GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
En Europæisk forbrugerdagsorden – Øget tillid og vækst
1.
Resumé
Kommissionen har den 22. maj 2012 vedtaget en europæisk forbrugerdags-
orden, der indeholder Kommissionens strategi for forbrugerområdet for de
kommende år. Strategien sigter mod at maksimere forbrugernes deltagelse i
og tillid til markedet. Dagsorden er bygget op omkring fire hovedmål og sig-
ter mod at øge forbrugernes tillid ved at, styrke deres sikkerhed, give dem
øget viden, forbedre håndhævelsen og klageadgangen og tilpasse deres ret-
tigheder og forbrugerpolitikkerne til de samfundsmæssige og økonomiske
ændringer. Dagsordenen indeholder også en række centrale foranstaltninger,
som skal gennemføres frem mod 2014.
2.
Baggrund
Forbrugerdagsordenen
(KOM (2012) 225)
fastlægger en politisk ramme,
som har til formål at bringe forbrugerne i centrum af det indre marked. Den
dækker de foranstaltninger på forbrugerområdet, som Kommissionen agter at
træffe i sin mandatperiode.
Forbrugerdagsordenen indeholder foranstaltninger, der skal sikre, at målene
for EU's vækststrategi (Europa 2020-strategien) nås. Den bygger på og supple-
rer andre initiativer, som f.eks. akten for det indre marked og den digitale
dagsorden for Europa.
Forbrugerdagsordnen efterfølger Kommissionens nuværende forbrugerpoliti-
ske strategi, som løber fra 2007-2013.
3.
Formål og indhold
Forbrugerdagsordenen er bygget op omkring fire hovedmål, der skal øge for-
brugernes tillid:
1. Styrke forbrugernes sikkerhed: Med hensyn til varer, tjenesteydelser
og fødevarer skal de lovgivningsmæssige rammer styrkes og markeds-
overvågningen gøres mere effektiv.