Skatteudvalget 2012-13
KOM (2012) 0428 Bilag 2
Offentligt
1174391_0001.png
Notat
Til Folketingets Europaudvalg
(kopi til Folketingets Skatteudvalg)
J.nr. 12-0174566
Supplerende grund- og nærhedsnotat
EU-kommissionens forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv
2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem, for så vidt angår en hurtig
reaktionsmekanisme til bekæmpelse af momssvig, KOM(2012) 428 endelig.
Resumé
Kommissionen fremsatte den 31. juli 2012 forslag om at indføre en hurtig reaktions-
mekanisme til bekæmpelse af svig. Der opstår hele tiden nye former for svig, som un-
dergraver momsens effektivitet og medlemsstaternes finanspolitiske konsolidering, og
forslaget skal bistå medlemsstaterne i kampen mod svig. Under det nuværende moms-
system er det muligt at anmode om en midlertidig tilladelse til at fravige momssyste-
mets almindelige regler med det formål at hindre svig. Dette er imidlertid en langsom
og omstændelig proces, som kan tage knap et år. Af den grund og på baggrund af
Kommissionens meddelelse om momssystemets fremtid (KOM(2011) 815) foreslår
Kommissionen derfor en hurtig reaktionsmekanisme, som giver medlemsstaterne mu-
lighed for at gribe hurtigt ind mod pludselig opstået og massiv svig, som kan give be-
tydelige og uoprettelige tab for statskasserne. Ved brug af mekanismen skal medlems-
staterne kun vente ca. 1 måned på at få en midlertidig tilladelse (max 1 år) til at an-
vende den pågældende foranstaltning (eksempelvis ved omvendt betalingspligt, hvor
køber betaler momsen i stedet for sælger). Ordningen er et supplement til den gæl-
dende undtagelsesordning, og i den tidsbegrænsede periode mekanismen kan anven-
des, skal medlemsstaterne derfor arbejde på mere langsigtede løsninger.
1. Baggrund
Der har i flere fora været fokus på at øge momseffektiviteten som led i den igangvæ-
rende finanspolitiske konsolidering i medlemsstaterne. Ved at forbedre momsop-
krævningen og håndtere momssvig mere effektivt, vil der kunne opnås en stigning i
statsindtægterne. I Kommissionens meddelelse om fremtidens momssystem
(KOM(2011) 815) er et mere robust momssystem netop et af hovedmålene.
Der opstår hele tiden nye former for svig og medlemsstaterne har nogle gange brug
for at reagere hurtigere end de kan i dag. I dag kan medlemsstaterne anmode om en
tilladelse til at fravige momssystemdirektivet for at hindre svig. Dette kræver, at
Kommissionen fremsætter et direktivforslag om at imødekomme anmodningen (som
Side 1 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
den har op til 8 måneder at behandle) med henblik på vedtagelse i Rådet, hvilket også
kan tage et par måneder. Efter Rådets vedtagelse skal direktivet gennemføres i natio-
nal lovgivning. Det er en langsom og omstændelig proces, hvor svigen i mellemtiden
kan resultere i betydelige tab i en medlemsstat.
Kommissionen fremsatte på den baggrund den 31. juli 2012 forslag om at indføre en
hurtig reaktionsmekanisme til bekæmpelse af svig. Forslaget skal indføre en procedure
i momssystemdirektivet, som i meget specifikke situationer kan give medlemsstaterne
et retsgrundlag til at træffe nærmere beskrevne og øjeblikkelige foranstaltninger med
henblik på at bekæmpe svig. Mekanismen er et supplement til det nuværende system
med en tilladelse til at fravige direktivet efter anmodning og kan gennemføres hurtige-
re, fordi Kommissionen benytter sine tildelte gennemførelsesbeføjelser, som fastsat i
TEUF artikel 291 for at sikre en korrekt gennemførelse af direktivet og for at hindre
budgettab og overtrædelse af principperne om skattemæssig retfærdighed.
I forbindelse med anvendelsen af Kommissionens gennemførelsesbeføjelser benyttes
en såkaldt undersøgelsesprocedure, som er fastsat i komitologiforordningen (Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011 af 16. februar 2011 om de gene-
relle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissio-
nens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser), jf. nedenfor.
2. Hjemmelsgrundlag
Kommissionens forslag er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 113. Det betyder, at
forslaget skal vedtages med enstemmighed i Rådet efter høring af Europa-Parlamentet
og Det Økonomiske og Sociale Udvalg.
3. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i forslaget, at den hurtige reaktionsmekanisme er et supple-
ment til vedtagelse af landespecifikke undtagelser fra momsdirektivet, som er lang-
sommere og mere omstændelig, og bistår derfor medlemsstaterne i deres kamp mod
aggressiv momssvig. Forslaget er ifølge Kommissionen berettiget ud fra nærhedsprin-
cippet og i overensstemmelse med retsgrundlaget for arbejde på området for indirek-
te beskatning jf. artikel 113 i TEUF. Der gøres endvidere brug af Kommissionens gen-
nemførelsesbeføjelser i artikel 291 i TEUF og komitologiforordningen, hvorefter un-
dersøgelsesproceduren skal anvendes i beskatningsspørgsmål. Da der er risiko for
uoprettelige tab, er det ifølge Kommissionen berettiget at anvende øjeblikkeligt gæl-
dende retsakter, som foreslået med den hurtige reaktionsmekanisme. Idet sådan ag-
gressiv momssvig ofte er international og involverer flere medlemsstater, kan målet
med at bekæmpe svig bedre gennemføres på EU-plan gennem et direktiv. Det foreslå-
ede retsinstrument er et direktiv, da den lovgivning, der ændres er et direktiv.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
4. Formål og indhold
Formålet er at bistå medlemsstaterne i deres kamp mod svig og hindre betydelige og
uoprettelige tab for statskasserne ved at give medlemsstaterne et retsgrundlag, så de
Side 2 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hurtigt kan gribe ind overfor pludselig opstået og massiv svig, hvor traditionelle kon-
trol- og håndhævelsesværktøjer ikke er tilstrækkelige.
Forslaget definerer hvornår mekanismen kan anvendes – nemlig ved bekæmpelse af
pludselig opstået og massiv svig, som medfører eller kan medføre betydelige og uop-
rettelige tab.
Forslaget vil komme til at definere, hvilke foranstaltninger, som medlemsstaterne kan
gøre brug af. Foreløbig har kommissionen kun foreslået omvendt betalingspligt (hvor
køber betaler momsen fremfor sælger), men det er hensigten, at der skal laves en liste
over foranstaltninger, som Rådet skal blive enige om.
Normalt betaler sælger salgsmomsen, mens køber har fradrag for købsmomsen. Så-
fremt køber har meget store køb og intet salg, vil han indsende en negativ momsangi-
velse, og få udbetalt moms fra myndighederne. Ved momskarruselsvig cirkulerer
eks.vis et meget stort parti af mobiltelefoner mellem nogle virksomheder, hvor køber-
ne får udbetalt store beløb i negativ moms og dernæst forsvinder inden de betaler
salgsmoms af mobiltelefonerne, som blot går videre til næste virksomhed i kæden.
Omvendt betalingspligt anvendes ofte til at hindre momskaruselsvig, idet køber skal
indbetale salgsmomsen samtidig med, at han får fradrag for købsmomsen. Eftersom
de to momsbeløb vil udligne hinanden, hindrer man, at køber uberettiget får udbetalt
negativ moms, som han kan forsvinde med.
Proceduren er fastlagt iht. undersøgelsesproceduren. Det vil sige, at Kommissionen
benytter sin mulighed for at fastsætte gennemførelsesbestemmelser efter at have
modtaget en anmodning fra en medlemsstat indeholdende alle relevante oplysninger,
som vil blive standardiseret i en formular. Kommissionen kan i behørigt begrundede
hastende tilfælde vedtage øjeblikkeligt gældende retsakter. Det vil sige, at Kommissi-
onen har (når den råder over de relevante oplysninger) 1 måned til at give enten en
tilladelse eller et afslag. Iht. undersøgelsesproceduren bistås kommissionen af et ud-
valg af repræsentanter fra medlemsstaterne (SCAC), hvor Kommissionens retsakt sen-
des i skriftlig høring inden 14 dage mhp. en udtalelse. Såfremt udtalelsen er positiv
(dvs. at der er et kvalificeret flertal for retsakten) forbliver den i kraft, men såfremt ud-
talelsen er negativ, skal Kommissionen straks ophæve den (dvs. tilladelsen til den på-
gældende medlemsstat til at anvende en af foranstaltningerne under den hurtige re-
aktionsmekanisme).
Tilladelsen til at anvende en af foranstaltningerne under den hurtige reaktionsmeka-
nisme (fastlagt i kommissionens retsakt) er kun gældende i maksimalt 1 år. Det er hen-
sigten, at medlemsstaten i den periode skal træffe andre foranstaltninger enten i form
af en anmodning om tilladelse til at fravige momssystemdirektivet iht. de nuværende
regler eller gennemføre andre nationale foranstaltninger, som kan hindre svigen.
Direktivændringen foreslås med ikrafttræden den 1. januar 2013.
5. Europa-Parlamentets udtalelse
Side 3 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1174391_0004.png
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med proceduren i TEUF artikel
113. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Såfremt forslaget vedtages, vil momsloven skulle ændres hver gang Danmark anven-
der mekanismen.
7. Konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ifølge Kommissionen ingen negative konsekvenser for EU’s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser for Dan-
mark. Forslaget giver medlemsstaterne mulighed for hurtigere at gribe ind overfor svig
end det er muligt i dag, og det bistår derfor medlemsstaterne i deres konsolidering af
statsbudgetterne.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget giver
medlemsstaterne mulighed for hurtigere at gribe ind overfor svig end det er muligt i
dag og mindsker derved et evt. provenutab, som følge af svigen. Samtidig bidrager
forslaget til at sikre lige konkurrence, idet de reelle virksomheder ikke udsættes for
ulige konkurrencevilkår fra virksomheder, der ikke overholder skatte- og afgiftslovgiv-
ningen.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Kommissionen har vurderet, at det ikke er relevant med en konsekvensanalyse, idet
det kun vil være de efterfølgende nationale foranstaltninger, som medlemsstaterne
indfører efter tilladelse under den hurtige reaktionsmekanisme, der vil kunne få en vis
indvirkning, som under alle omstændigheder sikkert vil være ubetydelig i betragtning
af det begrænsede anvendelsesområde og den begrænsede varighed. Da man desu-
den heller ikke ved i hvor mange tilfælde en medlemsstat vil kunne anmode om tilla-
delse til at anvende den hurtige reaktionsmekanisme, er det ikke muligt at anslå den
kvantitative indvirkning af forslaget i forhold til den nuværende undtagelsesprocedu-
re.
Med andre ord ændrer forslaget som sådan ikke den nuværende retstilstand, men be-
virker blot, at tilladelsen til at gribe ind overfor svig gives hurtigere.
Såfremt Danmark anvender mekanismen til at bekæmpe pludselig opstået og massiv
svig, vil det medføre ændrede forhold for den pågældende sektor eksempelvis ved, at
betalingspligten skifter fra en sælger i Danmark til en køber i et andet EU-land for en
specifik sektor. Først når foranstaltningen rent faktisk gennemføres, vil det være mu-
ligt at kvantificere eventuelle administrative konsekvenser for den berørte sektor.
8. Høring
Side 4 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1174391_0005.png
Forslaget sendes i høring hos Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dan-
marks Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Dansk Told- og Skatteforbund, Dansk Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske
Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Finans og Leasing, Finansrådet,
Finanstilsynet, Foreningen af Danske Revisorer, Foreningen af Registrerede Revisorer,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Forsikring og Pension, Håndværksrådet,
Kommunernes Landsforening, Landbrug og Fødevarer, Landsorganisationen i Dan-
mark, Landsskatteretten, Politidirektøren i København, Rigsadvokaten, Rigspolitiche-
fen og Skatterevisorforeningen.
Skatteministeriet har modtaget høringssvar med bemærkninger fra Advokatrådet,
Dansk Industri, Dansk Told- og Skatteforbund og Rigsadvokaten.
Advokatrådet har ikke umiddelbart indholdsmæssige bemærkninger til høringssagen,
men har udtrykt kritik af, at høringsmaterialet er fremsendt med en frist på 15 dage til
afgivelse af svar.
Dansk Industri er enig i, at momssvig skal bekæmpes men er bekymret for det konkre-
te forslag, idet de enkelte lande med forslaget – indenfor 1-2 måneder – vil kunne fra-
vige momssystemdirektivet midlertidigt og eksempelvis indføre omvendt betalings-
pligt på specifikke områder. Herved kompliceres momsområdet yderligere, samtidig
med at medlemsstaterne reelt blot flytter problemerne videre til andre medlemsstater
uden at man får fat i de kriminelle, der står bag svigen. Dansk Industri finder således,
at forslaget søger at kompensere for et manglende effektivt samarbejde mellem lan-
denes momsmyndigheder.
Der er tale om en meget kortsigtet løsning, som efterlader lovlydige virksomheder
med ikke ubetydelige administrative byrder. Samtidig er der ikke i tilstrækkelig grad
sikret transparens omkring de initiativer, der i givet fald vil kunne godkendes gennem
den hurtige reaktionsmekanisme. Dansk Industri påpeger, at en velfungerende EU-
momsportal med opdateret information vil kunne sikre en sådan transparens.
Såfremt man på trods af ovennævnte udfordringer ønsker at gå videre med det kon-
krete forslag, har Dansk Industri bl.a. følgende bemærkninger:
Afgrænsning af situationer for, hvornår mekanismen kan benyttes
Anvendelsesområdet for den hurtige reaktionsmekanisme er ”pludselig opstået og
massiv svig”. Dansk Industri finder imidlertid, at enhver henvendelse fra medlemssta-
terne også bør indeholde en konkret beskrivelse af de initiativer, der nationalt og på
EU-plan er forsøgt for at imødegå momssvigen. Det bør med andre ord kunne doku-
menteres, at momssvigen ikke kan stoppes med traditionelle kontrol- og håndhævel-
sesmidler.
Afgrænsning af området for omvendt betalingspligt
Side 5 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1174391_0006.png
Dansk Industri har anført, at der består en særlig udfordring i at afgrænse de situatio-
ner, der – med hjemmel i den hurtige reaktionsmekanisme – kan blive underlagt om-
vendt betalingspligt. I nogle tilfælde er det relativt simpelt at definere, men i andre til-
fælde som eksempelvis mobiltelefoner bliver det hurtigt meget svært. Omfatter mo-
biltelefoner også smartphones og tablets? Er tilbehøret omfattet, hvis det sælges som
en pakkeløsning eller separat?
Dansk Industri finder det derfor yderst vigtigt, at omfanget af fravigelsen i givet fald er
veldefineret og identisk i alle de lande, der gør brug af fravigelsen.
Praktisk håndtering af ændrede regler for lovlydige virksomheder
Dansk Industri stiller spørgsmål ved, hvordan reglerne skal håndteres i praksis, både i
forhold til danske og udenlandske fravigelser. Hvis en dansk virksomhed kun har 1-2
kundeforhold inden for det omfattede område, vil det isoleret set være muligt at ind-
føre manuelle procedurer i en situation, hvor en eller flere medlemsstater fraviger
momssystemdirektivets almindelige regler. Hvis en dansk virksomhed derimod har fle-
re tusinde individuelle kundeforhold, er det ikke muligt på én måned at lave de grund-
læggende tekniske ændringer, som kræves for at kunne håndtere de ændrede regler.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Dansk Industri er ikke enig med Kommissionen i, at kun én medlemsstat bliver berørt.
Som det fremgår af EU-Kommissionens egen beskrivelse, er der tale om grænseover-
skridende momssvig. Dette betyder også, at der er et grænseoverskridende marked og
dermed, at det ikke kun er lokale virksomheder, der opererer i markedet. Dansk Indu-
stri finder derfor ikke, at én enkelt sprogversion er tilstrækkelig. Der bør som mini-
mum foreligge sprogversioner på EU’s tre arbejdssprog (engelsk, tysk og fransk).
Dansk Told- og Skatteforbund har bemærket, at hvis Danmark skal benytte sig af den
hurtige reaktionsmekanisme, vil det medføre, at der skal gennemføres ny lovgivning
på området hver gang mekanismen bringes i anvendelse. Dette vil i sig selv gøre, at
mekanismen ikke længere kan betragtes som en ”hurtig reaktion”.
Det bør derfor overvejes, om der skal indføres en generel bestemmelse i momsloven,
hvor skatteministeren gives beføjelser til at indføre den hurtige mekanisme på de om-
råder, der skal reageres på. På den måde vil intentionerne bag Kommissionens forslag
blive fuldt ud implementeret i dansk lovgivning, og dermed give staten de muligheder
der skal til for aktivt at bekæmpe momssvig.
Danske Advokater kan overordnet set tiltræde forslaget vedrørende en hurtig reakti-
onsmekanisme, men har dog samtidig udtrykt betænkelighed på flere områder.
Danske Advokater frygter først og fremmest, at der på grund af procedurens hastende
karakter kan blive tale om en mangelfuld og utilstrækkelig sagsbehandling i forbindel-
se med vurderingen af en medlemsstats anmodning. Direktivet indeholder ingen
nærmere definition af, hvilke ”pludseligt opståede, grove former for afgiftssvig” pro-
Side 6 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1174391_0007.png
ceduren finder anvendelse på, og det kan derfor helt overordnet frygtes, at de særlige
foranstaltninger vil blive brugt som præventiv foranstaltning til at undgå yderligere
momstab, mens medlemsstaterne endeligt undersøger, om der rent faktisk er foregå-
et noget ulovligt.
Danske Advokater finder det også betænkeligt, at forslaget kun nævner én enkelt kon-
kret foranstaltning (anvendelse af ”reverse charge-mekanismen”), mens Kommissio-
nen i øvrigt vil have mulighed for at anvende andre foranstaltninger, som Rådet ved-
tager med enstemmighed på forslag fra Kommissionen. Dette betyder, at der på nu-
værende tidspunkt ikke er fuldt overblik over, hvilke foranstaltninger Kommissionen
rent faktisk vil kunne anvende i forbindelse med medlemsstaternes anmodninger.
Endelig har Danske Advokater bemærket, at det foreliggende forslag udvider Kommis-
sionens beføjelser til at fravige de almindelige basisretsakter. Hermed tildeles Kom-
missionen kompetence til midlertidigt at suspendere de almindelige basisretsakter
med direkte virkning i medlemsstaterne, hvilket i sig selv er betænkeligt.
Rigsadvokaten har anført, at anklagemyndigheden er enig i forslagets tilsigtede formål
om at give medlemsstaterne mulighed for hurtig indgriben over for pludseligt opstået
og massiv svig for dermed at hindre betydelige og uoprettelige tab for statskassen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdning
Overordnet er medlemsstaterne enige i formålet med forslaget, men enkelte med-
lemsstater er bekymrede for den juridiske hjemmel, idet tilladelserne gives udenom
Rådet via Kommissionens gennemførelsesbestemmelser. I Rådet kræves enstemmig-
hed, mens der iht. komitologiforordningen kun kræves kvalificeret flertal. Flere med-
lemsstater peger på, at man bare kan forkorte den nuværende sagsbehandlingstid for
tilladelser til at fravige momssystemdirektivet på knap et år og så blot bruge den nu-
værende ordning. Rådets juridiske tjeneste har foreløbig udtalt, at der intet er til hin-
der for at bruge komitologiforordningen på denne form for tilladelser.
10. Foreløbig dansk holdning
Regeringen er positiv overfor forslaget, som er et led i at gøre fremtidens momssy-
stem mere robust og dermed bidrage til medlemsstaternes budgetkonsolidering.
Regeringen lægger vægt på udtalelsen fra Rådets juridiske tjeneste, og vægter be-
kæmpelsen af svig meget højt. En mekanisme som foreslået vil gøre det muligt at sæt-
te ind mod svigen langt hurtigere end i dag. Endvidere vil der kun være tale om tilla-
delser med begrænset rækkevidde, idet de er tidsbegrænset til maksmalt 1 år og kun
omfatter den pågældende medlemsstat.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 7 af 7