Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
KOM (2012) 0584 Bilag 1
Offentligt
1181748_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
19. november 2012
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om harmonise-
ring af medlemsstaternes love om markedsføring af radioudstyr,
KOM(2012)584
Notatet oversendes tillige til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportud-
valg.
1.
Resumé
Kommissionen har den 17. oktober 2012 fremsat forslag om harmonisering
af medlemsstaternes love om markedsføring af udstyr. Forslaget skal erstat-
te det nuværende direktiv 1999/5/EF om radio- og teleterminaludstyr
(R&TTE-direktivet).
Forslaget omhandler markedsføring og ibrugtagning af radioudstyr i EU
og lægger op til forenkling på området blandt andet ved ikke længere at
omfatte radioudstyr alene indrettet til at kunne modtage. Der er i forslaget
lagt særlig vægt på at forbedre overholdelsen af kravene i direktivet, hvilket
skal ske gennem krav om registrering af visse produktkategorier. Visse for-
pligtelser for producenter bortfalder med henblik på at lette den admini-
strative byrde.
Endelig er der med forslaget sket en tilpasning til de nye lovgivningsmæssi-
ge rammer for markedsføring af produkter samt til traktaten om Den Euro-
pæiske Unions Funktionsmåde og forordningen om Kommissionens udøvel-
se af gennemførelsesbeføjelser.
Europa-Parlamentets holdning til forslaget foreligger endnu ikke. For-
slaget vil medføre en ændring af lov om radio- og teleterminaludstyr og
elektromagnetiske forhold samt tilhørende bekendtgørelser.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 17. oktober 2012 fremsat forslag til direktiv om
harmonisering af medlemsstaternes love om markedsføring af radioudstyr.
Forslaget er oversendt til Rådet den 17. oktober 2012 i dansk sprogversion.
Forslaget skal erstatte det eksisterende R&TTE-direktiv 1999/5/EF og er en
tilpasning til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse 768/2008/EF af 9.
juli 2008 om fælles rammer for markedsføring af produkter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1181748_0002.png
2/7
Direktivet fra 1999 indeholder obligatoriske væsentlige krav til beskyttel-
se af brugernes sundhed og sikkerhed, elektromagnetisk kompatibilitet
(EMC) og krav til at undgå forstyrrelser af radiofrekvenser. Kommissio-
nens forslag ændrer ikke fundamentalt på denne tilgang, men gennemfø-
rer en tilpasning til de nye lovgivningsmæssige rammer for markedsfø-
ring af produkter. Desuden adresseres nogle af de uhensigtsmæssigheder i
forhold til håndhævelse og anvendelsesområde, som erfaringerne gennem
det eksisterende direktivs levetid har vist.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 26 (indre marked) og
TEUF artikel 114 (harmonisering af lovgivning) og skal behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgø-
relse med kvalificeret flertal.
3.
Formål og indhold
Forslaget til direktiv skal erstatte det eksisterende R&TTE-direktiv
1999/5/EF, som er blevet ændret væsentligt flere gange. Da forslaget med-
fører yderligere ændringer, har Kommissionen af hensyn til gennemsigtig-
heden valgt at erstatte direktivet.
Forslaget til direktivet fastlægger regelsættet for markedsføring og ibrug-
tagning af radioudstyr i EU. Anvendelsesområdet for direktivforslaget er så-
ledes ændret, idet det kun omfatter udstyr, der tilsigtet udsender signaler
ved hjælp af radiofrekvenser, uanset om dette tjener et kommunikations-
formål eller ej. Udstyr, som ikke længere vil være omfattet af direktivet,
vurderer Kommissionen, er passende reguleret under anden lovgivning.
Titlen ændres således fra at være et direktiv om radio- og teleterminaludstyr
til ”Direktiv
om harmonisering af medlemsstaternes love om markedsføring
af radioudstyr”.
Overordnet har forslaget til formål at forbedre overholdelsen af kravene i
direktivet og øge alle berørte parters tillid til de lovgivningsmæssige
rammer.
Desuden ønsker Kommissionen med forslaget at sikre en tydeliggørelse
samt forenkling af lovgivningen på området.
Endelig skal forslaget sikre en bedre integration med anden EU-
lovgivning, navnlig forordning nr. 182/2011 om Kommissionens udøvel-
se af gennemførelsesbeføjelser og med traktaten om Den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF). Herudover er der med forslaget sket en
tilpasning til de nye lovgivningsmæssige rammer om markedsføring af pro-
dukter i lighed med de andre produktdirektiver.
Forbedret overholdelse af krav samt nye væsentlige krav
I forhold til det eksisterende direktiv indeholder forslaget en række tiltag,
der skal bidrage til forbedret overholdelse af kravene i direktivet. Således
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/7
indføres der med artikel 5 en mulighed for at kræve registrering af visse
kategorier af radioudstyr, som har en lav grad af overensstemmelse med
kravene. Pågældende udstyr foreslås registreret i et centralt system, før
det markedsføres.
Kommissionen foreslås tillagt beføjelser til vedtagelse af delegerede rets-
akter, der specificerer disse radioudstyrskategorier på baggrund af oplys-
ninger fra medlemsstaterne hvert andet år.
Endvidere indføres der mulighed for at stille krav om, at udstyr skal kun-
ne fungere med tilbehør samt, at der i forhold til softwaredefineret radio-
udstyr kan stilles krav om, at softwaren ikke skal kunne ændres, så radio-
udstyret ikke længere opfylder de væsentlige krav.
Regelforenkling og begrænsning af den administrative byrde
Forslaget tager sigte på at tydeliggøre direktivets anvendelsesområde og
fjerne administrative byrder for virksomheder og myndigheder ved at
skabe øget frekvensfleksibilitet og lette de administrative procedurer i
forbindelse med frekvensanvendelsen.
Kommissionen angiver desuden, at det i nogle tilfælde er vanskeligt at
fastslå, om et produkt er omfattet af det eksisterende R&TTE-direktiv.
Navnlig er det nødvendigt i forbindelse med produkter, der opstår som
følge af teknologiske fremskridt og er vanskelige at kategorisere, at iden-
tificere kategorier af produkter, der falder ind under eller ikke falder ind
under definitionen af radioudstyr. Forslaget lægger derfor op til en klarere
afgrænsning af anvendelsesområdet ikke mindst i forhold til anden relate-
ret lovgivning.
Forslagene til tydeliggørelse og forenkling består blandt andet af:
Den nye definition af radioudstyr i artikel 2, stk. 1, medfører en klar
afgrænsning af anvendelsesområdet i forhold til direktiv 2004/108/EF
(EMC-direktivet)
Rene modtagerenheder og udstyr, som er tilsluttet fastnettet, vil ikke
længere være omfattet af direktivet, men er fortsat omfattet af EMC-
direktivet (2004/108/EF) og lavspændingsdirektivet (2006/95/EF) el-
ler, afhængigt af deres spænding, af EMC-direktivet og det generelle
produktsikkerhedsdirektiv (2001/95/EF).
Endvidere foreslås ophævet en række forpligtelser og krav, som kan med-
føre lettelser i den administrative byrde for virksomhederne:
Kravet om at underrette om markedsføring af udstyr, som anvender
frekvensbånd, der ikke er harmoniseret i hele EU (nuværende artikel
6, stk. 4), ophæves.
Forpligtelsen til at anbringe en identifikation for udstyrsklassen på
produktet (nuværende bilag VII, punkt 5) ophæves.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1181748_0004.png
4/7
Kravet om anbringelse af CE-mærkning på brugervejledningen (nu-
værende bilag VII, punkt 3) ophæves.
Krav, som skal støtte konkurrencen på markedet for terminaludstyr
(nuværende artikel 4, stk. 2, og artikel 7, stk. 3-5), er fjernet fra tek-
sten til direktivet. Lignende krav gælder i medfør af direktiv om kon-
kurrence på markederne for teleterminaludstyr (2008/63/EF).
Tilpasning til anden EU-lovgivning
Med forslaget tilpasses området for markedsføring af radioudstyr til de
nye lovgivningsmæssige rammer om markedsføring af produkter, jf. af-
gørelse nr. 768/2008/EF af 9. juli 2008 om fælles rammer for markedsfø-
ring af produkter. Afgørelsen har ikke direkte juridisk virkning, men fun-
gerer som en værktøjskasse i relation til udarbejdelse af ny lovgivning og
revision af eksisterende EU-lovgivning.
Forslaget er bragt i overensstemmelse med afgørelsen og indeholder såle-
des en række centrale bestemmelser om forpligtelser for de erhvervsdri-
vende (dvs. fabrikanter, fabrikanters bemyndigede repræsentanter, impor-
tører og distributører), krav til produktets sporbarhed (identifikation af
produktet/den erhvervsdrivende), krav til indhold i producentens overens-
stemmelseserklæring, der ledsager produktet, krav til udformning af CE-
mærkningen, detaljerede krav til bemyndigede organer m.v., en harmoni-
seret beskyttelsesklausulprocedure samt beskrivelse af de faste moduler
for overensstemmelsesvurdering.
Forslaget er endvidere en tilpasning til traktaten om Den Europæiske Uni-
ons Funktionsmåde og til forordning nr. 182/2011 om Kommissionens
udøvelse af gennemførelsesbeføjelser. Procedurerne for udøvelse af gen-
nemførelsesbeføjelser og delegerede beføjelser er fastsat i artikel 44 (ud-
valgsprocedure) og 45 (udøvelse af delegationen). Kommissionen fore-
slår fastlæggelse af radioudstyrsklasser i forhold til grænseflader i hen-
hold til rådgivningsproceduren, som efter det eksisterende direktiv sker
efter det, som svarer til den nuværende undersøgelsesprocedure. Endvide-
re foreslås det at anvende delegerede beføjelser i forhold til artikel 3, stk.
3, om de væsentlige krav, artikel 4 om tilvejebringelse af information om
overensstemmelse for softwaredefineret radio samt de i artikel 5 nævnte
krav om registrering af radioudstyr i nogle kategorier.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF art. 294 høres. Der foreligger
endnu ikke en udtalelse. Direktivforslaget vil blive behandlet af Europa-
Parlamentets Udvalg om det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse
(IMCO).
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. Ifølge Kommissionen går forslaget ikke ud over, hvad der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1181748_0005.png
5/7
er nødvendigt for at sikre formålet med direktivet og det indre markeds
funktion.
Formålet med direktivet er ifølge Kommissionen at sikre, at radioudstyr
på markedet opfylder kravene vedrørende et højt beskyttelsesniveau for
sundhed og sikkerhed, elektromagnetisk kompatibilitet og effektiv fre-
kvensudnyttelse således, at skadelig interferens undgås, samtidig med, at
det sikres, at det indre marked fungerer. Dette finder Kommissionen
bedst kan gøres på EU-plan frem for, at de enkelte medlemslande på egen
hånd fastsætter en række lignende regler. Kommissionen finder ikke, at
de foreslåede regler går ud over, hvad der er formålet med reglerne.
Regeringen vurderer på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet
er overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Det gældende direktiv er implementeret i dansk lovgivning ved:
7.
Bekendtgørelse nr. 823 af 03/07/2007 af lov om radio- og teletermi-
naludstyr og elektromagnetiske forhold
Bekendtgørelse nr. 27 af 10/01/2007 om radio- og teleterminaludstyr
og elektromagnetiske forhold
Bekendtgørelse nr. 237 af 30/3/2000 om bemyndigede organer.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for tilpasning af den rele-
vante danske lovgivning, der implementerer bestemmelserne i det gæl-
dende direktiv.
Det vurderes, at forslaget ikke vil få væsentlige statsfinansielle konse-
kvenser.
Kommissionen har anslået, at realiseringen af direktivforslaget vil kunne
nødvendiggøre en investering på 300.000 euro og en årlig vedligeholdel-
sesomkostning på 30.000 euro. Dette er dog foreneligt med den indevæ-
rende og flerårige finansielle ramme for EU’s budget.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Tilpasningen af direktivet vurderes overordnet at ville medføre positive
samfundsøkonomiske konsekvenser. Ensretning af terminologien i lov-
givningen og forpligtelserne for de økonomiske operatører vil forenkle
reglerne og give mere klare vilkår for både myndigheder og økonomiske
operatører. Myndighedernes markedsovervågning forventes at blive mere
effektiv og målrettet, da det vil blive nemmere for myndighederne at pla-
cere ansvaret for eventuel manglende overholdelse af reglerne. Et mere
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1181748_0006.png
6/7
effektivt system for markedsovervågning vil i sidste ende gavne borger-
ne, da det vil give færre farlige produkter på markedet.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Direktivforslaget forventes på kort sigt at indebære let øgede administra-
tive byrder i forbindelse med erhvervsdrivendes omstilling til de nye for-
pligtelser.
På længere sigt er det dog forventningen, at forslaget vil medføre admini-
strative lettelser for erhvervslivet blandt andet ved, at definitionerne og
forpligtelserne ensrettes, og at reglerne i direktivet gøres enklere og klare-
re. Det vil gøre det lettere for virksomhederne at sætte sig ind i og over-
holde reglerne.
10.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for Konkurrence-
evne, Vækst og Forbrugerspørgsmål med frist den 1. november 2012.
Der er modtaget høringssvar fra DI ITEK.
DI ITEK finder blandt andet, at de foreslåede regler skaber usikkerhed
om, hvilke krav der kommer til at gælde for hvilke virksomheder og pro-
dukter, herunder hvilke typer radioudstyr, der er omfattet af direktivet.
Endvidere efterlyser DI ITEK en vejledning, som beskriver, hvordan
virksomheder skal informere medlemsstater og Kommissionen om, hvor-
vidt de påtænkte kombinationer af radioudstyr og software er i overens-
stemmelse med de væsentlige krav i artikel 3.
DI ITEK er skeptisk for så vidt angår det foreslåede centrale registre-
ringssystem, idet DI ITEK er bekymrede for, at dette vil være en admini-
strativ byrde.
DI ITEK finder det positivt, at der er tale om en forenkling af reglerne om
overensstemmelseserklæring.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er en forventning om, at de fleste medlemsstater generelt er positive
overfor forslaget, idet forslaget blandt andet indebærer en ensretning af
produktlovgivningen. De øvrige medlemsstaters holdning til forslaget ken-
des dog ikke endnu.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1181748_0007.png
7/7
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for initiativer, der kan styr-
ke det indre markeds funktionsmåde, da det indre marked har en afgøren-
de betydning for vækst og velfærd i EU.
Regeringen støtter derfor introduktionen af harmoniserede definitioner og
procedurer for fællesskabslovgivningen på dette område og finder det væ-
sentligt at få bestemmelserne i afgørelse 768/2008/EF implementeret i den
relevante sektorlovgivning.
Endvidere anerkender regeringen, at der generelt i EU kan være behov for
at forbedre overholdelsen af kravene i direktivet og derved øge berørte par-
ters tillid til de lovgivningsmæssige rammer under hensyn til, at det ikke
medfører væsentligt øgede administrative byrder.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.