Europaudvalget 2012-13
KOM (2012) 0499 Bilag 1
Offentligt
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om statut for og finansiering af
europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde
COM(2012) 499final
1. Resumé
Kommissionen har den 12. september 2012 fremsat forslag (COM(2012)499) til ny forordning vedr.
statut for og finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde. Forslaget
har til hensigt at styrke de europæiske partiers og fondes mulighed for at agere ved blandt andet at
give dem en juridisk status baseret på EU-ret og forenkle de administrative procedurer, de er
underlagt.
2. Baggrund
Kommissionen har ved COM(2012)499 af 12. september 2012 fremsendt forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om statut for og finansiering af europæiske politiske partier og
europæiske politiske fonde. Forslaget er oversendt til Rådet den 20. september 2012 i dansk
sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 224, der fastslår, at "Europa-
Parlamentet og Rådet fastsætter ved forordning efter den almindelige lovgivningsprocedure
statutten for europæiske politiske partier på europæisk plan som nævnt i artikel 10, stk. 4, i
traktaten om Den Europæiske Union og navnlig reglerne for deres finansiering".
Rådet træffer
afgørelse med kvalificeret flertal.
Kommissionen fremhæver i bemærkningerne til forslaget nødvendigheden af at styrke de
europæiske partier, idet man finder, at de kan bidrage til at fremme borgernes forståelse for
forbindelsen mellem de politiske processer på nationalt og europæisk plan, skabe tværnationale
offentlige debatter i EU og fremme en europæisk offentlighed. Kommissionen har offentligt
betonet, at en styrkelse af de europæiske partier er afgørende for EU’s demokratiske legitimitet.
Kommissionsformand Jose Manuel Barroso opfordrede således i sin nyligt afholdte state-of-the-
union-tale i Europa-Parlamentet til, at de europæiske partier i forbindelse med Europa-
Parlamentsvalget i 2014 hver fremsætter en kandidat til posten som formand for Europa-
Kommissionen. Af samme grund har Kommissionen lagt op til en meget ambitiøs tidsplan for
forslaget, der sigter på, at det kan træde i kraft 1. juli 2013. Forslaget tager i høj grad højde for
ønsker fremsat af Europa-Parlamentet i forbindelse med evalueringen af den nuværende statut.
3. Formål og indhold
Forordningens formål er at øge synligheden, anerkendelsen, effektiviteten, gennemsigtigheden og
ansvarligheden for europæiske politiske partier og fonde. Forslaget indeholder følgende
hovedelementer:
Etableringen af en juridisk status for europæiske politiske partier og fonde baseret på EU-
ret.
Ændring i finansieringsmåden for europæiske politiske partier og fonde.
Indførsel af en ”ikke-diskriminationsklausul” for beskatning af europæiske politiske partier
og fonde.
Flere muligheder for Europa-Parlamentet til at føre kontrol med europæiske politiske partier
og fonde
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1172733_0002.png
Etableringen af en juridisk status for europæiske politiske partier og politiske fonde baseret på EU-
ret.
Kommissionen foreslår, at det fremover skal være muligt for europæiske politiske partier og fonde
at opnå en juridisk status baseret på EU-retten. Europæiske politiske partier og fonde vil blive
reguleret af forordningen. For anliggender, der ikke er reguleret af forordningen, vil et europæisk
politisk parti eller fond være omfattet af den nationale lovgivning for den juridiske form, som det er
registreret under i den medlemsstat, hvor partiet eller fonden er hjemmehørende.
En forudsætning for at kunne opnå anerkendelse som europæisk politisk parti eller fond efter de
foreslåede nye regler er overholdelsen af en række krav, herunder at det europæiske politiske parti
og fond i sit program, i sine aktiviteter, og gennem sine medlemmer respekterer de værdier, som
Den Europæiske Union bygger på, samt en række standarder for forvaltning, ansvarlighed og
gennemsigtighed. Desuden vil et europæisk politisk parti fremover skulle opfylde en række
minimumskrav til det interne partidemokrati. Den nuværende praksis, hvor anerkendelse som
europæisk politisk parti eller fond er en forudsætning for at få finansiering fra EU-budgettet, ændres
ikke af, at anerkendelse fremover medfører en juridisk status baseret på EU-ret. Det foreslås
desuden, at det skal være en forudsætning, at et parti har minimum ét medlem af Europa-
Parlamentet for, at det kan modtage støtte fra EU-budgettet.
Ændring i finansieringsmåden for europæiske politiske partier og fonde.
Kommissionen foreslår at øge fleksibiliteten for europæiske politiske partier. Disse skal ikke
længere modtage driftstilskud, men sui generis-bidrag, hvilket bl.a. medfører en ændring i måden,
man fører kontrol med EU-midlerne. Herudover sigter forslaget på at give øget smidighed i
europæiske politiske partiers og fondes virke ved at øge præfinansieringsniveauet, sænke kravene
om medfinansiering, tillade at der opbygges reserver fra egne ressourcer, ved at EU-midler vil
kunne overføres i op til to år, hæve loftet for tilladte donationer pr. år og pr. donor til 25.000 euro
p.a. (fra 12.000 euro) og sætte grænsen for ’små donationer’ fritaget for offentliggørelse til 1.000
euro (fra 500 euro). Forslaget vil kræve en medfølgende ændring af finansforordningen vedrørende
Den Europæiske Unions almindelige budget.
Indførsel af en ”ikke-diskriminationsklausul” for beskatning af europæiske partier.
Forslaget indeholder en ”ikke-diskriminations-klausul”, således at der ifm. beskatning af donationer
i medlemsstaterne ikke må diskrimineres mellem nationale politiske partier og fonde og europæiske
politiske partier og fonde. Ligeledes skal donatorer have samme skattemæssige behandling ved
tildeling af donationer til et europæisk politisk parti eller fond, som ved donationer til nationale
politiske partier og fonde.
Flere muligheder for Europa-Parlamentet til at føre kontrol med europæiske politiske partier og
fonde.
Forslaget indebærer, at Europa-Parlamentet får flere muligheder for at kontrollere om europæiske
politiske partier og fonde, herunder at de underliggende partier på nationalt niveau samt partiernes
medlemmer, lever op til de betingelser, der fastsættes i forordningen. Først og fremmest ved at give
Europa-Parlamentet mulighed for at idømme europæiske politiske partier og fonde bøder, såfremt
de ikke lever op til de fastsatte betingelser. Bøden må ikke overstige 10 % af det europæiske partis
eller fonds budget. Samtidig giver forslaget mulighed for, at en fysisk eller juridisk person kan
anmode Europa-Parlamentet om at kontrollere, om et europæisk politisk parti, herunder på nationalt
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1172733_0003.png
parti- og medlemsniveau, lever op til de betingelser, der stilles for at kunne opnå status som
europæisk politisk parti eller fond og dermed mulighed for EU-tilskud.
Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget bygger bl.a. på en rapport fra Europa-Parlamentets Generalsekretariat om finansiering af
partier på europæisk plan, og Europa-Parlamentets beslutning af 6. april 2011 om anvendelsen af
forordning (EF) nr. 2004/2003 ("Giannakou-rapporten").
Europa-Parlamentets holdning til det foreliggende forslag foreligger endnu ikke.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincipper, idet regler
vedrørende europæiske politiske partiers og fondes statut og finansiering kun kan fastsættes på EU-
plan. Kommissionen anfører, at forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, da
det ikke går videre end nødvendigt for at nå det langsigtede mål om at udvikle og styrke det
europæiske demokrati og EU-institutionernes legitimitet ved at tilstræbe at gøre de europæiske
politiske partier og fonde til mere effektive og ansvarlige demokratiske aktører. Medmindre det
foreskrives udtrykkeligt i forordningen, vil europæiske politiske partier og fonde fortsat være
reguleret af national lov.
Regeringen er på et foreløbigt grundlag enig i Kommissionens vurdering. Det er på den baggrund
regeringens foreløbige generelle vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
5. Gældende dansk ret
Gældende dansk ret indeholder ikke særskilte regler for oprettelsen og finansieringen af politiske
partier på europæisk niveau.
6. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser:
En vedtagelse af forordningen kan medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning, særligt i
forbindelse med oprettelse af en juridisk status baseret på EU-ret samt ”ikke-
diskriminationsklausulen” for beskatning af donationer.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser:
Forslaget skønnes hverken at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser eller væsentlige
statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for
EU’s budget.
7. Høring
Forslaget er sendt i høring hos de danske partiorganisationer. Der vil blive fremsendt et supplerende
notat om resultatet af høringen.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Medlemsstaterne forventes generelt at kunne støtte en ny forordning om statut for og finansiering af
europæiske politiske partier og fonde, men den nærmere forhandlingssituation kendes endnu ikke.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt tiltag, der kan styrke en åben og demokratisk debat på europæisk
plan. Regeringen er derfor positiv over for forslag om at øge synligheden, anerkendelsen,
effektiviteten, gennemsigtigheden og ansvarligheden for europæiske politiske partier og fonde.
Regeringen lægger vægt på, at der sikres, at der fortsat er passende kontrol med og
gennemsigtighed i de europæiske politiske partiers og fondes opstilling og gennemførelse af deres
budgetter.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4