Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
KOM (2012) 0498 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
NaturErhvervstyrelsen/Center for Fiskeri
Sagsnr.: 2012-02804
Den 12. oktober 2012
FVM 078
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forord-
ning (EF) nr. 1342/2008 af 18. december 2008 om fastlæggelse af en langsigtet plan for
torskebestande og for fiskeri efter disse bestande
KOM (2012) 498
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1342/2008 af
18. december 2008 om fastlæggelse af en langsigtet plan for torskebestande og for fiskeri ef-
ter disse bestande (langsigtet plan for torskebestande i blandt andet Nordsøen, Skagerrak og
Kattegat). Forslaget har til formål at rette op på de mest akutte problemer ved den eksiste-
rende plan.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2012) 498 af 12. september 2012 fremsendt forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1342/2008 af
18. december 2008 om fastlæggelse af en langsigtet plan for torskebestande og for fiskeri efter
disse bestande. Forslaget er oversendt til Rådet den 14. september 2012 i en dansk sprogudga-
ve.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2, og skal behandles efter procedu-
ren for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
Formål og indhold
Rådets forordning (EF) nr. 1342/2008 blev evalueret i 2011 af den Videnskabelige, Tekniske
og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF), og rapporten viste, at planen ikke har nået sine
mål, og at der er visse svagheder i forordningens udformning og problemer med dens gennem-
førelse. Formålet med ændringen er at rette op på de mest akutte problemer i den eksisterende
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
langsigtede plan for forvaltning af torskebestanden. Kommissionen anfører, at ændringen skal
betragtes som en midlertidig løsning, indtil der som led i reformen udarbejdes og iværksættes
en plan for blandet fiskeri i Nordsøen.
Forslaget indebærer blandt andet følgende ændringer/præciseringer:
Forvaltningsforanstaltninger:
Præcisering af bestemmelserne om beregning af fiskeriindsatsen for at undgå en for
høj fiskeriindsats gennem brug af forskellige beregningsmetoder.
Øget fleksibilitet for fastsættelse af TAC
1
og fiskeriindsats, når der ikke foreligger
oplysninger om bestanden, der er nødvendige for anvendelse af den normale
fangstregel. Det indebærer, at man fjerner den hidtige automatiske reduktion af TAC
og fiskeriindsats på 25 % i disse tilfælde. Hensigten er, at fleksibiliteten skal sikre, at
der sag for sag kan tages hensyn til den videnskabelige rådgivning.
Mulighed for, at Rådet kan beslutte at undlade at foretage tilpasning af den maksimale
fiskeriindsats, hvis denne er blevet reduceret 4 år i træk, således at der kan tages højde
for de sociale og økonomiske konsekvenser for sektoren.
Tydeliggørelse og forenkling af proceduren for anvendelse af undtagelserne i artikel
11 og artikel 13 fra fiskeriindsatsbegrænsning om henholdsvis fiskeri i bestemte om-
råder, på bestemte dybder eller med bestemte redskaber (hvor der ikke er torsk) og fis-
keri, hvor der fanges ubetydelige mængder torsk, således at de administrative byrder
for medlemsstaterne lettes. Medlemsstaterne kan således undtage fartøjer, som
opfylder de specifikke betingelser for undtagelse, der er angivet i bestemmelserne.
Det fremhæves, at medlemsstaterne kan undtage fartøjer, der deltager i forsøg med
fuldt dokumenteret fiskeri fra fiskeriindsatsordningen. Samtidig foreslås det, at der ik-
ke kan overføres torskekvoter til og fra de fartøjer, som deltager i forsøg med fuldt do-
kumenteret fiskeri.
Kontrolforanstaltninger:
Skærpelse af kravet over for medlemsstaterne om at skride til handling, når der konsta-
teres et stort udsmid inden for visse former for fiskeri.
Skærpelse af krav om overvågning og kontrol i forbindelse med indrømmelse af
undtagelser fra fiskerindsatsordningen.
Ikrafttræden:
Ifølge forslaget anvendes forordningen fra den 1. januar 2013.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166609_0003.png
Konsekvenser
Forslaget forventes på nuværende tidspunkt at have begrænsede statsfinansielle og administra-
tive konsekvenser i forhold til kontrol af fartøjer, der undtages fra torskeforvaltningsplanen.
Der forventes mindre erhvervsøkonomiske konsekvenser i forbindelse med ændringerne, da
der forventes færre ansøgninger om bonus for etablering af kameraovervågning, når kvoter ik-
ke kan overføres til kamerafartøjer, der er undtaget fra fiskeriindsatsordningen.
Forslaget om at anvende samme metode ved beregningen af den årlige udnyttelse af fiskeri-
indsatsen som den, der bruges til at fastsætte nationale referenceværdier for fiskeriindsatsen,
vurderes at være relativt beskedne i relation til den danske fiskeriindsats.
Høring
Forslaget har været i høring i § 5-udvalget (fiskeri).
Danmarks Fiskeriforening finder generelt, at torskeforvaltningsplanen bør udfases – eller al-
ternativt sættes i stå, indtil reformen af EU’s fælles fiskeripolitik og/eller en ny forvaltnings-
plan for torsk er på plads. Indtil da er det foreningens opfattelse, at kvoter og indsatsregulering
må videreføres på mindst nuværende (2012) niveau. Der henvises til, at Kommissionens for-
slag kun i begrænset omfang håndterer de problemer, Danmarks Fiskeriforening ser i forhold
til torskeplanen.
Foreningen bemærker endvidere blandt andet, at foreningen er positiv over for forslaget om
øget fleksibilitet i relation til fastsættelse af TAC og fiskeriindsats, når der ikke foreligger op-
lysninger om bestanden. Endvidere finder foreningen det grundlæggende positivt, at Kommis-
sionen i forslaget åbner op for muligheden for, at Rådet kan beslutte at undlade at foretage til-
pasning af den maksimale fiskeriindsats, hvis den er blevet reduceret fire år i træk.
Foreningen finder det positivt, at Kommissionen foreslår, at fartøjer, der deltager i fuldt do-
kumenteret fiskeri undtages fra reglerne om indsatsbegrænsning. Imidlertid er det foreningens
opfattelse, at den indsats, der skal fratrækkes på basis af kamerafartøjerne, er den indsats, som
fartøjerne benyttede i referenceperioden. Endvidere finder foreningen bestemmelsen om, at
der ikke kan overføres torskekvote til og fra fartøjer, der deltager i fuldt dokumenteret fiskeri,
helt uacceptabel og i strid med de nationale regler om omsættelige fiskerettigheder.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for flere elementer i forslaget, som har til hensigt at løse
visse problemer i den nuværende plan.
1
TAC = total allowable catches = samlede tilladte fangstmængder.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Således støtter regeringen forslaget om, at der skal anvendes samme metode ved beregningen
af baseline som ved opgørelsen af det løbende forbrug af indsats, da det sikrer en ensartet be-
regningsmetode.
Regeringen er principielt positiv over for, at der åbnes for, at Rådet kan træffe beslutning om
ikke at tilpasse fiskeriindsatsen yderligere, hvis indsatsen er blevet reduceret fire år i træk.
Regeringen finder, at det giver mulighed for en mere fleksibel tilgang til fiskerindsatstildelin-
gen, men man lægger vægt på, at den konkrete beslutning træffes efterfølgende af Rådet.
Regeringen finder det i udgangspunktet positivt, at der fra sag til sag gives mulighed for en
mere fleksibel fastsættelse af TAC og fiskeriindsats, når der ikke er tilstrækkelige oplysninger
om bestanden, idet beslutningen dog skal baseres på videnskabelig rådgivning.
Både for så vidt angår bestemmelserne om TAC-fastsættelse og om tilpasning af fiskeriindsat-
sen stiller regeringen imidlertid spørgsmålstegn ved, om denne forordning er det rette sted at
fastsætte de pågældende specifikke regler om tilpasning af fiskerimulighederne (TAC og fi-
skeriindsats), hvilket er relateret til de institutionelle forhold mellem EU’s institutioner. Rege-
ringen finder imidlertid, at en snarlig vedtagelse af forslaget er vigtig, hvorfor man lægger
vægt på, at der findes en løsning i den konkrete sag.
Regeringen er som udgangspunkt positiv over for, at fartøjer med fiskeri, som ikke bidrager af
betydning til torskedødeligheden samt fartøjer, som deltager i fuldt dokumenteret fiskeri, fri-
tages for indsatsregulering.
Regeringen finder, at bestemmelsen om, at der ikke kan overføres torskekvoter til de fartøjer,
som deltager i forsøg med fuldt dokumenteret fiskeri, er ødelæggende for forsøgene. Regerin-
gen vil derfor arbejde for, at bestemmelsen fjernes eller alternativt omformuleres.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne forventes generelt at være positive over for visse elementer af forslaget, sær-
ligt for så vidt angår muligheden for, at Rådet kan træffe beslutning om ikke at tilpasse fiske-
riindsatsen, hvis den er blevet reduceret fire år i træk. En række medlemsstater forventes imid-
lertid at forholde sig meget kritisk til visse elementer i forslaget med henvisning til Rådets
kompetence til at fastsætte fiskerimulighederne i medfør af TEUF artikel 43, stk. 3.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4