Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
KOM (2012) 0788 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Den 24. januar 2013
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg vedrørende forslag
til direktiv om fremstilling, præsentation og salg af tobak og tobaksrelate-
rede produkter, KOM (2012) 788.
1. Resumé
Den 19. december 2012 fremsatte Kommissionen et forslag til direktiv om fremstilling, præsen-
tation og salg af tobak og tobaksrelaterede produkter, KOM (2012) 788.
Kommissionens forslag lægger op til en revision af det gældende direktiv fra 2001
(2001/37/EF), som har til formål at sikre et velfungerende indre marked for tobaksvarer og sam-
tidig sikre et højt sundhedsbeskyttelsesniveau.
Revisionen skal samtidig bidrage til at skabe vilkår, som gør det muligt for alle borgere i EU at
træffe informerede valg om produkterne, og som samtidig kan medvirke til at nedbringe antallet
af nye brugere af tobaksvarer, navnlig blandt børn og unge.
Konkret foreslås bl.a. stramninger af reglerne om mærkning og emballering af tobaksvarer i
form af krav om større advarsler og obligatorisk brug af kombinerede tekst- og billedadvarsler
og nye krav til udformningen af tobaksvarepakker, regulering af brug af tilsætningsstoffer i to-
baksvarer, et EU-følge- og sporingssystem på pakkeniveau for tobaksvarer, regler for fjernsalg
af tobaksvarer på tværs af grænser og udvidelse af direktivets anvendelsesområde til også at
omfatte nikotinholdige produkter som f.eks. e-cigaretter (NHP) og urtebaserede produkter.
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for ændring af den danske lovgivning om fremstil-
ling, præsentation og salg af tobaksvarer.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at der er behov for at opdatere og videreudvikle de
gældende EU-regler for tobaksvarer og finder det positivt, at der med forslaget sættes særligt
fokus på at beskytte børn og unge og på at give alle borgere mulighed for at træffe informerede
valg om produkterne.
2. Baggrund
Kommissionen har den 19. december 2012 fremsat forslag til et direktiv om fremstilling, præ-
sentation og salg af tobak og tobaksrelaterede produkter, KOM (2012) 788.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 om det indre markeds funktion og skal
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgø-
relse med kvalificeret flertal.
Kommissionens forslag lægger op til en revision af det gældende direktiv fra 2001
(2001/37/EF), som har til formål at sikre et velfungerende indre marked for tobaksvarer og sam-
tidig sikre et højt sundhedsbeskyttelsesniveau. Det gældende direktiv indeholder bl.a. bestem-
melser om grænseværdier for indhold af tjære, nikotin og kulilte, regler om advarselsmærkning,
forbud mod brug af betegnelser som ”light”, ”mild” m.v. og krav om indberetning af oplysninger
om tilsætningsstoffer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
3. Formål og indhold
Det overordnede mål med forslaget er at bringe det indre marked til at fungere bedre gennem
en opdatering af de gældende regler, som tager hensyn til udviklingen på markedet, den viden-
skabelige udvikling og udviklingen i de internationale rammer. Forslaget skal endvidere bidrage
til at sikre, at direktivet ikke omgås f.eks. ved ulovlig handel med produkter, som ikke overholder
reglerne.
I overensstemmelse med Traktatens artikel 114 tager forslaget udgangspunkt i et højt sund-
hedsbeskyttelsesniveau med fokus på, at tobaksvarer bør reguleres på en måde, der afspejler
deres vanedannende egenskaber og de negative sundhedsmæssige konsekvenser ved forbru-
get af dem.
Revisionen skal samtidig bidrage til at skabe vilkår, som gør det muligt for alle borgere i EU at
træffe informerede valg om produkterne, og som samtidig kan medvirke til at nedbringe antallet
af nye brugere af tobaksvarer, navnlig blandt børn og unge.
Forslaget er koncentreret om fem hovedområder: 1) Røgfrie tobaksvarer og udvidelse af grup-
pen af omfattede varer med nikotinholdige produkter og urtebaserede rygeprodukter, 2) embal-
lering og mærkning, 3) ingredienser/tilsætningsstoffer, 4) fjernsalg på tværs af grænser og 5)
sporbarhed og sikkerhedsfeatures..
Måling og indberetning af ingredienser og emissioner (artikel 3-5)
De gældende grænseværdier for cigaretters emissionsindhold af tjære, nikotin og kulilte fore-
slås fastholdt. Dog får Kommissionen beføjelse til at vedtage delegerede retsakter med henblik
på at tilpasse grænseværdierne.
Direktivet fastsætter de målemetoder, som skal anvendes til måling af emissionsindholdet af de
tre stoffer. Målemetoderne er uændrede i forhold til i dag, men Kommissionen får beføjelse til at
vedtage delegerede retsakter med henblik på at tilpasse målemetoderne, hvis der f.eks. udvik-
les nye internationalt vedtagne standarder.
Det eksisterende krav til industrien om indberetning af tobaksvarers indhold, herunder brug af
tilsætningsstoffer, til de nationale myndigheder fastholdes ligeledes, men udbygges blandt an-
det med indførelse af et fælles elektronisk format til indberetning og formidling af oplysningerne.
Medlemslandene sørger for at formidle oplysningerne på et websted, som er tilgængeligt for
offentligheden og tager i den forbindelse hensyn til behovet for at beskytte oplysninger, som
udgør en forretningshemmelighed.
Standardformatet for indberetning og formidling fastlægges i komitologiprocedure.
Endvidere er det nyt, at virksomhedernes indberetninger af emissioner og emissionsindhold
ikke som hidtil er begrænset til målinger af indholdet af tjære, nikotin og kulilte i cigaretter, men i
princippet omfatter alle stoffer og alle tobaksvarer.
Medlemsstaterne skal informere Kommissionen om de metoder, de anvender til måling af andre
emissioner end tjære, nikotin og kulilte og til måling af emissioner fra andre tobaksvarer end
cigaretter. Kommissionen tillægges i den forbindelse beføjelser til i en senere fase at vedtage
delegerede retsakter vedrørende fastlæggelse og tilpasning af sådanne målemetoder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
Medlemslandene har mulighed for at opkræve gebyrer for modtagelse, lagring, håndtering, ana-
lyse og offentliggørelse af oplysninger vedrørende ingredienser og emissioner. Det følger af
forslaget, at eventuelle gebyrer ikke må overstige de udgifter, som disse aktiviteter reelt er for-
bundet med.
Regler om brug af tilsætningsstoffer (artikel 6)
Forslaget indeholder en række nye krav vedrørende tilsætningsstoffer i tobaksvarer, som blandt
andet tager sigte på at forbyde tobaksvarer med en kendetegnende aroma, herunder cigaretter
der smager af f.eks. frugt, slik eller mentol.
Brugen af visse kategorier af tilsætningsstoffer i tobaksvarer forbydes helt, fordi de tilsættes
tobaksvarer for at givet det indtryk, at varerne er mindre farlige eller frembyder sundhedsmæs-
sige fordele. Det drejer sig om:
a) vitaminer og andre tilsætningsstoffer der giver indtryk af, at en tobaksvare frembyder en
sundhedsmæssig fordel eller udgør en begrænset sundhedsfare
b) koffein, taurin og andre tilsætningsstoffer, der forbindes med energi og vitalitet
c) tilsætningsstoffer der farver røgen
For øvrige tilsætningsstoffers vedkommende tager forslaget udgangspunkt i den virkning, stof-
ferne vurderes at have i det enkelte produkt.
Konkret pålægges medlemslandene at forbyde markedsføring af tobaksvarer med en kende-
tegnende aroma, dvs. en karakteristisk duft eller smag af andet end tobak, som er resultatet af
et tilsætningsstof eller en kombination af tilsætningsstoffeer, herunder blandt andet frugt, kryd-
derier, urter, alkohol, slik, mentol eller vanilje.
Der er således ikke tale om et totalforbud mod de pågældende aromaer, men en forpligtelse til
at reducere mængden så cigaretterne ikke længere har den karakteristiske smag af f.eks. men-
tol.
Kommissionen kan efter anmodning fra et medlemsland eller på eget initiativ tage stilling til, om
en given tobaksvare er omfattet af forbuddet, dvs. om en vare kan siges at have en kendeteg-
nende aroma. Beslutninger herom træffes i komitologiprocedure.
Der lægges op til, at medlemslandene og Kommissionen skal benytte uafhængige testpaneler
ved afgørelsen af, om et produkt er omfattet af forbuddet eller ej.
Der vil efter forslaget også være mulighed for at fastsætte grænseværdier for de pågældende
tilsætningsstoffer eller kombination af tilsætningsstoffer, som giver den kendetegnende aroma.
Herudover skal medlemslandene på grundlag af videnskabelig evidens forbyde markedsføring
af tobaksvarer der indeholder tilsætningsstoffer i mængder, som øger tobaksvarens toksiske
eller vanedannede virkning mærkbart.
Også her kan Kommissionen efter anmodning fra et medlemsland eller på eget initiativ tage
stilling til, om en given tobaksvare er omfattet af bestemmelsen, ligesom der er mulighed for at
fastsætte grænseværdier for de pågældende tilsætningsstoffer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
Endelig skal medlemslandene forbyde brug af aromastoffer i filtre, papir, emballage mv.
Cigarer, cigarillos og pibetobak er undtaget fra forbuddet mod tobaksvarer med en kendeteg-
nende aroma og fra forbuddet mod brug af aromastoffer i filtre, papir mv. Kommissionen får
efter forslaget beføjelse til at vedtage delegerede retsakter med henblik på at ophæve undta-
gelsen, såfremt der sker en væsentlig ændring i forholdene. Det kunne f.eks. være, hvis forbru-
get af cigarer, cigarillos eller pibetobak stiger blandt unge.
Mærkning og emballering (artikel 7-13)
Formålet med de foreslåede regler om mærkning og emballering er at sikre, at pakningen af-
spejler det produkt, der er indeni, dvs. et produkt der har sundhedsskadelige virkninger, er va-
nedannede og ikke skal bruges af børn og unge.
Forslaget lægger op til at øge størrelsen af advarslerne på røgtobaksvarer, så de kommer til at
dække 75% af både forsiden og bagsiden af pakken.
Samtidig lægges der op til at gøre brugen af kombinerede tekst- og billedadvarsler obligatorisk,
hvor det i dag er overladt til medlemslandene at beslutte, om de vil benytte billedadvarsler. I
Danmark er der indført krav om billedadvarsler med virkning fra februar 2012.
På siderne af pakken skal der placeres hhv. en kort generel advarsel og en kort informations-
meddelelse, som skal dække 50% af de flader, de er trykt på.
Kommissionen får efter forslaget beføjelse til at vedtage delegerede retsakter med henblik på at
tilpasse mærkningsreglerne, herunder advarslernes indhold (tekster og billeder) samt deres
placering, format, uformning og proportioner.
Der foreslås særskilte regler for mærkning af andre røgtobaksvarer end cigaretter og rulletobak
samt for røgfrie tobaksvarer. Blandt andet er disse produkter ikke omfattet af kravet om brug af
billedadvarsler, ligesom advarslerne skal dække en mindre del af pakkens areal, end det er
tilfældet for cigaretter og rulletobak.
Det gældende krav om, at cigaretpakker skal være påtrykt oplysninger om cigaretternes emissi-
onsindhold af tjære, nikotin og kulilte bortfalder.
Forslaget omfatter endvidere regler om produktbeskrivelser, som ligger i forlængelse af det
gældende forbud mod at anvende tekst, navne, varemærker eller lignende på pakken, der anty-
der, at en bestemt tobaksvare er mindre skadelig end andre (f.eks. ”light” og ”mild”).
Med forslaget udvides forbuddet til blandt andet at omfatte elementer, som giver indtryk af, at
en bestemt tobaksvare har vitaliserende, energigivende, økologiske eller andre positive virknin-
ger. Det vil heller ikke være tilladt at anvende elementer, som henviser til aroma, smag eller
tilsætningsstoffer samt elementer, som får varen til at ligne en fødevare. F.eks. vil det ikke være
tilladt at oplyse på pakken, at en tobaksvare ikke indeholder tilsætningsstoffer.
Forbuddet er ikke begrænset til tekst, men kan f.eks. også omfatte andet materiale som f.eks.
klistermærker, skrabemærker mv. Tynde cigaretter med en diameter på under 7,5 mm. anses
efter forslaget for vildledende og vil således ikke være tilladte.
Endelig foreslås nye regler om pakningernes udseende og indhold. Der stilles blandt andet krav
om, at cigaretpakker skal være kasseformede og indeholde mindst 20 cigaretter. Pakker med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
rulletobak skal have form af en pung og skal indeholde mindst 40 gram tobak. Kommissionen
får med forslaget beføjelse til at vedtage delegerede retsakter vedrørende krav til pakningens
form for andre tobaksvarer end cigaretter og rulletobak.
Sporbarhed og sikkerhedsfeatures (artikel 14)
Forslaget omfatter en række krav, som har til formål at sikre sporbarheden af tobaksvarer og
muligheden for at kontrollere produkternes ægthed. Bestemmelserne skal bidrage til at bekæm-
pe ulovlig handel med tobaksvarer og derved blandt andet sikre, at tobaksvarer på det europæ-
iske marked lever op til direktivets krav.
Det foreslås at etablere et fælles følge- og opsporingssystem (”tracking and tracing”) for tobaks-
varer i hele leverandørkæden med undtagelse af detailleddet.
Alle pakninger skal forsynes med en entydig identifikator og en synlig sikkerhedsfeature.
Medlemsstaterne sikrer, at de økonomiske aktører registrerer alle enkeltpakninger i deres be-
siddelse og påser, at fabrikanter og importører af tobaksvarer indgår aftaler med uafhængige
tredjeparter om lagring og administration af data. Tobaksvarefabrikanterne skal efter forslaget
stille udstyr til registrering af tobaksvarer til rådighed for de øvrige økonomiske aktører, der
medvirker ved tobaksvarehandel.
Kommissionen får efter forslaget beføjelse til at vedtage delegerede retsakter med henblik på at
fastsætte tekniske standarder mv. med henblik på etablering og efterfølgende tilpasning af sy-
stemet.
Tobak der indtages oralt (artikel 15)
Forslaget fastholder det gældende forbud mod markedsføring af tobak, der indtages oralt, i EU
med undtagelse af Sverige, som i forbindelse med sin indtræden i EU fik en særordning.
Fjernsalg af tobaksvarer på tværs af grænser (artikel 16)
Det foreslås at indføre en anmeldelsespligt for detailhandlere, som agter at drive fjernsalg af
tobaksvarer på tværs af grænser, typisk via internettet.
Forslaget giver medlemsstaterne mulighed for at pålægge detailhandleren at udpege en fysisk
person, der sikrer, at produkter, der leveres til kunder i de berørte medlemsstater, overholder
direktivets bestemmelser som f.eks. at advarslerne skal være på det rette sprog.
Detailhandlere, der driver fjernsalg, skal have et alderskontrolsystem med henblik på at sikre
overholdelsen af de aldersgrænser for køb af tobaksvarer, som er fastsat i bestemmelseslandet
nationale lovgivning.
Nye kategorier af tobaksvarer (artikel 17)
Med forslaget indføres en ny anmeldelsespligt for nye kategorier af tobaksvarer med henblik på
at give de nationale myndigheder og Kommissionen mulighed for at følge udviklingen af nye
tobaksvarer.
Efter forslaget skal fabrikanter og importører af tobaksvarer underrette de nationale myndighe-
der om alle nye kategorier af tobaksvarer, som de agter at markedsføre. Anmeldelsen skal ske
senest seks måneder før den påtænkte markedsføring og skal omfatte oplysninger om indhold
og emissioner samt foreliggende undersøgelser om blandt andet toksicitet og vanedannede
egenskaber.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 6
Medlemsstaterne har efter forslaget mulighed for at stille krav til fabrikater og importører at ud-
føre yderligere tests eller fremlægge supplerende oplysninger. Medlemsstaterne kan endvidere
vælge at indføre en godkendelsesordning og i den forbindelse opkræve et rimeligt gebyr.
Nye kategorier af tobaksvarer skal i øvrigt overholde kravene i direktivet.
Ikke-tobaksvarer (artikel 18-19)
Som noget nyt omfatter forslaget visse produkter, som falder uden for definitionen af en tobaks-
vare, dvs. varer som ikke indeholder tobak. Det drejer sig om nikotinholdige produkter som
f.eks. e-cigaretter og om såkaldte urtebaserede rygeprodukter som f.eks. urtecigaretter.
For så vidt angår nikotinholdige produkter indebærer forslaget, at produkterne vil skulle god-
kendes efter reglerne i lægemiddellovgivningen, såfremt nikotinindholdet overstiger et vist ni-
veau.
Produkter med et lavere nikotinindhold end de fastsatte grænseværdier kan efter forslaget mar-
kedsføres uden godkendelse efter lægemiddellovgivningen, men skal forsynes med en sund-
hedsadvarsel. Kommissionen kan vedtage delegerede retsakter med henblik på at tilpasse ad-
varslernes format, layout, udformning og retning (rotation).
De foreslåede nikotinniveauer er ifølge forslaget fastsat på grundlag af det nikotinindhold, som
findes i lægemidler, dvs. nikotinpræparater til rygeafvænning, som allerede er omfattet af læ-
gemiddellovgivningen. Kommissionen får efter forslaget beføjelse til at vedtage delegerede
retsakter vedrørende ændring af grænseværdierne for nikotinindholdet.
Forslaget skal ses på baggrund af, at nikotinholdige produkter som e-cigaretter reguleres for-
skelligt i medlemslandene i dag. Efter gældende praksis i Danmark betragtes alle e-cigaretter,
som indeholder nikotin, som lægemidler og vil skulle godkendes efter lægemiddellovgivningen.
Der er ikke godkendt e-cigaretter med nikotin til markedsføring i Danmark.
Med forslaget indføres desuden krav om advarselsmærkning af urtebaserede rygeprodukter
som f.eks. urtecigaretter, der hidtil ikke har været omfattet af direktivet og derfor heller ikke har
været forsynet med sundhedsadvarsler.
Samarbejde og håndhævelse (artikel 20)
Forslaget pålægger medlemslandene at sikre, at fabrikanter og importører leverer de oplysnin-
ger til de nationale myndigheder og til Kommissionen, som kræves efter direktivet.
Medlemslandene sikrer, at produkter, der ikke er i overensstemmelse med direktivet, ikke mar-
kedsføres, og fastsætter bestemmelser om sanktioner for overtrædelse.
Rapport (artikel 23)
Senest fem år efter direktivets gennemførelse i nationallovgivning skal Kommissionen præsen-
tere en rapport om anvendelsen af direktivet. Rapporten skal ledsages af eventuelle forslag til
ændringer af direktivet, som Kommissionen skønner nødvendige.
I rapporten skal Kommissionen særligt fremhæve elementer, som bør revideres og udbygges
som følge af den videnskabelige og tekniske udvikling. Der peges særligt på erfaringer fra med-
lemslandene vedrørende de dele af tobakspakkernes overflade, som ikke er reguleret i direkti-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 7
vet, udviklingen på markedet for nye typer af tobaksvarer samt andre væsentlige udviklingsten-
denser på markedet.
Harmoniseringsbestemmelse (artikel 24)
Det følger af forslaget, at medlemsstaterne ikke kan forbyde eller begrænse import, salg eller
forbrug af tobak og tobaksrelaterede produkter, som opfylder direktivets krav.
Et medlemsland kan dog opretholde strengere nationale bestemmelser på områder, der er om-
fattet af direktivet på grundlag af tvingende sundhedsbeskyttelseshensyn eller på grundlag af
omstændigheder, der vedrører særlige forhold i det pågældende medlemsland, forudsat at be-
stemmelserne er begrundet i hensynet til beskyttelse af folkesundheden. Strengere nationale
regler skal godkendes af Kommissionen.
Forslaget berører ikke medlemslandenes ret til i overensstemmelse med Traktaten at indføre
nationale regler vedrørende aspekter, som ikke er reguleret i direktivet. Det anføres i forslaget,
at sådanne regler skal være proportionale og begrundet i tvingende almene hensyn. Reglerne
må endvidere ikke være et middel til vilkårlig forskelsbehandling eller en skjult begrænsning på
samhandlen, ligesom de ikke må bringe direktivets anvendelse i fare.
Ikrafttrædelse og frister for gennemførelse (artikel 25-28)
Direktivet skal være gennemført i medlemslandenes nationale lovgivning senest 18 måneder fra
ikrafttrædelsestidspunktet (20 dage efter offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende).
Medlemslandene kan tillade markedsføring af varer, der ikke opfylder kravene i direktivet i yder-
ligere 6 måneder, dvs. i op til to år fra ikrafttrædelsestidspunktet.
Det gældende direktiv 2001/37/EF ophæves.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 294 høres, men har endnu ikke påbegyndt
sin behandling af forslaget. Forslaget ventes behandlet i Parlamentets Udvalg for Miljø, Folke-
sundhed og Fødevaresikkerhed.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i sit forslag, at målene med de påtænkte foranstaltninger ikke i tilstræk-
kelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne, men bedre kan nås på EU-niveau.
Kommissionen henviser til, at nogle af de af forslaget omfattede områder allerede er harmonise-
ret, men at der er behov for at opdatere reglerne i overensstemmelse med udviklingen på mar-
kedet, den videnskabelige udvikling og udviklingen i de internationale rammer. F.eks. vil med-
lemsstaterne ikke på egen hånd kunne gennemføre krav om større advarsler på pakkerne.
På andre områder har medlemslandene haft forskellige lovgivningsmæssige tilgange, som efter
Kommissionens vurdering medfører hindringer for det indre markeds funktion. Kommissionen
nævner nationalt fastsatte mærkningsregler og regler vedrørende ingredienser som eksempler
på sådanne forskelle.
Endelig peger Kommissionen på, at det på visse områder vil være vanskeligt for medlemslan-
dene at regulere på egen hånd, f.eks. i relation til sporbarhed og internethandel.
Herudover vurderer Kommissionen, at forslaget vil bidrage til at skabe større ensartethed og
gennemsigtighed, f.eks. når det gælder nikotinholdige produkter som f.eks. e-cigaretter, som
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 8
ikke er omfattet af det gældende direktiv, og som er underkastet forskellig regulering i medlems-
landene.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens betragtninger. Der er tale om et forslag, som har til
formål at regulere det indre marked for tobaksvarer, og hvor de lovgivningsmæssige rammer
også fremadrettet bør fastlægges på EU-niveau. Regeringen er i den forbindelse enig i Kom-
missionens vurdering af, at der er behov for at opdatere og videreudvikle de gældende EU-
regler for fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer med henblik på at forbedre det indre
markeds funktion og samtidig sikre et højt sundhedsbeskyttelsesniveau.
F.eks. vil det efter regeringens opfattelse ikke være hensigtsmæssigt, hvis lovgivningen, f.eks.
vedrørende pakkernes størrelse og udformning, cigaretters tykkelse eller brugen af tilsætnings-
stoffer udvikler sig i forskellig retning i medlemslandene til ulempe for både forbrugere og virk-
somheder.
Regeringen finder på den baggrund, at forslaget må anses for at være i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Regler for fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer er fastsat i lov om fremstilling, præ-
sentation og salg af tobaksvarer.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for tilpasning af lov om fremstilling, præsentation
og salg af tobaksvarer og den tilhørende bekendtgørelse nr. 172 af 28. februar 2011 om græn-
seværdier, målemetoder, mærkning, varebetegnelser m.v. for tobaksvarer.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
En vedtagelse af forslaget må forventes at medføre visse merudgifter til blandt andet admini-
stration af de foreslåede anmeldelsesordninger for nye typer af tobaksvarer og for fjernsalg.
Også de foreslåede bestemmelser om indberetning og formidling af indhold og emissioner samt
om regulering af tilsætningsstoffer ventes at indebære merudgifter til administration af reglerne.
Eventuelle merudgifter, der følger af forslaget, afholdes inden for ressortministeriets eksisteren-
de ramme, jf. gældende budgetregler herom.
Endvidere er det mulige omfang af anvendelsen af delegerede retsakter på visse punkter uklart,
herunder eventuelle merudgifter herved for medlemsstaterne og for erhvervslivet
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes at medføre administrative konsekvenser for de omfattede virksomheder,
særligt for så vidt angår omstilling til – og løbende opfyldelse af de skærpede krav om indberet-
ning af data vedrørende emissioner samt kravene vedrørende sporbarhed.
Konsekvenser for beskyttelsesniveauet
Det vurderes, at forslaget vil kunne påvirke sundhedsbeskyttelsesniveauet i medlemslandene i
positiv retning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 9
8. Høring
Forslaget er sendt til høring Beskæftigelsesministeriet, Danmarks Apotekerforening, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Dansk Sygeplejeråd, Danske Fysioterapeuter, Danske Patienter, Dan-
ske Regioner, Den Centrale Videnskabsetiske Komité, Det Etiske Råd, Erhvervs- og Selskabs-
styrelsen, Erhvervs- og Vækstministeriet, Finansministeriet, Forbrugerrådet, Forsknings- og
Innovationsstyrelsen, Fødevareministeriet, Industriforeningen for generiske lægemidler, KL,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, LO, Lægeforeningen, Lægemiddelindustriforeningen, Me-
dicoindustrien, Miljøministeriet, Ministeriet for Børn og Undervisning, National Sundheds IT,
Offentligt Ansattes organisationer (OAO), Parallelimportørforeningen af Lægemidler, Patent- og
Varemærkestyrelsen, Patientforeningen Danmark, Patientombuddet, Social- og Integrationsmi-
nisteriet, Statens Serum Institut, Sundhedsstyrelsen, Udenrigsministeriet, Veterinærmedicinsk
Industriforening, Økonomi- og Indenrigsministeriet, Advokatrådet, Astma-Allergi Forbundet,
British American Tobacco, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Coop Danmark, Danmarks
Lungeforening, Danmarks Rederiforening, Bilfærgernes Rederiforening, Rederiforeningen for
mindre Skibe, Rederiforeningen af 1895, Forbrugerombudsmanden, Danmarks Restauranter og
Cafeer, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Automatbranche Forening, Dansk Supermarked,
Dansk Tandlægeforening, Dansk Transport og Logistik, Danske Handicaporganisationer, De
Samvirkende Købmandsforeninger, Diabetesforeningen, Justitsministeriet, Philip Morris Dan-
mark, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Skatteministeriet, Smoke
Solution, Socialpædagogernes Landsforbund, Sund By Netværket, Sundhedskartellet, Søfar-
tens Ledere og Tobaksindustrien.
Høringsfristen er fastsat til den 7. februar 2013. Der vil blive fremsendt et supplerende notat om
resultatet af høringen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget til en revision af tobaksvaredirektivet har været længe ventet, og er generelt blevet
positivt modtaget blandt medlemslandene. På baggrund af de første foreløbige tilkendegivelser i
arbejdsgruppen er det således forventningen, at medlemslandene vil bakke op om de overord-
nede formål med forslaget og gå konstruktivt ind i forhandlingerne.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig med Kommissionen i, at der er behov for at opdatere og videreudvikle de
gældende EU-regler for tobaksvarer med henblik på at forbedre det indre markeds funktion og
sikre et højt sundhedsbeskyttelsesniveau.
Regeringen deler Kommissionens opfattelse af, at reglerne for salg, fremstilling og præsentation
af tobaksvarer bør afspejle produkternes vanedannende egenskaber og de negative
sundhedsmæssige konsekvenser ved forbruget af dem. Regeringen kan i den forbindelse støt-
te, at der med forslaget sættes særligt fokus på at bremse tilgangen af nye brugere af tobaksva-
rer og på at give alle borgere mulighed for at træffe informerede valg om produkterne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketinget Europaudvalg.