Transportudvalget 2012-13
KOM (2012) 0776 Bilag 1
Offentligt
1215003_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon TSEksternTlf
Fax 7221 8888
TSEksternEmail
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Sagsnr. TS3000702-00002
Dato 7. februar 2013
Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens for-
slag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
indberetning af begivenheder inden for civil luftfart
COM(2012) 776
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folke-
tingets Transportudvalg
1. Resumé
Det fremgår af forslaget, at det overordnede formål er at medvirke til
en reduktion af antallet af flyulykker og dødsfald forbundet hermed.
Der vil ved en vedtagelse af forslaget skulle ske en mindre konse-
kvensændring af de nationale regler, der eventuelt måtte være over-
flødige eller i strid med forordningens bestemmelser.
Forslaget vil ifølge Kommissionen blandt andet:
1. sikre, at alle begivenheder, hvor luftfartssikkerheden har
været eller kunne have været i fare, indsamles og giver et
fuldstændig og klart billede af sikkerhedsrisiciene i medlems-
staterne og på EU-niveau
2. sikre, at data fra indberettede begivenheder, der opbevares i
de nationale databaser og i European Central Repository
(ECR), er fuldstændige og af høj kvalitet
3. sikre, at alle informationer om sikkerhed, der opbevares i
ECR er tilstrækkeligt tilgængelige for de kompetente myn-
digheder, og at de kun anvendes til at forbedre sikkerheden
4. sikre, at indberettede begivenheder analyseres effektivt, at
sikkerhedsrisici identificeres og håndteres og at der føres
kontrol med effektiviteten af sikkerhedsforanstaltningerne
Side 1 (13)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1215003_0002.png
Notat
Sagsnr. TS3000702-00002
Dato 7. februar 2013
2. Baggrund
Forslaget er baseret på artikel 100(2) i Traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde og skal vedtages efter den almindelige lovgiv-
ningsprocedure i Traktatens artikel 294.
Forslaget til forordningen om indberetning af begivenheder inden for
civil luftfart skal erstatte visse dele af den nuværende EU-regulering
på området.
1
Kommissionen vurderer, at det bedst reguleres gennem en forordning,
da der er et behov for at harmonisere reglerne for indberetning af be-
givenheder, så der mere ensartethed og garanteres en effektiv an-
vendelse. Kommissionen anfører, at fordelen ved regulering på EU-
niveau er, at der kan drages nytte på det sikkerhedsmæssige område.
Det gøres ved at styrke og udvikle proaktive foranstaltninger, som
baseres på episodeanalyser både på nationalt og på europæisk ni-
veau. Samtidig vil forslaget styrke udvekslingen af informationer mel-
lem medlemsstaterne.
Bestemmelser om en europæisk database og et EU-agentur kan desu-
den kun fastsættes ved EU-lovgivning.
Kommissionen konkluderer i dokumentet SWD(2012) 441, at der med
den forventede stigning i lufttrafikken vil ske flere flyulykker og døds-
fald, hvis der ikke etableres yderligere sikkerhedsinitiativer. Dette
gælder en forbedring af indberetning af begivenheder inden for den
civile luftfart i Europa.
Forslaget opererer med begrebet ”occurrence” (begivenhed). Dette
begreb omfatter enhver begivenhed, som har eller vil kunne få væ-
sentlig betydning for luftfartssikkerheden. Forslaget har, ifølge Kom-
missionen, samme anvendelsesområde som det gældende direktiv.
Hovedaktørerne, der berøres at dette forslag, er alle personer, ”orga-
nisationer”
2
og myndigheder inden for den civile luftfart. Det gælder
også aktører eller personer som nyder godt af luftfartssikkerhed, både
på nationalt og europæisk plan.
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/42/EF af 13. juni 2003 om indberetning
af hændelser inden for civil luftfart.
Forordningsforslaget skal endvidere erstatte Kommissionens forordning (EF)
nr. 1321/2007 af 12. november 2007 om nærmere regler for registrering i en central
database af oplysninger om hændelser inden for civil luftfart, og Kommissionens forord-
ning (EF) nr. 1330/2007 af 24. september 2007 om nærmere regler for videregivelse af
oplysninger om hændelser inden for civil luftfart til berørte parter i overensstemmelse
med artikel 7, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/42/EF. Endvidere
justerer forslaget Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 996/2010 af
20. oktober 2010 om undersøgelse og forebyggelse af havarier og hændelser inden for
civil luftfart og om ophævelse af direktiv 94/56/EF.
2
Ifølge Kommissionens ledsagedokument SWD(2012) 441 forstås der ved forslagets
begreb ”organisation”, f.eks. luftfartsselskaber, lufthavne, luftfartstjenester, producen-
ter og vedligeholdelsesaktører.
Side 2 (13)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Sagsnr. TS3000702-00002
Dato 7. februar 2013
Forslaget gennemgås nedenfor i hovedtræk:
Bredere indsamling af begivenheder
Der foreslås en bredere indsamling af begivenheder så det er nemme-
re at identificere trusler mod sikkerheden. Med forslaget pålægges
således medlemsstater og organisationerne at etablere et frivilligt ind-
beretningssystem, som kaldes ”voluntary occurrence reporting sy-
stem”. Formålet er at opsamle begivenheder, som ikke er blevet op-
fanget af det obligatoriske indberetningssystem. Det obligatoriske sy-
stem kaldes ”mandatory occurrence reporting system”.
EU-koordinering
Medlemsstaterne og nu også organisationerne, skal videresende de
indberettede begivenheder til enten Det Europæiske Luftfartssikker-
heds Agentur (EASA) eller til European Central Repository (ECR). I
sidste ende vil det være ECR, der modtager alle de indsamlede data
for begivenheder. Dette gælder både fra medlemsstater, organisatio-
ner og EASA. Alle begivenhedsindberetninger skal være kompatible
med European Co-Ordination Centre for Aviation Incident Reporting
Systems (ECCAIRS).
Kvaliteten af rapporteringen
Kvaliteten af begivenhedsrapporteringen forbedres og gøres mere
fuldstændig. Forslaget omfatter også pligten til at risikoklassificere
begivenhederne efter en fælles risikoklassificeringsordning.
Udvekslingen af information
De eksisterende bestemmelser om udvekslingen af information for-
bedres. Medlemsstaternes og EASA’s adgang til udveksling udvides til
at omfatte alle informationer, som er opsamlet i ECR’s database. Det
vil betyde, at en medlemsstat kan få adgang til sikkerhedsoplysninger
omkring begivenheder, der er sket i eget luftrum, men som er indbe-
rettet af en anden medlemsstats myndighed.
Anvendelse af sikkerhedsinformationer
Der vil ske en bedre beskyttelse mod uhensigtsmæssig anvendelse af
sikkerhedsinformationer. Forslaget sikrer fortrolighed omkring de ind-
samlede data. De indsamlede data vil kun kunne anvendes til at for-
bedre luftfartssikkerheden.
Anonymisering af indberetninger
For at sikre at personer har tillid til systemet, så væsentlige sikker-
hedsinformationer indberettes, stadfæster forslaget forpligtelsen til at
anonymisere indberetninger af begivenheder. Medlemsstaterne opfor-
dres til at fraskrive sig muligheden for at retsforfølge med undtagelse
af tilfælde af udvist ”grov uagtsomhed”. Organisationer skal indføre
interne regler om en åben indberetningskultur. Samtidig må ansatte,
Side 3 (13)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1215003_0004.png
Notat
Sagsnr. TS3000702-00002
Dato 7. februar 2013
der indberetter begivenheder, ifølge forslaget ikke udsættes for sank-
tioner fra arbejdsgiveren på grund af de indberettede oplysninger.
Derfor udpeges der et nationalt myndighedsorgan, der vil blive hånd-
teret af Trafikstyrelsen, og som skal sikre gennemførelse af bestem-
melserne om kildebeskyttelse for den indberettende. Ansatte skal
desuden kunne indberette overtrædelse af princippet om informati-
onskildebeskyttelse, princippet om straffrihed og at arbejdsgiveren
ikke må sanktionere den ansatte.
Analyse af information
Det kræves, at organisationer og medlemsstater skal analysere den
indsamlede information gennem indberetningssystemet. Formålet er
at identificere sikkerhedsrisici og at træffe foranstaltninger, så man
kan afhjælpe de sikkerhedsmæssige afvigelser. Det vil blive overvå-
get, om disse foranstaltninger er effektive.
Samtidig vil mulighederne for at gennemfører analyser på EU-niveau
blive styrket. Mere konkret vil den eksisterende artikel 19 i forordning
nr. 996/2010
3
, der handler om princippet om analyse og udveksling af
de informationer, som findes i ECR, blive forstærket. Det vil blive for-
maliseret, at et netværk af luftfartssikkerhedsanalytikere, under
EASA’s formandskab, skal supplere de nationale analyser.
Forbedret gennemsigtighed
Til sidst forbedres gennemsigtigheden for den brede offentlighed. Der
offentliggøres en årlig sikkerhedsoversigt, som indeholder information
omkring de foranstaltninger, der er truffet med forordningen. Dette
gælder beskrivelsen af data og tendenser på området.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning foreligger ikke endnu.
5. Nærhedsprincippet
EU-Kommissionen anfører, at forslaget harmonerer med nærhedsprin-
cippet, idet målene ikke i tilstrækkelig omfang vil kunne gennemføres
af medlemsstaterne. De eksisterende krav er gennemført uensartet og
danner ikke tilstrækkeligt grundlag for at sikre kvaliteten, adgangen
til og anvendelsen af data om begivenheder inden for civil luftfart på
tværs af medlemsstaterne.
Kommissionen anfører endvidere, at det af hensyn til sikkerheden er
nødvendigt, at systemet om udveksling af informationer mellem med-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) Nr. 996/2010 af 20. oktober 2010 om
undersøgelse og forebyggelse af havarier og hændelser inden for civil luftfart og om
ophævelse af direktiv 94/56/EF.
3
Side 4 (13)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1215003_0005.png
Notat
Sagsnr. TS3000702-00002
Dato 7. februar 2013
lemsstater styrkes og at det sikres, at informationerne analyseres og
at samtlige medlemsstater handler aktivt og opfølgende på disse.
Fra dansk side, er man enig i Kommissionens vurdering om, at det af
hensyn til sikkerheden er nødvendigt, at systemet om udveksling af
informationer mellem medlemsstater styrkes. Samtidig er det nød-
vendigt, at dataene analyseres således, at der kan drages nytte af
indberetningerne og dermed bidrages til en større flysikkerhed.
6. Gældende dansk ret
Store dele af forordningens tiltag, navnlig de obligatoriske indberet-
ninger, er på nuværende tidspunkt gældende dansk ret. Da der er tale
om et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning, kan den-
ne umiddelbart anvendes i medlemsstaterne og medføre pligter og
rettigheder direkte for myndigheder, virksomheder og borgere. Der
kræves ikke national lovgivning, for at forordningen bliver gældende
dansk ret.
Der er dog en række mindre nye tiltag med forslaget omkring etable-
ring af et frivilligt indberetningssystem, anvendelse, udveksling og
adgang til indberettede data, der vil få betydning for både organisati-
oner og myndigheder. Der vil ved en vedtagelse af forslaget skulle ske
en mindre konsekvensændring af de nationale regler, der eventuelt
måtte være overflødige eller i strid med forordningens bestemmelser.
Indberetning af begivenheder er reguleret i henholdsvis luftfartslo-
vens
4
§ 89 b og § 135 samt Bestemmelser om obligatorisk indberet-
ning af flyvesikkerhedsmæssige begivenheder
5
og Bestemmelser om
meddelelsespligt med hensyn til flyvehavarier og flyvehændelser
6
.
Forordningen udvider gruppen af omfattede luftfartøjer i forhold til
den eksisterende EU-regulering. Forordning nr. 216/2008
7
undtager
bl.a. ultralette, historiske, forsknings- eller amatørbyggede luftfartø-
jer, som generelt er undtaget EU-regulering. Med forordningsforslaget
bliver indberetning af begivenheder udvidet til at omfatte alle luftfar-
tøjer som er registreret i medlemslandet, eller som er registreret i et
andet land men anvendes inden for fællesskabet.
I forhold til de nuværende danske regler, hvor der på frivillig basis al-
lerede indberettes i større omfang end krævet af EU lovgivningen, er
der tale om en mindre udvidelse af de indberetningspligtige luftfar-
Bekendtgørelse nr. 959 af 12. september 2011 af lov om luftfart.
BL 8-10, 3. udgave af 10. februar 2009.
6
BL 5-40, 2. udgave af 30. april 1997.
7
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 216/2008 af 20. februar 2008 om
fælles regler for civil luftfart og om oprettelse af et europæisk luftfartssikkerhedsagen-
tur, og om ophævelse af Rådets direktiv 91/670/EØF, forordning (EF) nr. 1592/2002 og
direktiv 2004/36/EF.
4
5
Side 5 (13)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1215003_0006.png
Notat
Sagsnr. TS3000702-00002
Dato 7. februar 2013
tøjstyper. Efter gældende EU-lovgivning, er luftfartøjer anvendt til er-
hvervsmæssig lufttransport samt turbinedrevne luftfartøjer omfattet.
Udvidelsen vurderes ikke i realiteten, at være væsentligt set i sam-
menligning med det antal luftfartøjer, der allerede er omfattet.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forordningsforslaget forventes at medføre mindre
konsekvensændringer i både BL 8-10 og BL 5-40. En ændring af luft-
fartsloven kan blive aktuel, såfremt der indføres pligt til at retsforfølge
tilfælde, hvor der er udvist ”grov uagtsomhed”.
Forslaget forventes umiddelbart ikke at have statsfinansielle konse-
kvenser, da de nuværende IT-systemer, der i dag håndterer de obli-
gatoriske indberetninger om begivenheder, uden de store udbygnin-
ger, vil kunne håndtere det frivillige indberetningssystem, som forsla-
get kræver.
I det danske indberetningssystem er organisationerne allerede indbe-
retningspligtige, og dette forslag indfører, som det nye, en tilsvarende
indberetningspligt for organisationerne på EU-plan. Forslaget stiller
krav om, at organisationerne skal etablere et indberetningssystem til
både at håndtere obligatoriske og frivillige indberetninger, og disse
data skal være kompatible med ECCAIRS. Endvidere stiller forslaget
krav om, at de personer der i organisationerne arbejder med indbe-
retningerne, skal arbejde uafhængigt af andre afdelinger i organisati-
onen. Dette vil kunne være byrdefuldt for mindre organisationer.
Da luftfartssikkerheden allerede er meget høj vurderer Trafikstyrel-
sen, at forslaget overordnet alene vil bidrage til en harmonisering af
området for indsamling og behandling af data, og dermed smidiggøre
forebyggelsesarbejdet for sikkerheden inden for civil luftfart på tværs
af landegrænserne.
Der kan dog blive tale en tilførelse af en række mindre administrative
opgaver herunder modtagelse af frivillige indberetninger mv., som vil
skulle håndteres af Trafikstyrelsen.
8. Høring
Der er den 14. januar 2013 iværksat høring af EU-specialudvalget for
Transport og organisationer og myndigheder med relation til civil luft-
fart med frist den 4. februar 2013.
Organisationer, der ikke har haft bemærkninger til forslaget: Flyver-
taktisk Kommando.
Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL)
Side 6 (13)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1215003_0007.png
Notat
Sagsnr. TS3000702-00002
Dato 7. februar 2013
Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL) takker for muligheden for at
afgive kommentarer til Kommissionens forslag om indberetninger af
episoder.
Kommissionen fremhæver i sin motivation til forslaget, at der er be-
hov for en mere proaktiv og harmoniseret tilgang til arbejdet med
indberetninger af episoder med henblik på at forbedre flyvesikkerhe-
den yderligere.
BDL støtter ubetinget op om denne målsætning, og er enige i, at en
højere grad af proaktivitet i indberetningsstrukturerne vil understøtte
opfyldelsen af målsætningen. Vi har derudover enkelte kommentarer
til forslaget, jf. nedenfor.
Med forslaget pålægges virksomhederne (”Organisationer”) at indføre
en frivillig indberetningsordning, således at informationer om episo-
der, der ikke opfanges af det obligatoriske system også opfanges.
Denne mulighed er praksis allerede etableret i mange virksomheder.
Vi kan fuldt tilslutte os, at forpligtelsen gøres obligatorisk. Vi bemær-
ker dog, at det i Kommissionen formulering synes at bygge på, at or-
ganisationen er kendetegnet ved et traditionelt arbejdsgiver-
arbejdstagerforhold. Men i dag anvendes i stigende omfang personale,
der er ansat hos tredjemand. Vi finder det vigtigt, at forslaget også
tager højde for disses frivillige indberetninger.
Forslaget lægger op til en harmonisering og forenkling af indberet-
ningsprocedurerne. Det er dog uklart, hvorledes forslaget sammenlagt
vil påvirke virksomhedernes administrative byrder. Vi anmoder om, at
dette spørgsmål vurderes i forbindelse med udformningen af den dan-
ske holdning til forslaget. Såfremt en sådan vurdering viser øget byr-
de, bør der fra dansk side arbejdes for en reduktion heraf.”
Danish Airline Pilots Association, (DALPA)
”Efter gennemgang af det tilsendte, har DALPA følgende bemærknin-
ger:
Den nye regulation hilses velkommen, idet det må forventes, at den
vil kunne fremme flysikkerheden i Europa.
Vigtigheden af confidentiality og just-culture er vigtige elementer,
som DALPA ser fremhævet, herunder "protection of the reporter".
Endvidere vil opbygningen af en fælles database, som det fremhæves,
være et stærkt redskab til proaktivt at forbedre flysikkerheden.
I lyset af branchens problemer med intens konkurrence på marginaler
samt konkurser, er der imidlertid nogle reelle problemstillinger, der
bør komme med i denne "mandatory reporting structure".
Forslag til tilføjelser i nuværende er bl.a derfor som følger:
Side 19 pkt. 3
( ) A manager of an organisation which requires him to be authorised
by a member state as an eg. AM, QM, SM and NPH.
Side 7 (13)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1215003_0008.png
Notat
Sagsnr. TS3000702-00002
Dato 7. februar 2013
Side 34 pkt. 1.7
( ) Any management violation both intentionally and unintentionally of
regulations or safety ( ) Company commercial pressure affecting safe-
ty eg.
Crew to commence flight with aircraft not airworthy or crew not fit for
flight or fatiqued.
( ) Near miss with large flock of large birds.
Side 38 pkt 2.5
( ) Any management violation both intentionally and unintentionally of
regulations or safety ( ) Commercial pressure eg.to change initial as-
sessment towards disregarding regulations or safety.
Side 39 pkt. 3.2
Other incidents (new requirering 3.1 p38 bottom after
headline)
( ) Any management violation both intentionally and unintentionally of
regulations or safety ( ) Any commercial pressure to release an un-
worthy aircraft as airworthy.
Afslutningsvist bør det understreges, at ud over confidentiality er de-
briefing/feedback af meget stor betydning for at strømmen af rappor-
ter kan afspejle en større del af virkeligheden, hvorfor løbende "les-
sons learned" samt feedback til rapportører, f.eks. ved 1/2 eller helår-
lige publikationer både nationalt samt på EU niveau, er af stor betyd-
ning for at opnå dette samt bevare et højt niveau af rapportering
fremadrettet.”
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)
”Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for
at deltage i emne høring.
Safety er et emne, som ES prioriterer højt, det være sig den flyopera-
tive del, flyvedligeholdelsesmæssige del og lufttrafiktjenesten.
BL 8-10 regimet er et væsentligt fundamentet til at forebygge ulykker
og hændelser, så længe der foregår en systematisk indberetning og
behandling af hændelser m.m. Trafikstyrelsen varetager for Danmark
den opgave på tilfredsstillende måde.
Emne forslag vurderes at være i harmoni med det allerede eksisteren-
de BL 8-10 regime, og ES kan tilslutte sig, at forordningen bygger på
anbefaling FP2.
For at tilgodese selskabernes mulighed for at anvende Risk Manage-
ment og Risk Assessment optimalt, bør det være muligt for selskaber-
ne at få adgang til EU databasens informationer – gerne gennem Tra-
fikstyrelsen. I et lille land som Danmark kan det være svært for de
mindre virksomheder at få tilstrækkeligt materiale til ordentlige risi-
kovurderinger, som i det fremtidige Performance baserede regime er
centrale i hele virksomhedens udmøntning af Management systemer-
ne, herunder SMS.
Side 8 (13)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1215003_0009.png
Notat
Sagsnr. TS3000702-00002
Dato 7. februar 2013
Artikel 4, punkt 3 nævner de, som er omfattet af forordningen. Det
vurderes, at man alene fokuserer på større og ”komplekse” fly, og
dermed mangler fly med stempelmotorer samt fly, der flyver uden for
offentlig transport. Disse fly anvender samme luftrum samt samme
faciliteter som fly i offentlig transport, hvorfor de bør indgå et rappor-
teringsregime.”
Københavns Lufthavne A/S (CPH)
”Med henvisning til Trafikstyrelsens skrivelse af 14. januar d.å.,
hvormed fulgte høring Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om indberetning af episoder inden for civil luft-
fart følger hermed følger høringssvar fra Københavns Lufthavne A/S
(CPH)
Først og fremmest skal det bemærkes, at CPH støtter forslaget om at
gøre direktivet til forordning. Indberetning af begivenheder og hæn-
delser er en vigtig parameter i arbejdet med at forbedre luftfarts Sa-
fety lokalt og globalt. Forslagspakke 2 vil understøtte dette arbejde og
samtidig, fortsat holde arbejdet og myndighedsbehandlingen på nati-
onalt niveau.
Umiddelbart ser CPH det som en er udfordringen, at indberetningerne
vedrørende hændelser på lufthavnene kategoriseres samlet. De oplys-
ninger der skal gives ved indberetningen (Bilag II) er rettet mod luft-
trafikhændelser og ikke mod begivenheder og hændelse indenfor luft-
havnens infrastruktur. Begivenheder eller hændelser der forekommer
indenfor lufthavnens infrastruktur vil kun være omfattet af et enkelt af
de nævnte punkter. Derved vil en spredning af forskellige typer hæn-
delser i lufthavnene skulle samles under én punkt, og det vil være
vanskeligt at kategorisere begivenheder og hændelser efterfølgende.
Den tekniske og forskningsmæssige værdi af oplysningerne bliver
mindre. CPH har noteret, at ATM f.eks. skal indberette ”større skader”
i lufthavnens infrastruktur, mens det i mange lufthavne vil være luft-
havnen selv der har det dybere kendskab til hændelserne (se tillæg til
del B side 47). Dette var også gældende iht. direktivet.
Definitionen i bilaget er meget bred og efter CPH’s vurdering kan så-
danne indberetninger ikke stå alene, hvis det skal bruges proaktivt og
give værdi i forhold til analysearbejdet som nævnt i udkastet. De fak-
tiske årsager til begivenheder og hændelser indenfor i lufthavnenes
infrastrukturer kan bedst besvares af lufthavnsoperatørerne. (Det skal
bemærkes, at Lufthavnens indberetning er behandlet i det foreliggen-
de udkast til en kommende forordning for lufthavnene (EASA NPA –
Aerodromes).
Lufthavnsoperatørerne er nævnt i artikel 4, stk. 3:
Følgende personer indberetter episoder gennem den ordning, der er
indført af den organisation, hvor den pågældende er ansat, i henhold
til stk. 1 eller gennem den ordning, der er indført af medlemsstaterne
i henhold til stk. 2:
……
Side 9 (13)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1215003_0010.png
Notat
Sagsnr. TS3000702-00002
Dato 7. februar 2013
e) en leder af en lufthavn, på hvilken Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1008/200820 finder anvendelse
(Det ser ud som om der er tale om en forkert henvisning (og forkert
dansk oversættelse ” …. on common rules for the operation of air ser-
vices in the Community” er blevet til ”…fælles regler for driften af luft-
trafiktjenester…”). Forordning 1008/2008 omhandler i øvrigt certifice-
ring af luftfartsselskaber.)
CPH lægger til grund, at lufthavnene er omfattet af den obligatoriske
indberetning, jf. artikel 4 pkt. 5, og vil være omfattet af artikel 4 pkt.
6 når en kommende forordning for lufthavnens (EASA NPA – Aero-
dromes) på et senere tidspunkt er vedtaget og trådt i kraft.
Men den manglende relationer til lufthavnsoperatøren i forbindelse
med hændelser indenfor lufthavnens infrastruktur ses også af listen
over de episoder som vil være obligatoriske indberetningspligtige i
henhold til Bilag I, del B og tillæg til del B:
1:
2:
3:
4:
FLYVEOPERATIONER
FLYTEKNIK
LUFTFARTØJ, VEDLIGEHOLDELSE OG REPARATION
LUFTTRAFIKTJENESTER, ANLÆG OG JORDTJENESTER
Hændelser på lufthavnens område er ikke nævnt.
Endelig skal det præciseres, at det er vigtigt at article 10 – Videregi-
velse af oplysninger, stk. 2 fastholdes, idet det giver lufthavnene mu-
ligheden for at få adgang til data, ligesom det er vigtigt, jf. artikel 11
stk. 6 at fastholde som et minimum, at lufthavnene kan få løbende
oplysninger om indberetninger. Dog synes der at mangle en tids-
frist, hvis ikke oplysningerne gives hurtigt efter anmodningen, vil luft-
havnenes mulighed for at handle, indsamle data mv. reduceres væ-
sentligt.”
Naviair
”Naviair har gennemgået det fremsendte Kommissionsforslag til Euro-
pa-Parlamentets og Rådets forordning om indberetning af episoder
inden for civil luftfart COM(2012) 776 final, og skal i den forbindelse
knytte en kommentar til Artikel 13, stk. 3, hvor det anføres, at fristen
for indberetning af resultater af de analyser, der er foretaget i henhold
til Artikel 6, er 30 dage.
Såfremt der med ”resultatet af analyser” menes ”hændelsesudred-
ning” vil vi gerne gøre opmærksom på den foretagne regulering af
hændelsesudredning i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
Nr. 1035/2011 af 17. oktober 2011 om fastsættelse af fælles krav til
udøvelse af luftfartstjenester. Heri beskrives en faseopdelt proces,
hvor der blandt andet kan (skal) iværksættes umiddelbare foranstalt-
ninger som følge af den indtrufne hændelse samt skal gennemføres
efterfølgende hændelsesudredning omfattende alle nødvendige sik-
kerhedsrelaterede tiltag. Det er vores erfaring, at der i forbindelse
Side 10 (13)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Sagsnr. TS3000702-00002
Dato 7. februar 2013
med hændelser, alvorlige hændelser og havarier typisk er tale om
hændelsesudredningsforløb, der strækker sig over længere tid. Det
forekommer derfor uhensigtsmæssigt, at der stilles krav til ANSP’er
om, at hændelsesudredning og resultaterne heraf skal være rapporte-
ret til myndigheden inden 30 dage.
Naviair ser helst, at spørgsmål om hændelsesudredning ikke reguleres
i det fremsendte forslag til forordning, men alene reguleres i forord-
ning nr. 1035/2011.”
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget er blevet præsenteret den 10. og 14. januar 2013 i Rådets
transportarbejdsgruppe og har den 28. januar 2013 været genstand
for en egentlig første artikelgennemgang.
En række medlemsstater har lagt vægt på, at forslaget ikke må med-
føre yderligere administrative byrder. Desuden vil der være fokus på,
hvilke indvirkninger forslaget vil få på luftfartsindustrien.
En gruppe lande har efterspurgt en klassificering af begivenheder,
blandt andet for, at myndigheder og organisationer ikke skal anvende
unødige ressourcer på analyse af en begivenhed som ikke klassificeres
tilstrækkelig alvorlig. Kommissionen har i den forbindelse udtalt sig
enig i, at det kan være en god idé at indføre en form for proportionali-
tet i forhold til, hvilke begivenheder, der kræver analyse.
I forbindelse med Kommissionens indledende præsentation af forsla-
get har en gruppe lande udtalt interesse for den nuværende danske
implementering af ”just culture” princippet ved en ordning med 100 %
straffrihed for den indberettende. Den danske model vil dog være
vanskelig at acceptere i en række medlemsstater.
Side 11 (13)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1215003_0012.png
Notat
Sagsnr. TS3000702-00002
Dato 7. februar 2013
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side er man generelt positivt indstillet over for forslaget.
Det sigter mod en harmonisering af indberetning af begivenheder in-
den for civil luftfart, og styrker anvendelsen og beskyttelsen af infor-
mationerne. Endvidere finder man det fra dansk side positivt, at for-
slaget, i forhold til den nuværende regulering på området, stiller krav
om analyse af begivenhederne, fremfor alene indsamling af data. Det-
te vil i højere grad bidrage til en større viden om begivenheder, der er
til fare for flysikkerheden, og dermed også en øget mulighed for præ-
ventivt at forhindre dem.
I Danmark har man opdelt de obligatoriske indberetninger i 4 forskel-
lige områder for at sikre en overskuelighed: Flyveoperationel indbe-
retning, teknisk indberetning, flyvepladsers indberetning og lufttrafik-
tjenesters indberetninger. I forslaget er der ikke foretaget en sådan
opdeling. Fra dansk side er det ønskeligt, at der bliver mulighed for
fleksibilitet i forhold til indsamling af indberetninger, så det nuværen-
de danske system kan opretholdes i forhold til de enkelte indberet-
ningskategorier. Dette skaber gennemsigtighed for den indberettende.
I den nuværende danske regulering er der 100 % straffrihed for den,
der indberetter en begivenhed, der er omfattet af BL 8-10. Denne be-
skyttelse vil blive mindre, hvis forslaget vedtages i dets nuværende
form, da forslaget tillader strafforfølgning, når der er udvist ”grov
uagtsomhed”.
Tidligere danske erfaringer har vist, at indberetninger
udebliver, hvis den indberettende er bekymret for eventuel straffor-
følgning. Fra dansk side er man derfor betænkelig ved at skulle tillade
strafforfølgning i tilfælde af grov uagtsomhed, da det vurderes at
kunne få en negativ indvirkning på antallet af indberetninger.
Vedrørende etablering af det nationale organ, hvortil en ansat skal
kunne indberette overtrædelse af forordningens bestemmelse om
princippet om informationskildebeskyttelse, straffrihed og om, at ar-
bejdsgiveren ikke må sanktionere den ansatte, vurderes denne opga-
ve at kunne håndteres af Trafikstyrelsen.
Forordningen udvider gruppen af omfattede luftfartøjer i forhold til
den eksisterende EU-regulering.
Indberetningspligten bliver med forordningsforslaget udvidet til at om-
fatte luftfartøjer, som i henhold til forordning nr. 216/2008
8
ellers er
undtaget for EU-regulering. Dette synes fra dansk side uhensigts-
mæssigt da det vil gøre begivenheder med luftfartøjskategorier indbe-
retningspligtige, når de ellers ikke er reguleret på EU-niveau. Fra
dansk side vil man derfor arbejde for, at forslagets indberetningspligt
8
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 216/2008 af 20. februar 2008 om
fælles regler for civil luftfart og om oprettelse af et europæisk luftfartssikkerhedsagen-
tur, og om ophævelse af Rådets direktiv 91/670/EØF, forordning (EF) nr. 1592/2002 og
direktiv 2004/36/EF.
Side 12 (13)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Sagsnr. TS3000702-00002
Dato 7. februar 2013
kun skal omfatte begivenheder med luftfartøjer, der er omfattet af
EU-regulering.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke været forelagt Folketingets Europaudvalg tidligere.
Side 13 (13)