Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Transportudvalget 2012-13
KOM (2012) 0725 Bilag 1, KOM (2012) 0730 Bilag 1
Offentligt
1216110_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
14. februar 2013
Rådets Forordning Nr. 659/1999 af 22. marts 1999 om fastlæggelse af
regler for anvendelsen af EF-traktatens artikel 93 (procedureforord-
ningen) KOM(2012) 730 endelig af 5. december 2012 og Rådets for-
ordning Nr. 994/98 af 7. maj 1998 om anvendelse af artikel 92 og 93 i
traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab på visse former
for horisontal statsstøtte (bemyndigelsesforordningen) og Europa-
Parlamentets og Rådets forordning af 23. oktober 2007 om offentlig
personbefordring med jernbane og ad vej og om ophævelse af Rådets
forordning nr. 1191/69 og nr. 1107/70 KOM(2012) 725 endelig af 5. de-
cember 2012
1
.
1.
Resumé
Kommissionen
har fremsat en meddelelse om en reform, der skal modernisere
statsstøttereglerne og statsstøttepolitikken.
Målet med statsstøttereformen er en modernisering af statsstøttereglerne,
så der sættes effektivt ind overfor konkurrenceforvridende statsstøtte, der
påvirker samhandlen på det indre marked. Målet er, at fokus flyttes mod at
fremme reel økonomisk vækst, arbejdspladser og konkurrenceevne på et ef-
fektivt, åbent og velfungerende indre marked. Målet er endvidere, at stats-
støttepolitikken fremover i højere grad skal understøtte budgetdisciplin og
effektiv anvendelse af de offentlige ressourcer.
Reformtankerne indebærer, at Kommissionen vil fokusere ressource-
anvendelsen på store konkurrenceforvridende sager, og at medlemsstater-
nes myndigheder i de øvrige sager skal udøve selvkontrol i samarbejde med
Kommissionen. Tilsvarende lægges der op til, at statsstøtten i medlemssta-
terne målrettes mod; investeringer i forskning, udvikling og innovation,
fremme af klimamål og den grønne økonomi, at skabe lettere adgang til fi-
nansiering for små og mellemstore virksomheder, og at skabe øget økono-
misk og social samhørighed i EU.
Planen er indtil udgangen af 2013 at forenkle og samordne de 37 eksiste-
rende sæt af statsstøtteregler, at etablere lettere og hurtigere statsstøtte-
1
Den danske sprogversion er pr. 4. februar 2013 endnu ikke offentliggjort.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1216110_0002.png
2/11
procedurer og at intensivere samarbejdet mellem Kommissionen og med-
lemsstaternes myndigheder.
Rådet (ECOFIN) modtog 13. november 2012 efter en kort redegørelse fra
Kommissionen om hovedelementerne i reformen formandskabskonklusioner
til støtte for reformen.
Kommissionen fremlagde 5. december 2012 forslag til to retsakter. Disse er
forslag om ændring af Rådets Forordning Nr. 659/1999 af 22. marts 1999
om fastlæggelse af regler for anvendelsen af EF-traktatens artikel 93 (pro-
cedureforordningen) og forslag om ændring af Rådets forordning Nr.
994/98 af 7. maj 1998 om anvendelse af artikel 92 og 93 i traktaten om op-
rettelse af Det Europæiske Fællesskab på visse former for horisontal stats-
støtte (bemyndigelsesforordningen).
Kommissionens forslag til ændring af procedureforordningen indebærer, at
der indføres nye procedurer for håndtering af klager. Formål hermed er
dels at effektivisere behandlingen af klager, og dels at sikre en transparent
og hurtigere behandling af klager. Derudover har forslaget til formål at
formalisere samarbejdet mellem Kommissionen og de nationale domstole,
på samme måde som det gælder indenfor konkurrenceområdet
2
. Dette sam-
arbejde har på statsstøtteområdet indtil nu alene været beskrevet i medde-
lelse fra Kommissionen om de nationale domstoles håndhævelse af statsstøt-
tereglerne (2009/C 85/01). Kommissionen ønsker derudover med ændrings-
forslaget at give Kommissionen mulighed for at indhente relevant informa-
tion direkte fra virksomheder til brug for behandling af konkrete sager.
Kommissionen vil i forbindelse hermed gives beføjelser til at pålægge virk-
somhederne bøder, hvis informationen ikke udleveres.
Kommissionens forslag til ændring af bemyndigelsesforordningen indebæ-
rer en udvidelse af de kategorier af støtteforanstaltninger, der kan omfattes
af Kommissionens Forordning nr. 800/2008 af 6. august 2008 om visse for-
mer for støttes forenelighed med fællesmarkedet i henhold til traktatens ar-
tikel 87 og88 (gruppefritagelsesforordningen). Statsstøtte omfattet af grup-
pefritagelsesforordningen skal ikke forudgående notificeres til Kommissio-
nen, og Kommissionen skal således ikke godkende statsstøtte ydet under
gruppefritagelsesforordningen, hvorimod medlemsstaten senest 20 dage ef-
ter en foranstaltning efter gruppefritagelsesforordningen er sat i kraft skal
informere Kommissionen om dette. Kommissionen foreslår, at den får ad-
gang til at udvide gruppefritagelsesforordningen med ti nye kategorier af
støtte. Dette vil medføre, at antallet af støtteforanstaltninger, som skal noti-
ficeres til Kommissionen begrænses.
Reformen var på baggrund af vicepræsident Almunias præsentation af re-
formens væsentligste elementer genstand for en politisk drøftelse på råds-
møde (konkurrenceevne) den 10. december 2012. Der var generel opbak-
2
Rådets forordning (EF) nr. 1/2003 af 16. december 2002 om gennemførelse af konkurren-
cereglerne i traktatens artikel 81 og 82.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1216110_0003.png
3/11
ning til at udvide gruppefritagelsesforordningen, og samtidig en fælles for-
ståelse mellem Kommissionen og medlemsstaterne af, at kontrollen med
statsstøtte ikke skal svækkes og at reformen kræver en mere konsekvent im-
plementering og håndhævelse fra de enkelte medlemsstaters side.
2.
Baggrund
Kommissionen har 8. maj 2012 fremlagt en meddelelse med en plan for
modernisering af EU’s statsstøttepolitik og statsstøtteregler (statsstøttere-
formen).
De øvrige 35 retsakter, der skal revideres, er Kommissionsretsakter, der vedta-
ges af Kommissionen efter konsultation af medlemsstaterne med hjemmel i
TEUF art. 108.
Det cypriotiske formandskab vedtog formandskabskonklusioner om statsstøt-
tereformen på Rådsmødet (ECOFIN) den 13. november 2012, og reformen var
genstand for en politisk drøftelse på Rådsmødet (COMPET) den 10. decem-
ber 2012.
3.
Formål og indhold
Målet med statsstøttereformen er en modernisering af statsstøttereglerne, så
fokus flyttes mod at fremme reel økonomisk vækst, arbejdspladser og kon-
kurrenceevne på et effektivt, åbent og velfungerende indre marked. Målet er
endvidere, at statsstøttepolitikken fremover i højere grad understøtter bud-
getdisciplin og effektiv anvendelse af de offentlige ressourcer.
Reformtankerne indebærer, at Kommissionen vil fokusere ressource-
anvendelsen på store konkurrenceforvridende sager, og at medlemsstaternes
myndigheder i de øvrige sager skal udøve selvkontrol i samarbejde med
Kommissionen. Tilsvarende lægges der op til, at statsstøtten i medlemssta-
terne målrettes mod investeringer i forskning, udvikling og innovation,
fremme af klimamål og den grønne økonomi, at skabe lettere adgang til fi-
nansiering for små og mellemstore virksomheder, og at skabe øget økono-
misk og social samhørighed i EU.
Planen er indtil udgangen af 2013 at forenkle og samordne de 37 eksisteren-
de sæt af statsstøtteregler, at etablere lettere og hurtigere statsstøtte-
procedurer og at intensivere samarbejdet mellem Kommissionen og med-
lemsstaternes myndigheder. Der vil været tale om 2 rådsforordningsforslag,
der vil skulle vedtages med hjemmel i TEUF art. 109 (høringsproceduren),
samt en række forslag til Kommissions forordninger og meddelelser om
godkendelsespraksis for statsstøtte, der er forenelig med det indre marked.
Disse vil blive vedtaget af Kommissionen efter konsultation af medlemssta-
terne, herunder ved multilaterale møder, og med hjemmel i TEUF art. 108.
Kommissionens forslag til ændring af procedureforordningen indebærer, at
der indføres nye procedurer for håndtering af klager. Formålet hermed er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/11
dels at
effektivisere behandlingen
af klager, og dels at sikre en transparent
og hurtigere behandling af klager. Forslaget indebærer, at klager kun kan
fremsendes til Kommissionen på et dertil indrettet klageskema, hvoraf en
række obligatoriske oplysninger skal fremgå, ligesom Kommissionen frem-
adrettet skal have en mulighed for at afslutte klager uden at træffe en egent-
lig afgørelse i sagen, i sager som Kommissionen efter dialog med klager ik-
ke finder er velbegrundede.
Derudover har forslaget til formål at formalisere samarbejdet mellem Kom-
missionen og de nationale domstole. Dette samarbejde har på statsstøtteom-
rådet indtil nu alene været beskrevet i en meddelelse fra Kommissionen.
Forslaget indebærer, at de nationale domstole kan anmode Kommissionen
om en udtalelse i sager vedrørende statsstøtte, ligesom Kommissionen som
på konkurrenceretsområdet af egen drift kan afgive skriftlige og, hvis dom-
stolen tillader det, mundtlige udtalelser i sager vedrørende statsstøtte.
Kommissionen kan til brug herfor anmode de nationale domstole om at ud-
levere eller sikre overbringelsen af alle relevante dokumenter til Kommissi-
onen.
Kommissionen har herudover foreslået, at Kommissionen, hvis den finder
det relevant i forbindelse med den såkaldte ”formelle undersøgelsesprocedu-
re”, kan kræve enhver relevant information
til brug for behandling af kon-
krete sager
udleveret fra en virksomhed, en gruppe af virksomheder eller en
medlemsstat, under hensyntagen til princippet om proportionalitet og om at
oplysningerne kan være tavshedsbelagt. Som en konsekvens af manglende
efterkommelse ønsker Kommissionen beføjelse til at pålægge virksomheden
eller en gruppe af virksomheder bøder.
Endelig indebærer forslaget, at Kommissionen kan igangsætte sektorunder-
søgelser eller undersøgelse af et specifikt støtteinstrument og til brug herfor
kræve enhver relevant information fra en virksomhed, en gruppe af virk-
somheder eller en medlemsstat.
Kommissionens forslag til ændring af bemyndigelsesforordningen indebæ-
rer en udvidelse af de kategorier af støtteforanstaltninger, der kan omfattes
af gruppefritagelsesforordningen med følgende 10 kategorier:
innovation
kultur og bevarelse af kulturarven
kompensation for skader forårsaget af naturkatastrofer
kompensation for skader forårsaget af visse ugunstige vejrsituationer
inden for fiskerisektoren
skovbrug og fremme af de produkter i fødevaresektoren, der ikke er
anført i traktatens bilag I
bevarelse af havets biologiske ressourcer
amatørsport
beboere i afsidesliggende områder til transportformål, når støtten er
af social karakter og ydes uden forskelsbehandling med hensyn til
transportselskab
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1216110_0005.png
5/11
samordning af transportvæsenet eller godtgørelse for visse forplig-
telser, der har sammenhæng med begrebet offentlig tjenesteydelse,
jf. traktatens artikel 93
basal bredbåndsinfrastruktur eller små individuelle infrastrukturfor-
anstaltninger vedrørende næstegenerationsnet (NGA-net) i områder,
hvor der enten ikke findes en sådan infrastruktur, eller hvor det ikke
er sandsynligt, at der udvikles en sådan infrastruktur i nær fremtid,
samt bredbåndsrelateret bygge og anlægsarbejde og passiv bred-
båndsinfrastruktur.
Derudover indeholder forslaget en ændring af måden til at beregne og angi-
ve støtteloftet på, således at det for fremtiden kan angives som støtteintensi-
tet, maksimalt støttebeløb og som noget nyt maksimalt offentligt støtteni-
veau, ligesom forslaget indeholder bestemmelser om, at de oplysninger som
tilgår Kommissionen i forbindelse med igangsættelse af initiativer under
gruppefritagelsesforordningen fremadrettet skal offentliggøres på Kommis-
sionens hjemmeside frem for i Den Europæiske Unions Tidende.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet får i henhold til Høringsproceduren jf. TEUF art. 109 mu-
lighed for at fremsætte udtalelse om Kommissionens fremsatte forslag inden
Rådet træffer afgørelse.
Der endnu ikke afgivet udtalelse fra Europa-Parlamentet om reformen af stats-
støttereglerne.
5.
Nærhedsprincippet
Forslagene til ændring af procedureforordningen og bemyndigelsesforordnin-
gen berører ikke nærhedsprincippet. Statsstøttereglerne er i henhold til Trakta-
ten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde art. 108 underlagt Kommissi-
onens enekompetence under kontrol af EU-domstolen.
6.
Gældende dansk ret
Forslaget til moderniseringen af statsstøttereglerne vil ikke direkte berøre
dansk lovgivning, idet området er reguleret af EU-traktatens bestemmelser og
derfor ikke implementeret i dansk ret. Dansk ret og lovinitiativer skal følge
retspraksis på statsstøtteområdet, hvilket håndhæves af Kommissionen og EU-
Domstolen.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1216110_0006.png
6/11
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser. De danske myndigheder er forpligtet til at overholde statsstøttereg-
lerne i Den Europæiske Union.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser i
Danmark og EU. De samlede konsekvenser af statsstøttereformen vurderes at
kunne være et mere velfungerende indre marked med øget konkurrence,
vækst, beskæftigelse og bedre konkurrenceevne, lettere procedurer og færre
administrative byrder, ligesom den konkurrenceforvridende statsstøtte vil kun-
ne begrænses.
Herudover forventes det, at Kommissionen gennem effektiviseringen af klage-
systemet får frigjort ressourcer, som kan anvendes til behandlingen af mere
komplekse sager med større betydning for det indre marked.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Reformen forventes ikke umiddelbart at have væsentlige administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet. Der kan dog forudses, at virksomheder som noget
nyt i mindre omfang vil kunne forpligtes til at afgive visse oplysninger om
virksomheden og det marked virksomheden opererer på til Kommissionen i
forbindelse med kontrolforanstaltninger. Kommissionen har på baggrund af en
analyse af hidtidige statsstøttesager angivet, at den alene forventer at anvende
adgangen til at indhente information om forskellige markeder og brancher i 12
til 15 tilfælde om året.
10.
Høring
Forslagene har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Konkurrence-
evne, Vækst og Forbrugerspørgsmål med frist den 21. december 2012.
Der er modtaget høringssvar fra
Patent- og Varemærkestyrelsen
Danmarks Rederiforening
FSR – Danske Revisorer
Søfartsstyrelsen
Dansk Aktionærforening
Trafikstyrelsen
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Erhvervsstyrelsen
Kulturministeriet
Trafikstyrelsen
Styrelsen for Forskning og Innovation
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1216110_0007.png
7/11
Danske Havne
Dansk Industri
Danske Maritime
Patent- og Varemærkestyrelsen, Danmarks Rederiforening, FSR – Dan-
ske Revisorer, Søfartsstyrelsen, Dansk Aktionærforening, Trafikstyrel-
sen, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Kulturmi-
nisteriet og Trafikstyrelsen har ingen bemærkninger til høringen.
Danske Havne anfører, at udvikling af havnes infrastruktur og faciliteter of-
te kræver betydelige og langsigtede investeringer, som gør statsstøtte til en
uundgåelig faktor i denne sammenhæng. Der er derfor behov for klare regler
for, hvornår offentlig finansiering til havne er at betragte som statsstøtte, og
hvordan statsstøtte til havne kan ydes i overensstemmelse med EU-
traktatens regler om statsstøtte.
Danske Havne ønsker, at der i forbindelse med moderniseringen af statsstøt-
tereglerne indføres retningslinier for statsstøtte til alle typer af havne uanset
størrelse og juridisk struktur, som følger den tilgang, at finansiering af gene-
rel infrastruktur til rådighed for alle brugere ikke skal betragtes som stats-
støtte. Det skal samtidig sikres, at der ikke hermed indføres et unødigt bu-
reaukratisk system.
Danske Havne støtter muligheden for at yde statsstøtte i forbindelse med na-
turkatastrofer, ligesom Danske Havne støtter muligheden for at statsstøtte i
forbindelse med bevaring af maritime biologiske ressourcer.
Dansk Industri støtter overordnet principperne om mindre og mere effektiv
støtte og fremhæver, at det er centralt at moderniseringen af statsstøttereg-
lerne ikke skader gennemsigtigheden og effektiviteten af kontrollen med
statsstøtte i det indre marked.
Dansk Industri er som udgangspunkt forbeholden overfor en større udvidel-
se af bemyndigelsesforordningen, da Dansk Industri finder at dette kan lede
til en stigning i omfanget af den støtte, som Kommissionen ikke på forhånd
skal kontrollere.
Dansk Industri finder det derfor vigtigt, at de nødvendige instrumenter er til
stede for at sikre, at støtte, der er fritaget for anmeldelse til Kommissionen,
bliver mere gennemsigtigt, ligesom Danske Industri mener, at de eksisteren-
de kontrolmekanismer nøje bør revurderes.
Dansk Industri støtter muligheden for at yde statsstøtte i forbindelse med na-
turkatastrofer og social støtte til beboere i afsidesliggende områder til trans-
portformål under forudsætning af, at støtten er veldefineret og ikke oversti-
ger det nødvendige.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1216110_0008.png
8/11
Dansk Industri støtter, at der kan indhentes markedsinformation fra virk-
somheder, da dette kan medvirke til at gøre Kommissionens beslutnings-
grundlag mere nuanceret. Dansk Industri kan derimod
ikke støtte
forslaget
om, at Kommissionen kan udstede bøder til de virksomheder, som ikke bi-
drager med de efterspurgte informationer, og Dansk Industri mener, at dette
bør udgå af forlaget.
Dansk Industri finder det vigtigt, at der er en fri og nem adgang til at klage
og støtter indførelsen af en obligatorisk klageformular. Dansk Industri gør
samtidig opmærksom på, at det i praksis som klager kan være svært at frem-
lægge den nødvendige dokumentation.
Dansk Industri finder det positivt, at Kommissionen fremadrettet agter at
være mere proaktiv i forbindelse med behandlingen af sager vedrørende
statsstøtte ved de nationale domstole, da Dansk Industri ser en række udfor-
dringer i forhold til særligt erstatningssager, som medvirker til, at de natio-
nale domstole ikke altid sikrer en effektiv håndhævelse af statsstøtteregler-
ne.
Dansk Industri foreslår at der for at styrke virksomhedernes retssikkerhed
indføres en form for ”høringsofficer” på linie med fusions- og konkurrence-
området. Danske Industri foreslår endvidere, at der for at skabe mere disci-
plin i forhold til overholdelse af statsstøttereglerne, indføres sanktioner
overfor medlemsstaterne for overtrædelse af statsstøttereglerne.
Danske Maritime finder det afgørende, at kontrollen med statsstøtte ikke
svækkes, og at Kommissionen fortsat kan reagere på enhver henvendelse
den måtte modtage.
Danske Maritime anfører, at for at beskytte virksomheder og organisationer,
så bør klager i statsstøttesager gives en partslignende status i sagen.
Danske Maritime anfører, at adgangen til at kræve oplysninger fra virksom-
heder ikke bør gælde i de situationer, hvor virksomheden ikke er i besiddel-
se af den ønskede oplysning eller er underlagt tavshedsforpligtelser.
Teknisk præhøring
Kommissionen har i løbet af efteråret 2012 sendt spørgeskemaer i teknisk hø-
ring blandt medlemsstaterne og interessenterne på grundlag af de eksisterende
37 retsakter i præhøring, med det formål at indsamle oplysninger om brugen
og erfaringen ved den konkrete anvendelse af disse retsakter. Præhøringen
skal danne grundlaget for den kommende samlede modernisering af statsstøt-
tereglerne. Specialudvalget for Konkurrenceevne, Vækst og Forbrugerspørgs-
mål har i den forbindelse været hørt om spørgeskemaer knyttet til følgende
statsstøtteretsakter:
-
Forordningen om den generelle gruppefritagelse,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1216110_0009.png
9/11
-
-
-
-
Forordningen om de minimis støtte,
Rammebestemmelserne for statsstøtte til miljøbeskyttelse og miljø-
mæssige støtteforanstaltninger i den generelle gruppefritagelsesforord-
ning,
Forordningen for proceduren til at behandle statsstøttesager (”procedu-
reforordningen) og
Retningslinjer for statsstøtte til fremme af risikokapitalinvesteringer i
små og mellemstore virksomheder
Høringerne har vist, at der generelt er støtte til Kommissionen reform blandt
de adspurgte interessenter.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. maj 2012, blev Kommissionens for-
slag til en statsstøttereform præsenteret og var genstand for en generel drøftel-
se i Rådet. Der var på mødet opbakning til Kommissionens forslag, hvilket og-
så var den generelle holdning i forbindelse med den politiske drøftelse på
rådsmøde (konkurrenceevne) den 10. december 2012.
Arbejdet med reformen forventes intensiveret i 2013, og det irske formand-
skab i har oplyst, at man forventer at forhandle de 2 forslag til rådsforordnin-
ger.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Generelt er den danske statsstøttepolitik på linje med Kommissionens til-
gang til statsstøtte. Regeringen støtter en markedsbaseret tilgang med målet
at fremme velfungerende effektive markeder, hvor statsstøtten i EU reduce-
res og fokuseres mod horisontale formål i EU’s fælles interesse, f.eks.
fremme af vækst, beskæftigelse og konkurrenceevne, forskning, udvikling
og innovation, klima-, energi- og miljø formål og fremme af adgangen til ri-
sikovillig kapital for små og mellemstore virksomheder og alene anvendes
som instrument for identificerede markedsfejl. Regeringen støtter ligeledes
de eksisterende restriktive regler for statsstøtte til stabilisering af de finan-
sielle markeder under den finansielle og økonomiske krise.
Fra regeringens side bakkes op om Kommissionens forslag til statsstøttere-
form. Fra regeringens side er det målet, at statsstøttereformen skal styrke et
velfungerende indre marked med mindre omfang af konkurrenceforvridende
statsstøtte og bidrage til, at den offentlige støtte i EU og Danmark målrettes
mod at skabe gode attraktive vækstvilkår. Fra regeringens side støttes lige-
ledes målsætningen om, at statsstøttereformen skal bidrage til øget budget-
disciplin, ligesom der lægges vægt på, at statsstøtteregler og procedurer for-
enkles og gøres mere brugervenlige.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10/11
Fra regeringens side ønsker man at fastholde en stram og effektiv kontrol
med statsstøtten i EU. Der tages forbehold overfor, at øget delegation og
selvkontrol med overholdelse af statsstøttereglerne overlades til medlems-
staternes myndigheder, idet regeringen finder, at en sådan omlægning bør
ske ud fra klare retningslinjer, således der sikres en ensartet håndtering og
håndhævelse af ensartede regler i medlemsstaterne.
Fra regeringens side bakkes der op om Kommissionens overvejelser om
øget anvendelse af den generelle gruppefritagelsesforordning til retsligt at
fastlægge fælles regler målrettet statsstøtte i EU’s fællesinteresse, der kan
styrke vækst, beskæftigelse og konkurrenceevne, forskning, udvikling og
innovation, klima-, energi- og miljø formål og fremme af adgangen til risi-
kovillig kapital for småt og mellemstore virksomheder.
Regeringen bakker overordnet op om forslaget til at ændre procedureforord-
ningen, da regeringen støtter Kommissionen i bestræbelserne på at effektivise-
re klagebehandlingen og fokusere ressourcerne på de sager, som har størst be-
tydning for det indre marked.
Kommissionen får ved forslaget et mere effektivt redskab til at indhente in-
formation fra medlemsstaterne og har foreslået incitamenter til overholdelse
heraf i form af bøder til virksomheder. Det er regeringens vurdering, at for-
slaget kan skabe øgede administrative byrder for erhvervslivet, hvorfor re-
geringen vil arbejde for, at redskabet alene anvendes i de tilfælde, hvor dette
er proportionalt og et egnet instrument til at opnå det ønskede formål.
Regeringen er i udgangspunktet forbeholden overfor Kommissionens for-
slag til at få beføjelser til at sanktionere virksomheder med bøder, hvis de
ikke bidrager med de efterspurgte informationer, og regeringen vil arbejde
for, at denne mulighed begrænses i videst muligt omfang, og under alle om-
stændigheder alene anvendes i de tilfælde, hvor dette er proportionalt og et
egnet instrument til at opnå det ønskede formål.
For så vidt angår forslaget om at give Kommissionen adgang til at afgive
indlæg under nationale domstoles retssager om statsstøtte og kræve materia-
le udleveret til brug herfor (artikel 23 a) rejser dette bl.a. spørgsmål om for-
holdet til rammerne for indtræden i retssager (hoved- og biintervention),
fremlæggelse af processtof for retten og adgangen for udenforstående til
indsigt i sagens dokumenter. Statsstøtteområdet er dog – ligesom konkur-
renceretsområdet – et kerneområde i EU-samarbejdet, og forslaget til artikel
23 a svarer til Kommissionens adgang til at indtræde i nationale retssager på
konkurrenceretsområdet.
Fra dansk side vil der i de videre forhandlinger blive lagt vægt på at sikre, at
den foreslåede artikel 23 a fastholdes som en snæver undtagelse til de al-
mindelige regler om indtræden i retssager. Der vil endvidere blive lagt vægt
på, at Kommissionens beføjelser til at afgive indlæg i retssager om statsstøt-
te ikke må hindre den effektive håndtering og fremdrift af sådanne sager.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1216110_0011.png
11/11
Regeringen bakker op om forslaget om at udvide bemyndigelsesforordningen
med 10 nye kategorier, da dette på sigt vil føre til at også den generelle grup-
pefritagelsesforordning udvides med disse kategorier. Da støtte givet efter
gruppefritagelsesforordningen sker på baggrund af et sæt klare, gennemsigtige
og horisontale principper med formål at støtte formål af fælleseuropæisk inte-
resse er dette på linie med den generelle danske tilgang til statsstøtte. Derud-
over er anvendelsen af gruppefritagelsesforordningen administrativt enkel og
involverer ikke en tidskrævende proces med direkte inddragelse af Kommissi-
onen. Det er vurderingen, at udvidelsen af muligheden for at gruppefritage
støtte til bestemte områder ikke vil medføre mere statsstøtte, men alene lette
mulighed for at yde støtte til formål i fælles europæisk interesse.
Fra dansk side støttede man op bag formandskabskonklusionerne, som forelagt
på ECOFIN den 13. november 2012, der er fuldt ud på linje med regeringens
statsstøttepolitik, ligesom der fra dansk side under den politiske drøftelse på
COMPET den 10. december 2012, blev givet udtryk for ovenstående gene-
relle holdning.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslagene har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.