Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
KOM (2012) 0772 Bilag 1
Offentligt
1211979_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
4. februar 2013
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om udstyr i skibe
og om ophævelse af direktiv 96/98/EF
Dette notat oversendes også til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksport-
udvalg.
1.
Resumé
Kommissionen har fremlagt et direktivforslag, som skal sikre en høj og ensar-
tet kvalitet af udstyr til skibe inden for det indre marked.
Forslaget er en teknisk omarbejdning af Kommissionens direktiv 96/98/EF
om udstyr i skibe, hvor erfaringer med anvendelsen af direktivet er indarbej-
det, og hvor der er gjort brug af den nye rammelovgivning for dette område,
Europa-Parlamentets og rådets forordning (EF) nr. 765/2008.
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkonomi-
ske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
2.
Baggrund
Rådets direktiv 96/98/EF om udstyr i skibe trådte i kraft den 1. januar 1999.
Det overordnede formål med udstyrsdirektivet er at forbedre sikkerheden til
søs og at forebygge forurening af havene ved at sikre en høj og ensartet kvali-
tet af udstyr til skibe, fx redningsbåde.
Det foreslås konkret med omarbejdningen at harmonisere medlemslandenes
kontrol- og godkendelsesinstrumenter samt at forbedre opdateringen af tekni-
ske standarder for udstyr til skibe inden for det indre marked.
Direktivforslaget sikrer endvidere, at principperne i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 765/2008 af 9. juli 2008 om krav til akkreditering
og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter inden
for EU bliver overholdt for bl.a. skibsudstyrsområdet.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 100, stk. 2, og skal behand-
les efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet
træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1211979_0002.png
2/3
3.
Formål og indhold
Erfaringerne fra det gældende direktiv om udstyr på skibe er, at direktivet ikke
til fulde opfylder sit formål på fire områder. Disse områder styrkes med direk-
tivforslaget.
For det første præciseres det, hvilke tekniske standarder udstyret skal godken-
des efter. Det fremgår af forslaget, at det altid er de seneste versioner af de re-
levante internationale standarder, der er gældende. Kommissionen får beføjel-
ser til at vedtage delegerede retsakter, med henblik på at kunne opdatere og
ajourføre en liste over de relevante standarder. Samtidig får Kommissionen be-
føjelser til at fastsætte standarder for skibsudstyr, såfremt det vurderes, at de
internationale standarder er utilstrækkelige.
For det andet skærpes kravene til de godkendende myndigheder, herunder fx
krav til kvalitetssystemer, med henblik på at sikre en mere ensartet overens-
stemmelsesvurdering blandt medlemslandene.
For det tredje styrkes kontrollen med det udstyr, der er anbragt på skibene i
forbindelse med de skibskontroller, som allerede udføres i dag. Formålet er at
sikre, at gældende krav overholdes, og at undgå kopiprodukter, der kan inde-
bære lavere sikkerhed eller større miljøbelastning.
For det fjerde forpligtes medlemslandene i højere grad til selv at løse tvister
om, hvorvidt en given udstyrsgenstand lever op til direktivets krav.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 294 høres. Der foreligger
endnu ikke en udtalelse, og datoen for Europa-Parlamentets plenarbehandling
er endnu ikke fastlagt.
5.
Nærhedsprincippet
Subsidiaritets- og proportionalitetsprincippet vurderes at være overholdt.
Forslaget fører til et afgrænset sæt af EU-krav og ensartede certificerings-
procedurer, hvorved der sikres et højt niveau af sikkerhed og miljøbeskyttel-
se, og samtidig fremmes et velfungerende indre marked.
EU’s målsætninger for skibsudstyrssektoren vurderes bedre at kunne opfyl-
des via en indsats på EU-niveau end af medlemsstaterne alene.
6.
Gældende dansk ret
Regler for udstyr i skibe er baseret på direktiv 96/98/EF med senere ændringer
og er gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 983 af 9. oktober 2012 om
udstyr i skibe.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1211979_0003.png
3/3
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser i
Danmark.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke samfundsøkonomiske konsekvenser i Danmark.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.
10.
Høring
Der er gennemført en høring i EU-specialudvalget for skibsfartspolitiske
spørgsmål. Der er modtaget følgende høringssvar fra erhvervslivets organisa-
tioner:
Dansk Erhverv har ingen bemærkninger til forslaget.
Danske Maritime og Danmarks Rederiforening udtrykker tilfredshed med ind-
holdet i forslaget.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har endnu ikke været behandlet i rådets arbejdsgruppe, hvorfor der
endnu ikke er kendskab andre landes synspunkter. Forslaget forventes at blive
modtaget positivt.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er overordnet positiv over for forslaget, da det vurderes at bidrage
til at øge kvaliteten af udstyr til skibe i EU.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.