Europaudvalget 2012-13
KOM (2012) 0614 Bilag 1
Offentligt
1192784_0001.png
Direktiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelses-
medlemmer i børsnoterede selskaber
KOM(2012) 614
Frederiksholms Kanal 21
1220 København
Postboks 2123 K
www.lige.dk
1015 København K
www.km.dk
Telefon 2268 8565
E-post [email protected]
1.
Resumé
Ministeren
Dato: 7. december 2012
J.nr. 2012-6993
Kommissionen har den 14. november 2012 fremsat forslag til et direktiv, der skal
sikre en mere ligelig kønsfordeling blandt bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede
selskaber og tilhørende foranstaltninger.
Der er tale om et forslag til et minimumsdirektiv. Det står således
medlemsstaterne frit at indføre eller opretholde bestemmelser, der går videre end
direktivet, forudsat at det ikke hindrer et velfungerende indre marked.
Forslaget pålægger medlemsstaterne at sikre, at børsnoterede virksomheder,
hvor det underrepræsenterede køn udgør mindre end 40 pct. af bestyrelsens
medlemmer, indfører forud fastsatte, klare, neutralt formulerede og utvetydige
udpegningskriterier med henblik på at nå en 40 pct.-målsætning for det
underrepræsenterede køn senest den 1. januar 2020 eller senest den 1. januar
2018, hvis der er tale om børsnoterede virksomheder, som er offentlige
virksomheder. Medlemsstaterne skal sikre, at børsnoterede selskaber afgiver
individuelle tilsagn om en ligelig kønsfordeling i direktionen,, som skal være
opfyldt senest den 20. januar 2020 eller den 1. januar 2018, hvis der er tale om
børsnoterede selskaber, som er offentlige virksomheder. Medlemsstaterne skal
fastsætte regler om sanktioner, der skal anvendes ved overtrædelse af de
nationale bestemmelser, der implementerer direktivet.
Medlemsstater, som inden direktivets ikrafttrædelse har truffet foranstaltninger
for at sikre en mere ligelig kønsfordeling i bestyrelsen i børsnoterede
virksomheder, kan suspendere anvendelsen af direktivets proceduremæssige krav
til udpegningen af medlemmer til bestyrelsen. Det forudsætter dog, at det kan
dokumenteres, at disse nationale foranstaltninger gør det muligt for det
underrepræsenterede køn at bestride mindst 40 pct. af bestyrelsesposterne i
børsnoterede virksomheder indenfor de anførte tidsfrister i forslaget.
Forslaget forventes på nuværende tidspunkt at have lovgivningsmæssige og stats-
finansielle konsekvenser, men dette skal analyseres nærmere.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1192784_0002.png
2.
Baggrund
Side 2
Kommissionen offentliggjorde den 14. november 2012 et forslag til direktiv om
en mere ligelig kønsfordeling blandt bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede
virksomheder og tilhørende foranstaltninger KOM(2012) 614. Forslaget er
oversendt til Rådet den 19. november 2012 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 157 (3), som har til formål at
sikre anvendelsen af princippet om lige muligheder for og ligebehandling af
mænd og kvinder i forbindelse med beskæftigelse og erhverv, herunder positiv
særbehandling. Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningspro-
cedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3.
Formål og indhold
Formålet med direktivforslaget er at sikre en mere ligelig repræsentation af
mænd og kvinder blandt bestyrelsesmedlemmerne i børsnoterede virksomhe-
der, herunder offentlige.
Direktivforslaget omfatter børsnoterede virksomheder med over 250 ansatte,
en omsætning på over 50 mio. EURO eller en balancesum på over 43 mio EURO.
Forslaget fastsætter, at virksomheder, hvor det underrepræsenterede køn
udgør mindre end 40 pct. af bestyrelsens medlemmer, skal indføre forud
fastsatte, klare, neutralt formulerede og utvetydige udpegningskriterier med
henblik på at nå 40 pct. målsætningen senest den 1. januar 2020 eller senest
den 1. januar 2018, hvis der er tale om børsnoterede virksomheder, som er
offentlige virksomheder. Forslaget omfatter både de generalforsamlings- og
medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer.
Forslaget indfører en præferenceregel med henblik på at opfylde 40 pct.-
målsætningen. Der skal således gives prioritet til kandidaten af det
underrepræsenterede køn, hvis denne er lige så kvalificeret som kandidaten af
det modsatte køn. Dette gælder dog ikke, hvis en objektiv vurdering, hvori der
tages hensyn til alle de kriterier, der er specifikke for de enkelte kandidater,
taler til fordel for kandidaten af det modsatte køn. I forlængelse heraf pålægges
virksomhederne en oplysningsforpligtelse samt en skærpet omvendt
bevisbyrde i tilfælde af, at afviste kandidater klager over
udpegningsproceduren.
En fravigelse af 40 pct.-målsætningen kan undtagelsesvis være berettiget,
såfremt det underrepræsenterede køn udgør mindre end 10 pct. af
arbejdsstyrken.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1192784_0003.png
Målsætningen kan endvidere siges at være opfyldt, hvis det
underrepræsenterede køn udgør mindst en tredjedel af ledelsen, uanset om
der er tale om bestyrelsesmedlemmer eller direktionsmedlemmer.
De børsnoterede virksomheder skal endvidere afgive individuelle tilsagn om en
ligelig kønsfordeling i direktionen, som skal være opfyldt senest den 20. januar
2020 eller den 1. januar 2018, hvis der er tale om børsnoterede selskaber, som
er offentlige virskomheder.
De børsnoterede virksomheder forpligtes til årligt at indhente og offentliggøre
oplysninger om kønsfordelingen i bestyrelsen og direktionen. De
virksomheder, som ikke
opfylder 40 pct. målsætningen for
kønssammensætningen i bestyrelsen, skal anføre en begrundelse herfor og
beskrive, hvilke foranstaltninger der er eller vil blive truffet for at opfylde
målsætningen fremover.
Medlemsstaterne skal fastsætte regler om sanktioner, der skal anvendes ved
overtrædelse af de nationale bestemmelser, der implementerer direktivet.
Sanktionerne skal være effektive og afskrækkende og kan bl.a. omfatte
administrative bøder eller annullering af en udnævnelse af et
bestyrelsesmedlem, som er foretaget i strid med direktivet.
Medlemsstaterne kan over for selskaber, der er registreret på deres område,
indføre eller opretholde bestemmelser, som er gunstigere end direktivets be-
stemmelser, for at sikre en mere ligelig kønsfordeling, forudsat at disse be-
stemmelser ikke medfører uberettiget forskelsbehandling eller hindrer et vel-
fungerende indre marked.
Direktivforslaget foreskriver, at medlemsstaterne skal afgive en rapport til
Kommissionen hvert andet år fra 2017 vedrørende implementeringen af direk-
tivet. Rapporterne skal bl.a. omfatte information om de nationale tiltag, der er
indført med henblik på at nå direktivets målsætning på 40 pct. i bestyrelsen
samt information om de individuelle foranstaltninger, virksomhederne har fo-
retaget i relation til en mere ligelig kønsfordeling i direktionen.
Medlemsstater, som inden direktivets ikrafttrædelse har truffet
foranstaltninger for at sikre en mere ligelig kønsfordeling i bestyrelsen i
børsnoterede virksomheder, kan suspendere anvendelsen af direktivets
proceduremæssige krav til udpegningen af medlemmer til bestyrelsen. Det
forudsætter dog, at det kan dokumenteres overfor Kommissionen, at disse
nationale foranstaltninger gør det muligt for det underrepræsenterede køn at
bestride mindst 40 pct. af bestyrelsesposterne i børsnoterede virksomheder
inden de anførte tidsfrister i forslaget.
Direktivet foreslås at træde i kraft senest to år efter vedtagelsen af direktivet.
Kommissionen vil lave en evaluering af direktivet senest den 31. december
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1192784_0004.png
2021 og derefter hvert andet år. Kommissionen vil navnlig vurdere, om mål-
sætningerne i direktivudkastet er blevet opfyldt.
Direktivet skal ifølge forslaget udløbe den 31. december 2028. Direktivet skal
efter det foreslåede gælde, indtil der er konstateret et varigt fremskridt i besty-
relsernes kønsfordeling. Kommissionen skal dog i forbindelse med sin evalue-
ring vurdere, hvorvidt der er behov for at forlænge direktivets gyldighed ud
over denne periode.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Side 4
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget..
5.
Nærhedsprincippet
I medfør af nærhedsprincippet handler Unionen på de områder, der ikke hører
ind under dens enekompetence, kun hvis og i det omfang målene for den på-
tænkte handling ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne på
centralt, regionalt eller lokalt plan, men på grund af den påtænkte handlings
omfang eller virkninger bedre kan nås på EU-plan, jf. TEU artikel 5(3).
Kommissionen har fremlagt forslag til et minimumsdirektiv. Kommissionen har
anført, at forslaget harmonerer med nærhedsprincippet, idet målet om ligelig
kønsfordeling i børsnoterede virksomheders bestyrelser efter Kommissionens
opfattelse bedre kan opnås ved regulering på EU-plan. På trods af det forhold,
at medlemsstaterne har mulighed for selv at foretage effektive foranstaltnin-
ger, er det – også efter Kommissionens høring – tydeligt ifølge Kommissionen,
at medlemsstaternes individuelle tiltag ikke vil være tilstrækkelige til at opfyl-
de målet om en mere ligelig kønsfordeling på europæisk plan inden 2020.
Hensigten med de grundlæggende traktater er ifølge Kommissionen at skabe
ensartede konkurrencevilkår mellem medlemsstaterne blandt andet ved at
indarbejde princippet om lige løn og ligestilling på arbejdsmarkedet. På denne
måde undgås det, at medlemsstaterne underbyder hinanden i arbejdsmarkeds-
og ligestillingsspørgsmål. Ifølge Kommissionen tøver mange medlemsstater
formentlig med at regulere på området, idet de i givet fald vil pålægge nationale
virksomheder ulemper i konkurrencen med de øvrige lande.
Den spredte og divergerende regulering, som findes blandt medlemsstaterne i
dag, resulterer ifølge Kommissionen i praktiske og konkurrencemæssige pro-
blemer, fordi virksomhederne er underlagt forskellige regler og sanktioner på
området. Det kan have en negativ indvirkning på virksomhedernes grænse-
overskridende investeringer og etablering af dattervirksomheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1192784_0005.png
Målet om en mere ligelig kønsfordeling kan ifølge Kommissionen ikke i til-
strækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne alene og kan derfor bedre gen-
nemføres på EU-niveau frem for regulering på nationalt niveau.
Det foreliggende direktivforslag er fremsat med hjemmel i artikel 157(3) TEUF,
der giver mulighed for at vedtage foranstaltninger, som skal sikre anvendelsen
af princippet om lige muligheder for og ligebehandling af mænd og kvinder i
forbindelse med beskæftigelse og erhverv. Princippet om positiv særbehand-
ling er anerkendt i artikel 157(4) i TEUF.
Kommissionen oplyser i direktivforslaget, at medlemsstaterne ikke har formået
at opfylde målet om mere ligelig kønsfordeling i børsnoterede virksomheders
bestyrelser nationalt på trods af flere opfordringer hertil fra blandt andet Rå-
det og Europa-Parlamentet. Målet har således i praksis vist sig ikke at kunne
opfyldes i tilstrækkelig grad af medlemsstaterne, hvorfor Unionen har lov til at
handle på området i henhold til nærhedsprincippet, da den påtænkte handlings
virkning bedre kan nås på EU-plan.
Regeringen er på den baggrund enig med Kommissionen i, at området kan re-
guleres på EU-plan, da der er hjemmel til EU-regulering af ligestilling i forbin-
delse med beskæftigelse og erhverv i traktaten og idet landene endnu ikke
selvstændigt har formået at opnå en ligelig kønsfordeling i børsnoterede virk-
somheders bestyrelser.
6.
Gældende dansk ret
Side 5
Ligestillingsloven
Lov om ligestilling af kvinder og mænd
1
har til formål at fremme ligestilling
mellem kvinder og mænd, herunder lige integration, lige indflydelse og lige mu-
ligheder i alle samfundets funktioner. Loven har endvidere til formål at mod-
virke direkte og indirekte forskelsbehandling på baggrund af køn. Lovens kapi-
tel 4 indeholder en række krav til kønssammensætningen af offentlige udvalg,
kommissioner og lign., herunder krav til kønssammensætningen ved besættel-
se af visse bestyrelsesposter inden for den statslige forvaltning m.v.
Det følger således af ligestillingsloven, at bestyrelser, repræsentantskaber eller
tilsvarende kollektive ledelser i statslige forvaltningsmyndigheder bør have en
ligelig sammensætning af kvinder og mænd. I praksis er en 40/60 fordeling at
anse for lige. Ledelsen i selvejende institutioner, interessentskaber, anpartssel-
skaber og aktieselskaber, der ikke kan henregnes til den offentlige forvaltning,
men hvis udgifter overvejende dækkes af statslige midler, bør så vidt muligt
have en afbalanceret sammensætning af kvinder og mænd, I praksis er en ”af-
balanceret sammensætning” mindst 1/3 af det ene køn.
Årsregnskabsloven
1
Lovbekendtgørelse nr. 1095 af 19. september 2007
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1192784_0006.png
Årsregnskabsloven indeholder regler om virksomheders aflæggelse af årsrap-
porter. Loven indeholder en bestemmelse om samfundsansvar, der tilskynder
de ca. 1100 største danske virksomheder til at forholde sig aktivt til, hvordan
de kan bidrage til at løse samfundsmæssige udfordringer.
Samfundsansvar omfatter også fremme af ligestillingen af mænd og kvinder.
Bestemmelsen forpligter virksomhederne til at afrapportere om deres arbejde
med samfundsansvar i årsrapporten. Hvis virksomhederne ikke har politikker
for samfundsansvar, skal der i årsrapporten oplyses herom.
Selskabsloven fastsætter regler for stiftelsen, driften og ophøret af kapitalsel-
skaber, herunder bl.a. kapitalforhold, ledelse, m.v. På tilsvarende vis indeholder
den finansielle lovgivning regler om kapitalforhold, ledelse, m.v., for virksom-
heder, der driver finansiel virksomhed, m.v.
Folketinget behandler på nuværende tidspunkt to lovforslag (L 2, ændring af lige-
stillingsloven og L 17, ændring af selskabsloven, årsregnskabsloven samt en ræk-
ke andre love), der indfører krav om opstilling af måltal og politikker for at øge
det underrepræsenterede køn i ledelsen af de ca. 1.100 største danske virk-
somheder og alle statslige virksomheder, institutioner mv. Der forventes an-
denbehandling af lovforslagene den 13. december 2012 og tredjebehandling
den 19. december 2012.
7.
Konsekvenser
Side 6
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes på nuværende tidspunkt at have lovgivningsmæssige og
statsfinansielle konsekvenser, men dette skal analyseres nærmere.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslagets mulige samfundsmæssige konsekvenser skal analyseres nærmere.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes at have administrative konsekvenser for erhvervslivet, men
dette vil skulle analyseres nærmere.
8.
Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1192784_0007.png
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for Konkurrenceevne, Vækst og
Forbrugerspørgsmål samt EU-specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale
Forhold med frist den 28. november 2012.
Høringssvarene oversendes til Folketingets Europaudvalg i et supplerende
grund- og nærhedsnotat.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Side 7
Der er en række medlemsstater, der inden forslagets fremsættelse har ytret
modstand mod direktivet, da de finder, at kønssammensætningen af bestyrel-
ser m.v. bør ske på nationalt niveau. Der er også en række lande, som aktivt har
støttet Kommissionens initiativ.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens foreløbige generelle holdning er positiv over for initiativer, der
kan styrke en mere ligelig kønsfordeling i virksomheders bestyrelser.
Regeringens foreløbige generelle holdning er dog skeptisk på grund af uklar-
hed om rækkevidden af forpligtelserne, for så vidt angår spørgsmålet, om det
er metoden for at opnå målsætningen på de 40 pct. af det underrepræsentere-
de køn eller selve målsætningen på 40 pct., der er bindende.
Regeringens foreløbige generelle holdning er, at initiativer til fremme af lige-
stilling i bestyrelser bør være tilstrækkeligt fleksible i forhold til virksomhe-
dernes specifikke rammer og fremme transparens. Regeringen er derfor gene-
relt imod kvoter for kønsfordelingen i bestyrelser.
Det er regeringens foreløbige generelle holdning, at direktivforslaget bør inde-
holde en undtagelsesbestemmelse for medlemsstater, der har indført nationale
initiativer til at sikre en mere ligelig kønsfordeling i børsnoterede
virksomheder.
Regeringen vil analysere de statsfinansielle, samfundsøkonomiske,
lovgivningsmæssige og administrative konsekvenser nærmere.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.