Europaudvalget 2012-13
KOM (2012) 0499 Bilag 2
Offentligt
1252504_0001.png
NOTITS
Udenrigsministeriet
Til:
CC:
Fra:
Emne:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
Bilag:
400.B.3-12.
EUP
Dato:
24. maj 2013
Opfølgning på Europaudvalgets godkendelse af forhandlingsoplæg vedr. statut og
finansiering for europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde.
Regeringen har i kontakter til Kommissionen søgt afklaring af en række aspekter af forslaget
vedr. statut og finansiering for europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde
(COM(2012)499 final). Fra kontakterne kan følgende fremhæves, idet det understreges, at
forslaget fortsat er genstand for drøftelser i den relevante rådsarbejdsgruppe, ligesom det er
genstand for drøftelser mellem formandskabet og Europa-Parlamentet, hvorfor der i sagens
natur er tale om et øjebliksbillede af forhandlingssituationen, som kan blive ændret
efterfølgende.
Er aspekter af forslaget traktatstridige?
Under Rådets indledende behandling af Kommissionens forslag er der blevet rejst tvivl om,
hvorvidt forslaget i strid med traktaten tildeler Europa-Parlamentet gennemførselsbeføjelser.
Baggrunden herfor er, at en institution kun kan udøve gennemførelsesbeføjelser i tilfælde, hvor
sådanne beføjelser er tildelt den i henhold til traktaterne. En sådan tildeling af
gennemførelsesbeføjelser kan enten følge af artikel 291 i TEUF, som er den generelle
bestemmelse om gennemførelse af Unionens juridisk bindende retsakter, følge af særlige
traktatbestemmelser eller udledes af doktrinen om afledte beføjelser. Artikel 224 i TEUF, som
danner grundlag for forslaget, nævner ingen gennemførelsesbeføjelser for Europa-Parlamentet i
forbindelse med de europæiske politiske partier og fonde. Artikel 291 i TEUF fastsætter kun
muligheden for at tildele Kommissionen eller – i helt særlige tilfælde - Rådet
gennemførelsesbeføjelser.
På den baggrund er der blevet rejst tvivl om, hvorvidt at det er i overensstemmelse med
Traktaten, når forslaget gør Europa-Parlamentet ansvarlig for bl.a.
-
at behandle ansøgninger fra politiske partier og fonde, der ønsker en retlig status baseret
på EU-ret,
-
at kontrollere at betingelserne for registrering i artikel 3 og kravene vedrørende bl.a.
forvaltning og internt demokrati i artikel 4 og 5 er opfyldt,
-
at vedtage en beslutning, der godkender eller afviser en ansøgning om registrering,
-
at fjerne et europæisk politisk parti eller fond fra registret, eller fratage det sin status,
-
at pålægge bøder til europæiske politiske partier og fonde, fx i tilfælde af
uregelmæssigheder i forbindelse med årsregnskaber eller andre indberetningskrav
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1252504_0002.png
2
-
at EP i art. 28 kan vedtage en beslutning om regler og procedurer for gennemførelse af
forordningen, herunder oprettelsen af registeret.
Kommissionen fastholder, at Europa-Parlamentet kan tildeles disse beføjelser, idet de ifølge
Kommissionen kan kategoriseres som interne foranstaltninger i Europa-Parlamentet,
Medlemsstaterne har dog hidtil været skeptiske overfor dette. Formandskabet har uformelt
taget kontakt til Europa-Parlamentet med henblik på at identificere mulige løsningsforslag på
denne problemstilling.
Regeringen lægger vægt på, at der skal findes en løsning, som er i overensstemmelse med
Traktaten.
Hvornår kan der pålægges sanktioner?
Som i dag vil et europæisk politisk parti ifølge forslagets art. 3, stk. 1 c) skulle leve op til EU’s
grundlæggende værdier (nu Lissabon-traktatens art. 2) for at blive registreret i Europa-
Parlamentet og dermed blive støtteberettiget. Lissabon-traktatens art. 2 fastslår, at EU bygger
på værdierne respekt for den menneskelige værdighed, frihed, demokrati, ligestilling, retsstaten
og respekt for menneskerettighederne, herunder rettigheder for personer, der tilhører
mindretal.
I forslagets art. 3, stk. 1 c) præciseres det som en nyskabelse, at kravet om at leve op til de
grundlæggende værdier også omfatter de europæiske partiers medlemmer. Det indebærer ifølge
Kommissionen, at aktiviteter udført af nationale politiske partier, der er medlemmer af et
europæisk politisk parti, samt aktiviteter udført af individuelle medlemmer af et europæisk
politisk parti (men ikke individuelle medlemmer af nationale politiske partier), kan føre til, at
det europæiske politiske parti ikke kan blive registreret eller – hvis aktiviteterne finder sted
efterfølgende – at det europæiske politiske parti kan fjernes fra registret, fortabe sin status og få
inddraget sine EU-midler.
Europa-Parlamentets mulighed for at pålægge europæiske politiske partier eller fonde
sanktioner beskrives i forslagets art. 22.
Art. 22, stk. 1 fastslår, at europæiske politiske partier eller fonde kan fjernes fra registret, fortabe
sin status og få inddraget sine EU-midler, såfremt Europa-Parlamentet efter de i forslaget
definerede procedurer finder, at et europæisk politisk parti eller fond ikke har respekteret de
værdier, som EU bygger på, eller at et europæisk politisk parti ikke har overholdt
minimumsreglerne for internt demokrati. Disse sanktioner kan endvidere iværksættes, såfremt
et europæisk politisk parti eller fond er dømt for ulovlige aktiviteter, der skader Fællesskabets
finansielle interesser jf. Finansforordningens artikel 931, stik 1. litra e.
Art. 22, stk. 2 fastslår, at Europa-Parlamentet i tilfælde af overtrædelse af andre krav og
betingelse i forslaget kan pålægge europæiske politiske partier og fonde en bøde i henhold til en
fastsat skala. Dette kan bl.a. ske i tilfælde af uregelmæssigheder i årsregnskaberne, modtagelse af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1252504_0003.png
3
ulovlige gaver, eller såfremt et europæisk politisk parti eller fond forsætligt har fremsat
ukorrekte eller misvisende oplysninger.
Art. 22, stk. 3 indeholder bestemmelser om bødens størrelse.
Art. 22, stk. 4 fastslår, at et europæisk politisk parti eller en europæisk politisk fond kan fjernes
fra registret, fortabe sin status og få inddraget sine EU-midler, hvis partiet eller fonden undlader
at rette op på den situation, der har givet anledning til en bøde i henhold til art. 22, stk. 2.
Regeringen lægger vægt på, at der sikres en neutral og objektiv registrerings- og
verifikationsmekanisme i forhold til de europæiske politiske partier med henblik på at sikre, at
reglerne ikke kan misbruges politisk. Desuden lægger regeringen vægt på, at der fortsat er en
passende kontrol med, og gennemsigtighed i, de europæiske politiske partiers og fondes
opstilling og gennemførelse af budgetter.
Hvad indebærer forslaget i forhold til nationale politiske partier?
Forslaget retter sig alene mod de europæiske politiske partier og fonde, og er derfor ikke direkte
gældende for nationale politiske partier. Forordningen giver således ikke mulighed for at
pålægge et nationalt politisk parti eller fond bøder eller andre former for sanktioner. Regeringen
vil modsætte sig ethvert forsøg på at give Europaparlamentet sådanne beføjelser.
Kan europæiske politiske partier finansiere kampagner i forbindelse med nationale valg eller
folkeafstemninger?
Kommission har bekræftet, at forslaget ikke har til hensigt at ændre på det forhold, at
europæiske politiske partier og fonde, hverken direkte eller indirekte, må finansiere nationale,
regionale eller lokale valg, herunder nationale politiske partier eller kandidater. Dette gælder
også folkeafstemningskampagner.
Regeringen støtter, at europæiske politiske partier og fonde, hverken direkte eller indirekte, må
finansiere regionale eller lokale valg, herunder nationale politiske partier eller kandidater. Dette
gælder også folkeafstemningskampagner.
Europapolitisk Kontor