Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
KOM (2012) 0372 Bilag 1
Offentligt
1159679_0001.png
26. september 2012
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Europa-Parlamentet og Rådets direktiv om kollektiv forvaltning af ophavsret
og beslægtede rettigheder samt multiterritoriale licenser for rettigheder til
musikværker med henblik på online-anvendelse i det indre marked
KOM(2012) 372 endelig
Forslaget oversendes efter fremsendelsen til Folketingets Europaudvalg til Folketingets
Kulturudvalg og Folketingets Erhvervsudvalg i kopi.
1. Resumé
Den 11. juli 2012 offentliggjorde Kommissionen forslag til direktiv om kollektiv forvalt-
ning af ophavsret og beslægtede rettigheder samt multiterritoriale licenser for rettigheder
til musikværker med henblik på online-anvendelse i det indre marked.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 50(2)g, 53 samt 62 og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse
med kvalificeret flertal.
Formålet med direktivforslaget er todelt. Den første del af direktivforslaget har til formål
at forbedre forvaltningsselskabernes standarder for styring og gennemsigtighed, således
at rettighedshavere kan føre en mere effektiv kontrol med disse og bidrage til at gøre
forvaltningen mere effektiv. Den anden del af direktivforslaget har til formål at fremme
forvaltningsselskabernes udstedelse af multiterritoriale licenser til ophavsmænds
rettigheder til musikværker med henblik på levering af online-tjenester.
Direktivforslaget består af fem hovedafsnit, hvor afsnit II er inddelt i 5 kapitler. Afsnit I
indeholder forslagets generelle bestemmelser om forslagets genstand, anvendelsesområde
og definitioner. Afsnit II omhandler organisatoriske regler og gennemsigtighedsregler,
som finder anvendelse på alle typer forvaltningsselskaber. Afsnit III fastsætter de
betingelser, som ophavsmænds forvaltningsselskaber skal opfylde, når de foretager
multiterritorial licensering af online-musikrettigheder. Afsnit IV vedrører
håndhævelsesforanstaltninger, og afsnit V indeholder de afsluttende bestemmelser.
Forslaget blev behandlet første gang i Rådets arbejdsgruppe om ophavsret den 13. sep-
tember 2012. Grundet direktivforslagets omfang og kompleksitet er det forventningen, at
forslaget vil undergå fortsat behandling i Rådsarbejdsgruppen om ophavsret i resten af
det cypriotiske formandskab og med stor sandsynlighed i store dele af eller hele det irske
formandskab.
Direktivforslaget vil medføre ændringer af dansk ret i form af ændring af lov om ophavs-
ret.
Dok. nr. 1431843
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1159679_0002.png
Side 2
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2012) 372 af 11. juli 2012 fremsendt forslag til Europa-
Parlamentet og Rådets direktiv om kollektiv forvaltning af ophavsret og beslægtede ret-
tigheder samt multiterritoriale licenser for rettigheder til musikværker med henblik på
online-anvendelse i det indre marked. Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprog-
version den 2. august 2012.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 50(2)g, 53 samt 62 og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse
med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Formålet med direktivforslaget er todelt. Den første del af direktivforslaget har til
formål at forbedre forvaltningsselskabernes standarder for styring og gennemsigtighed,
således at rettighedshavere kan føre en mere effektiv kontrol med disse og bidrage til at
gøre forvaltningen mere effektiv. Den anden del af direktivforslaget har til formål at
fremme forvaltningsselskabernes udstedelse af multiterritoriale licenser til
ophavsmænds rettigheder til musikværker med henblik på levering af online-tjenester.
Direktivforslaget består af fem hovedafsnit, hvor afsnit II er inddelt i 5 kapitler. Afsnit
I indeholder forslagets generelle bestemmelser om forslagets genstand, anvendelsesom-
råde og definitioner. Afsnit II omhandler organisatoriske regler og
gennemsigtighedsregler, som finder anvendelse på alle typer forvaltningsselskaber.
Afsnit III fastsætter de betingelser, som ophavsmænds forvaltningsselskaber skal
opfylde, når de foretager multiterritorial licensering af online-musikrettigheder. Afsnit
IV vedrører håndhævelsesforanstaltninger, og afsnit V indeholder de afsluttende
bestemmelser.
Afsnit I
Afsnit I indeholder generelle bestemmelser om direktivets genstand (artikel 1),
anvendelsesområdet (artikel 2) og definitioner (artikel 3). Det fremgår, at direktivet
finder anvendelse på: i) forvaltningsselskabers forvaltning af ophavsret og beslægtede
rettigheder, uanset i hvilken sektor de er aktive (afsnit II), og ii) den multiterritoriale
licensering af online-musikrettigheder, der foretages af rettighedshavernes
forvaltningsselskaber (afsnit III). Afsnit I og II gælder også for selskaber, der foretager
multiterritorial licensering i medfør af afsnit III.
Afsnit II
Afsnit II omhandler organisatoriske regler og gennemsigtighedsregler, som finder
anvendelse på alle typer forvaltningsselskaber.
Kapitel 1 indeholder regler for, hvorledes forvaltningsselskaberne organiserer deres
medlemmer. Artikel 4 indeholder visse krav til forholdet mellem forvaltningsselskaber
og rettighedshaverne. Artikel 5 sikrer, at rettighedshaverne kan bemyndige et
forvaltningsselskab efter eget valg til at forvalte rettigheder og helt eller delvis trække
en sådan bemyndigelse tilbage. Forvaltningsselskaberne bør ifølge artikel 6 basere
deres regler om medlemskab og deltagelse i den interne beslutningstagning på objektive
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1159679_0003.png
Side 3
kriterier. Artikel 7 fastsætter generalforsamlingens mindstebeføjelser. Artikel 8
pålægger forvaltningsselskaberne at oprette en tilsynsfunktion, der gør det muligt for
deres medlemmer at overvåge og kontrollere deres forvaltning. Artikel 9 fastlægger
visse forpligtelser for de personer, som reelt forvalter forvaltningsselskabets aktiviteter.
Kapitel 2 indeholder regler om forvaltningsselskabers finansielle forvaltning:
indtægter, der hidrører fra opkrævning som følge af udnyttelse af de
rettigheder, der repræsenteres, skal være adskilt fra forvaltningsselskabets
egne aktiver og skal forvaltes under strenge betingelser (artikel 10)
et forvaltningsselskab skal specificere de gældende fradrag i sine aftaler med
rettighedshavere og sikre både medlemmer og rettighedshavere rimelig
adgang til eventuelle sociale, kulturelle eller uddannelsesmæssige
tjenesteydelser, hvis de finansieres via fradragene (artikel 11)
forvaltningsselskaber skal betale de skyldige beløb til rettighedshavere
regelmæssigt samt bestræbe sig på at identificere rettighedshaverne (artikel
12).
Kapitel 3 indeholder et krav om ikke-diskriminering for et forvaltningsselskabs
forvaltning af rettigheder på vegne af et andet forvaltningsselskab i henhold til en
repræsentationsaftale (artikel 13). Ifølge artikel 14 er det ikke muligt at foretage
fradrag i de beløb, der skal betales til et andet forvaltningsselskab, uden sidstnævntes
udtrykkelige samtykke.
Kapitel 4 pålægger forvaltningsselskaber og brugerne at føre forhandlinger i god tro.
Tarifferne skal baseres på objektive kriterier og afspejle værdien af rettighederne i
handelen og af den faktiske tjenesteydelse, som forvaltningsselskabet leverer (artikel
15).
Kapitel 5 (gennemsigtighed og rapportering) fastsætter følgende krav til
forvaltningsselskabers offentliggørelse af oplysninger til rettighedshavere om
forvaltning af deres rettigheder:
oplysninger til rettighedshavere om beløb, der opkræves og betales,
forvaltningsgebyrer, der opkræves, og andre fradrag (artikel 16)
oplysninger til andre forvaltningsselskaber om forvaltning af rettigheder i
henhold til repræsentationsaftaler (artikel 17)
oplysninger til rettighedshavere, andre forvaltningsselskaber og brugerne på
anmodning (artikel 18)
oplysninger til offentligheden om,
organiseret og fungerer (artikel 19)
hvorledes
forvaltningsselskabet
er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1159679_0004.png
Side 4
offentliggørelse af en årlig gennemsigtighedsrapport, herunder om
styringsprincipper og deres gennemførelse, finansielle opgørelser osv. (artikel
20).
Afsnit III
Afsnit III fastsætter de betingelser, som ophavsmænds forvaltningsselskaber skal op-
fylde, når de foretager multiterritorial licensering af online-musikrettigheder (artikel
21):
de skal være i stand til på effektiv og gennemsigtig vis at behandle de data,
der er nødvendige for udnyttelsen af sådanne licenser (f.eks. identifikation af
deres musikrepertoire og overvågning af anvendelsen) ved hjælp af en
database indeholdende de nødvendige oplysninger (artikel 22)
de skal være gennemsigtige med hensyn til det online-musikrepertoire, som de
repræsenterer (artikel 23)
de skal give rettighedshavere og andre forvaltningsselskaber mulighed for at
korrigere de relevante data og sikre deres nøjagtighed (artikel 24)
de skal overvåge den faktiske anvendelse af de værker, der er omfattet af
licensen og være i stand til at behandle rapporter om anvendelse og
fakturering. Der skal forefindes procedurer for at give brugere mulighed for at
anfægte nøjagtigheden af fakturaer (f.eks. for at undgå dobbeltfakturering).
Der skal anvendes passende branchestandarder, hvis sådanne foreligger
(artikel 25)
rettighedshavere og andre forvaltningsselskaber skal modtage betaling uden
unødig forsinkelse, og de skal modtage oplysninger om de værker, der
anvendes, og finansielle oplysninger vedrørende deres rettigheder (f.eks. beløb,
der opkræves, fradrag, der foretages) (artikel 26).
Forvaltningsselskaber kan beslutte ikke at udstede multiterritoriale licenser til online-
musikrettigheder, men fortsat udstede nationale licenser til deres eget repertoire
og/eller nationale licenser til andre forvaltningsselskabers repertoire i henhold til
gensidighedsaftaler. For at sikre at repertoirer nemt kan sammenlægges til gavn for
musiktjenesteydere, der ønsker at tilbyde så fuldstændig en tjeneste som mulig i hele
Europa, og til gavn for den kulturelle mangfoldighed og forbrugerne generelt, skal der
ifølge direktivforslaget indføres specifikke garantier for at sikre, at alle selskaber har
adgang til multiterritorial licensering:
et forvaltningsselskab kan derfor anmode et andet selskab, der udsteder
multiterritoriale licenser og multirepertoirelicenser, om at få sit repertoire
repræsenteret på et ikke-diskriminerende og ikke-eksklusivt grundlag med
henblik på multiterritorial licensering (artikel 28). Det forvaltningsselskab,
der modtager en sådan anmodning, skal acceptere den, hvis det allerede
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1159679_0005.png
Side 5
udsteder eller tilbyder at udstede multiterritoriale licenser til samme kategori
af online-musikrettigheder på vegne af et eller flere forvaltningsselskaber
(artikel 29)
rettighedshaverne kan efter en overgangsperiode udstede licenser (enten selv
eller gennem en anden mellemmand) for deres egne online-rettigheder, hvis
deres forvaltningsselskab ikke udsteder multiterritoriale licenser, og hvis det
ikke indgår en aftale herom med et andet forvaltningsselskab (artikel 30).
Kommissionen konstaterer, at imens internettet ikke kender til landegrænser, så er on-
line-markedet for musiktjenesteydelser stadig fragmenteret, og en udbyder af online
musiktjenesteydelser er derfor nødsaget til at indgå aftaler med en lang række forvalt-
ningsselskaber og rettighedshavere for at have mulighed for at udbyde et bredt udvalg
af musikalske værker til forbrugerne.
Det er derfor Kommissionens ønske med de nye regler, at de vil føre til frivillige sam-
menlægninger af musikrettigheder i større forvaltningsselskaber, som dermed opbygger
en ekspertise og et katalog af musikrettigheder af en sådan størrelse, at det vil være
nemt og attraktivt for indholdstjenester på internettet at indgå aftaler, der dækker fle-
re territorier. Kommissionen forventer således, at de forvaltningsselskaber, som ikke er
gearet til at efterleve de krav, der stilles til forvaltningsselskaber, som tilbyder multi-
territoriale licenser, vil skyde deres repertoire ind i et andet forvaltningsselskab, som
allerede tilbyder multiterritoriale licenser. Det skal blandt andet sikres ved, at et sel-
skab, som allerede tilbyder multiterritoriale licenser på vegne af andre forvaltningssel-
skaber, ikke kan afvise en anmodning fra et andet forvaltningsselskab om at få sit
repertoire repræsenteret.
Et forvaltningsselskab kan outsource forpligtelser forbundet med de multiterritoriale
licenser, som det udsteder, uden at dette berører dets ansvar over for rettighedshavere,
online-tjenesteudbydere eller andre forvaltningsselskaber (artikel 27). Afsnit III gælder
også for datterselskaber af forvaltningsselskaber, der er omfattet af dette afsnit (artikel
31).
Et forvaltningsselskab, der leverer multiterritoriale licenser til online-
musikrettigheder, skal ikke være forpligtet til at anvende licensbetingelser, der er aftalt
med en online-musiktjenesteyder, som præcedens for andre typer tjenester, når online-
musiktjenesteyderen leverer en ny type tjeneste, som har været tilgængelig for
offentligheden i mindre end tre år (artikel 32). Reglerne i kpaitel III finder ikke
anvendelse, når forvaltningsselskaberne udsteder multiterritoriale licenser til radio- og
fjernssynsforetagender til online-anvendelse af deres radio- eller tv-programmer, der
indeholder musikværker (artikel 33).
Afsnit IV
Afsnit IV pålægger forvaltningsselskaberne at give sine medlemmer og rettighedsha-
verne adgang til klage- og tvistbilæggelsesprocedurer (artikel 34). Ifølge artikel 35 bør
der ligeledes forefindes ordninger til bilæggelse af tvister om licensbetingelser mellem
brugere og forvaltningsselskaber. Endelig skal medlemsstaterne sikre, at visse typer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1159679_0006.png
Side 6
tvister vedrørende multiterritorial licensering mellem forvaltningsselskaber og brugere,
rettighedshaverne eller andre selskaber kan indbringes for en uafhængig og upartisk
tvistbilæggelsesordning (artikel 36). Medlemsstaterne skal udpege de kompetente myn-
digheder, som gives beføjelse til (artikel 39): a) at forvalte klageprocedurer (artikel 37),
b) at forvalte effektive, forholdsmæssige og afskrækkende sanktioner (artikel 38) og c)
at kontrollere anvendelsen af afsnit III (artikel 40). Artikel 39 pålægger imidlertid ikke
medlemsstaterne at oprette uafhængige tilsynsmyndigheder, som er specifikt dedikeret
tilsyn med forvaltningsselskaber.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
I henhold til TEUF art. 294 skal forslaget forelægges Europa-Parlamentet.
Direktivforslaget forhandles i Europa-Parlamentets Retsudvalg (JURI). Udvalgene
ITRE, IMCO og CULT vil også følge behandlingen af forslaget.
Marielle Gallo (EPP, Frankrig) er udpeget som ordfører på forslaget i Europa-
Parlamentet. Der er endnu ikke fastsat en dato for, hvornår udvalgsbehandlingen af
forslaget påbegyndes.
5. Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens opfattelse, at subsidiaritetsprincippet er overholdt, idet målene
med direktivforslaget er at forbedre de muligheder, som forvaltningsselskabernes
medlemmer har for at udøve kontrol med selskabernes virksomhed, at sikre
tilstrækkelig gennemsigtighed med forvaltningsselskabers aktiviteter og at forbedre
multiterritorial licensering af ophavsretten til online-anvendelse af musikværker. Disse
mål kan ifølge Kommissionen ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne og
kan derfor på grund af deres omfang og virkninger bedre gennemføres på EU-plan.
Regeringen deler Kommissionens opfattelse. Et af formålene med direktivet er at for-
bedre muligheden for udstedelse af multiterritoriale licenser til online-brug af musik-
værker. Sådanne multiterritoriale licenser vil gavne dels online-musiktjenester, idet de
er afhængige af tilladelser fra rettighedshaverne for at tilbyde musikværkerne til of-
fentligheden, dels rettighedshaverne, som potentielt kan opleve en øget interesse for og
brug af deres værker. Da direktivforslaget lægger op til, at kollektive forvaltningssel-
skaber skal agere i en grænseoverskridende kontekst, er det væsentligt for deres med-
lemmer, at der gælder et sæt fælles minimumsregler for, hvordan et kollektivt forvalt-
ningsselskab skal drives med hensyn til gennemsigtighed og muligheder for medlem-
merne for at få indflydelse på og udøve kontrol med forvaltningsselskabernes virksom-
hed. Samlet set er det regeringens opfattelse, at formålene med direktivet bedst kan
gennemføres på EU-plan.
6. Gældende dansk ret
De danske forvaltningsorganisationer er blandt andet underlagt konkurrencelovgivnin-
gen, da der er tale om retlige eller faktiske monopoler. Konkurrencemyndighederne fø-
rer blandt andet tilsyn med, at forvaltningsselskaberne ikke misbruger deres domine-
rende stilling til at opstille urimelige vilkår.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 7
Derudover fører Kulturministeriet i et vist omfang tilsyn med forvaltningsorganisatio-
nerne. Flere af forvaltningsorganisationerne er godkendt af Kulturministeriet.
Det følger af ophavsretslovens (Lovbekendtgørelse 2010-02-27 nr. 202
om ophavsret) § 75a, at erhvervsmæssig virksomhed, hvorved en repræsentant for in-
dehaveren af ophavsretten eller en kontraktmæssig indehaver af denne indgår aftaler
om offentlig fremførelse af et beskyttet musikværk, skal godkendes af kulturministeren.
Det følger dermed af bestemmelsen, at erhvervsmæssig mellemmandsvirksomhed ved-
rørende offentlig fremførelse af musikværker kræver kulturministerens godkendelse.
KODA, som forvalter rettighederne til offentlig fremførelse af musikværker på vegne af
komponister, tekstforfattere og musikforlæggere, er den eneste organisation, der er
godkendt i medfør af § 75a.
De danske forvaltningsorganisationer er navnlig KODA, Gramex, Copydan, NCB, KO-
DA-DRAMATIK samt Radiokassen.
KODA forvalter rettighederne til offentlig fremførelse af beskyttede musikværker på
vegne af komponister, tekstforfattere og musikforlæggere og er i medfør af ophavsrets-
lovens 50, stk. 4, jf. § 30 godkendt af kulturministeren til at indgå aftaler med DR og TV
2 om udsendelse af udgivne værker i radio eller fjernsyn.
Ophavsretslovens § 50 indeholder bestemmelser om aftalelicens. Aftalelicens kan påbe-
råbes af brugere (f.eks. DR), der har indgået en aftale om en bestemt udnyttelse af vær-
ker med en organisation (f.eks. Copydan), som omfatter en væsentlig del af ophavs-
mændene til en bestemt art af værker, der anvendes i Danmark. Aftalelicens giver bru-
geren ret til at udnytte andre værker af samme art, selv om ophavsmændene til disse
værker ikke repræsenteres af den organisation, som brugeren indgår aftale med. Aftale-
licensen giver brugeren ret til at benytte de ikke-repræsenterede ophavsmænds værker
på den måde og på de vilkår, som følger af den aftale, som brugeren har indgået med
organisationen.
Gramex forvalter rettighederne til offentlig fremførelse af fonogrammer på vegne af
udøvende kunstnere og fonogramproducenter, jf. ophavsretslovens § 68. Gramex er god-
kendt af kulturministeren, jf. ophavsretslovens § 68, stk. 2.
Copydan består af en fællesforening og seks rettighedshaverorganisationer, som arbej-
der inden for områderne kunst, viden og underholdning. Fællesforeningen løser admini-
strative og tekniske opgaver for de enkelte rettighedshaverorganisationer i Copydan
fællesskabet, herunder økonomi, regnskab, HR, IT samt fælles administration.
De seks rettighedshaverorganisationer er:
1. Copydan Arkiv som arbejder for at løse de ophavsretslige opgaver, som er for-
bundet med genanvendelse af tv-udsendelser, jf. ophavsretslovens § 30a. Copy-
dan Arkiv er godkendt af kulturministeren i medfør af ophavsretslovens § 50,
stk. 4, jf. § 30a.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1159679_0008.png
Side 8
2. Copydan AVU-Medier forvalter rettighederne i forbindelse med optagelse af ra-
dio- og fjernsynsudsendelser til brug for undervisningsvirksomhed og er god-
kendt af kulturministeren i medfør af ophavsretslovens § 50, stk. 4, jf. §13.
3. Copydan Billedkunst forvalter blandt andet det såkaldte følgeretsvederlag, som
er en ret til vederlag ved videresalg af eksemplarer af kunstværker. I henhold
til ophavsretslovens § 38, stk. 5, er foreningen godkendt af kulturministeren til
at forvalte ordningen. Copydan Billedkunst er endvidere i medfør af ophavsrets-
lovens § 50, stk. 4, jf. § 24a godkendt af kulturministeren til at forvalte retten til
gengivelse af offentliggjorte kunstværker.
4. Copydan KulturPlus sikrer, at der bliver afregnet vederlag til kunstnere og kul-
turproducenter, når der sælges blanke kopimedier (blankbåndsvederlag). For-
eningen er godkendt af kulturministeren i medfør af ophavsretslovens § 39, stk.
3.
5. Copydan Verdens TV forvalter rettighederne i forbindelse med kabelvidere-
spredning af radio- og fjernsynsprogrammer, jf. ophavsretslovens § 35, og er
godkendt af kulturministeren i medfør af ophavsretslovens § 50, stk. 4, jf. § 35.
6. Copydan Tekst og Node forvalter rettighederne i forbindelse med fotokopiering i
undervisningsinstitutioner, offentlige eller private institutioner, organisationer
og erhvervsvirksomheder og er godkendt af kulturministeren i medfør af op-
havsretslovens § 50, stk. 4, jf. §§ 13 og 14.
NCB administrerer rettighederne til indspilning og kopiering af musik på cd, dvd, film,
video, internettet m.v. for komponister, tekstforfattere og musikforlag.
KODA-DRAMATIK kan forvalte rettighederne, når musik og tekst bruges i dramatiske
sammenhænge som fx operaer, operetter, musicals, balletter, pantomimer, skuespil, re-
vyteater og lignende.
Foreningen Radiokassen forvalter rettigheder til oplæsning af litterære værker i DR og
er godkendt af kulturministeren i medfør af ophavsretslovens § 50, stk. 4, jf. § 30.
I medfør af § 38, stk. 6, § 39, stk. 5, § 50, stk. 5, § 68, stk. 3, og § 75 a, stk. 2, i ophavs-
retsloven har kulturministeren udstedt bekendtgørelse om sagsbehandlingsregler ved
godkendelse af forvaltningsorganisationer efter ophavsretsloven (BEK nr. 1312 af
15/12/2009).
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser om, hvor hurtigt Kulturministeriet skal
træffe afgørelse om godkendelse, ligesom bekendtgørelsen fastlægger, hvor hurtigt Kul-
turministeriet skal kvittere for modtagelsen af en ansøgning samt hvilke oplysninger,
kvitteringen skal indeholde.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1159679_0009.png
Side 9
Det vurderes for det første, at der i ophavsretsloven vil skulle indføres regler, der regu-
lerer forvaltningsselskabers gennemsigtighed, styring og håndtering af rettighedsind-
tægter på vegne af rettighedshaverne.
Derudover vil de nærmere bestemmelser om forvaltningsselskabernes udstedelse af
multiterritoriale licenser til ophavsmænds rettigheder til musikværker med henblik på
levering af online musiktjenester nødvendiggøre ændringer af ophavsretsloven samt
evt. i bekendtgørelsesform.
Forslagets bestemmelser om håndhævelsesforanstaltninger vil formentlig også nødven-
diggøre ændringer af ophavsretsloven, herunder eventuelt i forhold til direktivets be-
stemmelser om et tvistbilæggelsesorgan.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at kunne have statsfinansielle konsekvenser, hvis omfang vil af-
hænge af forslagets implementering i Danmark. Det er Kulturministeriets vurdering, at
de statsfinansielle konsekvenser vil skulle afdækkes nærmere.
De mulige statsfinansielle konsekvenser vil dels følge af kravet i forslagets artikel 36
om, at medlemsstaterne skal sikre, at visse tvister vedrørende et forvaltningsselskab,
der udsteder eller tilbyder at udstede multiterritoriale licenser, kan indbringes for et
uafhængigt og upartisk tvistbilæggelsesorgan, dels af kravet i forslagets artikel 37 om,
at medlemsstaterne skal sørge for, at der indføres procedurer, således at forvaltnings-
selskabers medlemmer, rettighedshavere, brugere og andre interesserede parter kan
indgive klage til en dertil udpeget kompetent myndighed vedrørende forvaltningssel-
skabernes virksomhed, der er omfattet af direktivet. Den af den enkelte medlemsstat
udpegede kompetente myndighed skal kunne pålægge passende administrative sankti-
oner og træffe passende foranstaltninger, hvis nationale bestemmelser ikke overholdes.
Dertil kommer, at forslagets artikel 40 bestemmer, at medlemsstaterne skal sikre, at
den udpegede kompetente myndighed skal overvåge, at forvaltningsselskaber på eget
territorium ved udstedelse af multiterritoriale licenser overholder de krav, der er fast-
sat i afsnit III i direktivet.
De statsfinansielle konsekvenser vil skulle afholdes indenfor ressortministeriets eksi-
sterende ramme.
Forslaget forventes at kunne have isolerede samfundsøkonomiske konsekvenser for en-
keltsektorer, hvis omfang vil skulle afdækkes nærmere.
Kommissionens forslag vil tilvejebringe en fælles retlig ramme for selskaber, der yder
kollektiv rettighedsforvaltning, hvilket vil medvirke til større regelklarhed for alle ak-
tører på området og dermed også en potentielt øget grænseoverskridende økonomisk ak-
tivitet på EU’s indre marked. Desuden synes direktivforslaget samlet set at kunne bi-
drage til at styrke markedet for online-musiktjenester til gavn for udviklingen af nye
forretningsmodeller, forbrugerne, kunstnerne og rettighedshaverne. Forslaget har der-
med potentiale til at kunne styrke innovation og Europas konkurrenceevne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1159679_0010.png
Side 10
I undersøgelsen af samfundsmæssige konsekvenser forbundet med forslaget vil der væ-
re særligt fokus på, hvorvidt de danske forvaltningsselskaber allerede delvist lever op
til direktivets krav. Mindre forvaltningsselskaber vil dog kunne blive økonomisk påvir-
ket af direktivets krav om gennemsigtighed i og kontrol med forvaltningsselskabernes
virksomhed, ligesom direktivets krav om adgang til effektive og hurtige procedure for
behandling af klager og for løsning af tvister kan vise sig at være en økonomisk og ad-
ministrativ byrde for de mindre forvaltningsselskaber. Kommissionen nævner – for så
vidt angår forslagets afsnit 2 om gennemsigtighed af og kontrol med forvaltningssel-
skaber – at de fleste omkostninger vil være knyttet til anvendelsen af nye regler for be-
handling af midler (Kommissionen anfører, at der ingen data er til rådighed for vurde-
ringen af disse omkostninger), finansiel indberetning og revision (Det er Kommissio-
nens vurdering, at den gennemsnitlige udgift pr. forvaltningsselskab i EU ca. vil være
120.000 kr.) samt kravet om, at forvaltningsselskaber skal give sine medlemmer og ret-
tighedshavere adgang til effektive og hurtige procedure for behandling af klager og for
løsning af tvister. Til det sidste punkt anfører Kommissionen, at forvaltningsselskaber,
der allerede har et sådant system, oplyser, at udgifter til etablering heraf udgør i omeg-
nen af 262.500 kr., og at de løbende driftsomkostninger udgør i omegnen af 82.500 kr.
om året. Det bør imidlertid bemærkes, at Kommissionens vurdering er baseret på en
generel vurdering af omkostningerne for forvaltningsselskaber i hele EU.
Direktivforslaget vil formentlig også have positive konsekvenser for de rettighedshave-
re, hvis musik benyttes i udlandet, idet direktivet opstiller ensartede regler for, hvor-
dan forvaltningsselskaber organiseres, og hvordan de forvalter rettighedsindtægter. Li-
geledes vil forslaget formentlig føre til, at det bliver nemmere for udbydere af musiktje-
nester på internettet at klarere rettigheder for flere territorier via et enkelt forvalt-
ningsselskab. De nærmere konsekvenser skal undersøges nærmere.
Det er Kulturministeriets opfattelse, at forslaget ikke vil have generelle samfundsøko-
nomiske konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget forventes at kunne have administrative konsekvenser for erhvervslivet både i
form af omstillingsbyrder og løbende byrder i forbindelse med forvaltningsselskabernes
tilpasning af deres virksomhed. Det er Kulturministeriets vurdering, at de administra-
tive konsekvenser vil skulle afdækkes nærmere, herunder i hvilket omfang de danske
forvaltningsselskaber allerede lever op til direktivets bestemmelser.
Det fremgår af Kommissionens konsekvensanalyse, at direktivforslagets afsnit 2 om
gennemsigtighed af og kontrol med forvaltningsselskaber vil medføre en række admini-
strative konsekvenser af mindre betydning. Der er f.eks. krav om offentlig adgang til en
række dokumenter (vedtægter, ledelsens navne, medlemsvilkår, årsregnskaber, tariffer
etc.). Kommissionen vurderer, at udgifterne forbundet hermed vil være af mindre be-
tydning.
De mulige administrative konsekvenser for erhvervslivet vil dels følge af direktivets
krav om forvaltningsselskabers finansielle forvaltning af rettighedsindtægter, dels af
direktivets bestemmelser om gennemsigtighed og rapportering/offentliggørelse af op-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1159679_0011.png
Side 11
lysninger. Det følger af forslaget, at forvaltningsselskaber skal give sine medlemmer og
rettighedshavere adgang til effektive og hurtige procedurer for behandling af klager og
for løsning af tvister. De mulige administrative konsekvenser i den forbindelse vil pri-
mært bestå i oprettelsen af en tvistbilæggelsesordning samt den løbende drift heraf.
Det er valgfrit for danske forvaltningsselskaber, hvorvidt de ønsker at tilbyde multiter-
ritoriale licenser, og de er dermed ikke forpligtet til at opfylde de betingelser, som direk-
tivets afsnit III stiller til forvaltningsselskaber, når de foretager multiterritorial li-
censering af online-musikrettigheder.
Beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Forslaget er sendt til høring hos:
Adjunkt Hanne Kirk Deichmann, ACE Denmark Akkrediteringsinstitutionen, inklusiv
Akkrediteringsrådet, Professor Henrik Udsen, Advokat Bjørn Høberg-Petersen, Advo-
kat Hanne Bender, Advokatrådet, Akademiet for de Skønne Kunster, Akademiet for de
Tekniske Videnskaber, Arkitektforbundet, Basepoint Media, Bibliotekarforbundet, Bib-
liotekschefforeningen, Billedkunstnernes Forbund, Brancheforeningen for Undervis-
ningsmidler, Branchen ForbrugerElektronik, Business Software Alliance, Canal Digi-
tal, Chefjurist Christina Bergholdt Knudsen, Copydan, Danmarks Biblioteksforening,
Danmarks Biblioteksskole, Danmarks Blindebibliotek, Danmarks Forskningsbiblioteks-
forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Artist Forbund, Dansk BiblioteksCenter,
Dansk Blindesamfund, Dansk Erhverv, Dansk Fagpresse, Dansk Filmfotograf Forbund,
Dansk Folkemindesamling, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Forening til Be-
kæmpelse af Produktpirateri, Dansk Forfatterforening, Dansk Fotografisk Forening,
Dansk Galleri Sammenslutning, Dansk Industri, Dansk IT, Dansk Journalistforbund,
Dansk Kapelmesterforening, Dansk Kommunikationsforening, Dansk Komponistfor-
ening, Dansk Kunstnerråd, Dansk Magasinpresses Udgiverforening, Dansk Metalar-
bejderforbund, Dansk Musikbiblioteksforening, Dansk Musiker Forbund, Dansk Musik-
forlæggerforening, Dansk Skuespillerforbund, Dansk Solist-Forbund, Dansk Standard,
Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Billedautorer, Danske Bil-
ledkunstneres Fagforening, Danske Dagblades Forening, Danske Dramatikeres For-
bund, Danske Døves Landsforbund, Danske Filminstruktører, Danske Handicaporgani-
sationer, Danske Interaktive Medier, Danske Jazz-, Beat- og Folkemusikautorer, Dan-
ske Kunsthåndværkere, Danske Mediers Forum, Danske Populærautorer, Danske Re-
gioner, Danske Reklamebureauers Brancheforening, Danske skønlitterære Forfattere,
Danske Teatres Fællesorganisation, Danske Uafhængige Pladeselskaber, Danske Uni-
versiteter, Datatilsynet, DDJO, Den danske Boghandlerforening, Den danske Forlæg-
gerforening, Den Kristne Producent Komite, Det Centrale Handicapråd, Det danske
Akademi, Det Danske Filminstitut, Det Kgl. Bibliotek, Det Kgl. Teater, DIFO (Dansk
Internet Forum), Direktoratet for Kriminalforsorgen, DK 4, Docent Thomas Riis, Dom-
stolsstyrelsen, DR, Døvefilm Video, Erhvervs- og Vækstministeriet, Erhvervs- og Sel-
skabsstyrelsens Center for kvalitet i Erhvervs Regulering (EU høringer), Faglig konsu-
lent Lone Amtrup, Film- og TV-arbejderforeningen, FILMRET, Finansministeriet, Fi-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 12
nansrådet, Fonden for Aktive Blinde – Blindefonden, Forbrugerrådet, Forenede Danske
Antenneanlæg, Forening af professionelle forfattere og tegnere af tegneserier, Forenin-
gen af Arbejderbevægelsens Medievirksomheder, Foreningen af Auktionsledere i Dan-
mark, Foreningen af Billedmedieoversættere, Foreningen af Danske Interaktive Medi-
er, Foreningen af Danske Kulturtidsskrifter, Foreningen af Danske Sceneinstruktører,
Foreningen af Filmudlejere i Danmark, Foreningen af Kommercielle Lokalradio og TV-
stationer, Foreningen af Videogramdistributører i Danmark, Foreningen Danske De-
signere, Foreningen for Dansk Internet Handel, Forskningsbibliotekernes Chefkollegi-
um, Fællesrådet for Autorer, Fællesrådet for Udøvende Kunstnere, Færøernes Hjem-
mestyre, Gorrissen Federspiel (advokatfirma), Grafisk Arbejdsgiverforening, Gramex,
Grønlands Hjemmestyre, Henrik I. Ahlers, HK, HORESTA, HTS Handel, Transport og
Service, Håndværksrådet, IFPI Danmark, IT-Brancheforeningen, ITEK, Juridisk kon-
sulent Anne Sophie Gersdorff Schrøder, Juridisk konsulent Morten Madsen, KL, KO-
DA, Kommunernes Skolebiblioteksforening, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kul-
turministeriet Rektorer – KUR, Kulturstyrelsen, Kunsthandlerforeningen, Landsfor-
eningen til bevaring af fotografier og film, Landsorganisationen i Danmark, Professor
Morten Rosenmeier, Lægemiddel Industri Foreningen, Miljøministeriet, Ministeriet for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, MTG A/S, Multimedieforeningen,
Nordisk Copyright Bureau, Ophavsretligt Forum, Ophavsretslicensnævnet, Ordblin-
de/Dysleksiforeningen i DK, Organisationen Danske Museer, Patent- og Varemærke-
styrelsen, Piratgruppen, Producentforeningen, Professor Jens Schovsbo, Professor Mads
Bryde Andersen, Professor Palle Bo Madsen, Professor Peter Blume, PROSA, Ret-
tighedsAlliancen, Rigsarkivet, Rigsrevisionen, Roskilde Festival, Rådet for Større IT-
sikkerhed, Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seerorganisationer, Sammenslut-
ningen af Danske Scenografer, Sammenslutningen af Lokalarkiver, Sammenslutningen
af lokale radio- og tv-stationer, Sammenslutningen af Medieforskere i Danmark, Sam-
rådet for Ophavsret, Sekretariatschef Sandra Piras, Skatteministeriet, Solistforeningen
af 1921, Telenor, Speaker- og Indlæserforeningen, Statens Museum for Kunst, Statsbib-
lioteket, STOP I/S, TDC, Teaterteknikerforbundet, Tegnerne/Tegnerforbundet af 1919,
Teknologirådet, Telekommunikationsindustrien (TI), Telia, TV 2/DANMARK A/S,
TV2/Bornholm, TV2/FYN, TV2/Lorry, TV2/Nord, TV2/syd, TV2/Øst, TV2/Østjylland,
TvDanmark, UBOD, UBVA, UBVA-sekretariatet, Udenrigsministeriet, Under-
visningsministeriet og Viasat A/S.
Høringsfristen er fastsat til den 17. september 2012. Der vil blive fremsendt et supple-
rende notat om resultatet af høringen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter et digitalt indre marked i EU. Regeringen ser generelt udviklingen
af et digitalt indre marked som et væsentligt aspekt for udviklingen af nye, innovative
tjenester og øget tværnational e-handel. Et veludviklet digitalt indre marked vil give
forbrugerne adgang til et større og billigere udbud af varer og tjenester samt give e-
handelsvirksomhederne adgang til hele EU som markedsplads, hvorved et betydeligt
vækstpotentiale kan realiseres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 13
Regeringen finder det positivt, at der lægges op til at fastsætte et sæt minimumsregler
for, hvordan kollektive forvaltningsselskaber skal drive virksomhed, således at der sik-
res gennemsigtighed og mulighed for medlemmerne af forvaltningsselskabet til at ud-
øve kontrol med forvaltningen af deres rettigheder, ligesom det er positivt, at der opstil-
les fælles regler om forvaltningsselskabers finansielle forvaltning. Regeringen vil arbej-
de for, at forvaltningsselskaberne ikke pålægges unødige administrative byrder, og at
omkostningerne ved indførelsen af de foreslåede modeller minimeres, så de ikke utilsig-
tet udgør en hindring for at agere på markedet eller indirekte medfører dyrere tjenester
for forbrugerne.
Regeringen finder det positivt, at direktivforslaget har til formål at forbedre mulighe-
derne for multiterritorial licensering af onlinerettigheder til musikalske værker. Rege-
ringen støtter forslagets formål om at gøre det nemmere for udbydere af musik på in-
ternettet at erhverve licenser fra forvaltningsselskaber, der dækker mere end ét territo-
rium. Det er regeringens forhåbning, at forslaget dermed vil fremme innovation og sti-
mulere fremkomsten af nye, lovlige tjenester på internettet.
Regeringen finder det væsentligt, at direktivforslaget ikke hindrer eksisterende og
fremtidige nationale klareringsordninger, såsom den danske aftalelicens.
Regeringen er af den opfattelse, at en række uklarheder i direktivet bør
afklares nærmere, inden der fastlægges en dansk holdning til direktivforslaget, herun-
der forslagets økonomiske konsekvenser.
Regeringen vil arbejde for, at forslagets statsfinansielle konsekvenser minimeres.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.