Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
KOM (2012) 0773 Bilag 1
Offentligt
1207182_0001.png
Udenrigsministeriet samt Erhvervs- og Vækstministeriet
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg - Forslag til Rådets og Europa-
Parlamentets forordning om udøvelsen af Unionens rettigheder for så vidt angår
anvendelsen og håndhævelsen af internationale handelsregler
(COM(2012) 773 final)
1.
Resumé
For at kunne håndhæve og beskytte EU’s rettigheder i henhold til internationale handelsaftaler finder
Kommissionen det nødvendigt, at der hurtigt kan træffes beslutning om iværksættelse af modforanstaltninger, som
er tilladt i de internationale handelsaftaler, i de tilfælde hvor EU's handelspartnere har krænket EU’s
interesser. Kommissionen har derfor i dokument KOM(2012) 773 final stillet Rådet og Europaparlamentet
forslag om vedtagelse af en forordning om udøvelsen af Unionens rettigheder for så vidt angår anvendelsen og
håndhævelsen af internationale handelsregler. De modforanstaltninger, der kan komme på tale, er suspension af
toldindrømmelser og indførelse af ny eller forhøjet told, indførelse eller forøgelse af kvantitative restriktioner ved
import og eksport, suspension af indrømmelser på området for offentlige indkøb gennem udelukkelse af bud eller
indførelse af prisstraf/tillæg på bud. Modforanstaltningerne skal efter forslaget vedtages som
gennemførelsesretsakter i henhold til TEUF art. 291, hvilket indebærer medlemsstaternes inddragelse i
beslutningerne om iværksættelse af modforanstaltninger i henhold til undersøgelsesproceduren i komitologi-
forordningen 182/2011.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 18. december 2012 fremlagt forslag til forordning om udøvelsen af
Unionens rettigheder for så vidt angår håndhævelsen og anvendelsen af internationale
handelsregler. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 207 og skal behandles efter
den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal.
EU har for nærværende ikke et sæt fælles lovgivningsrammer for håndhævelse af sine
rettigheder under internationale handelsaftaler.
Før Lissabontraktatens ikrafttrædelse tog EU stilling til håndhævelse fra sag til sag og i form af
forordninger vedtaget for de enkelte konkrete situationer af Rådet på grundlag af et forslag fra
Kommissionen. Dette var en tidskrævende proces, og vedtagelse af lovgivning er ikke blevet
mindre tidskrævende efter, at Europa-Parlamentet er blevet medlovgiver som følge af
Lissabon-traktaten.
Uden et sæt passende lovgivningsrammer for gennemførelsen af handelspolitiske
foranstaltninger kan Unionens muligheder for at udøve sine rettigheder effektivt inden for de
frister, der er fastsat i internationale handelsaftaler, blive bragt i fare. Der er derfor behov for en
rammelovgivning, der sætter Kommissionen i stand til at reagere hurtigt for at beskytte EU’s
handelspolitiske rettigheder, der er opnået i WTO eller andre internationale handelsaftaler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1207182_0002.png
3.
Formål og indhold
Formålet med forordningen er at give Kommissionen beføjelser til at vedtage
gennemførelsesretsakter i overensstemmelse med artikel 291 i TEUF til sikring af EU’s
handelspoltiske rettigheder, der er opnået i WTO eller andre handelsaftaler. Det fremgår
således af udkastet til forordning, at forordningen finder anvendelse på baggrund af:
a) afgørelser truffet af WTO’s tvistbilæggelsesmekanisme,
b) afgørelser i handelstvister i henhold til andre internationale handelsaftaler,
c) et tredjelands anvendelse af en beskyttelsesforanstaltning i henhold til artikel 8 i WTO-
aftalen om beskyttelsesforanstaltninger eller tilsvarende beskyttelsesforanstaltninger i andre
internationale handelsaftaler
d) ændring af et WTO-medlems indrømmelser i henhold til artikel 28 i GATT-aftalen.
De handelspolitiske foranstaltninger, som kan gennemføres ved hjælp af en
gennemførelsesretsakt, omfatter:
a) suspension af toldindrømmelser og indførelse af ny eller forhøjet told, herunder
genindførelse af told på mestbegunstigelsesniveauet (det generelle WTO-niveau) eller
indførelse af told, der ligger over mestbegunstigelsesniveauet, eller indførelse af yderligere
afgifter på import eller eksport af varer,
b) indførelse eller forhøjelse af kvantitative restriktioner ved import eller eksport af varer, hvad
enten de har form af kontingenter, import- eller eksportlicenser eller andre foranstaltninger,
c) suspension af indrømmelser på området for offentlige indkøb gennem:
i)
udelukkelse fra offentlige indkøb af bud, hvis samlede værdi for over 50 procents
vedkommende hidrører fra varer eller tjenesteydelser med oprindelse i det
pågældende tredjeland, og/eller
indførelse af en obligatorisk prisstraf på den del af buddet, der består af varer eller
tjenesteydelser med oprindelse i det pågældende tredjeland.
ii)
Forslaget indeholder videre en revisionsklausul, hvorefter Kommissionen skal udarbejde en
rapport og eventuelt kan foreslå passende foranstaltninger til forbedring af forordningens
effektivitet. Det kan i den forbindelse overvejes, hvilke handelspolitiske områder ud over
handel med varer der skal være omfattet af forordningen, f.eks. handel med tjenesteydelser og
intellektuelle ejendomsrettigheder.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig. Europa-Parlamentets udvalg for international
handel (INTA) vil skulle behandle forslaget.
5.
Nærhedsprincippet
Det foreliggende forordningsudkast har til formål at sikre håndhævelse af EU’s rettigheder, der er
opnået i multilaterale, regionale og bilaterale handelsforhandlinger. Disse rettigheder er i henhold
til TEUF artikel 207 forhandlet på EU’s vegne af Kommissionen. Det er tillige Kommissionen,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1207182_0003.png
der skal forfølge fællesskabets (medlemslandenes) interesser, såfremt tredjelande krænker dem.
Dette skal gøres gennem vedtagelse af passende modforanstaltninger, som foreslås vedtaget som
gennemførelsesbestemmelser i henhold til komitologi-forordningen. Kommissionen vurderer
derfor, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Regeringen vurderer på det
foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Forslaget har ikke betydning for gældende dansk ret.
7.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne. Forslaget forventes ikke at få
umiddelbare samfundsøkonomiske konsekvenser. Hensigten er imidlertid, at EU’s erhvervsliv på
sigt opnår en mere fair konkurrencesituation, hvilket kan styrke erhvervslivet. Forslaget
forventes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8.
Høring
Forslaget er sendt i høring i Handelspolitisk Specialudvalg i udvidet kreds inklusiv erhvervs- og
arbejdstagerorganisationer. Der er modtaget høringssvar fra Dansk Industri og Landbrug &
Fødevarer, som støtter forslaget.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har endnu ikke været drøftet blandt medlemslandene. Der forventes imidlertid generel
tilslutning til forslaget, for så vidt angår anvendelse af toldsuspension og kvantitative restriktioner.
I så henseende spiller det formentlig en positiv rolle, at Kommissionen har foreslået anvendelse af
undersøgelsesproceduren i komitologi-forordningen til vedtagelse af modforanstaltningerne. Det
vides ikke, hvorledes medlemslandene vil stille sig til forslagene vedr. offentlige udbud.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag om udøvelsen af Unionens rettigheder for så vidt
angår anvendelsen og håndhævelsen af internationale handelsregler. Der bør imidlertid arbejdes
for, at det præciseres, at disse beføjelser ikke vil kunne anvendes som handelsbeskyttelse af EU
og kun kan anvendes, såfremt det er specifikt hjemlet i WTO-regi eller i EU’s regionale og
bilaterale aftaler, og det relevante tvistbilæggelsesorgan har konstateret, at der er sket en
krænkelse af EU’s rettigheder, der berettiger EU til at iværksætte de i den konkrete aftale eller
afgørelse beskrevne modforanstaltninger.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.