
udstationeringsdirektivet. LO & FTF hilser det velkomment, at der foreslås
bestemmelser, der har til formål at sikre en bedre implementering af udstationerings-
direktivet og hindre omgåelser af direktivet.
Forslaget angiver artikel 53, stk. 1, og artikel 62 i TEUF som hjemmelsgrundlag.
Imidlertid har direktivet som formål at sikre arbejdstagernes rettigheder. Det er derfor
ikke helt forståeligt, at artikel 153 ikke angives som hjemmel.
Forslagets
artikel 3
er en absolut kernebestemmelse. Desværre er den valgte
reguleringsmåde ikke særlig operationel. Man har valgt en såkaldt kvalitativ
angivelse af elementer, der skal indgå i en samlet bedømmelse. Denne
fremgangsmåde skaber stor usikkerhed i retsanvendelsen. I stedet må det anbefales at
anvende absolutte kvantitative elementer. Fx bør det angives, hvor stor en omsætning
en virksomhed må have i hjemlandet for at kunne betegnes som en udstationeret
virksomhed. Tilsvarende bør det angives, hvor længe en arbejdstager kan være
udstationeret, for (fortsat) at kunne betegnes som udstationeret arbejdstager.
Herudover bør det være en absolut betingelse for at kunne anses som udstationeret
arbejdstager, at den pågældende arbejdstager er i besiddelse af en til ham udstedt A1-
blanket, der dækker hele udstationeringsperioden.
I relation til artikel 3 har vi noteret os, at de forskellige elementer i bestemmelsen
benævnes forskelligt i henholdsvis bemærkning til bestemmelsen og i selve
bestemmelsen i den danske oversættelse. I bemærkningerne til bestemmelsen side 14,
sidste afsnit, benævnes elementerne således som vejledende, mens de i selve
bestemmelsen side 31, sidste afsnit, benævnes som retningsgivende. Denne