Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
KOM (2012) 0788 Bilag 5
Offentligt
1221864_0001.png
Hr. José Manuel Barroso
Formand for Europa-Kommissionen
Rue de la Loi 200
B-1049 Bruxelles
Det Internationale Sekretariat
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Fax +45 33 32 85 36
www.ft.dk
[email protected]
Folketingets udtalelse vedrørende Kommissionens forslag til revision af
tobaksvaredirektivet - KOM (2012) 788
4. marts 2013
Ref. 13-000154-2
Kontakt
Thomas Fich
EU-konsulent
Dir. tlf.
+45 3337 3611
Kære Hr. Barroso
Europa-Kommissionen fremsatte den 19. december 2012 forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om fremstilling,
præsentation og salg af tobak og tobaksrelaterede produkter –
KOM(2012)788. Forslaget lægger op til en omfattende revision af den
gældende EU-lovgivning på området og indeholder nye og skærpede regler
om tobaksvarer.
Forslaget har været behandlet i Folketingets Sundheds- og
Forebyggelsesudvalg, som har haft lejlighed til at drøfte forslaget på
udvalgets møder den 29. januar, den 19. februar og den 26. februar samt ved
en teknisk gennemgang den 7. februar.
På det foreliggende grundlag og i lyset af, at drøftelserne om direktivforslaget
befinder sig i en første fase, har udvalget den 27. februar fremsat følgende
bemærkninger, som Europaudvalget har tilsluttet sig på sit møde den 1. marts
2013:
Begrundet udtalelse
Et flertal i udvalget bestående af V, DF, EL, LA og K er grundlæggende enige
i, at de lovgivningsmæssige rammer for regulering af det indre marked for
tobaksvarer også fremadrettet fastlægges på EU-niveau i respekt for
nærhedsprincippet. Forslagets udprægede brug af delegerede retsakter (16
stk.) bevirker imidlertid, at det reelt er vanskeligt at foretage et tilbundsgående
“nærhedstjek” og vurdere rækkevidden af dette direktiv. Endvidere gør den
omfattende brug af delegerede retsakter det yderst kompliceret for de
nationale parlamenter løbende at leve op til deres forpligtelser efter traktaten,
ifølge hvilken de nationale parlamenter skal overvåge nærhedsprincippets
[email protected]
1/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
overholdelse. Partierne opfordrer derfor Kommissionen til at minimere antallet
af delegerede retsakter – både i tobaksdirektivet og generelt.
Et mindretal i udvalget bestående af S, RV og SF er enige i, at de
lovgivningsmæssige rammer for regulering af det indre marked for
tobaksvarer bør foregå på EU-niveau. Partierne anser derfor forslaget for at
være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Derfor er der efter
partiernes opfattelse ikke behov for, at Folketinget afgiver en begrundet
udtalelse til Kommissionen.
Derudover har Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den 27. februar fremsat
følgende bemærkninger til forslagets indhold, som Europaudvalget har
tilsluttet sig på sit møde den 1. marts 2013:
Generelle bemærkninger
Et flertal i udvalget bestående af V, S, DF, RV SF, LA og K mener, at en
revision af det gældende tobaksvaredirektiv skal søge at balancere hensyn til
det indre marked på den ene side og de sundhedsfaglige aspekter knyttet til
reguleringen af tobaksprodukter på den anden side. I den forbindelse er disse
partier enige i, at reguleringen af salg, fremstilling og præsentation af
tobaksvarer bør fastlægges under hensyntagen til behovet for at bremse
tilgangen af nye brugere af tobaksvarer, herunder især børn og unge, og for
at give alle borgere mulighed for at træffe informerede valg om produkterne.
Et mindretal i udvalget bestående af S, RV og SF mener desuden, at der
samlet set er tale om et godt og konstruktivt forslag fra Kommissionen, som vil
kunne bidrage til at forbedre det indre markeds funktion og sikre et højt
sundhedsbeskyttelsesniveau.
Et mindretal i udvalget bestående af EL mener, at der samlet set er tale om et
godt forslag fra Kommissionen, som vil kunne bidrage til at sikre mere
sundhed og gennemsigtighed for forbrugerne. Enhedslisten deler holdningen
med flertallet af udvalget om, at reguleringen af salg, fremstilling og
præsentation af tobaksvarer bør fastlægges under hensyntagen til behovet for
at bremse tilgangen af nye brugere af tobaksvarer, herunder især børn og
unge, og for at give alle borgere mulighed for at træffe informerede valg om
produkterne.
Delegerede retsakter
Udvalget finder, at Kommissionens forslag indeholder en meget vidtgående
adgang for Kommissionen til at vedtage delegerede retsakter. Udvalget
noterer, at forslaget gør det muligt at vedtage delegerede retsakter på ikke
færre end 16 områder.
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ifølge et flertal i udvalget bestående af V, DF, EL, LA og K gør den
omfattende brug af delegerede retsakter det yderst vanskeligt for de nationale
parlamenter løbende at leve op til deres forpligtelser efter traktaten, ifølge
hvilken de nationale parlamenter skal overvåge nærhedsprincippets
overholdelse. Disse partier kan derfor ikke støtte en sådan vidtgående
adgang til at kunne vedtage delegerede retsakter, og opfordrer derfor
Kommissionen til at minimere antallet af delegerede retsakter – både i
forslaget til tobaksvaredirektivet og generelt.
Et mindretal i udvalget (S, RV og SF) finder, at den udprægede brug af
delegerede retsakter i Kommissionens forslag gør det vanskeligt at foretage
en tilbundsgående vurdering af direktivets konsekvenser. Disse partier
opfordrer derfor til, at der foretages en grundig vurdering af de konkrete
delegationsbeføjelser med henblik på at sikre en fornuftig afgrænsning af
Kommissionens muligheder for at foretage efterfølgende tilpasninger af
bestemmelserne i direktivet.
Forbud mod snus
Et flertal i udvalget bestående af V, DF, EL, LA og K finder, at det gældende
tobaksvaredirektiv fra 2001 ikke indeholder et forbud mod salg af al løs snus i
Danmark. Disse partier finder, at salg af løs snus er lovligt i henhold til det
gældende direktiv, og bemærker at der er tale om et traditionelt produkt. På
denne baggrund vil den foreslåede ændring være i modstrid med den
hidtidige danske fortolkning af tobaksvaredirektivet.
Flertallet kan ikke støtte et forbud mod markedsføring af snus, uanset
indpakning. Flertallet noterer endvidere, at snus er mindre sundhedsskadeligt
end konventionelle cigaretter, og ikke giver anledning til passiv rygning.
Flertallet henviser i øvrigt til den svenske
Riksdags
udtalelse til Kommissionen
vedrørende dette spørgsmål.
Regulering af ikke-tobaksvarer
Et flertal af udvalget bestående af V, DF, EL, LA og K finder, at direktivet
alene skal finde anvendelse på varer, der indeholder tobak, hvorfor andre
nikotinprodukter ikke skal reguleres inden for rammen af tobaksvaredirektivet.
Måling og indberetning af ingredienser og emissioner
Udvalget støtter etableringen af et fælles europæisk rapporteringssystem,
hvor tobaksindustrien rapporterer deres brug af tilsætningsstoffer mv. direkte
til Kommissionen.
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Et mindretal bestående af V, DF, LA og K er dog bekymrede ved udsigten til,
at medlemsstaterne alene skal informere Kommissionen om de metoder, de
anvender til måling af andre emissioner end tjære, nikotin og kulilte og til
måling af emissioner fra andre tobaksvarer end cigaretter. Disse partier
frygter, at dette fører til uensartede krav i forhold til fx hvilken metode, der
anvendes til målingerne i de 27 medlemsstater, hvilket ikke er fremmende for
det indre marked.
Mindretallet finder endelig, at de målemetoder, der skal anvendes til måling
og indberetning af ingredienser og emissioner skal harmoniseres og forankres
i Kommissionen frem for i de enkelte medlemsstater.
Regler om tilsætningsstoffer
Et flertal bestående af S, RV, SF og EL finder, at det er fornuftigt at forbyde
en række tilsætningsstoffer, som giver indtryk af tobaksvarer er sunde, som
tilfører en bestemt aroma, der letter rygestart eller som appellerer til børn.
Et mindretal bestående af V, DF, LA og K støtter, at der indføres strammere
fælles europæiske regler for brug af tilsætningsstoffer i cigaretter, herunder at
tobaksvarer, der fremstår som fx slik, forbydes, fordi de kan anvendes med
henblik på at tiltrække nye og ofte unge rygere. Partierne kan således støtte
forbud mod cigaretter tilsat store mængder af sødestoffer med frugtsmag
el.lign. Partierne kan dog ikke støtte, såfremt forslaget om forbud mod såkaldt
”kendetegnende aromaer”, reelt betyder at fx almindelige mentolcigaretter helt
forbydes.
Dette mindretal er endvidere bekymret for affattelsen af forslagets artikel 12,
stk. 1 og 2, og mener, at bestemmelserne bør præciseres, således at der ikke
opstår hindringer for det indre marked på baggrund af forskelligartede
fortolkninger i de enkelte medlemsstater.
Mindretallet støtter, at cigarer, cigarillos og pibetobak undtages fra forbuddet
mod tobaksvarer med en kendetegnende aroma og fra forbuddet mod brug af
aromastoffer i filtre, papir mv. Disse partier finder dog ikke, at Kommissionen,
ej heller på dette område, bør få beføjelse til at vedtage delegerede retsakter
med henblik på at ophæve undtagelsen.
Mærkning og emballering
Udvalget anser billedadvarsler for at være et effektivt instrument i
informationsindsatsen over for forbrugerne, og kan støtte at brugen af
kombinerede tekst- og billedadvarsler gøres obligatorisk i EU.
4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1221864_0005.png
Et mindretal bestående af V, DF, LA og K finder, at de gældende krav om, at
advarslen skal dække 30 pct. af forsiden og 40 pct. af bagsiden allerede sikrer
synlig og i øjenfaldende informationsindsats over for forbrugerne, hvorfor det
forventede udbytte af en skærpelse forventes at være begrænset.
Mindretallet kan ikke støtte, at der åbnes op for indførelse af krav om generisk
indpakning (”plain packaging”). Mindretallet fremfører som begrundelse, at der
kan være retlige bindinger for så vidt angår varemærke- og intellektuelle
rettigheder.
Mindretallet kan ikke støtte kravet om, cigaretpakker fx skal indeholde mindst
20 cigaretter, og at al rulletobak skal sælges i punge med mindst 40 g tobak,
hvormed dåser forbydes. Partierne fremfører som begrundelse, at det ikke er
et indre markedsanliggende, om der findes tynde cigaretter eller om pakkerne
er kantede.
Mindretallet finder endvidere, at advarselsteksterne for andre produkter end
fabriksfremstillede cigaretter fortsat skal kunne påsættes emballagen i form af
uaftagelige klistermærker.
Fjernsalg og sporbarhed
Et flertal bestående af S, RV, SF og EL støtter en bedre kontrol med fjernsalg
af tobaksvarer samt forslaget om sporbarhed og sikkerhedsfeatures.
Med venlig hilsen
Eva Kjer Hansen
Formand for Europaudvalget
5/5