Europaudvalget 2012-13
KOM (2012) 0608 Bilag 1
Offentligt
1182537_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
NaturErhvervstyrelsen/Center for Fiskeri
Sagsnr.: 12-7141-000002
21. november 2012
FVM 088
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2013 af fiskerimuligheder for EU-
fartøjer for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande, der ikke er omfattet af in-
ternationale forhandlinger eller aftaler
KOM (2012) 608
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2013 af fiskeri-
muligheder for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande, der ikke er omfattet af inter-
nationale forhandlinger eller aftaler. Formålet med forslaget er at fastsætte TAC
1
for 2013 og
fordele EU’s rådighedsmængder til medlemsstaterne (kvoter) for fiskeriet efter de pågælden-
de bestande i 2013. Kommissionen har i lighed med 2012 valgt at opsplitte den generelle for-
ordning om fiskerimuligheder uden for Østersøen i to dele – det foreliggende forslag og et ef-
terfølgende forslag som vedrører fiskerimuligheder, der er omfattet af internationale forhand-
linger eller aftaler.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2012) 608 af 23. oktober 2012 fremsendt forslag til Rådets
forordning om fastsættelse for 2013 af fiskerimuligheder for EU-fartøjer for visse fiskebe-
stande og grupper af fiskebestande, der ikke er omfattet af internationale forhandlinger eller
aftaler. Forslaget er modtaget i en dansk sprogudgave den 24. oktober 2012.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 3 og kan vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at EU har enekompetence på det område, som forslaget vedrører,
i henhold til TEUF artikel 3, stk. 1, litra d, hvorfor nærhedsprincippet ikke finder anvendelse.
Idet forslaget er et led i gennemførelsen af EU’s fælles fiskeripolitik, er regeringen enig heri.
Formål og indhold
1
TAC = Total Allowable Catches = samlede tilladte fangstmængder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1182537_0002.png
2
Kommissionen har ligesom ved fastsættelse af fiskerimuligheder for 2012 valgt at opsplitte
den generelle årlige forordning om fiskerimuligheder (uden for Østersøen) i to forslag:
1. Det foreliggende forslag, som vedrører fastsættelse for 2013 af fiskerimuligheder for EU-
fartøjer for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande, der ikke er omfattet af inter-
nationale forhandlinger eller aftaler.
2. Et forslag, der vedrører fastsættelse for 2013 af fiskerimuligheder i EU-farvande og for
EU-fartøjer i visse andre farvande for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande, der
er omfattet af internationale forhandlinger eller aftaler
2
.
Det foreliggende forslag omfatter således EU-fiskebestande, som efter Kommissionens vurde-
ring ikke skal indgå i internationale forhandlinger eller aftaler. Formålet med forslaget er at
fastsætte TAC for 2013 og fordele EU’s rådighedsmængder i form af kvoter til medlemssta-
terne. Der skal endvidere fastsættes fiskeriindsatsbegrænsninger for fiskeriet i relevante fiske-
rier for 2013.
Forslaget bygger på den videnskabelige rådgivning om fiskerimulighederne udarbejdet af Det
Internationale Havundersøgelsesråd (ICES)
3
og Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomi-
ske Komité for Fiskeri (STECF) i kombination med de principper for TAC-fastsættelse af-
hængig af de enkelte bestandes tilstand, som fremgår af Kommissionens meddelelse om hø-
ring om fiskerimuligheder for 2013
4
(Kommissionens politikerklæring).
Hvor der foreligger forvaltningsplaner, er Kommissionens forslag fremlagt i overensstemmel-
se hermed. Som et princip foreslår Kommissionen TAC’er, der opfylder målet om MSY
5
i
2013 hvor dette er muligt, og i øvrigt MSY i 2015.
TAC for bestande, for hvilke der ikke foreligger en analytisk bestandsvurdering (databegræn-
sede bestande), foreslås fastsat på en ny måde i forhold til tidligere, og bygger på en kvalitativ
rådgivning og brug af vurderingsprocedurer, som kræver færre data i forbindelse med de vi-
denskabelige institutioners rådgivning. Dette åbner mulighed for i højere grad at tage ud-
gangspunkt i konkrete bestandsvurderinger.
I tilfælde, hvor den videnskabelige rådgivning ikke er til stede, og usikkerheden er forholdsvis
stor, er der dog stadig tale om at anvende en mere forsigtig tilgang i forbindelse med fastsæt-
telsen af fiskerimulighederne i overensstemmelse med forsigtighedsprincippet. Her foreslås
på grundlag af ICES’s vurdering som princip en reduktion i TAC på 20 %.
2
3
KOM (2012) 668 af 19. november 2012.
Den videnskabelige rådgivning fra ICES er i prioriteret rækkefølge baseret på: Forvaltningsplaner, MSY-
konceptet, det vil sige fiskeri baseret på MSY (MSY framework) eller gradvis opnåelse af MSY (MSY transiti-
on), og forsigtighedsprincippet.
4
KOM (2012) 278 af 7. juni 2012.
5
Maximum Sustainable Yield (Maksimalt bæredygtigt udbytte)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1182537_0003.png
3
Hovedparten af fiskerimuligheder i dansk fiskeri er relateret til internationale forhandlinger og
aftaler (særligt mellem EU og Norge), hvorfor Danmark alene har fiskerimuligheder for et
begrænset antal bestande omfattet af det foreliggende forordningsforslag.
Nedenstående er en oversigt over den biologiske rådgivning og Kommissionens forslag om
TAC for EU’s autonome bestande i blandt andet Nordsøen og Skagerrak/Kattegat i 2013, der
har direkte relevans for Danmark. TAC’er i 2012 og den danske kvoteandel fremgår ligeledes.
Oversigt over EU’s autonome bestande af direkte relevans for Danmark:
Art
Rådgivning
TAC i
2012
i tons
Kommissionens
TAC forslag for
2013 i tons
DK
andel
af
EU´s
kvote
62 %
Torsk i Kattegat
ICES vurderer at bestanden er histo-
risk lav, og at der ikke er tegn på
umiddelbar genopbygning. ICES
rådgiver, at der ikke må være målret-
tet fiskeri efter torsk, og at bifangst
og discard skal minimeres.
133
100
7
-25 %
Bestanden er omfattet af en langsig-
tet plan for torsk
6
og TAC fastsættes
i henhold til denne.
Tunge i Skagerrak/
Kattegat/Østersøen
Kulmule i Skager-
rak/Kattegat/Østersøen
ICES rådgiver efter MSY, at TAC’en
kan fastsættes til 560 tons.
KOM har i TAC fastsættelsen valgt
at tage udgangspunkt i MSY
framework, d.v.s. opnåelse af MSY-
målsætningen allerede i 2013.
KOM har i TAC fastsættelsen valgt
at tage udgangspunkt i MSY
framework, d.v.s. opnåelse af MSY-
målsætningen allerede i 2013.
ICES rådgiver efter funktionelle en-
heder (separate delområder).
ICES vurderer bestanden og fiskeri-
trykket for jomfruhummer i Nordsø-
en for 8 separate delområder. Den
samlede TAC fastsættes dog for hele
610
560
-8 %
1661
1121
-33 %
92 %
84 %
Kulmule i Nordsøen
1935
1306
-33 %
58 %
Jomfruhummer i Nordsøen
21.929
17.350
-21 %
5%
6
Rådets forordning nr. 1342/2008 af 18. december 2008 om fastlæggelse af en langsigtet plan for torskebestan-
den og for fiskeri efter disse bestande og om ophævelse af forordning (EF) nr. 423/2004.
7
Kun til bifangster. Intet direkte fiskeri er tilladt på denne kvote.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1182537_0004.png
4
Art
Rådgivning
TAC i
2012
i tons
Kommissionens
TAC forslag for
2013 i tons
DK
andel
af
EU´s
kvote
området samlet. Kommissionen har
foreslået en TAC på 17.350, hvilket
er en reduktion på 21 %.
Lange i Skagerrak/
Kattegat/Østersøen
Brisling i den engelske kanal
Databegrænset bestand og ICES råd-
giver om en reduktion på 20 % jf. po-
litikerklæring
8
.
Databegrænset bestand.
ICES rådgiver om en reduktion på 20
% af fangster svarende til 2.800 tons.
STECF finder, at TAC bør fastsættes
til 2.800 tons.
Kommissionen foreslår i medfør af
en forsigtighedstilgang 20 % reduk-
tion af TAC.
Havgalt i det nordøstlige At-
lanterhav
ICES rådgiver efter MSY-princippet,
at TAC ikke må overskride 82.000
tons.
82.000
Indgår endnu ik-
ke i forslaget
25 %
92
Indgår endnu ik-
ke i forslaget
55 %
5150
4120
-20 %
33 %
Fiskeriindsatsregulering
I 2009 er der blevet indført et kilowattdagesystem til regulering af fiskeriindsatsen i blandt
andet Nordsøen, Skagerrak og Kattegat, jf. Rådets forordning (EF) nr. 1342/2008
9
, og fiskeri-
indsatsen har siden da været fastlagt i overensstemmelse hermed. Den maksimale tilladte fi-
skeriindsats i de forskellige geografiske områder fremgår endnu ikke af forslaget.
Andre bestemmelser
Bestemmelser fra 2012 om en kvotepræmie for fartøjer, der deltager i fuldt dokumenteret fi-
skeri ved fiskeri efter torsk i Nordsøen og Skagerrak og betingelserne herfor, er videreført i
forslaget. Herunder blandt andet, at kvotepræmien maksimalt må udgøre 75 % af den forven-
tede mængde udsmid, der må forventes for den type fartøj, og ikke på noget tidspunkt må ud-
gøre mere end 30 % af fartøjets basistildeling. Dog er der mulighed for undtagelser fra denne
bestemmelse i tilfælde af, at der er tale om fiskerier med anslået udsmid pr. bestand på under
10 %, at fiskeriet har betydning for evalueringen af kameraovervågning i forhold til kontrol,
eller at det samlede udsmid for alle de fartøjer, der deltager i kameraforsøg ikke overstiger 75
%. Det fremgår endvidere, at alle de pågældende fartøjers fangster af de arter, der er omfattet
8
9
KOM (2012) 278 af 8. juni 2012.
Rådets forordning (EF) nr. 1342/2008 af 18. december 2008 om fastlæggelse af en langsigtet plan for torskebe-
stande og for fiskeri efter disse bestande og om ophævelse af forordning nr. 423/2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1182537_0005.png
5
af yderligere tildelinger, skal modregnes i fartøjernes individuelle tildeling, herunder også fisk
som ikke opfylder mindstemålet.
Som noget nyt i forhold til tidligere, fremgår det endvidere, at når et fartøj har udnyttet den
individuelle tildeling for en bestand fuldt ud, skal det pågældende fartøj indstille alt fiskeri i
det pågældende TAC-område.
I forslaget er der desuden en ny bestemmelse om, at der ikke kan overføres kvoter mellem de
fartøjer, som deltager i fuldt dokumenteret fiskeri, og fartøjer, der ikke deltager i en sådan
ordning.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget forventes ikke
umiddelbart at have statsfinansielle konsekvenser.
Fastsættelse af TAC og kvoter har på kort sigt erhvervsøkonomiske konsekvenser. For så vidt
angår TAC’erne for 2013 er der for bestande af væsentlig betydning for Danmark tale om re-
duktion for torsk i Kattegat, kulmule i Nordsøen og tunge i Skagerrak, Kattegat og Østersøen.
Samlet set for Danmark er vurderingen på kort sigt, at Kommissionens forslag vil få begræn-
sede negative konsekvenser i erhvervets fiskerimuligheder, idet torskekvoten i Kattegat er en
bifangstkvote, og der fanges allerede i dag meget få torsk. Tungekvoten i Skagerrak, Kattegat
og Østersøen er ikke fuldt udnyttet. Konsekvenserne for bruttoindtjeningen vil imidlertid
blandt andet afhænge af den samtidige udvikling i afsætningspriserne samt omkostninger, ik-
ke mindst brændstof og fiskerimønstre. For den enkelte fisker kan situationen se anderledes
ud.
Høring
§5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt.
Danmarks Fiskeriforening har fremsendt en række bemærkninger forud for den formelle hø-
ring. Danmarks Fiskeriforening har blandt andet anført, at man er uenig i en tilgang, hvor
ICES automatisk rådgiver om en reduktion i TAC på 20 % for databegrænsede bestande. Der
henvises herunder til forslaget om TAC for guldlaks som et eksempel. Endvidere anfører for-
eningen, at medlemsstaterne frit skal kunne fordele den supplerende kvotepræmie blandt far-
tøjer, som deltager i forsøg med fuld dokumentation. Ligeledes er Danmarks Fiskeriforening
modstander af forslaget om forbud mod at overføre kvoter til og fra fartøjer, som deltager i
forsøg med fuld dokumentation, idet dette anses for at underminere den danske
FKA(fartøjskvoteandel)-ordning og forsøgene med fuld dokumentation.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1182537_0006.png
6
Danmarks Fiskeriforening bemærker for så vidt angår torsk i Kattegat, at der er tegn på, at be-
standen er blevet noget større inden for de seneste par år, men at den imidlertid er meget min-
dre end det, man opfatter som minimumsmålsætning. Det er foreningens klare holdning, at
fangsten nu er så lille, at det ikke giver mening at reducere TAC yderligere, idet det vil kunne
indebære udsmid. Der henvises til, at der er indført forskellige tekniske reguleringer, som har
til formål at beskytte torsken, samt at der er tale om et bifangstfiskeri. I lyset heraf ønsker for-
eningen, at TAC for torsk opretholdes uændret i forhold til 2012.
Med hensyn til TAC for tunge i Skagerrak, Kattegat og Østersøen finder Danmarks Fiskeri-
forening ikke grundlag for at reducere dødeligheden, hvorfor TAC skal fastsættes ud fra MSY
til 590 tons.
For så vidt angår jomfruhummer i Nordsøen finder Danmarks Fiskeriforening, at TAC som
udgangspunkt bør fastsættes uændret i forhold til 2012, idet der for enkelte funktionelle enhe-
der kan laves en særlig regulering for at beskytte en bestand, hvis der er stærk biologisk be-
grundelse herfor.
For så vidt angår kulmule bemærker Danmarks Fiskeriforening, at ICES mener, at bestanden
er større end relevante referencepunkter, hvorfor foreningen finder, at TAC for nordlig kul-
mule i alle områder bør forøges med mindst 15 %. Endvidere ønsker foreningen adgang til at
fiske Skagerrak-kvoten for kulmule i Nordsøen.
I relation til brisling i Kanalen ønsker foreningen en uændret TAC med henvisning til rådgiv-
ningen for Nordsøen.
Med hensyn til kW-dage ønsker foreningen uændret indsats i forhold til 2012 med henvisning
til et Kommissionsforslag til ændring af den langsigtede plan for torsk i blandt andet Nordsø-
en og Skagerrak
10
.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at fastsættelsen af kvoterne for 2013 sker på grundlag af fastlagte forvalt-
ningsplaner og den videnskabelige rådgivning samt mål om at nå MSY-mål i 2015 for så
mange bestande som muligt og senest i 2020 for alle bestande.
Regeringen arbejder for, at der i 2013 fortsat skal afsættes en supplerende kvotepræmie på
samme niveau som i 2012 ved kameraforsøg, idet man afventer reformen af den fælles fiske-
ripolitik. Regeringen arbejder endvidere for, at der gives medlemsstaterne frihed til at fordele
den supplerende kvotepræmie blandt de deltagende fartøjer.
10
Jf. KOM (2012) 498 af 12. september 2012.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Regeringen er uenig i bestemmelsen om, at der ikke kan overføres kvoter til og fra de fartøjer,
som deltager i fuldt dokumenteret fiskeri. Dette vil med stor sandsynlighed medføre, at meget
få danske fartøjer vil ønske at deltage i forsøgene. Samtidig vil bestemmelsen underminere
den nationale ordning med omsættelige fartøjskvoteandele, hvor muligheden for udveksling
af kvoter er essentiel.
Regeringen finder, at TAC for lange i Skagerrak/Kattegat/Østersøen bør opretholdes uændret
i forhold til 2012, idet kvoten er meget lille, der er tale om et bifangstfiskeri, og der vil være
risiko for øget udsmid ved en yderligere reduktion af kvoten.
Regeringen støtter, at TAC for torsk i Kattegat også for 2013 fastsættes som en bifangstkvote
og kan tilslutte sig Kommissionens foreslåede reduktion i lyset af bestandssituationen.
Regeringen finder for så vidt angår kulmule, at TAC bør fastsættes i overensstemmelse med
ICES rådgivning om overgang til MSY, idet reduktionen bliver for stor ved en direkte anven-
delse af MSY i 2013.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at et samlet kompromisforslag kan vedtages.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.