Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
KOM (2012) 0746 Bilag 1
Offentligt
1204866_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
8. januar 2013
Kommissionens meddelelse ”Målrettet EU-regulering” (KOM(2012)
746 endelig)
1.
Resumé
Kommissionen har den 12. december 2012 offentliggjort meddelelsen
”Målrettet EU-regulering”. I meddelelsen fremlægger Kommissionen en
række initiativer på området for smart regulering. Meddelelsen har særligt
fokus på programmet for målrettet og effektiv regulering ”REFIT”, som
skal danne rammen for den fremtidige indsats for smart regulering og im-
plementering af EU-reguleringen i medlemslandene.
2.
Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 12. december 2012 meddelelsen ”Målret-
tet EU-regulering”, KOM(2012) 746 endelig. Meddelelsen har særligt fokus
på programmet for målrettet og effektiv regulering, ”REFIT”, som er et nyt
program, der skal danne rammen for den fremtidige indsats for smart regu-
lering
1
og implementering af EU-reguleringen i medlemslandene.
Kommissionens meddelelse og lanceringen af REFIT-programmet skal
bl.a. ses i lyset af afslutningen på ”Handlingsprogrammet for reduktion af
administrative byrder”, Administrative Burden Reduction (ABR) fra 2007.
Handlingsprogrammets målsætning om at reducere de administrative byrder
for erhvervslivet som følge af EU-lovgivning med 25 % inden 2012 er iføl-
ge Kommissionen nået. Det Europæiske Råd har i 2012 løbende opfordret
Kommissionen til at gøre en yderligere indsats for at reducere regulerings-
mæssige byrder, senest i sine konklusioner fra december 2012, og i REFIT-
programmet samordner Kommissionen forskellige igangværende initiativer.
3.
Formål og indhold
Formålet med Kommissionens indsats for smart regulering er at fortsætte ar-
bejdet med at fjerne unødige reguleringsmæssige omkostninger, samtidig med
at det sikres, at EU-lovgivningen effektivt opfylder politiske målsætninger. I
meddelelsen påpeges det desuden, at indsatsen spiller en væsentlig rolle i for-
hold til fremtidig vækst. Endelig understreger Kommissionen, at smart regule-
1
Smart regulering omhandler forbedring af erhvervslivets rammevilkår gennem øget kvali-
tet af den erhvervsrettede regulering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1204866_0002.png
2/6
ring er et fælles ansvar, som deles af EU-institutionerne og medlemslandene.
Ved vurderingen af fordele og omkostninger ved regulering skal det fremad-
rettet undersøges og fastslås, om disse har direkte forbindelse til EU-
lovgivningen eller medlemslandenes implementering.
REFIT-programmet bygger på en evaluerende tilgang, der skal afdække byr-
der, uoverensstemmelser, mangler og ineffektive foranstaltninger på større ek-
sisterende lovgivningsområder. Gennem et kortlægningsarbejde udvælges de
områder og retsakter, hvor der er størst mulighed for at forenkle reglerne og
reducere de reguleringsmæssige omkostninger. Evalueringer vil vurdere,
hvorvidt der er behov for at undersøge kvantitative mål for byrdereduktion på
et givent område i relation til henholdsvis EU og medlemslandenes forpligtel-
ser. Visse REFIT-aktiviteter er allerede i gang.
2
REFIT-evalueringer vil fra 2014 blive offentliggjort i flerårige evalueringspla-
ner, og planlægningen vil være offentlig. Kommissionens arbejdsprogram vil
indeholde en liste over alle planlagte REFIT-initiativer, første gang i arbejds-
programmet for 2014. Desuden oprettes der en resultattavle, som har til formål
at vurdere fremskridtene for de respektive forslag i EU-institutionerne og deres
implementeringsfase i medlemslandene.
Kommissionens meddelelse og lanceringen af REFIT-programmet skal ses i
lyset af afslutningen på ABR fra 2007 (”Handlingsprogrammet for reduktion
af administrative byrder”) og følger op herpå i form af et såkaldt ABR Plus.
Via fokus på implementeringsfasen i medlemslandene vil der blive fulgt op på
de lettelser, der er vedtaget af EU-institutionerne i forbindelse med ABR.
Kommissionens uafhængige rådgivende ekspertgruppe på området for smart
regulering, High Level Group on Administrative Burden, vil få til opgave at
bistå og rådgive i forbindelse med denne opfølgning og fremme udvekslingen
af bedste praksis. Den vil sammen med erhvervslivet og medlemslandene også
følge op på implementering af EU-foranstaltninger til reduktion af administra-
tive byrder for især mindre virksomheder. Medlemslandene vil blive anmodet
om inden udgangen af 2013 at aflægge rapport om, hvordan de har gennemført
ABR-foranstaltningerne.
Udover etableringen af REFIT-programmet lægger Kommissionens meddelel-
se vægt på løbende at styrke den samlede vifte af smart regulerings-værktøjer.
Der vil fortsat være fokus på ”tænk småt først”-princippet om, at SMV’ers
vilkår skal indtænkes i arbejdet med udformningen af politik. Endvidere vil
Kommissionen i forhold til medlemslandene udarbejde gennemførelsesplaner
for direktiver på mere systematisk vis og anvende fælles ikrafttrædelsesdatoer
for de EU-forordninger og beslutninger, som i høj grad berører erhvervslivet.
Som et led i at udnytte konsekvensvurderingsprocessen bedre inden for ram-
merne af REFIT, vil Kommissionen indføre korte standardiserede sammen-
Det gælder bl.a. EU-høringen om de 10 mest byrdefulde retsakter for SMV’er samt fitness
checks af EU’s ferskvandspolitik på miljøområdet, af orienteringen og høringen af arbejdstage-
re på socialområdet, af typegodkendelsen af motorkøretøjer, af lovgivning om fødevarekæden
og af politikken for det indre marked for luftfart.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1204866_0003.png
3/6
drag i sine konsekvensvurderinger. Kommissionen vil også i henholdsvis 2013
og 2014 revidere sine retningslinjer for konsekvensvurderinger og evaluering.
Endelig vil der være en fortsat indsats for at styrke høringsprocesser og for at
gøre EU-reguleringen mere klar og tilgængelig.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres i sagen.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens meddelelse har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens meddelelse har i sig selv ingen samfundsøkonomiske konse-
kvenser. En reduktion af de reguleringsmæssige byrder i ny og eksisterende
regulering vil have en positiv effekt på de omfattede virksomheders vækstmu-
ligheder og dermed på samfundsøkonomien.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Kommissionens meddelelse har i sig selv ingen administrative konsekvenser
for erhvervslivet. En reduktion af de reguleringsmæssige byrder i ny og eksi-
sterende regulering vil have en positiv effekt på de omfattede virksomheders
vækstmuligheder og dermed på samfundsøkonomien.
10.
Høring
Meddelelsen er sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål den 13. december 2012. Der er i den forbindelse
modtaget følgende høringssvar:
Dansk Aktionærforening finder, at Kommissionens meddelelse er udtryk for
en god og effektiv måde at gribe lovgivningsarbejdet an på. Dog udtrykkes der
bekymring for den arbejdsbyrde, det kan medføre for Dansk Aktionærforening
og dennes europæiske organisation EuroFinuse at deltage aktivt som interes-
senter, og det anses derfor for vigtigt, at EU og nationale myndigheder bidra-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1204866_0004.png
4/6
ger økonomisk til at sikre, at private brugere af det finansielle system kan være
repræsenteret.
Dansk Erhverv finder det afgørende for virksomhedernes konkurrenceevne, at
lovgivningen ikke medfører unødvendige administrative byrder, og er generelt
positivt indstillet over for REFIT-programmet. Dansk Erhverv deler Kommis-
sionens opfattelse af, at en overordnet kvantitativ målsætning ikke i sig selv vil
være formålstjenstlig, men mener dog at REFIT-programmet skal understøttes
af en kvantitativ målsætning. I forlængelse heraf foreslår Dansk Erhverv, at
der i forbindelse med kortlægningsprocessen opstilles nogle klare mål og fri-
ster.
Med hensyn til høring af interessenter er Dansk Erhverv positiv. Dog påpeges
det, at der er en risiko for at iværksætte høringer af for generel karakter, hvil-
ket vurderes at have været tilfældet med den netop afsluttede høring om de 10
mest byrdefulde retsakter for SMV’er. Derfor er det ifølge Dansk Erhverv væ-
sentligt, at høringer målrettes omhyggeligt.
Dansk Erhverv er af den opfattelse, at den danske regerings Virksomhedsfo-
rum for enklere regler med fordel kan tjene som inspiration for det fremtidige
regelforenklingsarbejde i EU. Desuden støtter Dansk Erhverv Kommissionens
ønske om at fremme korrekt og rettidig implementering af EU-lovgivning i
medlemslandene.
DI hilser Kommissionens meddelelse velkommen og støtter endvidere initiati-
vet om at fortsætte med ”fitness checks” af EU-lovgivningen. I den forbindelse
mener DI, at fitness checks bør gennemføres på al EU-lovgivning og ikke kun
på udvalgte områder. Ifølge DI bør den grundlæggende præmis for fitness
checks være, hvorvidt EU-lovgivningen forbedrer eller forværrer det europæi-
ske erhvervslivs konkurrenceevne.
Med hensyn til REFIT-programmet anerkender DI, at Kommissionen plan-
lægger mærkbare forbedringer for virksomhederne. DI beklager imidlertid, at
der ikke er sat et nyt kvantitativt reduktionsmål og foreslår, at der arbejdes for
en kvantitativ nettomålsætning om reduktion af administrative byrder med 25
% inden 2020. DI anbefaler samtidig, at High Level Group on Administrative
Burden tildeles en central rolle som kontrolorgan over for medlemslandene. DI
henviser til den danske regerings Virksomhedsforum og til, at man med afsæt i
High Level Group on Administrative Burden kunne etablere en lignende en-
hed i EU-regi.
DI støtter Kommissionens intentioner om at styrke arbejdet med konsekvens-
vurderinger og opfordrer til, at udkast til konsekvensvurderinger sendes i hø-
ring. Endelig støtter DI et målrettet fokus på implementering af EU-lovgivning
i de enkelte medlemslande, og at der gøres en indsats for at komme overim-
plementering til livs.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1204866_0005.png
5/6
Forbrugerrådet mener overordnet ikke, at Kommissionens meddelelse inde-
holder egentlige nye initiativer. Forbrugerrådet kan støtte tiltagene om evalue-
ring, bedre implementering og bedre håndhævelse, som anses for fornuftige.
Forbrugerrådet understreger, at det naturligvis støtter, at unødvendige byrder
fjernes, men påpeger, at afgørelsen af, hvad der er unødvendigt altid vil være
politisk. Forbrugerrådet lægger således vægt på, at interessenter høres bredt
igennem en given proces. I forbindelse med indkomne høringssvar mener For-
brugerrådet desuden, at åbenhed om resultater og mere detaljeret information
om, hvilke aktører der svarer er vigtig. Forbrugerrådet finder det endvidere po-
sitivt, at Kommissionen vil lægge mere vægt på konsekvensvurderinger, da det
vurderes, at der på forbrugerområdet har været eksempler på, at konsekvens-
vurderinger ikke har været korrekte.
FTF er som udgangspunkt positiv over for, at unødigt bureaukrati fjernes, når
dette ikke forringer grundlæggende rettigheder og beskyttelsesniveauer. FTF
anerkender ligeledes, at administrative lettelser kan give bedre rammebetingel-
ser for virksomhederne og dermed ny vækst og beskæftigelse. Imidlertid me-
ner FTF, at hidtidige initiativer for smart regulering har rejst nogle problem-
stillinger og udtrykker særlig bekymring over Kommissionens rapport fra 23.
november 2011 ”Mindskelse af de reguleringsmæssige byrder for SMV’er -
Tilpasning af EU’s regulering til mikrovirksomheders behov”. Denne er ifølge
FTF er diskriminerende mod de arbejdstagere i EU, der arbejder i mikrovirk-
somheder, idet undtagelser vil kunne medføre et lavere beskyttelsesniveau for
disse ansatte.
Vedrørende REFIT-programmet stiller FTF sig særligt kritisk over for afsnittet
om høring af borgere og interesserede parter, herunder hvorvidt det er me-
ningsfuldt med så stort et antal åbne offentlige høringer og de ressourcer, der
bruges på dem. Dels er FTF af den holdning, at Kommissionens nærmeste
samarbejdspartnere er Rådet og Europa-Parlamentet, som har demokratisk le-
gitimitet. Dels er FTF bekymrede for, at de offentlige høringer underminerer
inddragelsen af arbejdsmarkedets parter i forhold til traktatens artikel 152. På
den baggrund opfordrer FTF til, at partshøringernes betydning understreges
tydeligere i REFIT-programmet.
Landbrug & Fødevarer hilser REFIT-programmet velkommen. I den forbin-
delse understreger Landbrug & Fødevarer vigtigheden af, at lovgivning skaber
merværdi og opfordrer til, at der ved udarbejdelsen og vedtagelsen af retsakter
på både EU- og nationalt niveau sættes større fokus på erhvervslivets konkur-
renceevne. I forlængelse heraf foreslås det, at der ved udarbejdelsen af retsak-
ter skal foretages en vurdering af effekten på konkurrenceevnen, som skal
værdiansættes økonomisk.
Landsorganisationen i Danmark (LO) ytrer kritik af Kommissionens rapport
fra 23. november 2011 ”Mindskelse af de reguleringsmæssige byrder for
SMV’er - Tilpasning af EU’s regulering til mikrovirksomheders behov”. Det
understreges, at det er LO’s vurdering, at fritagelser af mindre virksomheder
især på arbejdsmiljøområdet vil medføre en faktuel deregulering. LO udtryk-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1204866_0006.png
6/6
ker også bekymring om forringelser i forhold til direktiverne om sæsonarbejde
og udstationering. LO påpeger, at disse bekymrende elementer ikke nævnes i
Kommissionens meddelelse om ”Målrettet EU-regulering”, og at det giver an-
ledning til undren, at meddelelsen ikke forholder sig til den kritik, der har væ-
ret af den nævnte rapport. Desuden pointerer LO, at lempelser af administrati-
ve byrder ikke må ske på bekostning af arbejdsmiljø eller arbejdsvilkår.
Vedrørende høring af interessenter finder LO det betænkeligt, at arbejdsmar-
kedets parters høringsret nedtones til fordel for offentlige høringer. Med hen-
visning til traktatens artikel 152-154 understreger LO vigtigheden af inddra-
gelsen af arbejdsmarkedets parter i forhold til social- og arbejdsmarkedspoli-
tikken.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU’s stats- og regeringschefer har fire gange i 2012 opfordret Kommissio-
nen til at gøre en yderligere indsats for at reducere de reguleringsmæssige
byrder. Der forventes derfor at være generel opbakning til Kommissionens
initiativ fra medlemslandene, idet der dog fra nogle lande kan forventes krav
om yderligere initiativer, fx i form af en kvantitativ målsætning.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt arbejdet med forenkling af EU-regulering. Rege-
ringen arbejder for, at der på EU-niveau sikres en sammenhængende indsats
for smart regulering, der resulterer i en forenkling af EU-reguleringen.
Regeringen lægger vægt på, at reguleringsmæssige byrder kun vil blive re-
duceret i de tilfælde, hvor det ikke medfører forringelser af de grundlæg-
gende beskyttelsesniveauer i lovgivningen, herunder særligt på arbejdsmil-
jøområdet.
Regeringen støtter således, at smart regulering sker ud fra en balanceret til-
gang og handler om at øge kvaliteten i reguleringen. En øget kvalitet i regu-
leringen giver let og smidig administration i virksomhederne og øger deres
efterlevelse, som dermed fører til højere beskyttelse.
Regeringen støtter endvidere, at indsatsen for at reducere reguleringsmæssige
byrder i EU-regulering kommer til at indeholde et fokus på slutbrugerne af
regulering og disses oplevede byrder, bl.a. gennem en forbedring af Kom-
missionens høringsprocedurer.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.