Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
KOM (2012) 0698 Bilag 1
Offentligt
1220128_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
25. februar 2013
2013-570
Grund- og nærhedsnotat om Europa Kommissionens
grønbog om ”Et integreret pakkeleveringsmarked for mere
e-handel inden for EU”, KOM (2012) 698.
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Transportudvalg.
1. Resumé
Europa Kommissionen har den 29. november 2012 fremsendt grønbogen ”Et
integreret pakkeleveringsmarked for mere e-handel inden for EU”.
Heraf fremgår det, at der ifølge Kommissionen er behov for en bedre
udformning af forsyningskæden ved e-handel. Kommissionen er af den
opfattelse, at de nuværende lovgivningsmæssige rammer ikke er udformet til
at imødegå behovet fra de forbrugere, der køber varer online.
Kommissionen peger på tre emner, der kan betragtes som redskaber til at
skabe et integreret marked for pakkelevering: 1) større fleksibilitet og
gennemsigtighed for forbrugerne 2) omkostningseffektive leveringsløsninger,
navnlig til grænseoverskridende levering 3) en højere grad af samarbejde
mellem udbyderne af leveringsløsninger i forsyningskæden og en bedre
koordinering mellem e-detailhandlerne og udbyderne af leveringstjenester.
På baggrund af en offentlig høring vil Kommissionen i foråret 2013 mere
præcist udpege de spørgsmål, der skal tages op for at gennemføre det indre
marked for pakkelevering.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2012) 698 af 29. november 2012 fremsendt
grønbogen ”Et integreret pakkeleveringsmarked for mere e-handel inden for
EU”. Grønbogen er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 13. december
2012.
3. Formål og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1220128_0002.png
I grønbogen er det omtalt, at Kommissionens meddelelse om e-handel og
onlinetjenester har udpeget leveringen af varer købt online som en af de fem
største prioriteter i styrkelsen af e-handel inden 2015.
1
I grønbogen gøres der rede for, at der er et voksende behov for et
leveringssystem, der imødekommer brugernes, dvs., køberne af varer og e-
handelsudbydernes forventninger og som fungerer gnidningsløst og derved
skaber større tillid til og øget anvendelse af e-handel. Grønbogen undersøger,
hvorledes e-handels og leveringsmarkederne i Europa er under udvikling og
gransker, hvilke krav, der skal til for at skabe et ”indre marked for levering”. I
grønbogen omtales ”udbydere af kurertjenester”, og de omfatter:
transportvirksomheder, post- og kurerfirmaer og andre logistikudbydere.
Ifølge Kommissionen eksisterer der to forskellige sider af e-handelssektoren,
hvor den ene er fokuseret på afsætning (e-handel) og den anden (logistik) er
fokuseret på driftsmæssige krav. Begge har forskellige tidshorisonter,
baggrunde, brug af it systemer og – løsninger m.m. Ifølge Kommissionen står
både e-handlerne og leveringsmarkederne over for store og grundlæggende
udfordringer. E-handelsmodellen har ikke fuldt ud stabiliseret sig, medens
logistiksektoren endnu mangler fuldt ud at tilpasse sig behovene og kravene i
forbindelse med e-handel, hvor køberne af varer efterlyser bl.a. fleksible
leveringsmuligheder, overkommelige leveringsomkostninger, fleksibilitet med
hensyn til hvor varen kan leveres, effektiv kommunikation om leveringen,
hurtig levering m.m. E-handelsudbyderne ønsker på deres side at kunne
opfylde varekøbernes ønsker, og såvel store som små udbydere af e-handel har
generelt behov for mere fleksibilitet fra udbyderne af logistikydelser. Ifølge
Kommissionen er der med andre ord behov for en bedre udformning af
forsyningskæden ved e-handel.
Kommissionen er af den opfattelse, at de nuværende lovgivningsmæssige
rammer ikke er udformet til at imødekomme behovet fra de forbrugere, der
køber varer online.
Kommissionen peger på tre emner, der betragtes som redskaber til at skabe et
integreret marked for levering: 1): større fleksibilitet og gennemsigtighed for
forbrugerne 2): omkostningseffektive leveringsløsninger, navnlig til
grænseoverskridende levering 3): en højere grad af samarbejde mellem
udbyderne af leveringsløsninger i forsyningskæden og en bedre koordinering
mellem e-detailhandlerne og udbyderne af leveringstjenester.
På baggrund af en offentlig høring vil Kommissionen i foråret 2013 mere
præcist udpege de spørgsmål, der skal tages op for at gennemføre det indre
marked for levering.
Side 2/9
”En sammenhængende ramme til styrkelse af tilliden til det digitale indre marked
for e-handel og onlinetjenester” (KOM(2011)942 endeligt)
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1220128_0003.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Side 3/9
Europa-Parlamentet kan vælge at udtale sig i forhold til en grønbog, men det er
dem ikke pålagt.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Ikke relevant.
8. Høring
Der blev iværksat høring af EU-specialudvalget for Transport den 23. januar
2013 med frist den 5. februar 2013. Desuden er i samme tidsrum foretaget
høring af EU-specialudvalget for Konkurrenceevne, vækst og
forbrugerspørgsmål under Erhvervs- og Vækstministeriet.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning har oplyst, at de ikke bemærkninger til
grønbogen.
Nedenfor følger en sammenfatning af modtagne høringssvar fra Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Dansk Standard og Post Danmark A/S.
Dansk Erhverv
deler EU-Kommissionens ønske om et velfungerende og
omkostningseffektivt fragtsystem på tværs af EU samt realisering af
vækstpotentialet i e-handlen.
Dansk Erhverv
er imidlertid skeptisk i forhold til den overordnede tilgang,
EU-Kommissionen har anlagt i grønbogen. Det fremgår af grønbogen, at vejen
til at realisere e-handlens vækstpotentiale bl.a. går via øget regulering af
fragtmarkedet. Dansk Erhverv finder det derfor nødvendigt at adressere især
tre hovedproblemstillinger i forhold til EU-Kommissionens tilgang i
grønbogen, der er særligt centrale for at sikre et effektivt indre marked for e-
handel samt et velfungerende fragtsystem:
1.
Fri og fair konkurrence
er den vigtigste faktor for at sikre et effektivt indre
marked, herunder i forhold til e-handel. Derfor må alle barrierer fjernes for at
nå dette mål. Forskelle i håndhævelse af EU-lovgivning medlemslandene
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1220128_0004.png
imellem fremstår p.t. som den største trussel i forhold til at sikre fri og fair
konkurrence.
2.
Intet behov for yderligere regulering.
Vejen frem er derimod deregulering af
fragtmarkedet for at holde omkostningsniveauet nede samt sikre lige
konkurrence. Øget konkurrence på fragtmarkedet vil fremme innovation og nye
services til den rigtige pris.
3.
Moms
er den største hindring for lige konkurrence. Momsfritagelsen for de
nationale postvæsner tvinger andre fragtudbydere til at levere ydelser med
lavere profitmarginer, hvis de skal være konkurrencedygtige. Dette hindrer
innovation i markedet.
For det første
anfører
Dansk Erhverv,
at EU-Kommissionens tilgang i
grønbogen synes at være langt fra det, man kunne forvente af en organisation,
der opererer i en markedsøkonomi. Dansk Erhverv finder det foruroligende, at
EU-Kommissionen ønsker at imødegå problemstillingerne på fragtområdet via
øget regulering, frem for at tilskynde til et effektivt og gennemsigtigt marked
gennem deregulering og sikring af håndhævelse af eksisterende EU-lovgivning.
Et frit marked med fri og lige konkurrence mellem fragtudbydere vil
automatisk tvinge markedet til at tilpasse sig til forbrugernes efterspørgsel og
dermed styrke innovationen. EU-Kommissionen skal derfor ikke pålægge
virksomhederne yderligere krav, men derimod støtte op om de frie
markedskræfter.
For det andet
anfører
Dansk Erhverv,
at virksomhederne ikke altid
konkurrerer på lige vilkår, hvilket reducerer konkurrencen betydeligt.
Til trods for e-handlens massive fremtog, er e-handel fortsat et forholdsvis ungt
fænomen, hvor de teknologiske og infrastrukturelle fremskridt fortsat ikke er
fulgt helt med på alle niveauer og i hele EU. Ligesom ved alle andre innovative
tiltag skal interessenterne have tid til at tilpasse sig til den nye
markedssituation, hvorfor det er afgørende, at udviklingen og innovationen
ikke forstyrres af unødig EU-regulering. For at det indre marked kan være
effektivt, er det afgørende at sikre, at allerede eksisterende regler håndhæves
ensartet og effektivt i alle medlemslande frem for at regulere yderligere.
For det tredje
anfører
Dansk Erhverv,
at momsfritagelsen for de nationale
postvæsner er en afgørende hindring for lige konkurrence på fragtmarkedet,
hvilket kan påvirke priserne og hæmme innovationen. Derfor bør alle
fragtudbydere ligestilles i forhold til moms.
Efter
Dansk Erhvervs
opfattelse udspringer mange af de spørgsmål, EU-
Kommissionen rejser i grønbogen, grundlæggende af problemer med na-
tionale forskelle i håndhævelsen af EU-lovgivning. I takt med, at EU-
Side 4/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1220128_0005.png
Kommissionen fortsætter med at regulere sig ud af problemerne, bliver det
efter Dansk Erhvervs opfattelse kun desto tydeligere, at nationale forskelle i
retshåndhævelsen udgør et betydeligt problem for konkurrencen i EU.
Dansk Industri (DI)
ønsker indledningsvis at understrege, at et
velfungerende indre marked for cross-border e-handel er af afgørende
betydning for deres medlemmer. Et effektivt pakkeleveringsmarked er en
væsentlig del af dette. Desuden opfatter
DI
udbredelsen
og procesoptimering i
relation til e-handel som en vej til øget og varig vækst i Europa.
Det forudsætter imidlertid, at denne udvikling skal ske på baggrund af fri
konkurrence og med udbud og efterspørgsel som drivkraft. Det gælder både for
e-handlere og tilknyttede transportører af købte varer.
Overordnet anser
DI
yderligere reguleringsmæssige tiltag, som skal søge at
imødekomme behovene på et område, der er i så hastig forandring som e-
handel, for i bedste fald at være meningsløse. I værste fald vil det være
hæmmende for udvikling af innovative løsninger, der matcher forbrugernes og
de e-handlendes behov.
Eksempelvis vil nye reguleringstiltag, der mere eller mindre direkte tilgodeser
virksomheder af en bestemt størrelse, bidrage til usund skævvridning af
markedet og sætte en effektiv stopper for den nytænkning, der er afgørende for
at e-handel kan bidrage positivt til væksten.
Ifølge
DI
har man endnu til gode at se og udnytte det fulde potentiale i cross-
border e-handel. Af samme grund synes der ikke at være behov for ny og
udvidet sektorregulering.
Sikkert er det imidlertid ifølge
DI,
at udbydere af kurertjenester har en
økonomisk interesse i at udvikle de løsninger, der gør, at de bliver forbrugere
og e-handlendes foretrukne samarbejdspartnere. Derfor bestræber de sig
konstant på at udvikle nye løsninger, der kan matche deres kunders ønsker.
Den fleksibilitet kræver imidlertid, at der er frihed til at sadle om og satse på
nye løsninger på et marked, hvis hastige udvikling i høj grad er præget af
vanskeligt forudsigelige faktorer som teknologisk udvikling og menneskelig
adfærd. Unødig regulering ville virke hæmmende i denne udvikling.
DI
betvivler ikke, at der fortsat er et potentiale for at udvikle nye services inden
for distribution og pakkelevering, men har svært ved at se, at dette kan ske
mere effektivt end på baggrund af efterspørgslen på markedet. Der er allerede
gennemført en omfattende regulering, for så vidt angår distribution og
prissætning.
Hvad
DI
derimod anser for afgørende for udbredelsen af cross-border e-handel
er forbrugernes tillid og ikke mindst kendskab til deres rettigheder i forbindelse
Side 5/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1220128_0006.png
med fjernsalg. Her spiller harmoniseringen af reglerne i forbindelse med den
forestående gennemførsel af direktivet om forbrugerrettigheder en væsentlig
rolle.
Afslutningsvis ønsker
DI
at gøre opmærksom på, at der er en række øvrige
forhold, der udgør barrierer for øget cross-border e-handel i EU, herunder
forskelle på moms- og afgiftssatser, forskellige regler for momsregistrering
samt begrænset adgang til hurtigt bredbånd visse steder i EU.
DI
ønsker endvidere at påpege, at e-handel indenfor EU må ses i forbindelse
med global e-handel. Det indre marked for e-handel udgør her et regionalt
segment, som i sin udvikling og regulering nødvendigvis må flugte med e-
handelsgrundlaget i resten af verden.
Dansk Standard
anfører, at postområdet er det eneste serviceområde, hvor
harmoniserede europæiske standarder ind til nu er blevet brugt – med succes –
til at skabe et indre marked. Desuden er kvaliteten af posttjenesterne øget. Det
er derfor oplagt at fortsætte disse positive erfaringer i takt med, at postområdet
ændrer sig og nye behov opstår.
Dansk Standard
påpeger, at grønbogen konkluderer, at den nuværende
lovgivningsmæssige ramme for posttjenester (postdirektivet) ikke er udformet
til at imødegå behovet for de forbrugere, der køber online. De nuværende
bestemmelser fokuserer næsten udelukkende på befordringspligten.
Bestemmelserne er derimod ikke rettet mod kvaliteten af levering, herunder
kvalitet i forhold til e-handel eksempelvis - som anført i grønbogen -
uhensigtsmæssige leveringstider, manglende afhentningsmuligheder,
sporingsmuligheder ("track-and-trace") og tilbageleveringsprocedurer,
manglende klarhed om ansvar i tilfælde af tab, tyveri, beskadigelse eller
forsinkelse og manglende gennemsigtighed af/oplysninger om
tjenesteydelserne.
Ifølge
Dansk Standard
kunne harmoniserede kvalitetsstandarder omfattende
disse områder positivt bidrage til en yderligere udvikling af såvel den nationale
som den grænseoverskridende online-handel. Også på de mere tekniske
områder kunne fælles europæiske krav medvirke til en øget samhandel,
eksempelvis i forhold til interoperabilitet mellem e-handel udbydere og kurer-
tjenester.
Post Danmark A/S
anfører indledningsvis, at postområdet som bekendt er
fuldt liberaliseret i hele EU fra den 1. januar 2013. Det bemærkes i den
forbindelse, at der hidtil har været en vis eneret på breve men at
pakkemarkedet generelt aldrig har været omfattet af eneret indenfor EU-
området. For postoperatørers vedkommende omfatter e-handelsforsendelser
både brev- og pakkeprodukter.
Side 6/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1220128_0007.png
Ved brug af brevprodukter er e-handelsforsendelser i lighed med andre
brevforsendelser omfattet af end-to-end servicekvalitetsmålinger, som i
omfang og indhold er fastlagt gennem postdirektivkrav og nationale
reguleringskrav. Målinger af servicekvaliteten er hermed både dækkende for
indenlandske forsendelser og for cross-border forsendelser indenfor hele det
indre marked.
For e-handelsforsendelser, som sendes som pakkeforsendelser med
postoperatører, foretages også måling af servicekvalitet, som regel på grundlag
af nationale reguleringsmyndigheders krav. Målingerne omfatter dog ikke på
samme måde som for breve udtømmende målinger af servicekvalitet cross-
border, når der tales om standardforsendelser.
Postoperatørernes aktiviteter indenfor produkterne breve og pakker udøves i
det hele taget under overholdelse af de vilkår, som er fastlagt i postdirektiverne.
Det gælder i første række efterlevelse af befordringspligten i de enkelte
medlemsstater, fastlagte kvalitetsmål, krav til omkostningsbestemt
prisfastsættelse og landsdækkende tilgængelighed til udbudte services til
overkommelige priser. For postale operatører er der således via gældende
regulering på EU-niveau og i de enkelte medlemsstater sikkerhed for
landsdækkende og international levering af forsendelser til overkommelige og
omkostningsrelaterede priser, med fastlagt servicekvalitet og uden
hensyntagen til geografi, befolkningstæthed og lignende.
Ifølge
Post Danmark A/S
kan e-handel betegnes som en videreudvikling af
traditionel postordre – nu blot understøttet af brugen af
informationsteknologisk baseret kommunikation mellem e-handelsudbydere,
e-handelskunder og postoperatører/transportører. Dertil kommer, at
transportopgaven produktionsmæssigt i dag understøttes af og baseres på
elektronisk styring. Tilmed samles brugen af informationsteknologi i stigende
grad i integrerede løsninger omfattende både e-handelsudbyderen, e-
handelskunden og postoperatøren, eksempelvis i form at track-and-trace
faciliteter for forsendelser. Sådanne løsninger muliggør, at e-handelskunder
kan følge købte varer fra afsendelse frem til modtagelse.
Som sådan er der ikke tale om nye produkter og services, som kræver ny og
særlig regulering. Derimod er der tale om modernisering og tilpasning af
traditionelle produkter og services.
E-handel indenfor EU – forstået som cross-border handel indenfor det indre
marked – er på samme måde som markeder for e-handel indenfor de enkelte
medlemsstater, delvise bestanddele af det samlede, globale e-handelsmarked.
Som følge af den aggregerede globale sammenhæng må reguleringen af cross-
border e-handel indenfor EU's indre marked nødvendigvis være foreneligt med
reguleringsmæssige forhold på det enkelte nationale e-markeds niveau og på
globalt niveau. Det gælder ikke mindst i forhold til sikring af ensartede
Side 7/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1220128_0008.png
konkurrencevilkår for de enkelte udbydere, hvor en fremtidig stærk og
betydelig tilstedeværelse af udbydere hjemmehørende i EU forudsætter
konkurrencevilkår som i globalt perspektiv ikke negativt diskriminerer EU-
operatører. Tilsvarende gælder det for e-handelskunden og e-
handelsudbyderen, som begge – på lige fod med operatøren/transportøren –
har behov for transparente handelsvilkår og forretningsbetingelser.
Post Danmark A/S
anerkender, at området for e-handel ikke i alle
henseender er optimalt udviklet, og at e-handelsudbydere, herunder SME-
segmentet, og e-handelskunder ikke til enhver tid tilbydes netop de specifikke
produkter og services som efterspørges. Imidlertid gælder, at der er tale om et
marked i meget hastig vækst – både i omfang og indhold. Væksten er i
overvejende og positiv grad baseret på markedskonkurrence som dynamisk
drivkraft. For postoperatører som Post Danmark A/S gælder samtidig, at der
udbydes produkter og services med baggrund i garanti for landsdækkende
services til overkommelige priser fastlagt med udgangspunkt i gældende
regulering.
Den dynamiske og meget hastige udvikling af e-handel ønsker
Post Danmark
A/S
at fastholde skal ske som en markedsdrevet udvikling, hvor udbygning og
forbedring af produktudbud sker i interaktion med kunderne – e-
handelsudbydere (store og små) og e-handelskunder. Alle transportører,
herunder postale operatører, er i denne model under betydeligt og vedvarende
pres fra begge kundekategorier for at kunne levere effektive og innovative
produkter og services til konkurrencedygtige priser og med efterspurgt
servicekvalitet. På samme tid er dynamikken i denne udviklingsmodel med til
at sikre konkurrencemæssigt lige vilkår og til at udforme og dimensionere e-
handel som en konkurrencedygtig distributionsløsning i forhold til andre
løsninger.
Det er vurderingen hos
Post Danmark A/S,
at den markedsbaserede
udvikling af e-handel alene kræver regulering ved brug af ex-post frem for ex-
ante regulering. Med denne fremgangsmåde vil det kunne undgås at etablere
unødig ny og supplerende regulering på et i sig selv velfungerende
forretningsområde.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdning til grønbogen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter som udgangspunkt initiativer, der kan være med til at sikre
udviklingen af et velintegreret og velfungerende indre marked for
pakkelevering i relation til e-handel.
Side 8/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1220128_0009.png
Fremadrettet ser regeringen ikke tegn på lovgivningsmæssige barrierer for en
fortsat markedsbaseret udvikling, men andre ikke-lovgivningsmæssige
barrierer har muligvis indflydelse på markedet. Det vil således være vigtigt at
følge udviklingen for at sikre, at markedet også fremover er karakteriseret ved
en høj grad af konkurrence, hvor alle aktører opererer på lige vilkår og ingen
virksomheder pålægges unødvendige administrative byrder.
På den baggrund vurderes der ikke at være behov for yderligere regulering for
nuværende i form af en ny og udvidet sektorregulering angående pakkelevering
i relation til e-handel.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
Side 9/9