Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
KOM (2012) 0582 Bilag 1
Offentligt
1183249_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
21. november 2012
En stærkere europæisk industripolitik for vækst og økonomisk genop-
retning - ajourføring af meddelelsen om industripolitikken
(KOM(2012)582)
1.
Resumé
Kommissionen fremsendte den 10. oktober 2012 meddelelsen ”En stærkere
europæisk industripolitik for vækst og økonomisk genopretning - ajourfø-
ring af meddelelsen om industripolitikken” (KOM(2012)582)
Meddelelsen følger op på meddelelsen "En integreret industripolitik for en
globaliseret verden" (KOM(2010)614), som blev vedtaget af Kommissionen
i 2010 som led i Europa 2020-strategien.
I meddelelsen foreslår Kommissionen en ajourført EU industripolitik base-
ret på fire elementer, hhv. 1) investeringer i innovation 2) bedre markeds-
betingelser 3) adgang til finansiering og kapital 4) menneskelige ressour-
cer og kapital
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
2.
Baggrund
Kommissionen fremsendte den 10. oktober 2012 meddelelsen ”En stærkere
europæisk industripolitik for vækst og økonomisk genopretning - ajourføring
af meddelelsen om industripolitikken” (KOM(2012)582). Meddelelsen følger
op på meddelelsen "En integreret industripolitik for en globaliseret verden"
(KOM(2010)614), der blev vedtaget af Kommissionen i 2010 som led i Euro-
pa 2020-strategien.
3.
Formål og indhold
Formålet med Kommissionens meddelelse er at sikre en genopretning af den
europæiske industri, således at den i 2020 udgør 20 procent af BNP mod 16
procent i dag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/9
På denne baggrund
foreslår Kommissionen en ajourført EU industripolitik
baseret på fire elementer, hhv. 1) investeringer i innovation 2) bedre mar-
kedsbetingelser 3) adgang til finansiering og kapital og 4) menneskelige res-
sourcer og kapital.
Investeringer i innovation
Med henblik på at sikre, at EU’s videnskabelige førerposition omsættes til
konkurrencedygtige og innovative produkter opfordrer Kommissionen i
meddelelsen til at øge investeringer i nye teknologier og innovation. I den
forbindelse har Kommissionen udvalgt seks indsatsområder, som den mener
kan bidrage til den økonomiske genopretning på både kort, mellemlang og
længere sigt, og som derfor bør prioriteres:
avanceret fremstillingsteknologi til ren produktion
centrale støtteteknologier
biobaserede produkter
bæredygtig industripolitik, byggeri og råstoffer
rene køretøjer
intelligente net.
Særlige taskforces vil blive oprettet inden udgangen af 2012 med henblik på
at fastlægge køreplaner for hver enkelt indsatsområde. De vil en gang om
året aflægge rapport til Rådet (konkurrenceevne).
For at sikre bedre kommercialisering af viden i EU planlægger Kommissio-
nen endvidere at offentliggøre
en handlingsplan vedr. efterspørgselsdrevet
innovation og en handlingsplan vedr. design i innovationspolitikken. Der-
udover planlægger Kommissionen at iværksætte en uafhængig revision for
at vurdere, om det europæiske standardiseringssystem kan tilpasses et miljø
præget af hurtig udvikling og bidrage til Europas strategiske interne og eks-
terne målsætninger.
Bedre markedsbetingelser
Et velfungerende indre marked er, ifølge Kommissionen, afgørende for den
europæiske industris konkurrenceevne. Med henblik på at forbedre det indre
markeds funktion foreslår Kommissionen at koncentrere sin indsats om ud-
valgte områder, hvor der hurtigt kan opnås betydelige forbedringer, hhv.
forbedring af det indre marked for varer
fremme af iværksætteri i relation til det digitale indre marked
beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder og
yderligere fremme af internationaliseringen af små og mellemstore
virksomheder.
Inden for disse områder planlægger Kommissionen bl.a. at vedtage en pro-
duktsikkerheds- og markedsovervågningspakke inden udgangen af 2012
samt en køreplan for reform af det indre marked for varer i 2013. Derudover
planlægger Kommissionen at iværksætte ‘fitness checks’ i olieraffinerings-
sektoren og aluminiumssektoren inden udgangen af 2012 og offentliggøre
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/9
en handlingsplan for iværksætterkultur med anbefalinger til medlemsstater-
ne. Endelig planlægger Kommissionen at oprette nye serviceskranke for in-
tellektuelle ejendomsrettigheder og gennemføre og udvikle råstofaftaler med
bl.a. Marokko og Tunesien.
Adgang til finansiering og kapital
Adgangen til kapitalmarkeder og kredit udgør et stort problem for de euro-
pæiske virksomheder. På den baggrund foreslår Kommissionen en række
foranstaltninger, som skal forbedre industriens adgang til kapital.
Kommissionen foreslår bl.a. at samarbejde med EIB og EIF om at sikre ind-
førelse af mere effektive finansielle instrumenter til investering af ressour-
cer, som er afsat under Horizon 2020- og COSME-programmerne, ligesom
der opfordres til hurtig vedtagelse af forslaget om europæiske venturekapi-
talfonde.
Kommissionen vil derudover oprette en enkelt portal, som giver oplysninger
om, hvordan der opnås adgang til finansiering fra forskellige EU- program-
mer i hvert enkelt land.
Kommissionen vil endvidere se nærmere på, hvordan adgangen til finansie-
ring for SMV'er og mid cap-selskaber kan lettes og diversificeres i en grøn-
bog om finansiering af langsigtede investeringer i EU, som forventes frem-
lagt ultimo 2012. Derudover vil Kommissionen færdiggøre sin undersøgelse
vedr. skattehindringer for grænseoverskridende venturekapitalinvesteringer
og evt. forelægge forslag herom.
Endelig opfordrer Kommissionen medlemsstater til, inden for rammerne af
strukturfondenes nuværende programmeringsperiode, at undersøge mulig-
heder for at omdirigere resterende ressourcer til de seks prioriterede indsats-
områder, som er defineret I Kommissionens meddelelse.
Menneskelige ressourcer og kapital
En konkurrencedygtig og effektiv industripolitik afhænger, ifølge Kommis-
sionen, også af dynamiske arbejdsmarkeder, herunder af arbejdskraftens
mobilitet.
Kommissionen opfordrer på den baggrund medlemsstaterne til at vedtage en
ambitiøs tilgang til og ambitiøse politikker for jobskabelse som en del af de-
res nationale beskæftigelsesplaner.
Med henblik på at matche kvalifikationer og jobs vil Kommissionen fremme
oprettelsen af europæiske sektorråd for kvalifikationer og alliancer vedrø-
rende viden og sektorspecifikke færdigheder samt transformere Euresnet-
værket til et europæisk jobformidlings- og rekrutteringsværktøj. Derudover
vil Kommissionen fastlægge en kvalitetsrammefor praktikophold for at til-
skynde virksomheder til at tilbyde unge praktikophold.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1183249_0004.png
4/9
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant
7.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-
sekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet.
10.
Høring
Meddelelsen har været i høring i Specialudvalget for Konkurrenceev-
ne, Vækst og Forbrugerspørgsmål. I den forbindelse er der indkommet føl-
gende bemærkninger:
Danske Maritime er enig i, at der er behov for en stærkere industrisektor i
Europa til sikring af vækst og beskæftigelse, i det en styrket europæisk in-
dustrisektor vil kunne genere øget vækst og beskæftigelse og dermed bidra-
ge til at Europa kommer ud af den nuværende økonomiske krise.
Danske Maritime er endvidere enig i, at industripolitikken i Europa bør fo-
kusere på øgede investeringer, bedre adgang til finansiering, øget uddannel-
se, et velfungerende Indre Marked og større åbenhed på de internationale
markeder. Sidstnævnte fokusområde er af stor betydning for Danske Mari-
times medlemsvirksomheder, da den væsentligste del af danske værfter og
maritime udstyrsproducenters produktion eksporteres til vækstområder uden
for EU.
Danske Maritime anser de fokus-, prioritets og indsatsområder, som Kom-
missionen skitserer i meddelelsen som områder, der sigter på at skabe gene-
relle rammevilkår for den europæiske industri uden at ville fremhæve en en-
kelt industrigren. Denne linje kan Danske Maritime tilslutte sig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1183249_0005.png
5/9
Danske Maritime er endvidere enig i, at de prioriteringer, der fokuseres på i
den nye meddelelse ikke erstatter den igangværende opdatering af Leader-
Ship 2015 strategien for den fremtidige maritime produktion i Europa, men
supplerer den reviderede LeaderShip-strategi.
Blandt de initiativer, Kommissionen oplister i meddelelsen, har Danske Ma-
ritime umiddelbart størst interesse i de initiativer, der fremmer udvikling af
grønne og energieffektive transportformer; åbner de internationale marke-
der, herunder sikrer bedre håndhævelse af europæiske virksomheders IPR;
sikrer bedre adgang til kapital og øget uddannelse samt afdækker de fremti-
dige uddannelses- og kompetencebehov.
Fsva. de fremtidige uddannelses- og kompetencebehov bemærker Danske
Maritime, at det for øjeblikket overvejes at oprette et ”European Sector
Skills Council” inden for skibsbygning og maritime service- og udstyrspro-
duktion, hvilket Danske Maritime støtter.
DI hilser overordnet meddelelsen velkommen og deler opfattelsen af, at en
stærk industriel base med konkurrencedygtige virksomheder er en forudsæt-
ning for en genopretning af bæredygtig vækst og beskæftigelse i Danmark
og Europa.
Industrien kan, ifølge DI, tilvejebringe teknologier og løsninger, der møder
de europæiske og globale udfordringer som ressourceknaphed, lavvækst,
manglende konkurrencekraft og et aldrende samfund. DI ser derfor med stor
tilfredshed på, at Kommissionen forsøger at skabe et tiltrængt politisk fokus
på en integreret og bedre koordineret europæisk industripolitik.
DI bemærker, at der med meddelelsen snarere er tale om en evolution end
en revolution af industripolitikken. Meddelelsen peger således på en række
allerede kendte værktøjer til udvikling af en moderne europæisk industripo-
litik – eksempelvis nødvendigheden af et velfungerende indre marked, bedre
markedsadgang, adgang til finansiering og en bedre tilpasning af kvalifika-
tionsgrundlaget til industriens behov.
DI lægger generelt vægt på, at der skabes så målbare og gennemsigtige re-
sultater som muligt i forbindelse med Kommissionens fremtidige arbejde for
at reducere de administrative byrder i EU. DI anbefaler i den forbindelse, at
Kommissionen indarbejder følgende principper for Smart Regulation i for-
bindelse med ajourføringen af industripolitikken i EU:
-
Der bør anvendes en mere transparent tilgang i forvaltningen af policy-
dagsordenen vedrørende smart regulation, hvor alle forslag til regelfor-
enkling bliver synliggjort og søgt ændret til gavn for de mindre og mel-
lemstore virksomheder i EU.
Relevante stakeholders som f.eks. virksomheder, eksperter og erhvervs-
organisationer bør i højere grad involveres i forbindelse med identifika-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1183249_0006.png
6/9
tion og efterfølgende reduktion af de administrative byrder i EU-
lovgivningen.
-
High Level Group of Independent Stakeholders on Administrative Bur-
dens bør i den forbindelse tildeles en central placering i det fremtidige
arbejde med Smart Regulation og bør fungere som medlemslandenes
kontrolorgan for, at alle uhensigtsmæssige byrder i EU-lovgivningen
bliver påpeget og efterfølgende behandlet i Kommissionen.
Konkret foreslår DI, at der tilføjes en kvantitativ målsætning om et nettore-
duktionsmål for reduktion af administrative byrder med 25 pct. inden 2020.
En målrettet indsats for at reducere de administrative byrder er, ifølge DI,
med til at forbedre konkurrenceevnen, hvorfor det bør være en prioritet, som
Kommissionen bør inkludere i forbindelse med ajourføringen af industripo-
litikken i EU.
Derudover vil DI opfordre Kommissionen til at udvide ex-post evalueringer
og fitness checks af eksisterende lovgivning til andre områder end blot olie-
raffinerings-sektoren og aluminiumssektoren. Samtidig ser DI også gerne, at
Kommissionen intensiverer udbredelsen af
competitiveness-proofing
kon-
ceptet.
DI opfordrer til, at regeringen aktivt arbejder for, at EU’s budget for 2014-
2020 understøtter vækst- og beskæftigelsesfremmende politiker inden for
industrien og andre væsentlige sektorer.
DI anerkender de seks prioriterede områder, som der refereres til i medde-
lelsen, som vigtige horisontale indsatsområder. Dog vil DI generelt advare
imod en udifferentieret strategi, hvor alle medlemslande skal satse på de
samme prioriterede områder i deres industripolitik.
DI stiller sig meget positivt overfor Kommissionens intention om at oprette
såkaldte
task forces,
der skal hjælpe til med at fastlægge køreplaner for de
forskellige prioriterede områder.
DI støtter endvidere målsætningen om, at industrien på europæisk niveau
skal svare til 20 pct. af BNP. Dog må målet ikke anvendes til at favorisere
enkelte sektorer, og samtidig skal landespecifikke forskelle tages med i be-
tragtning. Således bemærker DI, at fremstillingsindustrien i 2010 udgjorde
23 pct. af den danske BNP.
DI mener, at Kommissionen bør intensivere arbejdet med at forbedre, for-
enkle og håndhæve den eksisterende lovgivning frem for at foreslå ny.
Fsva. standardisering er det DI’s opfattelse, at det nu er op til standardise-
ringsorganisationerne selv at implementere de nye retningslinjer vedtaget
ifm. Standardiseringspakken. DI finder således ikke at der er behov for, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1183249_0007.png
7/9
Kommissionen tager initiativ til en revurdering af systemet inden for de
nærmeste år.
Fsva. sikkerhed og forsvar er DI enige i, at der kan opnås yderligere frem-
skridt.
Fsva. iværksætteri deler DI Kommissionens analyse af, at der befinder sig et
stort vækstpotentiale i at få flere nystartede virksomheder ind i et vækstfor-
løb samt modvirke den stigmatisering af konkurser, der finder sted i euro-
pæiske lande ved at effektivisere processerne inden for ejerskifte og kon-
kursprocedurer. Dog kan DI være bekymrede for, at Kommissionen alene
fokuserer på iværksættere inden for IT.
DI er skeptisk over for at udvide Enterprise Europe Networks (EEN) kom-
petenceområde til at omfatte uddannelse og oplysning omkring etableringen
af en on-lineforretning.
Fsva. intellektuelle ejendomsrettigheder, deler DI overordnet Kommissio-
nens opfattelse af, at intellektuelle ejendomsrettigheder er en forudsætning
for, at virksomheder investerer i forskning og udvikling. Nye initiativer bør
ifølge DI være baseret på grundige undersøgelser udført i samarbejde med
erhvervslivet.
DI er enig i, at målet for EU skal være en ambitiøs handels- og investerings-
dagsorden, der tager afstand til protektionisme og i stedet er funderet på
principperne gensidighed og håndhævelse. Derfor ser DI store muligheder i,
at der udvikles en omfattende international investeringspolitik, et råstofdi-
plomati og arbejdes for en grøn handelsaftale.
Fsva. adgang til finansiering, arbejder DI for, at EU’s budget for 2014-2020
understøtter et varieret og fleksibelt sæt af kapitalinstrumenter til gavn for
mindre og mellemstore virksomheder i EU. DI vægter særligt opbygningen
af et effektivt marked for mezzaninkapital i regi af det nye COSME-
program af følgende grunde:
-
-
-
Det kan udgøre et effektivt alternativ til egenkapital for virksom-
hedsejere, der ikke ønsker at udvande deres ejerforhold.
Det kan udgøre en alternativ finansieringskilde for virksomheder,
der har vanskeligheder ved at rejse kapital til nye investeringer.
Det kan udgøre en sikkerhed for yderligere lån fra den finansielle
sektor, idet virksomheder med en forbedret soliditet i højre grad kan
opnå en højere gearing effekt.
DI er ydermere positiv overfor, at Den Europæiske Investeringsbank (EIB)
tilføres nye midler med henblik på at øge den samlede lånekapacitet. DI op-
fordrer i den forbindelse til, at EIB’s ansøgningsprocedurer og generelle in-
formation rettet mod potentielle formidlere af eksempelvis SMV-lån udfor-
mes så simpelt og overskueligt som muligt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1183249_0008.png
8/9
LO støtter målet om at genindustrialisere Europa og hæve industriens andel
af BNP fra 16 pct. til 20 pct. i 2020.
LO hilser initiativet vedr. hurtigere overgang fra forskningsstadiet til mar-
kedsføring indenfor rammerne for energieffektive bygninger velkommen.
LO bemærker, at de i forbindelse med arbejdet i et erhvervspanel for grøn
omstilling har foreslået, at der laves en mulighed for erfaringsudvikling mel-
lem medlemslandene vedr. affaldshåndtering, og finder at Kommissionens
forslag ligger i tråd hermed.
LO er enig i, at det er nødvendigt at gøre en indsats for at sikre, at der er de
tilstrækkelige færdigheder til stede hos arbejdsstyrken, så de kan påtage sig
morgendagens job. Der er, ifølge LO, grund til at antage, at det i de fleste
medlemslande ikke er nye kvalifikationer, der er brug for men i højere grad
opgradering og videreuddannelse. LO finder, at vekseluddannelsessystemet,
som man blandt andet kender det i Danmark, giver en mulighed for hurtigt
at få ny viden fra uddannelsesinstitutionerne ud på virksomhederne og virk-
somhedernes behov med tilbage i skoleforløbet.
LO finder, at det er nødvendigt at sikre, at rammebetingelser er på plads, så
der gives den tryghed, der fremmer private investeringer.
LO finder endvidere, at det er afgørende, at arbejdsmarkedets parter inddra-
ges i indsatsen vedr. fremme af ”omstilling af arbejdspladser”.
LO opfordrer til, at Kommissionens meddelelse om industripolitik følges op
af konkrete tiltag, ikke mindst tiltag for at fremme det indre marked for va-
rer.
Afslutningsvis spørger LO til, hvor pengene til tiltagene skal komme fra.
LO mener i den forbindelse, at det er vigtigt, at de EU-lande, der har luft i
nationalbudgettet, foretager offentlige investeringer.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der generelt vil være opbakning til meddelelsen fra de øvrige
EU medlemsstater.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser overordnet set Kommissionens meddelelse velkommen.
Regeringen er enig i, at europæisk industri har en central rolle at spille ift. at
skabe vækst og jobs i Europa. Regeringen støtter målet om, at der skal ske
en genoplivning af den europæiske industri og skabes flere produktionsar-
bejdspladser i Europa.
Regeringen kan generelt støtte meddelelsens fire hovedelementer, hhv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1183249_0009.png
9/9
-
-
-
-
investeringer i innovation
bedre markedsbetingelser
adgang til finansiering og
menneskelige ressourcer og kapital.
Regeringen anerkender, at Kommissionens seks prioriterede indsatsområder
kan bidrage til industriel og økonomisk genopretning. Bl.a. kan centrale
nøgleteknologier bidrage til at knytte forskning, innovation og markeder
bedre sammen og dermed fungere som drivkraft for bæredygtig vækst og
jobskabelse.
Det er regeringens opfattelse, at EU's industripolitik bør sikre bedre ramme-
vilkår for europæisk industri via et velfungerende indre marked samt ved at
styrke vækstvilkårene på områder, hvor europæisk industri har særlige styr-
ker og potentiale. Dermed lettes overgangen til et grønt, konkurrencedygtigt
og digitalt Europa. Regeringen opfordrer derfor til implementering af eksi-
sterende lovgivning med henblik på at sikre et velfungerende indre marked,
samt vedtagelse af de resterende vækstinitiativer i Akten for det Indre Mar-
ked I og de nye vækstinitiativer i Akten for det Indre Marked II.
Regeringen noterer sig, at Kommissionen påtænker at indlede en evaluering
af det europæiske standardiseringssystem i 2013. I den forbindelse synes
Kommissionen i flere tilfælde i meddelelsen at fokusere på hurtig udvikling
af standarder. Regeringen kan i udgangspunktet støtte dette, men bemærker
samtidig at dette ikke må kompromittere en gennemsigtig og inklusiv udvik-
lingsproces for europæiske standarder. Samtidig opfordrer regeringen til, at
man til stadighed tænker på standardisering som et markedsdrevet redskab,
så nye standarder har den fornødne efterspørgsel i markedet.
Regeringen er enig i, at adgang til finansiering er en af hovedudfordringerne
for europæiske virksomheder, herunder særligt små og mellemstore virk-
somheder. Regeringen opfordrer i den sammenhæng til at undersøge mulig-
hederne for at gøre eksisterende finansieringsmuligheder såsom strukturfon-
dene og EIB lettere tilgængelige og mere synlige, især for små og mellem-
store virksomheder. Derudover opfordrer regeringen til hurtig vedtagelse og
gennemførelse af COSME- og Horison2020-programmerne.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været fremlagt for Folketingets Europaudvalg.