G R U N D - O G N Æ R H E D S N O T AT
30. august 2012
J.nr. 2513/1232-0007
Ref. LHO/
Kommissionens ændringsforslag til forordning 443/2009 for at fastsætte be-
tingelserne for opnåelse af 2020 reduktionsmålet for CO2-emissioner fra
nye personbiler
COM(2012) 393, 11. juli 2012
1. Resumé
Ændringsforslaget fastsætter de nødvendige tiltag, der skal sikre et gennemsnitligt emissions-
loft på 95 g CO2/km i 2020 for nye personbiler, og det pålægges EU-Kommissionen, inden
udgangen af 2014, at vurdere mulige tiltag og reduktionsmål for perioden efter 2020.
2. Baggrund
EU-Kommissionen har den 11. juli 2012 fremlagt ændringsforslaget til forordning 443/2009.
Forslaget er oversendt til Rådet den 11. juli 2012
Forslaget forventes behandlet første gang i Rådets arbejdsgruppe (miljø) ultimo september
2012.
3. Formål og indhold
Med forordning 443/2009 blev der fastsat et bindende gennemsnitligt emissionsloft for samt-
lige nyregistrerede personbiler på 130 g CO2/km fra 2015 og en målsætning om 95 g CO2/km
fra 2020.
Emissionsloftet for det enkelte køretøj fastsættes på baggrund af dets egenvægt således, at
tunge køretøjer må udlede mere end 130 g CO2/km, mens lettere køretøjer må udlede mindre.
Sammenholdes emissionerne ud fra denne fordeling mellem tunge og lette køretøjer, fås en
gennemsnitlig udledning på 130 g CO2/km. Såfremt emissionsloftet overskrides af den enkel-
te fabrikant, skal denne betale en bøde af pønal karakter, som fra 2019 udgør 95 euro/gram
gange antallet af køretøjer, der sælges i EU.
Med nærværende forslag fastsættes de nødvendige tiltag og midler, der skal sikre et gennem-
snitligt emissionsloft på 95 g CO2/km fra 2020, og EU-Kommissionen pålægges at vurdere
tiltag og emissionslofter for perioden efter 2020 inden udgangen af 2014.
Forslaget lægger til grund, at der fortsat tages afsæt i bilens egenvægt ved fastsættelsen af
emissionsloftet.
Side 1