Europaudvalget 2011-12
KOM (2012) 0380 Bilag 1
Offentligt
1157637_0001.png
Notat
Dato 13. september 2012
J.nr. TS2060503-68
Nærheds- og Grundnotat om Europa-Kommissionens udkast til forordning om
periodisk syn af køretøjer
KOM(2012)380
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Transportudvalg
Resumé
Personbiler, varebiler, lastbiler, busser og påhængskøretøjer indkaldes ifølge
fælles EU-minimumsstandarder til periodisk syn for at kontrollere deres stand
af hensyn til trafiksikkerhed og miljø.
EU-Kommissionen ønsker at forbedre færdselssikkerheden og nedbringe
luftforureningen ved at
øge omfanget af og kravene til teknisk kontrol i hele Den Europæiske
Union
skabe egnede rammer for en uhindret informationsstrøm mellem
aktører og medlemsstater, der beskæftiger sig med håndhævelse af
synsresultaterne
1. Baggrund og indhold
Kommissionen har den 13. juli 2012 stillet forslag om en
Køretøjssikkerhedspakke, der består af forslag til:
1) Europa-Parlamentets og Rådets forordning om periodisk teknisk kontrol med
motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil og om ophævelse af direktiv
2009/40/EF, KOM(2012)380.
Side --1-5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1157637_0002.png
2) Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv
1999/37/EF om registreringsdokumenter for motorkøretøjer, KOM(2012)381.
3) Europa-Parlamentets og Rådets forordning om syn ved vejsiden af
erhvervskøretøjer, der kører på Unionens område, og om ophævelse af direktiv
2000/30/EF, KOM(2012)382.
Formålet med forslagene er at forbedre færdselssikkerheden og beskytte
miljøet.
Dette grund- og nærhedsnotat omhandler forslaget nævnt under punkt 1
ovenfor om periodisk kontrol af køretøjer.
Forslaget er fremlagt af Kommissionen den 13. juli 2012 (dansk sprogversion
23. juli) under henvisning til artikel 91 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF). Beslutningsproceduren er den almindelige
lovgivningsprocedure, jf. TEUF art. 294.
Den foreslåede forordning erstatter det gældende direktiv 2009/40/EF af 6.
maj 2009 om teknisk kontrol af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil
(senest ændret ved Kommissionens direktiv 2010/48/EU af 5. juli 2010).
Ved teknisk kontrol forstås periodisk undersøgelse af biler og
påhængskøretøjer for fejl og mangler af betydning for færdselssikkerhed og
miljø (periodisk syn). I Danmark udføres periodisk syn af private
synsvirksomheder. Synsvirksomheder skal opfylde en række krav som
forudsætning for at kunne godkendes af det offentlige til at kunne syne
køretøjer. Trafikstyrelsen fastsætter regler om syn, godkender og fører tilsyn
med synsvirksomhederne og indkalder biler og påhængskøretøjer til syn.
Synsvirksomhederne fastsætter prisen for syn i fri konkurrence.
De nugældende regler indebærer, at personbiler skal til syn 1. gang når de er
4 år gamle og dernæst hvert 2. år. Lastbiler og busser skal til syn hvert år.
Kommissionen foreslår blandt andet, at person- og varebiler skal synes hvert
år, når de er over 6 år (nu synes de hvert andet år), at knallerter og
motorcykler samt mindre påhængsvogne skal omfattes af periodisk syn, og at
kravene til synsvirksomhedernes udstyr og mandskab skal skærpes.
Det fremgår af Kommissionens ledsagende memorandum, at hovedformålet
med de foreslåede foranstaltninger er at forbedre færdselssikkerheden og
bidrage til det politiske mål om at nedbringe antallet af trafikdræbte per år
med 50 % inden 2020. Det angives, at der kan reddes mere end 1.200 liv, og
mere end 36.000 ulykker ville kunne undgås, og at den økonomiske fordel for
samfundet vurderes til mere end 5.600 mio. EUR.
Foranstaltningerne i køretøjssikkerhedspakken angives at have tre
umiddelbare målsætninger:
1. at beskytte udsatte trafikanter og især de unge bedre
Side --2-5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1157637_0003.png
2. at skabe et fælles europæisk område for teknisk kontrol, som er baseret på
harmoniserede standarder inden for kontrol, udstyr, inspektørernes
kvalifikationer og vurdering af defekter og samarbejde mellem
medlemsstaterne
3. at mindske den administrative byrde for de vejtransportvirksomheder, der
overholder kravene til færdselssikkerheden.
Kommissionen oplyser, at i et bredere perspektiv vil den næste fase bestå i at
oprette et harmoniseret system til dataudveksling internt i Unionen. En sådan
adgang til oplysninger på tværs af EU-medlemsstaterne vil potentielt føre til
fælles anerkendelse af synsrapporter, når den fornødne harmonisering af
teknisk kontrol nås på EU niveau.
I forslagenes uændrede form, vil det i Danmark betyde omtrent en fordobling
af synsmængden med tilsvarende udgifter for de berørte køretøjsejere,
ligesom synsvirksomhederne får yderligere udgifter til teknisk udstyr.
Forslaget gennemgås i hovedtræk herunder.
Følgende yderligere kategorier af køretøjer underkastes periodisk syn
motorcykler og knallerter
påhængsvogne mellem 750 kg og 3500 kg totalvægt
campingvogne
Hyppigheden af syn øges til hvert år for personbiler og for varebiler
efter 6 år (4+2+1+1+…)
som har kørt over 160.000 km ved første periodisk syn
(4+1+1+…)
Mindstekrav til faciliteter og prøvningsudstyr, f. eks. skal
synsvirksomhederne råde over decelerationsmåler, motordrevne
hjulophængnings-slør-testplader, støddæmpertester, bremsevæsketester
og OBD-scanner (On Board Diagnostics) til fejldiagnosticering
Kompetencekrav til synspersonale, og årlige genopfriskningskurser
Elektronisk udveksling af synsresultater mellem medlemsstaterne 3 år
efter ikrafttrædelse
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Følgende danske regler om syn, synsvirksomheder og vejsidesyn er gældende:
Lov om godkendelse og syn af køretøjer nr. 473 af 09.06.2004 med
senere ændringer
Side --3-5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1157637_0004.png
Bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer nr. 516 af
01.06.2012
Bekendtgørelse om virksomheder, der foretager syn af køretøjer nr. 724
af 24.06.2011
Bekendtgørelse om virksomheder, der foretager omsyn af køretøjer
(omsynsvirksomheder) nr. 824 af 11/08/2008 med senere ændringer
Hvis forordningsforslaget vedtages, skal disse regler tilpasses
forordningsforslaget.
3. Høring
Der er iværksat høring den 18. juli 2012 blandt andet af EU-specialudvalget for
transport og af organisationer og myndigheder med relation til biler og
bilbranchen. Supplerende grund- og nærhedsnotat indeholdende høringssvar
vil blive fremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Transportudvalg.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative
konsekvenser af forslaget
Forslaget forventes i sin nuværende form at have følgende økonomiske og
administrative konsekvenser:
Forslaget forventes at medføre 800.000 ekstra periodiske syn om året og
dermed betydelige ekstra udgifter for danske køretøjsejere, hvis det vedtages i
sin nuværende form.
For synsvirksomhederne vil forslaget betyde et udvidet indtægtsgrundlag med
omkring dobbelt så mange periodiske syn, men også betydelige udgifter til
indkøb af nyt prøvningsudstyr.
De statslige IT-systemer, som håndterer indkaldelse og registrering af
synsresultater, vil skulle udbygges for at kunne håndtere
ekstra køretøjskategorier
hyppigere indkaldelser
flere synsresultater
nyt fejlklassifikationssystem
udveksling af synsresultater i EU
registrering af små knallerter (før 2006)
risikovurdering af erhvervskøretøjer
Antallet af inspektører, som udfører tilsyn med synsvirksomhederne, vil skulle
udvides.
Antallet af klagesager må antages at fordobles og personaleressourcerne
tilpasses hertil.
Side --4-5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1157637_0005.png
Der kan forventes en mindre nedgang i antal færdselsuheld på grund af
reduktion i tekniske mangler og tilsvarende besparelser. En formindskelse i
luftforurening ved hyppigere kontrol af emissioner skønnes opvejet af den
ekstra kørsel til syn. Der forventes en nedgang i antal støjende motorcykler og
konstruktivt ændrede knallerter, hvilket medfører sparede velfærdstab (støj)
og sparede færdselsuheld for knallerter.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget harmonerer med nærhedsprincippet, idet
målene ikke i tilstrækkelig omfang vil kunne gennemføres af medlemsstaterne,
da de eksisterende krav er gennemført uensartet og der er store afvigelser
med håndhævelsen af den tekniske kontrol, hvilket medfører negative
virkninger for både færdselssikkerheden og det indre marked.
Regeringen deler denne holdning og finder, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er Regeringens foreløbige generelle holdning, at man er positivt indstillet
over for at harmonisere kravene til undersøgelsesmetoder, udstyr og
personalets kvalifikationer. Regeringen er ikke afvisende over for at inkludere
to-hjulede køretøjer og mellemstore påhængsvogne og campingvogne i
ordningen med periodisk syn. Regeringen kan derimod ikke støtte hyppigere
kontrol af personbiler og andre lette køretøjer end svarende til i dag, da der på
det foreliggende grundlag ikke vurderes at være udsigt til forbedringer i
færdselssikkerhed eller miljø, der står mål med udgifterne forbundet hermed.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Behandlingen af forslaget er i sin indledende fase, men det må forventes, at en
del lande har forbehold over for det meget ambitiøse forslag.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side --5-5