Europaudvalget 2011-12
KOM (2012) 0407 Bilag 1
Offentligt
1157308_0001.png
Kulturministeriet, 17. september 2012
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Afgørelse om et
EU-initiativ vedr. ”Den Europæiske Kulturhovedstad” 2020-2033 COM(2012)
407
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til en afgørelse om et initiativ, der viderefører det ek-
sisterende EU-initiativ vedr. ”Den Europæiske Kulturhovedstad” efter 2019.
Ifølge den nugældende afgørelse nr. 1622/2006/EF af 24. oktober 2006 udpeger Rådet
hvert år – efter rotationsprincip mellem landene – to af de byer i medlemslandene, som
har ansøgt om at blive europæisk kulturhovedstad. Rækkefølgen af lande, der skal være
vært for kulturhovedstaden, er fastlagt i afgørelsen og udløber i 2019.
Forslagets generelle mål er a) at bevare og fremme de europæiske kulturers mangfoldig-
hed og fremhæve deres fælles træk og b) at fremme kulturens bidrag til byudvikling på
lang sigt. Forslagets specifikke mål er a) at øge udvalget, mangfoldigheden og den euro-
pæiske dimension af byernes kulturudbud, bl.a. gennem tværnationalt samarbejde, b) at
forbedre adgangen til og deltagelsen i kulturlivet, c) at styrke den kulturelle sektors ka-
pacitet og dens forbindelser med andre sektorer og d) at styrke byernes internationale
profil ved hjælp af kulturtiltag.
Forslaget skal vedtages efter almindelig lovgivningsprocedure og vedtages med kvalifice-
ret flertal i Rådet (uddannelse, ungdom, kultur og sport). Forslaget forventes ikke at ha-
ve lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
2. Baggrund
Ifølge Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1622/2006/EF af 24. oktober 2006
udpeger Rådet hvert år – efter rotationsprincip mellem landene – to af de byer i med-
lemslandene, som har ansøgt om at blive europæisk kulturhovedstad. Rækkefølgen af
lande, der skal være vært for kulturhovedstaden, er fastlagt i afgørelsen og udløber i
2019. Danmark og Cypern skal f.eks. være vært for kulturhovedstaden i 2017, hvor
Aarhus netop er indstillet af en international jury som den danske kulturhovedstad.
Formålet med hvert år at udpege to byer til europæisk kulturhovedstad er blandt andet
at fremhæve den europæiske kulturrigdom og mangfoldighed.
Konkurrencen om at opnå titlen som europæisk kulturhovedstad iværksættes seks år
forud for værtskabet for at sikre byerne tilstrækkelig tid til forberedelserne efter udpe-
Dok. nr. 1463017
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
gelsen har fundet sted. For at sikre en glidende overgang, når den nuværende afgørelse
udløber, bør det nye retsgrundlag derfor vedtages i 2013.
Kommissionen har på den baggrund fremsendt forslag til Europa-Parlamentets og Rå-
dets afgørelse om et EU-initiativ vedrørende ”Den Europæiske Kulturhovedstad” 2020-
2033. Forslaget er oversendt til Rådet d. 23. juli 2012 i dansk sprogversion. Forslaget er
fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF)
artikel 167, hvilket betyder, at forslaget skal vedtages i henhold til den almindelige lov-
givningsprocedure. Rådet træffer deres afgørelse med kvalificeret flertal.
Kommissionen gennemførte i efteråret 2010/vinteren 2011 en online-høring med hen-
blik på at få input til et fremtidigt initiativ til europæiske kulturhovedstæder. På bag-
grund af denne høring samt eksterne evalueringer af de gennemførte kulturhovedstæ-
der vurderer Kommissionen, at der er bred enighed om, at kulturhovedstæderne er et
meget vellykket initiativ, der bør videreføres efter 2019, hvor det nuværende initiativ
udløber. En række udfordringer, der kom frem under evalueringer og høring søges i føl-
ge Kommissionen adresseret med det nye forslag.
3. Formål og indhold
Af Kommissionens forslag fremgår det, at målet med initiativet er følgende:
1. Generelle mål:
a) at bevare og fremme de europæiske kulturers mangfoldighed og fremhæve
deres fælles træk
b) at fremme kulturens bidrag til byudvikling på lang sigt
2. Specifikke mål:
a) at øge udvalget, mangfoldigheden og den europæiske dimension af byer-
nes kulturudbud, bl.a. gennem tværnationalt samarbejde
b) at forbedre adgangen til og deltagelsen i kulturlivet
c) at styrke den kulturelle sektors kapacitet og dens forbindelser med andre
sektorer
d) at styrke byernes internationale profil ved hjælp af kulturtiltag
Samlet set har Kommissionen fremlagt et forslag, der viderefører initiativet med en
række mindre ændringer, der imødekommer de udfordringer, som findes i det nuvæ-
rende initiativ. Det betyder blandt andet, at forslaget:
- Viderefører princippet med en kronologisk liste over medlemsstater, hvis byer
kan ansøge om titlen
- Titlen vil fortsat være forbeholdt byer og kan ikke tildeles f.eks. regioner, dog
stadig med mulighed for at inddrage det omkringliggende lokale område
- Tildelingen af titlen vil fortsat ske på baggrund af et kulturprogram som på-
gældende by har udarbejdet specifikt til det pågældende år og med sigte på at
fremme en europæisk dimension
- Udvælgelsesfasen vil fortsat ske via en europæisk jury bestående af uafhængige
eksperter
- Titlen tildeles fortsat for et helt år
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1157308_0003.png
Side 3
Kommissionen har ligeledes foreslået en række præciseringer og ændringer i forhold til
det nuværende initiativ, herunder:
- mere præcise kriterier, bl.a. med sigte på at sikre langvarig lokal udvikling
- nye evalueringskriterier, så der sikres mere samlet overblik over effekterne af
titlen
- initiativet åbnes for deltagelse af kandidatlande og potentielle kandidatlande
som tilfældet var indtil 2010
4. Europa-Parlamentets udtalelser
I henhold til TEUF art. 294 skal forslaget forelægges Europa-Parlamentet. Der er end-
nu ikke taget formel stilling til, hvilket udvalg sagen skal behandles i.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet,
idet de vigtigste gennemførelsesforanstaltninger i forbindelse med de europæiske kul-
turhovedstæder stadig træffes på lokalt og nationalt niveau. Regeringen er enig i denne
vurdering.
6. Gældende dansk ret
Der er ikke gældende dansk lovgivning på området.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser eller administrative konsekvenser
udover indvirkningen på EU’s budget. Udgifterne til de europæiske kulturhovedstæder,
herunder udgifter til den europæiske jury, initiativets synlighed og arbejdsmæssige res-
sourcer i Kommissionen, er omfattet af programmet Et Kreativt Europa. Kommissionen
har i sit forslag til en ny flerårig finansiel ramme foreslået, at der samlet afsættes 1,813
mia. EURO (svarende til ca. 13,507 mia. kr.) i perioden 2014-2020 til programmet Et
Kreativt Europa. Danmark finansierer i indeværende periode (2007-2013) ca. 2 % af
EU's budget (svarende til ca. 270 mio. kr.).
De finansielle konsekvenser af programmet i årene efter 2020 vil være knyttet til den
fremtidige finansielle ramme for EU.
8. Høring
Forslaget vil blive sendt i bred høring med frist medio oktober til nedenstående relevan-
te organisationer mv.:
Aarhus Kommune, Bibliotekschefforeningen, Børnekulturens Netværk, Børne- og kul-
turchefforeningen, Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi, Danmarks Teaterforenin-
ger, Dansk Kunstnerråd, Danske Kultur- og Koncerthuse, Danske Regioner, Danske
Teatres Fællesorganisation, Det Danske Filminstitut, Det Kongelige Bibliotek, Det
Kongelige Teater, Det Københavnske Teatersamarbejde, Foreningen af Kunsthaller i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
Danmark, Kommunernes Landsforening, Kulturhusene i Danmark, Kulturministeriets
Rektorer – KUR, Kulturstyrelsen, LandsdelsOrkesterForeningen, Landsforeningen
Kulturelle Samråd i Danmark, Nationalmuseet, Organisationen Danske Museer, Rek-
torkollegiet, Sammenslutningen af Danske Scenografer, Sammenslutningen af Lokal-
arkiver, Spillesteder.dk, Statens Arkiver, Statens Kunstfond, Statens Kunstråd, Sta-
tens Museum for Kunst, Statsbiblioteket, Sønderborg Kommune, Teatercentrum, Teat-
renes Interesseorganisation.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke kendskab til andre medlemsstaters holdninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt målsætningerne i initiativet om bevarelse og fremme af
kulturel mangfoldighed og fremme af kulturens bidrag til byudvikling.
Regeringen har forståelse for de overvejelser, der ligger bag Kommissionens ønske om
at fastholde en fast rotationsordning blandt medlemslande, idet regeringen også ønsker
en bred repræsentation af forskelligartede europæiske byer blandt kulturhovedstæder-
ne.
Samtidig bakker regeringen op om Kommissionens forslag om mere præcise kriterier
for såvel valg af kulturhovedstæder som for evalueringsprocessen med henblik på at
sikre et så godt udbytte af initiativet som muligt.
Regeringen bakker ligeledes op om, at der igen åbnes for deltagelse af kandidatlande og
potentielle kandidatlande.
Endelig ligger regeringen vægt på, at initiativet ikke præjudicerer forhandlingerne om
EU’s flerårige finansielle ramme.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Europa-udvalget er ikke tidligere blevet orienteret om dette forslag.