Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
KOM (2012) 0164 Bilag 1
Offentligt
1125011_0001.png
Notat
J.nr. 2011-521-0023
GRUND – OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Den 16. maj 2012
Kommissionens forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS
FORORDNING om forenklede regler for overførsel i det indre marked af
motorkøretøjer, der er indregistreret i en anden medlemsstat.
1.
Resumé
Udkast til forordning om registrering af registrerede køretøjer, der overføres fra en
anden stat.
Forslaget skal ses i sammenhæng med Kommissionens strategiske initiativ til relan-
cering af det indre marked. Målet er at gøre det enklere og billigere for borgere og
virksomheder at flytte et køretøj fra en medlemsstat til en anden.
I forslaget indgår regler for, i hvilken stat et køretøj skal registreres. Registrering af
køretøjer er grundlaget for beskatning af køretøjer.
Forslag vedrørende det indre marked vedtages i Rådet med kvalificeret flertal. For-
slag til harmonisering af skatter på EU-niveau vedtages i Rådet med enstemmighed.
Typisk forhandles indre markedssager i regi af Rådet (konkurrenceevne) og skatte-
sager i regi af Rådet (ECOFIN).
En gennemførelse af forslaget skønnes med betydelig usikkerhed at give den danske
stat et umiddelbart provenutab på i størrelsesordenen 50 mio. kr. årligt.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 4. april 2012 godkendt et forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om forenklede regler for overførsel i det indre marked af
motorkøretøjer, der er indregistreret i en anden medlemsstat, jf. COM(2012)164
final, procedurenummer COD/2012/0082.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF, artikel 114.
Side 1 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1125011_0002.png
Forslaget behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF, artikel
294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Folketinget har modtaget forslaget i dansk sprogudgave den 13. april 2012, jf.
Lissabontraktatens protokol nr. 2 om kontrol med nærhedsprincippet.
3.
Formål og indhold
Forslaget skal ses i sammenhæng med Kommissionens strategiske initiativ til
relancering af det indre marked. Målet er at gøre det enklere og billigere for
borgere og virksomheder at flytte et køretøj fra en medlemsstat til en anden.
Der stilles forslag om at harmonisere, ensrette og forenkle procedurer for regi-
strering af køretøjer, der er registreret i en anden medlemsstat, for borgere, ar-
bejdstagere, arbejdsgivere, biludlejnings- og leasingfirmaer og registrerings-
myndigheder.
Målet nås primært ved at regulere følgende fire forhold:
1)
2)
3)
4)
Regler for, i hvilket land et køretøj skal registreres.
Regler for anerkendelse af den kontrol, en anden medlemsstat har
foretaget i forbindelse med registrering af et køretøj.
Regler for udveksling mellem medlemsstaterne af information om
registrerede køretøjer.
Regler for midlertidige registreringer af køretøjer og for prøveskil-
te.
Forslaget omfatter nærmere definerede motorkøretøjer og påhængskøretøjer
samt visse nærmere definerede motordrevne køretøjer.
Forslaget begrænser ikke medlemsstaternes ret til at friholde køretøjer fra regi-
strering.
Forslaget omfatter ikke køretøjer registreret uden for EU. Men forslaget har re-
levans for EØS-landene.
Et centralt element i forslaget er regler for, i hvilken stat et køretøj skal registre-
res. Herom anføres indledningsvis, at et køretøj skal registreres i den medlems-
stat, hvor indehaveren af registreringsbeviset har sin sædvanlige bopæl. Indeha-
veren af et registreringsbevis er defineret som den person, i hvis navn køretøjet
er registreret.
Til fastlæggelse af en persons sædvanlige bopæl opstilles følgende kriterier:
a)
b)
For et selskab, en forening eller anden juridisk person, den med-
lemsstat, hvor den centrale administration er beliggende.
For et selskabs eller en forenings filial, agentur eller lignende virk-
somhed, den medlemsstat, hvor filialen, agenturet eller den lig-
nende virksomhed er beliggende.
Side 2 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
c)
For en fysisk person, der handler som led i sin erhvervsmæssige
virksomhed, den medlemsstat, hvor den pågældende har sin ho-
vedvirksomhed.
For andre fysiske personer:
i) Det sted, hvor en person sædvanligvis opholder sig, dvs. i
mindst 185 dage inden for et kalenderår, som følge af sin personli-
ge eller erhvervsmæssige tilknytning, eller, når der er tale om en
person uden erhvervsmæssig tilknytning, som følge af den person-
lige tilknytning, der viser, at der består en tæt forbindelse mellem
personen og dennes bopælssted.
ii) En person, som ikke har erhvervsmæssigt og privat tilhørsfor-
hold til samme sted, og som derfor er nødsaget til skiftevis at tage
ophold på forskellige steder i to eller flere medlemsstater, anses
dog for at have sædvanligt opholdssted på stedet for det private
tilhørsforhold på betingelse af, at den pågældende regelmæssigt
vender tilbage hertil.
Betingelsen i litra d, nr. ii), kræves ikke opfyldt, når den pågældende op-
holder sig i en medlemsstat med henblik på udførelse af en arbejdsopgave
af bestemt varighed. At følge undervisningen på et universitet eller en sko-
le medfører ikke overflytning af det sædvanlige opholdssted.
d)
Tilknytningskriterierne er for fysiske personer i vidt omfang en videreførelse af
tilsvarende kriterier i direktiv 83/182/EØF om afgiftsfritagelse inden for Fælles-
skabet ved midlertidig indførelse af visse transportmidler. Det skal dog bemær-
kes, at direktiv 83/182/EØF som udgangspunkt kun omfatter midlertidige op-
hold af ikke over 6-7 måneders varighed.
Efter forslaget skal der ved flytning af sædvanlig bopæl til en anden medlems-
stat først ske registrering senest 6 måneder efter flytningen.
Efter forslaget skal der ved anmeldelse af et registreret køretøj til registrering i
en anden medlemsstat alene forevises registreringsattesten eller andet bevis for
at køretøjet er registreret. På det grundlag skal registreringsmyndigheden ind-
samle de oplysninger, der er fastsat i bilag I, direkte fra registreringsmyndighe-
den i den medlemsstat, hvor køretøjet hidtil har været registreret. Fysisk kontrol
af køretøjet må kun ske i nærmere angivne tilfælde.
Efter forslaget må en registreringsmyndighed kun afvise at registrere et køretøj,
der er registreret i en anden medlemsstat, i nærmere angivne tilfælde, og et af-
slag skal begrundes. Modtageren af et begrundet afslag kan inden for en måned
efter modtagelsen af afslaget anmode myndigheden om at tage afgørelsen op til
fornyet vurdering, og myndigheden har herefter en måned til at revurdere afgø-
relsen.
Efter forslaget kan der ske midlertidig registrering i 30 dage af et uregistreret
køretøj med henblik på overførelse af køretøjet til en anden medlemsstat.
Side 3 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1125011_0004.png
Efter forslaget skal medlemsstaterne give registreringsmyndighederne i andre
medlemsstater direkte adgang til de oplysninger, der er fastsat i bilag I, om regi-
strerede køretøjer under anvendelse af softwareprogrammet EUCARIS.
Efter forslaget fastsættes regler for udlevering af prøveskilte til brug på uregi-
strerede køretøjer. Disse kan kun udleveres til hjemmehørende og velrenomere-
de virksomheder, der forhandler køretøjer eller leverer reparations-, vedligehol-
delses- eller prøvningsydelser i forbindelse med køretøjer. Der er ikke fastsat
begrænsninger for brug af prøveskilte bortset fra, at de køretøjer, skiltene bruges
på, ikke må være til fare for færdselssikkerheden, og ikke må anvendes til er-
hvervsmæssig transport af personer og gods.
Efter forslaget opretter Kommissionen et register over medlemsstaternes regi-
streringsmyndigheder.
Efter forslaget bemyndiges Kommissionen til:
1)
2)
3)
At revidere bilag I om de oplysninger, der skal være tilgængelige
for andre medlemsstaters registreringsmyndigheder.
At revidere bilag II om brug af softwareprogram til udveksling af
oplysninger.
At afgrænse hvilke virksomheder, prøveskilte kan udleveres til, og
gyldighedsperioden for prøveskilte.
Efter forslaget evalueres forordningen efter en årrække.
Efter forslaget træder forordningen i kraft på tyvendedagen efter offentliggørel-
sen i Den Europæiske Unions Tidende.
4.
Europa-Parlamentets udtalelse
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke medtaget et selvstændigt afsnit om nærhedsprincippet,
men anfører under overskriften ”Retsgrundlag – retsaktens form” bl.a.:
”De aktuelle problemer og forskelligheder i forbindelse med de administrati-
ve regler på nationalt plan for så vidt angår omregistrering af motorkøretøjer,
som er registreret i en anden medlemsstat, hæmmer den frie bevægelighed
for disse køretøjer inden for EU. EU har derfor ret til at handle på grundlag af
artikel 114 i TEUF for at sikre, at det indre marked fungerer, når det gælder
brugte motorkøretøjer, som er købt i en anden medlemsstat. Derudover vil
dette forslag ligeledes være nyttigt for borgere, der indfører et motorkøretøj i
en anden bopælsmedlemsstat, for borgere, der anvender et motorkøretøj, som
er registreret i beskæftigelsesmedlemsstaten, samt for biludlejningsfirmaer
(og i mindre omfang leasingfirmaer), der som følge af registreringskrav gæl-
dende for dem eller deres kunder støder på hindringer for den grænseover-
skridende anvendelse af disse køretøjer.”
Side 4 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1125011_0005.png
Regeringen er enig med Kommissionen i, at nationale regler for registrering af
køretøjer udgør en barriere for overførsel af et køretøj fra en medlemsstat til en
anden.
Regeringen finder på denne baggrund, at det er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet, at der fastsættes fælles regler for registrering af køretøjer, der er
registreret i en anden medlemsstat.
6.
Gældende dansk ret
Efter lov om registrering af køretøjer skal biler og motorcykler registreres, før
de tages i brug på færdselslovens område. Det samme gælder i et vist omfang
traktorer, knallerter, påhængs- og sættevogne, campingvogne, påhængsredska-
ber og motorredskaber.
Nærmere regler om registrering af køretøjer er fastsat administrativt i bekendt-
gørelse om registrering af køretøjer m.v., herunder regler for, hvornår et køretøj
skal registreres her i landet frem for i udlandet.
Herefter skal et køretøj registreres her i landet (i Køretøjsregisteret), hvis køre-
tøjet har en ejer med bopæl eller hjemsted her i landet.
Selv om en ejer af et køretøj har bopæl eller hjemsted her i landet, skal der ikke
ske registrering i Køretøjsregisteret, hvis 1) der ifølge en skriftlig aftale er en
bruger af køretøjet, 2) ejeren i brugsaftalen har givet afkald på brugsretten til
køretøjet i brugsperioden, og 3) brugeren ikke har bopæl eller hjemsted her i
landet.
Selv om ingen ejer af et køretøj har bopæl eller hjemsted her i landet, skal der
dog ske registrering i Køretøjsregisteret, hvis der er en bruger af køretøjet, og
denne har bopæl eller hjemsted her i landet. Som bruger anses i denne sammen-
hæng en fysisk eller juridisk person, der i 30 dage eller mere råder over køretø-
jet på færdselslovens område.
Et køretøj kan ikke samtidig være registreret i flere stater.
En person, der er registreret i Det Centrale Personregister med bopæl her i lan-
det, anses at have bopæl her i landet. En person, der ikke er registreret i Det
Centrale Personregister med bopæl her i landet, anses at have bopæl her i landet,
hvis den pågældende opholder sig her i landet i 185 dage eller mere, eller den
pågældende opholder sig her i landet i afbrudte perioder på tilsammen 185 dage
eller mere inden for 12 måneder.
Med hjemsted for en virksomhed sidestilles et fast driftssted, jf. artikel 5 i
OECD’s modelkonvention for beskatning af indkomst og formue.
I tilfælde, hvor en ejer eller bruger af et køretøj samtidig har bopæl i flere stater
mv., anses den pågældende at have bopæl i den stat mv., hvor den pågældende
er hjemmehørende. Ved fastlæggelse af, hvor en person er hjemmehørende, ta-
ges udgangspunkt i de tilknytningskriterier, der er opstillet i direktiv
83/182/EØF om afgiftsfritagelse inden for Fællesskabet ved midlertidig indfø-
relse af visse transportmidler. Det skal dog bemærkes, at direktivet indeholder
en særregel for Kongeriget Danmark.
Side 5 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1125011_0006.png
Ved tilflytning her til landet skal køretøjet registreres i Køretøjsregisteret inden
14 dage efter tilflytningen.
En herboende må som udgangspunkt ikke føre et køretøj, der er registreret i ud-
landet, her i landet. Hvis en herboende ønsker at bruge et udenlandsk køretøj,
her i landet, skal køretøjet, hvis det skal registreres i Køretøjsregisteret, anmel-
des til registrering i Køretøjsregisteret inden 14 dage efter, at køretøjet er taget i
brug på færdselslovens område. Dog skal SKAT over internettet underrettes om
ibrugtagningen på færdselslovens område inden 24 timer efter, at ibrugtagnin-
gen er sket.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at nødvendiggøre dansk lovgivning. Men ændring af
bekendtgørelse om registrering af køretøjer m.v. bliver nødvendig.
Forslaget indeholder betydelige lempelser i reglerne for, i hvilket land et køretøj
skal registreres. På grund af den høje beskatning af køretøjer her i landet, er
Danmark særligt sårbar over for lempelige regler for registrering af køretøjer.
Forslaget som fremsat skønnes med betydelig usikkerhed at give den danske stat
et umiddelbart provenutab på i størrelsesordenen 50 mio. kr. årligt. Dette skøn
er væsentligst baseret på, at der med forslaget først skal ske registrering i Køre-
tøjsregisteret senest 6 måneder efter tilflytning, mod 14 dage efter de nugælden-
de regler. I det omfang det fører til senere registrering af køretøjer ved tilflyt-
ning må det forventes at give et provenutab som følge af køretøjets værditab, da
registreringsafgiften beregnes med udgangspunkt i køretøjets værdi. Indregistre-
res et køretøj efter eksempelvis 6 måneder frem for 14 dage, vil køretøjets værdi
være lavere og hermed bliver registreringsafgiften lavere.
Til det forventede provenutab bidrager endvidere bl.a. forslagene om:
1)
At et køretøj skal registreres i den stat, hvor indehaveren af regi-
streringsattesten har sædvanlig bopæl. Det forekommer ofte, at der
er flere registrerede ejere eller brugere af et køretøj. Det er uklart,
hvorledes der forholdes i disse situationer.
Er indehaveren af en registreringsattest en virksomhed eller anden
juridisk person, kan køretøjet frit anvendes i andre stater end den,
hvor køretøjet er registreret. Dette strider mod dansk ret, hvorefter
en herboende som udgangspunkt ikke må anvende et udenlandsk
køretøj her i landet. Dette for at værne de høje danske køretøjsaf-
gifter.
Forordningen indeholder ikke regler, der udelukker, at Danmark
opretholder dette forbud mod herboendes brug af udenlandske kø-
retøjer her i landet, men et sådan forbud strider mod formålet med
forordningen.
3)
Er indehaveren af en registreringsattest en fysisk person, der ikke
er erhvervsdrivende, kan den pågældende arbejde tidsbegrænset
eller studere her i landet uden at den pågældendes køretøj skal re-
2)
Side 6 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1125011_0007.png
gistreres her. Det er ikke opstillet nogen tidsmæssig grænse for så-
danne ophold.
4)
8.
At der ikke opstilles regler for, hvilke formål kørsel med prøves-
kilte må bruges til.
Samfundsmæssige konsekvenser
Forslaget vil give borgere og virksomheder i EU økonomiske lettelser derved, at
de lettere end i dag vil kunne anvende udenlandske køretøjer her i landet, og
dermed spare de danske køretøjsafgifter.
9.
Administrative konsekvenser
Forslaget vil give SKAT en mindre administrativ merbelastning til fremfindelse
af oplysninger om køretøjer, der er registreret i en anden medlemsstat. Dertil vil
der skulle afholdes udgifter til opkobling til EUCARIS.
Forslaget vil gøre det lettere for borgere og virksomheder i EU at anvende køre-
tøjer grænseoverskridende, idet reglerne for, i hvilket land et køretøj skal regi-
streres, lempes.
Forslaget vil for borgere og virksomheder, der flytter køretøjer over landegræn-
sen, give en administrativ lettelse derved, at de som udgangspunkt blot skal
fremvise registreringsattesten ved anmeldelsen af køretøjet til registrering i det
nye land.
Forslaget om fælles regler for prøveskilte vil på den ene side forbedre erhvervs-
livets muligheder for at overføre uregistrerede køretøjer mellem medlemsstater.
På den anden side opstiller forslaget strengere kriterier end efter gældende dansk
ret for, hvilke virksomheder, der kan få prøveskilte.
Alt andet lige forventes forslaget at bidrage til mindskelse af administrative byr-
der i det indre marked.
Eventuelle merudgifter for det offentlige, der følger af forslaget, afholdes inden
for ressortministeriets eksisterende rammer, jf. budgetvejledningen.
10.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for Transport, Specialud-
valget for Konkurrenceevne, Vækst og Forbrugsspørgsmål, og Specialudvalget
for Skatter og Afgifter.
Der er modtaget høringssvar fra ATP, Danmarks Skatteadvokater, Dansk Aktio-
nærforening, Dansk Erhverv (DE), Danske Advokater, Danske Revisorer (FSR),
Datatilsynet, Forbrugerrådet, Forsikring & Pension, og Erhvervsflyvningens
Sammenslutning (ES), og ITD - Brancheorganisationen for den danske vej-
transport.
ATP, Dansk Aktionærforening, DE, FSR og ES har ingen bemærkninger.
Danmarks Skatteadvokater (DS) er generelt positive over for forslagets to over-
ordnede formål om forbedre det indre markeds funktion ved at fjerne admini-
strative barrierer forbundet med omregistreringsprocedurer samt harmonisere og
Side 7 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forenkle procedurer for omregistrering af køretøjer registreret i en anden med-
lemsstat samt at reducere de administrative byrder for de involverede aktører
uden samtidig at hindre trafiksikkerheden.
DS påpeger, at forslaget mangler stillingtagen til, hvorvidt bruger eller ejers for-
hold er afgørende i forbindelse med fastlæggelsen af, hvilken stat køretøjet skal
registreres i.
DS påpeger i øvrigt, at forslaget lægger op til, at hvis et køretøj er registreret i
en virksomheds navn i virksomhedens etableringsmedlemsstat, men anvendes af
en arbejdstager med fast bopæl i en anden medlemsstat, så kan den sidstnævnte
medlemsstat ikke stille krav om indregistrering af køretøjets i dens områder.
Denne retstilstand efter DS opfattelse betænkelig, da det åbner for mulighed for,
at undgå registrering i medlemslande, herunder Danmark, med højt beskat-
ningsgrundlag.
Datatilsynet anfører, at danske myndigheders behandling af personoplysninger
skal leve op til persondataloven.
Tilsynet anfører, at det følger af direktiv 95/46/EF artikel 12, b), at medlemssta-
terne sikrer enhver registreret ret til hos den registeransvarlige efter omstændig-
hederne at få oplysninger, som ikke er blevet behandlet i overensstemmelse med
dette direktiv, berigtiget, slettet eller blokeret, navnlig hvis de er ufuldstændige
eller urigtige. Bestemmelsen er implementeret ved national lovgivning, for
dansk rets vedkommende i persondatalovens § 37.
Tilsynet påpeger, at den danske køretøjsregistreringsmyndighed skal iagttage
persondatalovens regler om oplysningspligt (lovens §§ 28-30), når myndigheden
modtager personoplysninger - herunder fra en anden myndighed.
Tilsynet anfører, at det fremgår af forslagets artikel 7, stk. 4, at Kommissionen
vedtager gennemførelsesretsakter for at fastsætte fælles procedurer og specifika-
tioner for det i stk. 2 omhandlede softwareprogram. Datatilsynet opfordrer til, at
man fra dansk side sikrer sig, at sikkerheden i den anvendte løsning skal leve op
til persondataloven og sikkerhedsbekendtgørelsen.
Tilsynet forudsætter, at adgangen til systemet tilrettelægges i overensstemmelse
med persondataloven. Dette medfører navnlig, at de enkelte brugeres adgang
skal begrænses til de oplysninger, som det er nødvendigt for dem at få adgang
til, og som de lovligt må behandle.
Tilsynet er af den opfattelse, at der er behov for sporbarhed med hensyn til vide-
regivelserne, herunder at det bl.a. registreres, hvilke oplysninger der er videre-
givet og til hvem.
Forbrugerrådet ser sig ikke i stand til at forholde sig til forslaget på grund af den
korte svarfrist.
Forsikring & Pension har kun den bemærkning, at det må anses for en forudsæt-
ning, at der til enhver tid er tilknyttet en lovpligtig ansvarsforsikring til det på-
gældende motorkøretøj.
Side 8 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1125011_0009.png
ITD - Brancheorganisationen for den danske vejtransport er overordnet positiv
over for forslagets intentioner om administrative lettelser såvel ved overførsel af
motorkøretøjer mellem medlemsstaterne som ved eventuel omregistrering af
disse. ITD anfører dog, at organisationen ikke oplever de nuværende nationale
procedurer på området som værende specielt komplicerede eller bureaukratiske
for tunge køretøjer vedkommen
ITD hilser enhver harmonisering af reglerne omkring midlertidig registrering,
leje og leasing velkommen. Hvad angår overførelse af køretøjer mellem med-
lemsstaterne, såvel nye som brugte, f.eks. i forbindelse med specialopbygning
eller ved almindelig handel, imødeses enklere procedurer for midlertidig regi-
strering eller lignende løsninger med glæde af store dele af erhvervet. Der er li-
geledes et bestående ønske om gensidig anerkendelse af prøveskilte, på tværs af
EU's grænser, eventuelt alene for tunge køretøjer, der ikke medfører gods eller
passagerer.
ITD ser positivt på forslaget om øget adgang til andre landes registreringsdata-
baser og udveksling af køretøjsdata i øvrigt, hvis datasikkerhed, retssikkerhed
mv. sikres.
Samtidig med notatets oversendelse til Folketingets Europaudvalg vil der blive
iværksat høring af de interesseorganisationer, som Skatteministeriet normalt
samarbejder med i forbindelse med udarbejdelse af regler om registrering af kø-
retøjer, med en høringsfrist på 4 uger.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes konkrete holdninger til forslaget.
12.
Foreløbig dansk holdning
Kommissionen anfører som gengivet ovenfor i afsnit 5, at de aktuelle problemer
og forskelligheder i forbindelse med de administrative regler på nationalt plan
for så vidt angår omregistrering af motorkøretøjer, der er registreret i en anden
medlemsstat, hæmmer den frie bevægelighed for disse køretøjer inden for EU.
Kommissionen henviser på denne baggrund til, at retsaktens hjemmel bør være
artikel 114 i TEUF (indre marked), der vedrører harmonisering af regler vedrø-
rende det indre marked.
Regeringen er overordnet positiv over for initiativer som fremmer og styrker det
indre marked og dets funktioner. Regeringen er således generelt positiv over for
tiltaget som fremmer væksten ved bl.a. at mindske de administrative byrder for
virksomheder og som mindsker barrierer for virksomheder og forbrugeres ud-
nyttelse af det indre marked. Et velfungerende indre marked er afgørende for at
fremme vækstdagsordenen i EU.
I forslaget indgår regler for, i hvilken stat et køretøj skal registreres. Registre-
ring af køretøjer er grundlaget for beskatning af køretøjer. Et køretøj beskattes i
den stat, hvor køretøjet er registreret.
På grund af den høje beskatning af køretøjer her i landet, er Danmark særligt
sårbar over for lempelige regler for registrering af køretøjer. Det må således for-
Side 9 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1125011_0010.png
ventes, at en forordning som foreslået med betydelig usikkerhed vil give den
danske stat et provenutab i størrelsesordenen 50 mio. kr. årligt.
Regeringen finder, at der er behov for en afklaring af hjemmelsgrundlaget for
forordningen inden der kan tages endelig stilling til forslaget.
Regeringen vil arbejde for, at forslaget behandles efter artikel 113 TEUF, der
vedrører harmonisering af lovgivning om indirekte skatter. En behandling efter
denne bestemmelse indebærer, at forslaget skal vedtages med enstemmighed i
Rådet.
For regeringen er det vigtigt at balancere hensynet til et velfungerede indre mar-
ked og de konkurrenceevnemæssige fordele, som forslaget kan give danske
virksomheder og forbrugere, med de provenumæssige konsekvenser, herunder
de begrænsninger af den enkelte stats handlemuligheder på skatteområdet, som
forslaget kan give.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 10 af 10