G R U N D - O G N Æ R H E D S N O T AT
30. august 2012
J.nr. 2513/1232-0006
Ref. LHO/
Kommissionens ændringsforslag til forordning 510/2011 for at fastsættelse
betingelserne for opnåelse af 2020 reduktionsmålet for CO2-emissioner fra
nye lette erhvervskøretøjer
COM(2012) 394, 11. juli 2011
1. Resumé
Ændringsforslaget bekræfter, at det gennemsnitlige emissionsmål for nye lette erhvervskøre-
tøjer på 147 g CO2/km i 2020 er gennemførligt, og det pålægges EU-Kommissionen at vurde-
re mulige tiltag og reduktionsmål for perioden efter 2020.
2. Baggrund
EU-Kommissionen har den 11. juli 2012 fremlagt ændringsforslaget til forordning 510/2011.
Forslaget er oversendt til Rådet den 11. juli 2012.
Forslaget forventes behandlet første gang i Rådets arbejdsgruppe (miljø) ultimo september
2012.
3. Formål og indhold
Med forordning 510/2011 blev der fastsat et bindende gennemsnitligt emissionsloft for samt-
lige nyregistrerede lette erhvervskøretøjer på 175 g CO2/km fra 2017 og en målsætning om
147 g CO2/km fra 2020.
Emissionsloftet for det enkelte køretøj fastsættes på baggrund af dets egenvægt således, at
tunge køretøjer må udlede mere end 175 g CO2/km, mens lettere køretøjer må udlede mindre.
Sammenholdes emissionerne ud fra denne fordeling mellem tunge og lette køretøjer, fås en
gennemsnitlig udledning på 175 g CO2/km i 2017. Såfremt emissionsloftet overskrides af den
enkelte fabrikant, skal denne betale en bøde af pønal karakter, som fra 2019 udgør 95 eu-
ro/gram gange antallet af køretøjer, der sælges i EU.
Nærværende forslag bekræfter, at målet på 147 g CO2/km fra 2020 er opnåeligt og fastlægger
de tiltag og midler der skal sikre målet. Herudover pålægges EU-Kommissionen at vurdere
tiltag og nye emissionslofter for perioden efter 2020 inden udgangen af 2014.
Forslaget lægger til grund, at der fortsat tages afsæt i bilens egenvægt ved fastsættelsen af
emissionsloftet, og at bøden forbliver på 95 euro/gram gange antallet af køretøjer, der sælges i
EU.
Side 1