Europaudvalget 2012-13
KOM (2012) 0350 Bilag 1
Offentligt
1196849_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
12. december 2012
Forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/65/EF om samordning af love og administrative bestemmelser om
visse institutter for kollektiv investering i værdipapirer
(investeringsinstitutter), KOM (2012) 350
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 3. juli 2012 forslag til ændring af direktiv
2009/65EF om samordning af love og administrative bestemmelser om
visse institutter for kollektiv investering i værdipapirer (investeringsinsti-
tutter
1
) (herefter UCITS-direktivet
2
). Formålet med ændringsforslaget er
at øge investorbeskyttelsen i investeringsinstitutter
3
omfattet af UCITS -
direktivet, herunder styrke tilliden til, at disse investeringsinstitutter til-
byder en høj investorbeskyttelse. Kommissionens forslag fokuserer på tre
hovedområder: For det første udvidelse, præcisering og justering af reg-
ler om depositarer, for det andet introduktion af regler om aflønning af
ledelsen og andre medarbejdere, der kan tage risiko, og medarbejdere
med kontrolfunktioner i administrationsselskaber for investeringsinstitut-
ter samt for det tredje harmonisering af administrative sanktioner for
overtrædelse af de regler, der udstedes i medfør af UCITS -direktivet.
Kommissionens ændringsforslag skal behandles af Rådet og Europa-
Parlamentet. Der er endnu ikke foreslået en ikrafttrædelsesdato.
Forslaget vil medføre ændringer af lov om investeringsforeninger mv. og
lov om finansiel virksomhed. Forslaget skønnes ikke at medføre statsfi-
nansielle konsekvenser.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte 3. juli 2012 forslag til ændring af UCITS-
direktivet. Direktivforslaget har hjemmel i Traktatens artikel 47, stk. 2.
Direktivet fremsættes som en del af en samlet forbrugerbeskyttelsespak-
ke, der også indeholder forslag til forordning om central investorinforma-
1
Danske investeringsinstitutter omfattet af UCITS-direktivet er investeringsforeninger, selskaber
for investering af kapital, der er variabel (SIKAV’er) og værdipapirfonde. Den fælles betegnelse
er »danske UCITS«.
2
UCITS står for "Undertaking for Collective Investment in Transferable Securities".
3
I notatet benyttes betegnelsen »investeringsinstitut« for enheder, fx investeringsforeninger, der er
omfattet af UCITS-direktivet – enheder, der i øvrigt ofte betegnes som »UCITS«.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1196849_0002.png
2/9
tion (PRIPS (KOM (2012) 352)) og forslag til ændring af forsikringsfor-
midlingsdirektivet (IMD (KOM (2012) 360)). Nærværende notat behand-
ler alene forslag til ændring af UCITS-direktivet.
Det oprindelige UCITS-direktiv (85/611/EØF) blev vedtaget i 1985, og
havde til formål at forbedre forretnings- og investeringsmulighederne for
såvel erhvervslivet som for investorer gennem en samordning af reglerne på
EU-markedet for investeringsinstitutter. Med ændringer af direktivet i 2001
fik investeringsinstitutterne udvidet deres mulighed for at investere i andre
finansielle instrumenter end værdipapirer, som for eksempel bankindskud,
pengemarkedsinstrumenter, afledte finansielle instrumenter og andele i in-
vesteringsforeninger mv. Med yderligere ændringer i 2009 indførtes en
række regler, der skulle forbedre investeringsinstitutternes muligheder for
grænseoverskridende aktiviteter.
UCITS-direktivet har dannet baggrund for udviklingen af investeringsinsti-
tutter i Europa, idet investeringsinstitutter er en form for standardiseret in-
vestering, der tilbydes offentligheden (detailinvestorer), der altid kan af-
hænde deres andele til den indre værdi. Disse investeringsinstitutter skal
have risikospredning, det vil sige, at der altid er et maksimum på den enkel-
te investering. Alle finansielle aktiver skal opbevares hos en depositar
4
. De
harmoniserede regler har givet muligheder for salg over grænserne.
I juni 2012 forvaltede europæiske investeringsinstitutter omfattet UCITS-
direktivet og institutter, der ikke er omfattet af direktivet, aktiver til en vær-
di af ca. 8.240 mia. euro (ca. 61.223 mia. DKK.), hvoraf investeringsinsti-
tutter omfattet af direktivet udgjorde ca. 71 pct. af den samlede formue.
5
I Danmark finder forslaget anvendelse for investeringsforeninger,
SIKAV’er (Selskaber for investering med variabel kapital) og værdipapir-
fonde
6
. I slutningen af juni udgjorde formuen i foreninger, der er omfattet
af UCITS-direktivet og foreninger, der ikke er omfattet UCITS-direktivet i
alt 1331 mia. DKK. Heraf udgjorde formuen i investeringsforeninger ca.
538 mia. DKK eller ca. 40 pct. af den samlede formue under administration
i investeringsforvaltningsselskaberne.
Specialforeninger og hedgeforeninger omfattes ikke af forslaget. De bliver
som kapitalforeninger omfattet af det lovforslag, der skal gennemføre Euro-
pa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2011/61/EU af 8. juni 2011 om forval-
tere af alternative investeringsfonde og om ændring af direktiv 2003/41/EF
og 2009/65/EF samt forordning (EF) nr. 1060/2009 og (EU) nr. 1095/2010
(FAIF-direktivet).
4
I dansk lovgivning betegnes depositaren »depotselskab«. Danske pengeinstitutter og filialer af
udenlandske kreditinstitutter kan være depotselskaber. Depositaren skal opbevare alle finansielle
aktiver og udføre en række pligter for investeringsinstituttet.
5
Oplysningerne om den administrerede formue i Danmark og Europa (EU og enkelte andre lande,
der har investeringsinstitutter, der svarer til UCITS) er indhentet fra InvesteringsForeningsRådet.
6
SIKAV’er og værdipapirfonde er omfattet af lov om investeringsforeninger m.v. Der eksisterer
dog ingen fonde af denne type endnu i Danmark. Alle UCITS i Danmark er investeringsforenin-
ger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1196849_0003.png
3/9
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er først og fremmest at harmonisere og øge inve-
storbeskyttelsen ved at udvide, præcisere og justere reglerne for depositarer,
som opbevarer et investeringsinstituts finansielle aktiver og udfører visse
kontrolfunktioner. Initiativet hertil kom som reaktion på den såkaldte
”Madoff-sag” i USA, hvor et luxembourgsk institut - dog ikke et investe-
ringsinstitut, der er omfattet af UCITS-direktivet - led et betydeligt tab.
Sammenbruddet i Madoffs investeringsselskab viste, at niveauet for inve-
storbeskyttelse er varierende på tværs af medlemsstaterne. Kommissionen
finder derfor, at det er vigtigt, at depositarreglerne bliver harmoniseret.
Det foreslås derudover at fastsætte regler for aflønning af de personer, der
leder administrationsselskaber og medarbejdere, der tager risici for investe-
ringsinstitutter, samt medarbejdere med kontrolopgaver for at søge at mind-
ske risikoen for interessekonflikt mellem investorerne og de personer, der
administrerer et investeringsinstitut.
Endelig foreslås det at harmonisere reglerne om sanktioner ved overtrædel-
se af regler, der er udstedt i medfør af UCITS-direktivet.
3.1 Pligter for depositarer
I henhold til det gældende UCITS-direktiv skal et investeringsinstitut ud-
pege en depositar, der bl.a. skal opbevare investeringsinstituttets finan-
sielle instrumenter (værdipapirer mv.) særskilt. Kommissionen fremhæ-
ver imidlertid, at de gældende regler om depositarens pligter er blevet
implementeret forskelligt i medlemslandene. Som følge heraf påpeger
Kommissionen, at niveauet for investorbeskyttelse er forskelligt på tværs
af EU. Nærværende direktivforslag indeholder på den baggrund en præci-
sering af depositarens pligter med det formål i højere grad at harmonisere
niveauet af investorbeskyttelse i medlemsstaterne. Endvidere indeholder
direktivforslaget en række udvidelser af depositarens pligter med henblik
på generelt at højne investorbeskyttelsesniveauet i EU.
Skriftlig aftale
I forslaget præciseres det således, at et investeringsinstitut kun må udpege
én depositar. Det foreslås i den forbindelse, at et investeringsinstitut og
investeringsinstituttets depositar skal indgå en skriftlig aftale, der skal
sikre den informationsudveksling, der er nødvendig for, at depositaren
kan udføre sine opgaver. Denne bestemmelse findes allerede i det eksiste-
rende direktiv, for så vidt angår investeringsinstitutter, der administreres
grænseoverskridende. Bestemmelsen foreslås i nærværende forslag udvi-
det til også at gælde investeringsinstitutter, der administreres nationalt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1196849_0004.png
4/9
Præcisering af depositarens pligter
Endvidere foreslås det, at depositaren skal sikre, at investeringsinstituttets
cash-flows (pengestrømme) overvåges tilstrækkeligt, herunder bl.a. at
tegningsbeløb modtages ved tegning af andele i investeringsinstituttet og
bogføres på kontantkonti, der opfylder visse betingelser. Det foreslås
desuden, at depositaren skal opbevare et investeringsinstituts finansielle
instrumenter på segregerede konti, der er åbnet i investeringsinstituttets
navn, således at det klart fremgår, hvem instrumenterne tilhører. Endelig
foreslås det, at depositaren skal verificere et investeringsinstituts ejerskab
til investeringsinstituttets afledte finansielle instrumenter og opretholde
ajourførte registreringer heraf.
Depositarens delegation af opbevaring til en underdepositar
Direktivforslaget indeholder regler om en depositars delegation af pligter
til en underdepositar
7
. De gældende regler indeholder ikke betingelser for
en depositars delegation til en underdepositar, hvis fx et investeringsinsti-
tut investerer i udenlandske aktier. Dog er depositaren i henhold til de
gældende regler ansvarlig, selvom depositaren overlader fx værdipapirer
mv. til en anden depotfører. I nærværende forslag opstilles der således
betingelser under hvilke, en depositar kan delegere sine pligter til en un-
derdepositar. Reglerne indebærer krav om, at depositaren foretager en
”due diligence”
før valget af underdepositar og krav om løbende monito-
rering, der skal sikre, at underdepositaren varetager de delegerede pligter
på tilfredsstillende vis. I forhold til danske depotselskaber er der tale om
at videreføre praksis ved danske depotselskabers delegation til under-
depositarer, hvor fx værdipapirer kan overlades til opbevaring.
Kreditinstitutter og investeringsselskaber (fondsmæglerselskaber) kan
udpeges som depositar
Direktivforslaget indeholder endvidere regler om, hvem der kan udpeges
som depositar for et investeringsinstitut. I forhold til de gældende direk-
tivregler fastsætter direktivet nye bestemmelser for, hvem der må være
depositar. I henhold til forslaget kan depositarer være kreditinstitutter og
investeringsselskaber (fondsmæglerselskaber). I forhold til de gældende
danske regler, hvor det kun er pengeinstitutter og filialer af EU-
kreditinstitutter, der kan være depositarer, er der tale om en udvidelse af
anvendelsesområdet, således at også fondsmæglerselskaber nu kan vare-
tage opgaven.
Skærpet ansvar for depositarer
Endelig indeholder direktivforslaget regler om depositarens ansvar.
Kommissionen vurderer, at reglerne om ansvar for depositarer er blevet
gennemført ved implementering i medlemslandene, der har varieret i for
høj grad, hvilket medfører varierende niveauer af investorbeskyttelse.
Dette kom iflg. Kommissionen særligt til udtryk i Madoff-sagen, jf. oven-
for. Kommissionen fremhæver, at de gældende regler ikke forbyder, at et
7
I henhold til de gældende regler kan en depositar lade investeringsinstituttets finansielle aktiver
opbevare i en depotbank, der så bliver underdepot. Depositaren er stadig ansvarlig herfor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/9
selskab både er underdepot og udfører porteføljepleje for et investerings-
institut. Madoff-sagen afdækkede en generel usikkerhed om depositarens
ansvar, når værdipapirer mv. er overladt til opbevaring i et underdepot.
De nye regler præciserer, at en depositar har et skærpet ansvar for de op-
bevarede finansielle instrumenter. Dette betyder, at en depositar kun helt
undtagelsesvist vil være fri for ansvar, og at der ikke er mulighed for at
fraskrive sig dette ansvar. De nye regler præciserer i øvrigt, at en deposi-
tar vil være ansvarlig for tab, som et investeringsinstitut (og dets investo-
rer) oplever som følge af opbevaring hos en underdepositar. Det præcise-
res ligeledes i denne forbindelse, at en depositar ikke kan fraskrive sig sit
ansvar. Direktivforslaget vurderes på dette punkt ikke at medføre nye
krav til depositarer udpeget i henhold til den danske lovgivning, da der i
den danske lovgivning allerede i dag er indført regler om skærpet ansvar
for depositarer og om, at depositarer ikke kan fraskrive sig deres ansvar.
Det præciseres desuden i forslaget, at depositaren skal erstatte finansielle
instrumenter, der er bortkommet, også når det er sket hos en underdeposi-
tar. Hvis depositaren delegerer opbevaring af finansielle instrumenter til
en underdepositar, skal depositaren i henhold til forslaget på forhånd vur-
dere, om underdepositaren har de fornødne kompetencer mv. og løbende
overvåge underdepositaren.
3.2 Aflønning
Personkredsen
Forslaget indeholder krav om, at administrationsselskaber for investe-
ringsinstitutter omfattet af UCITS-direktivet skal have en aflønningspoli-
tik og – praksis, som er i overensstemmelse med og fremmer en sund og
effektiv risikostyring. Lønpolitikken skal gælde for ledelsen og andre
medarbejdere, hvis aktiviteter har en væsentlig indflydelse på administra-
tionsselskabets risikoprofil eller på risikoprofilen for de forvaltede inve-
steringsinstitutter, såkaldte ”væsentlige risikotagere”, herunder medarbej-
dere i kontrolfunktioner. Lønpolitikken skal godkendes af administrati-
onsselskabets bestyrelse og skal gennemgås mindst en gang årligt.
Variabel løn
Direktivet indeholder endvidere krav til tildeling og udbetaling af varia-
bel løn. Der opstilles således krav om, at forholdet mellem fast og varia-
bel løn til bestyrelse, direktion og andre væsentlige risikotagere skal være
”passende”. Direktivet indeholder endvidere krav om, at mindst 50 pct. af
den variable løn skal tildeles i instrumenter, fx aktier, aktiebaserede in-
strumenter eller andre instrumenter, der afspejler selskabets risikoprofil.
Det er således muligt for medlemsstaterne at forbyde visse instrumenter,
hvis det ønskes. Instrumenterne skal i henhold til forslaget desuden fast-
holdes i en ”passende” periode. Det er op til medlemsstaterne at fortolke,
hvad en ”passende” periode er. Derudover skal mindst 40-60 pct. af den
variable løn udskydes over en årrække på mindst tre til fem år. Det opstil-
les som betingelse, at kravene for optjening af den variable løndel stadig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1196849_0006.png
6/9
skal være opfyldt ved udløb af udskydelsesperioden, og at administrati-
onsselskabets økonomiske situation ikke må være væsentligt forringet i
udskydelsesperioden, for at den udskudte variable løndel kan udbetales.
Ovenstående krav til tildeling og udbetaling af variabel løn skal sikre, at
variabel løn ikke skaber incitament for de omfattede medarbejdere og le-
delsesmedlemmer i administrationsselskaber til at handle risikobetonet.
Baggrunden herfor er, at udbetaling i instrumenter, udskydelse mv. vur-
deres at sikre en mere langsigtet interesse på linje med investo-
rers/aktionærers langsigtede interesser.
Aflønningsudvalg
Begrænsningerne i forhold til brug af variabel aflønning suppleres i for-
slaget med et krav om, at større administrationsselskaber skal nedsætte et
aflønningsudvalg. Udvalget skal forberede bestyrelsens beslutninger ved-
rørende aflønning ved fx regelmæssigt at foretage en gennemgang af løn-
politikken.
ESMA skal udarbejde retningslinjer
Det foreslås, at ESMA (Den Europæiske Værdipapir- og Markedstil-
synsmyndighed) skal udarbejde retningslinjer om aflønning, der skal ud-
dybe direktivets krav.
3.3 Administrative sanktioner
Direktivforslaget indeholder regler om anvendelsen af administrativt ud-
stedte sanktioner. Baggrunden for forslag til disse regler er, at Kommissi-
onen finder, at der i medlemslandene er forskelle i karakteren og størrel-
serne af administrative sanktioner, som pålægges for overtrædelse af de
samme investorbeskyttelsesregler forankret i UCITS-direktivet. Derud-
over finder Kommissionen, at der er forskelle i kriterierne, der bestemmer
udmålingen af de administrative sanktioner.
Minimumsharmonisering
Direktivforslagets mål er at opnå en minimumharmonisering af sanktio-
ner i medlemslandene ved at fastsætte hvilke forseelser, der skal pålæg-
ges administrative sanktioner, ved at fastsætte forskellige typer af anven-
delige administrative sanktioner samt ved at opstille kriterier for udmå-
ling af de administrative sanktioner. Eksempelvis foreslås det, at juridiske
personer skal kunne straffes med bøde på op til 10 pct. af deres årlige
omsætning. Som en del af disse nye regler foreslås endvidere etablering
af en
whistle-blower-ordning.
Endelig foreslås det, at ESMA skal have
mulighed for at fastsætte nærmere bestemt bødeniveau for overtrædelser
af UCITS-direktivets investorbeskyttelsesregler.
4. Europa-Parlamentets holdning
Parlamentets formelle holdning foreligger endnu ikke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1196849_0007.png
7/9
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen fremhæver, at målene for de påtænkte direktivændringer
ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemslandene, hvis de handler
uafhængigt af hinanden. Kommissionen finder således, at det er nødven-
digt med regler på fællesskabsplan for at adressere de identificerede pro-
blemer. Forslaget er således efter Kommissionens vurdering i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
Det er den danske regerings foreløbige vurdering, at forslaget er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet, da det vurderes, at forbrugerbeskyttel-
se på tværs af landene i EU fordrer fælles regler.
6. Gældende dansk ret
Lov om investeringsforeninger mv. bestemmer, at opgaven som depositar
skal varetages af et pengeinstitut eller en filial af et EU- eller EØS-
kreditinstitut. Lov om investeringsforeninger mv. og lov om finansiel
virksomhed indeholder regler om depositarens pligter, herunder regler
om, at depositarer har et skærpet ansvar ved opbevaring af finansielle in-
strumenter. Depositaren kan ikke fraskrive sig dette ansvar.
Lov om finansiel virksomhed indeholder regler om aflønning af ledende
medarbejdere i investeringsforvaltningsselskaber, der administrerer dan-
ske investeringsinstitutter. De gældende aflønningsregler i lov om finan-
siel virksomhed er indført som følge af den danske politiske aftale om af-
lønning i den finansielle sektor fra 31. august 2010, hvorefter aflønnings-
regler svarende til de direktivbaserede regler for kreditinstitutter suppleret
med særlige danske krav kom til at gælde for alle finansielle virksomhe-
der i Danmark, herunder for investeringsforvaltningsselskaber (admini-
strationsselskaber) omfattet af UCITS-direktivet.
Lov om investeringsforeninger mv. fastsætter straf i form af bøde og
fængsel i indtil fire måneder for overtrædelse af lovens investorbeskyttel-
sesregler. Loven indeholder endvidere administrative sanktioner i form af
Finanstilsynets mulighed for at udstede påbud om adfærdsændringer samt
mulighed for at tilbagekalde tilladelser til at drive virksomhed som inve-
steringsinstitut. Loven indeholder ikke mulighed for administrativt at ud-
stede økonomiske sanktioner.
7. Høring
Kommissionens forslag har været i høring i EU-specialudvalget for den fi-
nansielle sektor med høringsfrist den 4. september 2012. Nedenfor sam-
menfattes hovedindholdet af høringssvarene.
InvesteringsForeningsRådet
InvesteringsForeningsRådet foreslår, at depositaren for et investeringsin-
stitut skal kunne fraskrive sig sit ansvar for opbevaring af investeringsin-
stituttets finansielle instrumenter, hvis denne opgave delegeres til en un-
derdepositar. InvesteringsForeningsRådet anfører, at et investeringsinsti-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1196849_0008.png
8/9
tut i givet fald kan spare den risikopræmie, som depositaren ellers opkræ-
ver.
InvesteringsForeningsRådet er endvidere bekymret for, at der kan pålæg-
ges juridiske personer (investeringsforvaltningsselskaber) bøder på op til
10 pct. af deres årlige omsætning for overtrædelser af lovgivningen, idet
InvesteringsForeningsRådet gør gældende, at der i givet fald kan opstå et
behov for, at et investeringsforvaltningsselskab må rejse ny kapital alene
for at betale sådanne bøder, hvilket ikke nødvendigvis er i investorernes
interesse.
Endelig mener InvesteringsForeningsRådet, at oplysninger om en deposi-
tars delegation til en underdepositar ikke nødvendigvis skal gives i inve-
steringsinstituttets prospekt, idet InvesteringsForeningsRådet gør gæl-
dende, at prospektet ikke er et dynamisk dokument.
Finansrådet (FR)
FR har ligesom InvesteringsForeningsRådet foreslået, at depositaren skal
kunne fraskrive sig sit ansvar i forbindelse med depositarens delegation
til en underdepositar, sådan at investeringsinstituttet kan spare en risiko-
præmie.
FR gør endvidere gældende, at udmåling af størrelsen af administrative
bøder bør finde sted på nationalt niveau og udtrykker betænkelighed ved,
at ESMA får mulighed for at fastsætte bødeniveauet for overtrædelser af
direktivets bestemmelser.
Endelig mener FR, at bødeniveauer på op til 10 pct. den årlige omsætning
for investeringsforvaltningsselskaber og 5 mio. euro for fysiske personer
er uproportionelt i forhold til det traditionelle danske bødeniveau.
Dansk Aktionærforening
Dansk Aktionærforening støtter direktivforslaget.
8. Andre landes holdninger
Den tekniske behandling på rådsarbejdsgruppeniveau er påbegyndt. Der
vurderes overordnet at være støtte til forslaget blandt medlemsstaterne,
som generelt finder, at forslaget vil øge investorbeskyttelsen.
9. Foreløbig dansk holdning
Danmark kan generelt støtte Kommissionens forslag til ændringer af
UCITS-direktivet.
For så vidt angår præcisering og udvidelse af pligter for depositarer hilses
direktivforslaget fra dansk side velkomment, særligt da reglerne foreslås
indført for at styrke tilliden til en høj investorbeskyttelse ved investering i
investeringsinstitutter omfattet af UCITS-direktivet. Det kan fra dansk side
støttes, at depositaren for et investeringsinstitut ikke skal kunne fraskrive
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1196849_0009.png
9/9
sig sit ansvar for opbevaring af investeringsinstituttets finansielle instru-
menter, hvis denne opgave delegeres til en underdepositar ud fra en be-
tragtning om, at investeringsinstitutter i høj grad henvender sig til detail-
investorer. Det vurderes, at detailinvestorer ikke skal tåle den risiko, der
er forbundet med en ansvarsfraskrivelse.
For så vidt angår aflønning, kan Danmark ligeledes støtte forslaget, idet det
er på linje med direktivbaserede aflønningsregler på andre områder inden
for den finansielle sektor. Det vurderes, at forslaget derved støtter op om
den danske politiske aftale om aflønning fra 2010.
Endelig kan Danmark, for så vidt angår administrative sanktioner, generelt
støtte forslaget om højere grad af harmonisering.
10. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Implementering af direktivforslaget vil kræve lovgivning vedrørende en
række forhold.
De foreslåede regler om præcisering og udvidelse af depositarers forplig-
telser medfører et behov for tilføjelser til reglerne om pligter for deposita-
rer i lov om finansiel virksomhed og lov om investeringsforeninger mv.
De foreslåede regler om aflønning i UCITS-direktivet er indeholdt i de
eksisterende regler i dansk lovgivning for administratorer af investerings-
institutter (investeringsforvaltningsselskaber) i medfør af lov om finansiel
virksomhed. Direktivets aflønningsregler gælder dog ligeledes for selv-
forvaltende investeringsinstitutter, hvorved der kan blive behov for præ-
cisering af dansk lovgivning.
De foreslåede regler om administrative sanktioner medfører et behov for
at indføre yderligere regler i dansk lovgivning om sanktionsmuligheder
og kriterier for udmåling af sanktioner.
Direktivforslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Direktivforslaget har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Direktivændringerne forventes at medføre administrative byrder for
dansk erhvervsliv af meget begrænset karakter henset til de relativt få
yderligere pligter, der pålægges depositarer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.