Dato
17-12-2012
ECOFIN d. 12. december 2012: Fælles banktilsyn
Baggrund
ECOFIN nåede på sit møde d. 12.-13. december 2012 til politisk enighed om et kom-
promisforslag vedr. Kommissionens forslag til forordning om etablering af et fælles
banktilsyn og forslag til revision af forordningen om den europæiske banktilsynsmyn-
dighed EBA. Europa-Parlamentet er medlovgiver for så vidt angår EBA-forslaget og
høringsberettiget vedr. tilsynsforslaget, og formandskabet indleder nu forhandlinger
med Europa-Parlamentet. Det er endnu uklart, hvornår disse forhandlinger kan afslut-
tes.
De overordnede hovedtræk i den endelige aftale er angivet nedenfor. For yderligere
detaljer henvises til samlenotat om sagen oversendt til Folketingets Europaudvalg af
7. december 2012.
Hovedindholdet i det fælles tilsyn
Der etableres en fælles europæisk mekanisme for tilsyn med kreditinstitutter (Single
Supervisory Mechanism, SSM) i regi af den Europæiske Centralbank, ECB. Det fælles
tilsyn vil omfatte alle eurolande, og de ikke-eurolande, der ønsker at deltage i det fæl-
les tilsyn.
Det fælles tilsyn vil have ansvaret for tilsynsopgaver vedr. samtlige kreditinstitutter
hjemhørende i de deltagende lande. Det gælder udstedelse og fratagelse af autorisa-
tion, overholdelse af kapitalkrav, likviditetskrav, selskabsledelse mv.
Arbejdsdeling mellem det fælles tilsyn og de nationale tilsynsmyndigheder
Der er lagt op til en arbejdsdeling mellem det fælles tilsyn og de nationale tilsynsmyn-
digheder, således at de nationale tilsynsmyndigheder i praksis som udgangspunkt vil
varetage tilsynet med mindre kreditinstitutter (defineret som kreditinstitutter, hvis akti-
ver udgør mindre end 30 mia. euro og mindre end 20 pct. af hjemlandets BNP).
1
De
nationale myndigheders tilsynsarbejde vil dog skulle gennemføres indenfor rammer,
retningslinjer og generelle instrukser udstedt af det fælles tilsyn. Det fælles tilsyn vil
dog under alle omstændigheder føre tilsyn med de tre vigtigste kreditinstitutter i hvert
1
For så vidt angår tildeling og fratagelse af autorisation gælder dog for alle kreditinstitutter en særlig proce-
dure, hvor den nationale tilsynsmyndighed ud fra kravene i den relevante nationale lovgivning indstiller en
autorisation til godkendelse i det fælles tilsyn. Det fælles tilsyn vil kun kunne afvise en sådan indstilling, hvis
det vurderes, at betingelserne i den relevante EU-lovgivning ikke er opfyldt. Omvendt kan en national til-
synsmyndighed indstille til det fælles tilsyn at fratage autorisationen for et kreditinstitut, som ikke opfylder
kravene i den relevante nationale lovgivning. Det fælles tilsyn kan tilsvarende på eget initiativ eller på initia-
tiv fra den nationale tilsynsmyndighed fratage en autorisation fra et institut, der ikke opfylder kravene i den
relevante EU-lovgivning. I sådanne tilfælde skal der sikres tilstrækkeligt tid til, at nationale myndigheder kan
vedtage relevante tiltag vedr. evt. afvikling mv. for det pågældende kreditinstitut. For ikke-eurolande gælder
dog under alle omstændigheder, jf. nedenfor, at det fælles tilsyns beslutninger i alle tilfælde skal gå gennem
det nationale tilsyn.