Europaudvalget 2011-12
KOM (2012) 0390 Bilag 1
Offentligt
Grund- og Nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg – Henstilling med henblik på
Rådets afgørelse om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om en frihandelsaftale
mellem Den Europæiske Union og Japan.
(COM(2012) 390 final)
1. Resumé
Kommissionen anbefaler åbning af forhandlinger om en frihandelsaftale mellem EU og Japan med det formål at
sikre en gradvis og gensidig liberalisering af handel med varer og tjenesteydelser samt adgangen til etablering. Der
sigtes fra Kommissionens side navnlig efter konkrete japanske forpligtelser på området for tekniske handelshin-
dringer samt offentlige indkøb. Der lægges op til, at Kommissionen i tilfælde af utilfredsstillende japanske resulta-
ter 1 år efter forhandlingsstart kan suspendere forhandlingerne. Kommissionen vurderer, at indgåelsen af en fri-
handelsaftale vil have positive samfundsøkonomiske konsekvenser som følge af øget samhandel og deraf afledt øget
beskæftigelse. Der lægges op til en parallel forhandling af en politisk rammeaftale, som skal kobles juridisk med
frihandelsaftalen.
2. Baggrund
Kommissionen har den 20. juli 2012 fremlagt forslag til rådsafgørelse, som bemyndiger Kom-
missionen til at forhandle en frihandelsaftale mellem EU og Japan. Forslaget er oversendt til Rå-
det den 23. juli i dansk sprogversion.
Forslaget er en opfølgning på det arbejde, som blev iværksat i forbindelse med EU/Japan-
topmødet i 2009, hvor det blev besluttet at etablere en dialog om afviklingen af udvalgte tekniske
handelshindringer som første skridt til en styrket dialog om de økonomiske og handelsmæssige
relationer. Det blev på EU/Japan-topmødet i 2010 fulgt op af en beslutning om at etablere en
højniveaugruppe med det formål at fremlægge bud på en styrkelse af bl.a. de økonomiske relati-
oner. På det grundlag besluttede EU og Japan i forbindelse med topmødet i 2011 at iværksætte
forberedelserne af en evt. indledning af forhandlinger om en frihandelsaftale. Det forberedende
arbejde blev af Kommissionen erklæret for tilfredsstillende afsluttet på mødet i Udenrigsrådet
(handel) d. 31. maj 2012.
Det er forventningen, at forhandlingerne om en frihandelsaftale vil blive lanceret i forbindelse
med det næste EU/Japan-topmøde, som ventes at finde sted inden udgangen af 2012. Forhand-
lingerne om en frihandelsaftale vil skulle forløbe parallelt med forhandlinger om en politisk
rammeaftale.
Forslaget har hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 218
stk. 3 og 4, hvorefter der som udgangspunkt kræves et kvalificeret flertal i Rådet til at bemyndige
Kommissionen til at forhandle en frihandelsaftale. En evt. senere afgørelse om at indgå en fri-
handelsaftale mellem EU og Japan forventes som udgangspunkt at kræve et kvalificeret flertal i
Rådet efter godkendelse fra Europa-Parlamentet.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at sikre en gradvis og gensidig liberalisering af handel med varer og tjene-
steydelser samt adgangen til etablering i overensstemmelse med WTO’s regler. En evt. frihan-
delsaftale vil også have som formål at bidrage til at fremme overholdelsen af internationale mil-
jømæssige og sociale aftaler og standarder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget er struktureret efter følgende hovedaspekter af en frihandelsaftale:
Handel med varer
Det er hensigten at fjerne importtold på alle varer med oprindelse hos den anden part med flest
mulige tilsagn om fuld liberalisering fra aftalens ikrafttrædelse. Antallet af følsomme varer, som
fortsat vil kunne pålægges told i en overgangsperiode, bør begrænses mest muligt. Det er ligele-
des hensigten at forbyde alle former for eksporttold og –afgifter samt foranstaltninger med til-
svarende virkning.
Der sigtes som en særlig prioritet efter bestemmelser med det formål at fjerne eksisterende tek-
niske handelshindringer og forebygge indførelsen af nye inden for en række nøglesektorer. Der
lægges i den sammenhæng op til etablering af en særlig mæglingsmekanisme til håndtering af
særligt udvalgte tekniske handelshindringer. Der rettes en særlig opmærksomhed på automobil-
sektoren.
En aftale bør desuden – foruden at bekræfte parternes forpligtelser i henhold til WTO-aftalen
om tekniske handelshindringer - også indeholde bestemmelser med det formål at fremme god
reguleringspraksis, sikre overensstemmelse mellem tekniske forskrifter på grundlag af internatio-
nale standarder, ensrette prøvnings- og certificeringskrav samt fremme brug af akkreditering.
Anvendeligheden af den allerede eksisterende aftale mellem EU og Japan om gensidig anerken-
delse bør i den sammenhæng genovervejes og om muligt forbedres.
På det sanitære og phytosanitære område er det hensigten at etablere en mekanisme, som for-
hindrer og fjerner unødvendige handelshindringer, og som samtidig sikrer en mere effektiv og
gennemskuelig anvendelse af de sanitære og phytosanitære bestemmelser med en begrænsning af
de negative virkninger for samhandelen.
Der lægges op til, at en aftale skal indeholde en sikkerhedsklausul, hvormed parterne kan genind-
føre mestbegunstigelsestold i tilfælde af en stigning i importen i en sektor, som forvolder eller
truer med at forvolde alvorlig skade på en indenlandsk industri.
Det er tillige hensigten at lade en aftale tillade anvendelsen af antidumping i overensstemmelse
med reglerne i WTO-aftalen herom samt forpligtelser indeholdt i EU’s bestemmelser og tidligere
aftaler.
Handel med tjenesteydelser, etablering og investeringsbeskyttelse
Der sigtes efter en gensidig liberalisering af handel med tjenesteydelser indenfor alle økonomiske
sektorer og omfattende alle leveringsformer, herunder adgangen til etablering og national be-
handling af virksomheder, datterselskaber og filialer. Audiovisuelle tjenesteydelser samt tjeneste-
ydelser, som leveres under udøvelse af offentlig myndighed, vil ikke være omfattet af en aftale.
Der stiles mod et særskilt kapitel om investeringsbeskyttelse med det formål at sikre størst mulig
retlig beskyttelse og sikkerhed for europæiske investorer og fremme af europæiske beskyttelses-
standarder på området.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Offentlige indkøb
Der sigtes efter en supplerende åbning af markederne for offentlige indkøb i forhold til den re-
viderede aftale om offentlige indkøb omfattende alle administrative niveauer samt offentlige for-
syningsvirksomheder. En aftale bør i den sammenhæng indeholde bestemmelser til håndtering af
hindringer for adgangen til den anden parts offentlige indkøb såsom udbudsprocedurer, tekniske
forskrifter og eksisterende undtagelser for offentligt udbud. Der rettes en særlig opmærksomhed
på åbning af markedet for offentlige indkøb i jernbane-, bybane- og bytransportsektorerne.
Handel og konkurrence
Der sigtes efter bestemmelser om konkurrenceregler og statsstøtte og tilsagn fra begge parter om
en gennemsigtig og ikke-diskriminerende håndhævelse.
Intellektuelle ejendomsrettigheder
Der sigtes efter bestemmelser, som supplerer og udbygger TRIPS-aftalen (handelsrelaterede in-
tellektuelle ejendomsrettigheder). En aftale bør indeholde bestemmelser om geografiske indika-
tioner, som sikrer et højt beskyttelsesniveau i overensstemmelse med TRIPS-aftalens artikel 23
for landbrugsvarer. Der lægges desuden op til en regelmæssig dialog om intellektuelle ejendoms-
rettigheder.
Kapitalbevægelser og betalinger
Der sigtes efter fuld liberalisering af løbende betalinger og kapitalbevægelser under hensyntagen
til, at liberalisering af kapitalbevægelser uden tilknytning til direkte investeringer er et følsomt
emne.
Told og handelslettelser
Forslaget lægger op til en række bestemmelser med det formål at lette import-, eksport- og tran-
sitprocedurerne samtidig med, at der sikres en effektiv kontrol baseret på anvendelse af interna-
tionale bestemmelser og standarder vedrørende told og andre handelsrelaterede procedurer. Det
understreges, at der særligt skal tages højde for de udfordringer, som små og mellemstore virk-
somheder står overfor.
Handel og bæredygtig udvikling
Det er hensigten, at en aftale skal omfatte bestemmelser med det formål at fremme tiltrædelse og
effektiv gennemførelse af internationale standarder og aftaler på det sociale og miljømæssige om-
råde samt mekanismer for fremme af ordentligt arbejde som defineret i ILO-erklæringen om
grundlæggende principper og rettigheder i forbindelse med arbejde. En aftale bør også indeholde
bestemmelser, som underbygger internationalt anerkendte standarder for virksomheders sociale
ansvar. En aftale bør ligeledes indeholde bestemmelser til fremme af handel med miljøvarer, -
tjenester og –teknologi.
Reguleringsmæssigt samarbejde og gennemsigtighed i lovgivning
Der lægges op til øget samarbejde om lovgivning, herunder passende høringsmekanismer, en
mere udbredt anvendelse af konsekvensanalyser og tilpasning til internationale regler og standar-
der af betydning for en aftale.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Institutionelle rammer
Der sigtes efter en juridisk kobling af en frihandelsaftale med en politisk rammeaftale for så vidt
angår anvendelse, suspension og ophævelse. En aftale bør indeholde etableringen af et særligt
handelsudvalg med det formål at føre tilsyn med frihandelsaftalens gennemførelse. Der bør til-
svarende etableres en effektiv tvistbilæggelsesmekanisme for parternes overholdes af aftalens
bestemmelser.
Der lægges op til, at Kommissionen 1 år efter forhandlingernes påbegyndelse gør status over
Japans fremskridt i forhold til de af EU særligt prioriterede tekniske handelshindringer på det
japanske marked med mulighed for at suspendere forhandlingerne i tilfælde af utilfredsstillende
resultater.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevante.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget berører ikke dansk ret.
7. Konsekvenser
En udmøntning af udkastet til forhandlingsdirektiver i form af indgåelsen af en frihandelsaftale
forventes at få positive samfundsøkonomiske konsekvenser i form af øget samhandel med deraf
afledte effekter i form af øget beskæftigelse, lavere forbrugerpriser mm.
For så vidt angår de statsfinansielle konsekvenser forventes disse primært at ske via EU-
budgettet. Isoleret set vil nedsatte toldsatser betyde lavere egne indtægter til EU-budgettet, som i
nogen grad vil kunne modvirkes af øget samhandel.
Hverken forhandlingsdirektiverne eller en frihandelsaftale forventes umiddelbart at have konse-
kvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet. Udmøntningen af forhandlingsdirektivernes be-
stemmelser på området for bæredygtig udvikling kan dog på sigt have positive konsekvenser for
miljøet og beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Handelspolitisk Specialudvalg i udvidet kreds (inkl. erhvervs- og arbejdstagerorganisationer) er
blevet hørt. Følgende organisationer har sendt et høringssvar:
Danmarks Rederiforening anfører, at Japan er et af dansk skibsfarts vigtigste markeder. En fri-
handelsaftale bør sikre, at den nuværende fri og ikke-diskriminerende adgang til søtransportmar-
kedet kodificeres med tilfredsstillende bestemmelser på det maritime område. For så vidt angår
bestemmelser om statsstøtte bemærkes vigtigheden af, at disse formuleres således, at de ikke
blokerer for de særlige skatteordninger (tonnageskat), som eksisterer i både EU og Japan, men
alene adresserer direkte driftstilskud.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dansk Erhverv støtter, at frihandelsforhandlinger med Japan indledes hurtigst muligt med hen-
blik på at nå til en ambitiøs aftale, som også omfatter servicesektoren, etablering, beskyttelse af
intellektuelle rettigheder samt bedre adgang til offentlige udbud. Det bemærkes, at ingen enkelt
industrisektor skal have adgang til at blokere for forhandlinger, som samlet vil bidrage til øget
vækst og beskæftigelse i EU.
Dansk Industri støtter en frihandelsaftale mellem EU og Japan som afsæt for øget dansk ek-
sport. Det bemærkes, at toldsatser på det japanske marked bør elimineres, men at det væsentlig-
ste fokusområde bør være afviklingen af tekniske handelshindringer. Forslaget om etablering af
en mæglingsmekanisme vedrørende tekniske handelshindringer hilses velkomment. Det bemær-
kes i den sammenhæng, at fokus på afviklingen af tekniske handelshindringer ikke bør fokuseres
for ensidigt på en sektor. Man støtter desuden, at en frihandelsaftale supplerer og udbygger
TRIPS-aftalen og peger desuden på betydningen af de bredere rammevilkår for danske virksom-
heders eksport til Japan.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører udtrykker støtte til udkastet til forhandlingsdirektiver hvad
angår både tjenesteydelser, herunder etablering af virksomheder og datterselskaber, og offentlige
indkøb. Man finder, at fokus på baneområdet med fordel kunne udvides til infrastruktur mere
bredt, inklusiv energiinfrastruktur.
Landbrug & Fødevarer støtter stærkt op om bestræbelserne for at påbegynde frihandelsforhand-
linger med Japan omfattende landbrugsområdet. Det bemærkes, at Japan er et særligt højpris-
marked for danske fødevareprodukter af høj kvalitet, og at en frihandelsaftale vil bidrage til øget
landbrugseksport og jobskabelse i Danmark.
Landsorganisationen i Danmark bemærker, at man er positivt indstillet overfor frihandelsfor-
handlinger med Japan, som synes at rumme gode eksportmuligheder. Man ser umiddelbart ingen
problemer i bæredygtighedskapitlet, da en aftale med Japan ikke forventes at give problemer
med overholdelsen af ILO’s erklæring om grundlæggende principper og rettigheder i forbindelse
med arbejde.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har endnu kun været forelagt den handelspolitiske komité til en første indledende ori-
entering. Der forventes dog at kunne samles et flertal for et lettere justeret udkast til forhand-
lingsdirektiver.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man indledning af frihandelsforhandlinger mellem EU og Japan snarest
muligt med det formål at nå til en ambitiøs frihandelsaftale, som bl.a. omfatter toldsatser, tekni-
ske handelshindringer, offentlige udbud og tjenesteydelser, herunder etablering.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Forberedelserne til for-
handlinger af en frihandelsaftale er dog tidligere nævnt til orientering senest den 25. maj 2012 i
forbindelse med forelæggelse af rådsmødet (Udenrigsanliggender - handel) d. 31. maj 2012. No-
tat blev fremsendt den 16. maj 2012.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files