Grund- og nærhedsnotat
Kommissionens forslag til ny forordning om EU’s betalingsbalancefacilitet
(KOM(2012) 336)
Resumé
Kommissionen har den 22. juni 2012 fremsat forslag (KOM(2012) 336) til ny forord-
ning vedr. EU’s betalingsbalancefacilitet. Forslaget har bl.a. til hensigt opdatere og
ajourføre forordningen i lyset af, at EU- og eurolandene i lyset af krisen har etableret
forskellige finansieringsmekanismer, ligesom der er gennemført reformer af det øko-
nomiske samarbejde. Desuden tilstræbes med forslaget en mere simpel beslutnings-
proces, end tilfældet er under den nuværende forordning. Derudover fastholdes gene-
relt de gældende bestemmelser. Som i dag vil betalingsbalanceinstrumentet fortsat være
forbeholdt ikke-eurolande, som opfylder forudsætningerne herfor.
1. Baggrund
Den nuværende EU betalingsbalancefacilitet
Med forordning (EF) nr. (332/2002) vedtaget i 2002, blev der indført en mekanisme for
finansiel støtte fra Unionen – EU’s såkaldte betalingsbalancefacilitet for mellemfristet
finansiel assistance. Faciliteten tager sigte på at lette ekstern finansiering i de med-
lemslande, der har vanskeligheder eller trues alvorligt af betalingsbalancevanske-
ligheder. Faciliteten kan kun anvendes af ikke-eurolande. Assistance under faciliteten
kan tage form af lån eller anden finansieringsassistance, evt. af forebyggende karak-
ter, som kan aktiveres i tilfælde af behov. Assistance under faciliteten tildeles ofte i
sammenhæng med – men er ikke betinget af – et IMF-program.
Beslutninger om assistance fra betalingsbalancefaciliteten er i dag forbundet med to
proceduremæssige trin. Et medlemsland som har behov for og ønsker mellemfristet
finansiel assistance, retter henvendelse til Kommissionen og medlemslandene, og
præsenterer et makroøkonomisk tilpasningsprogram, som skal sikre en holdbar beta-
lingsbalancesituation. Efter forslag fra Kommissionen, træffer Rådet som det første
proceduretrin under den nuværende facilitet afgørelse om gensidig bistand, jf. trakta-
ten om den europæiske unions funktionsmåde (TEUF) artikel 143. Det sker efter en
vurdering af, at det pågældende medlemsland er i vanskeligheder eller alvorligt trues
af vanskeligheder med hensyn til sin betalingsbalance. Den gensidige bistand kan fx
tage form af fælles optræden overfor internationale organisationer, ydelse af kreditter i
begrænset omfang fra de øvrige medlemslande mv. Det fastlægges imidlertid ikke
under denne beslutning, konkret hvilket instrument der potentielt skal anvendes til at
yde den gensidige bistand. Vurderes det, at bistanden skal tage form af mellemfristet
finansiel assistance fra betalingsbalancefaciliteten, træffer Rådet som det andet pro-
ceduretrin på forslag fra Kommissionen afgørelse herom, herunder om hvorvidt assi-
stancen skal tage form af et lån eller anden finansieringsassistance, assistancens
størrelse, varighed mv. samt fastlægger de økonomisk-politiske betingelser, som vil
være forbundet med assistancen. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Kommissionen fastlægger i forlængelse heraf i samarbejde med de relevante myndighe-
der i modtagerlandet de økonomisk-politiske betingelser (i et aftalememorandum, ”me-
morandum of understanding” – MoU), hvis opfyldelse er en forudsætning for løbende
udbetalinger fra faciliteten. Under betalingsbalancefaciliteten er Kommissionen bemyn-
diget til at optage lån på kapitalmarkederne, som videreformidles til modtagerlandet på
lignende økonomiske vilkår.
Betalingsbalancefaciliteten har en låneramme på 50 mia. euro (i lyset af krisen forhø-
jet fra oprindeligt 12 til 25 mia. euro i 2008 og fra 25 til 50 mia. euro i 2009), hvoraf i alt
9. oktober 2012