Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
KOM (2012) 0458 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Departementet/Miljøenheden
Sagsnr.: 15862/435699
Den 25. september 2012
FVM 070
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2013 af fiskerimuligheder for visse
fiskebestande og grupper af fiskebestande i Østersøen
KOM (2012) 458
Resumé
Forslaget omfatter fastsættelse af fiskerimulighederne for de kommercielt vigtigste bestande i
Østersøen i form af TAC/kvoter samt bestemmelser vedrørende havdage (begrænsning af fi-
skeriindsatsen) for 2013. I forhold til 2012 indebærer forslaget en reduktion i fiskerimulighe-
derne efter torsk og laks, mens kvoterne for en række pelagiske bestande (herunder sild i vest-
lig Østersø og brisling) samt rødspætte øges. Antal havdage for torskefiskeriet i vestlig og øst-
lig Østersø bibeholdes på niveau med 2012, ligesom medlemsstaternes mulighed for tildeling
af supplerende indsats til enkelte fartøjer videreføres uændret.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2012) 458 af 17. august 2012 fremsendt forslag til Rådets for-
ordning om fastsættelse for 2013 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og grupper af fi-
skebestande i Østersøen. Forslaget er oversendt til Rådet den 28. august 2012 i en dansk
sprogudgave.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 3 og kan vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal.
Nærhedsprincippet
Forslagene er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet
er tilgodeset.
Formål og indhold
Kommissionens forslag om fastsættelse for 2013 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande
og grupper af fiskebestande i Østersøen fastsætter fangst- og indsatsbegrænsninger (antal hav-
dage) for EU-fiskeriet med henblik på at sikre en bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1159474_0002.png
Forslaget bygger på den videnskabelige rådgivning om fiskerimulighederne i Østersøen udar-
bejdet af Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) og Den Videnskabelige, Tekniske og
Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) i kombination med de principper for TAC
1
-
fastsættelse afhængig af de enkelte bestandes tilstand, som fremgår af Kommissionens medde-
lelse om høring om fiskerimuligheder for 2013
2
(Kommissionens politikerklæring). Disse
principper angiver et hierarki af strategier for TAC-fastsættelsen. Hvis der foreligger en for-
valtningsplan følges denne; MSY
3
lægges til grund, hvis en sådan rådgivning er præsenteret
(en gradvis opnåelse af MSY kan i visse tilfælde accepteres), ellers følges forsigtighedsprin-
cippet. For bestande uden analytisk bestandsvurdering (”data limited stocks”) vil en ny råd-
givningstilgang baseret på kvalitative data blive lagt til grund for TAC-afgørelser. I Østersøen
gælder sidstnævnte alene rødspætte.
EU/Rusland
EU og Rusland indgik den 10.-12. juli 2006 aftale om samarbejde på fiskeriområdet og om
bevarelse af de levende marine ressourcer i Østersøen. Aftalen blev ratificeret af EU den 4.
juni 2009 og gælder i en første periode på seks år. EU og Rusland har ikke opnået enighed om
fordelingsnøglerne for alle fælles bestande
4
, hvilket betyder, at EU’s rådighedsmængder for
bestande fælles med Rusland også i 2013 vil blive fastsat autonomt. Kommissionen har, hvor
det er relevant i forslaget til TAC/kvoter, fraregnet de teoretiske russiske fangstmængder.
Fiskerimuligheder
Forslaget indebærer, at fiskerimulighederne efter torsk i vestlig og østlig Østersø i overens-
stemmelse med den flerårige plan
5
reduceres med henholdsvis 2 og 9 %. Kommissionen for-
ventes at fremsætte forslag til en revideret forvaltningsplan for torsk, omfattende sild og bris-
ling ultimo 2012. Kvoterne for sild i den vestlige og centrale Østersø samt brisling sættes op.
Andelen af bestande, der befiskes på MSY-niveau, vil blive forøget fra 3 til 6 ud af 7 kendte
bestande.
ICES har i sin rådgivning for 2013 ændret bestandsopdelingen for rødspætte i indre danske
farvande. Rødspætte i Østersøen er således nu opdelt i to bestande; én bestand i Kattegat og
dele af den vestlige Østersø samt én bestand i den resterende del af Østersøen. Som hidtil præ-
senterer Kommissionen et samlet forslag til kvoten for rødspætte i Østersøen, hvor kvoten på
baggrund af den nye rådgivningstilgang for de såkaldte ”data limited stocks” foreslås øget
1
2
TAC = Total Allowable Catches = samlede tilladte fangstmængder.
Jf. KOM (2012) 278 af 7. juni 2012.
3
Det maksimalt bæredygtige udbytte (MSY) er den optimale fangst, der kan fanges af en bestand år efter år uden
at bringe dens kapacitet til at reproducere sig i fare.
4
EU’s fælles bestande med Rusland er: Sild i den centrale Østersø, torsk i den østlige Østersø, laks og brisling. I
2010 blev der opnået enighed om fordelingsnøglerne for laks (russisk andel: (ICES-områder 22-32) = 1.9 % og
(ICES-område 32) = 9.30 % og brisling (russisk andel: 10.08 %). For torsk og sild i den centrale Østersø er EU
positionen, at de russiske andele baseret på de historiske niveauer svarer til henholdsvis 5 og 9.50 %.
5
Jf. Rådets forordning nr. 1098/2007 om en flerårig plan for torskebestandene i Østersøen.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1159474_0003.png
med 18 %. For laks foreslår Kommissionen at reducere kvoten med 11 % i overensstemmelse
med sit fremsatte forslag om en flerårig plan for laksebestanden i Østersøen
6
.
Nedenfor er angivet en samlet oversigt over fiskerimuligheder 2013.
Oversigt over Kommissionens forslag til TAC/kvoter, anvendt princip, procentuel ændring
2012-2013 samt konsekvenser for Danmark
Art
Kommissionens
forslag for 2013
(tons)
Princip
Procentuel
ændring
2012-2013
(%)
+23
(14 %)
1.873
85.155
MSY
+9
(2 %)
Forvaltningsplan,
61.565
MSY
Forvaltningsplan, stor diskrepans
mellem mål i nuværende forvalt-
ningsplan og MSY
”Data limited stock”
Udgangspunkt i TAC 2012 + et
gennemsnit af anbefalingen for de
to omfattede bestande.
Kommende forvaltningsplan, ind-
regnet urapporterede fangster
grundet bedre kontrol
MSY
-9
(22 %)
9.080
-2
(43 %)
14.143
DK kvote og
andel af EU
TAC 2013
(tons/%)
3.617
25.800
Østersø (22-24)
Sild i den centra-
le Østersø (25-27,
28.2, 29 og 32)
Torsk i den østli-
ge Østersø (25-
32)
Torsk i den vest-
lige Østersø (22-
24)
MSY
Sild i den vestlige
20.800
2.443
+18
(71 %)
Rødspætte
3.409
22.538 stk.
-11
(20 %)
24.659
Laks (22-31)
108.762
stk.
Brisling
249.978
+11
(9 %)
Forslaget indeholder endvidere regler for år-til-år fleksibilitet i den nationale kvoteforvaltning
(med op til 10 % af den pågældende kvote). Som noget nyt introduceres fleksibilitet for bris-
ling og sild i den centrale Østersø.
Fiskeriindsatsregulering
Kommissionen foreslår en videreførelse af begrænsningen på maksimalt 163 havdage i vestlig
Østersø og 160 havdage i østlig Østersø. Muligheden for at tildele supplerende havdage til op
6
Jf. Kommissionens forslag om en flerårig plan for laksebestanden i Østersøen, KOM (2011) 470 af 12. august
2011
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1159474_0004.png
til 10 % af fartøjerne i Østersøen på nationalt niveau, som blev indført sidste år, videreføres
ligeledes uændret.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.
Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. For-
slaget har ikke konsekvenser for EU’s budget.
Fastsættelse af TAC og kvoter har på kort sigt erhvervsøkonomiske konsekvenser. For så vidt
angår TAC’erne for 2013 er det af betydning, at kvoterne for torsk nedsættes, mens de fore-
slåede forøgelser af særligt sild og brisling vil have en positiv betydning for fiskere aktive i
disse fiskerier. Dette bør anskues i lyset af, at billedet de foregående år har været det modsatte
med forøgelser af torskekvoten og samtidige reduktioner i silde- og brislingekvoter. Fiskeri-
indsatsbegrænsningerne vurderes endvidere at kunne få negative konsekvenser for visse fiske-
res indtjeningsmuligheder.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i § 5-udvalget (fiskeri).
Danmarks Fiskeriforening støtter Kommissionens forslag om forøgelse af TAC for sild i den
vestlige Østersø med 23 %, men finder, at TAC for den centrale Østersø bør stige med 25 %
frem for 9 % som foreslået af Kommissionen. For så vidt angår torsk i den vestlige del kan
Danmarks Fiskeriforening støtte forslaget om en TAC nedgang på 2 %, men ønsker en roll
over, og ikke som foreslået en nedgang på 9 % for bestanden i den østlige Østersø. Ønsket be-
grundes i, at grænseværdier for et bæredygtigt fiskeri kan sikres med en roll over set ud fra en
bestandsvurdering, der omfatter interaktionen mellem flere arter. For fiskeri efter rødspætte
tilslutter Danmarks Fiskeriforening sig forslaget om en TAC stigning på 18 %, men afviser en
nedgang i TAC på 11 % for laks. Kommissionen foreslår, at TAC for brisling øges med 11 %,
hvilket ifølge Danmarks Fiskeriforening bør forhøjes til 25 %, idet den nuværende fiskeridø-
delighed kan være højere ved en flerartstilgang. Med hensyn til indsatsregulering ønsker
Danmarks Fiskeriforening, at antallet af havdage i vest bør øges til 241 dage og til 224 dage i
øst, såfremt forudsætningerne i forvaltningsplanen lægges til grund for beregningerne.
Foreningen for Danmarks Fiskemel- og Fiskeolieindustri anfører, at TAC for brisling bør øges
med 25 % og påpeger, at tidligere reduktioner har vist sig at være unødvendige, samt at fler-
arts-beregninger i øvrigt viser, at målsætningen for dødeligheden kan være højere end, den der
bruges i dag. Fiskemelsforeningen gør opmærksom på, at en øget TAC på brisling i Østersøen
har meget stor betydning for fiskemelsindustriens samlede modtagelse af råvarer, idet de dan-
ske fabrikker modtager en hel del brisling fra de øvrige EU lande i Østersøområdet, som sam-
let set har større kvoter på brisling end Danmark. Brisling har fået endnu større betydning for
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
branchen i lyset af den ekstremt lave kvote på tobis i år og usikkerheden for tobiskvoten i
2013. Enhver øgning af fiskekvoter i 2013 vil bidrage til at fastholde arbejdspladser på de
hårdt ramte fiskemelsfabrikker i Danmark.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan generelt støtte hensigten om fortsat at sikre et bæredygtigt fiskeri og finder det
positivt, at andelen af bestande, der befiskes på niveau med det maksimalt bæredygtige udbyt-
te (MSY) snart omfatter alle kvoteregulerede bestande i Østersøen. Der er for flere af disse
bestande tale om forslag til at forhøje kvoterne i 2013, hvilket bekræfter, at fiskeri på et bære-
dygtigt grundlag på sigt betaler sig.
Som generelt princip kan regeringen tilslutte sig, at kvoterne i Østersøen fastsættes i overens-
stemmelse med princippet om MSY, idet en mere gradvis tilgang kan accepteres for bestande,
hvor MSY-målet endnu ikke er nået, samt forvaltningsplaner på baggrund af den videnskabe-
lige rådgivning.
Regeringen finder, at forvaltningsplanen for torsk har været et vigtigt redskab i genopbygnin-
gen af torskebestandene i såvel den østlige som vestlige Østersø. Det er glædeligt, at målene i
forvaltningsplanen opfyldes for andet år i træk for begge bestande, men der er for den vestlige
torskebestand behov for en strategi for en gradvis tilpasning til MSY givet den store diskre-
pans mellem målet i den nuværende forvaltningsplan og MSY. En tilpasning til MSY bør på-
begyndes i 2013, såfremt meget drastiske kvotereduktioner skal undgås, når en ny forvalt-
ningsplan baseret på MSY foreligger. Med udgangspunkt i en langsigtet og gradvis tilpasning
til MSY i 2020, vil kvoten i 2013 skulle reduceres med 5,9 %.
Regeringen kan endvidere støtte andre medlemsstaters ønske om en mere gradvis tilgang til
opnåelse af MSY i 2020 for visse pelagiske bestande.
Regeringen finder det positivt, at vigtige bestande som sild og brisling nu foreslås omfattet af
år-til-år fleksibilitet, idet dette udgør et betydeligt element i såvel en effektiv kvoteforvaltning
som i et fremtidigt set-up omkring forvaltningen af et udsmidsforbud i Østersøen og andre
havområder.
Regeringen finder, at fastsættelse af havdagene i overensstemmelse med den flerårige forvalt-
ningsplan for torsk vil føre til en forøgelse af havdagene til henholdsvis 224 og 241 dage i øst-
lig og vestlig Østersø. Med henblik på fortsat at sikre en balance mellem fartøjernes tilladte fi-
skeriindsats og fiskerimulighederne efter torsk, bør muligheden for national tildeling af sup-
plerende havdage subsidiært udvides. Der har særligt været tale om mindre (garn)fartøjer, der
på grund af et mere tidskrævende fiskeri har brug for flere havdage for at kunne opfiske den
tildelte kvote. Regeringen hæfter sig i denne forbindelse ved, at ICES/STECF har vurderet, at
den nuværende begrænsning af fiskeriindsatsen i Østersøen ikke har betydning for fiskeridø-
deligheden, der effektivt forvaltes alene via TAC/kvotesystemet.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endelig finder regeringen det vigtigt, at fiskeriet efter laks baseres på en bæredygtig udnyttelse
af bestanden, hvilket skal ses i sammenhæng med det fremlagte forslag til en forvaltningsplan
for laks i Østersøen og bedre kontrolforanstaltninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der kan opnås politisk enighed om forslaget på rådsmødet (landbrug og fi-
skeri) i oktober 2012.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6