Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
KOM (2012) 0788 Bilag 6
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Den 30. april 2013
Samlenotat vedrørende forslag til direktiv om fremstilling, præsentation
og salg af tobak og tobaksrelaterede produkter – KOM (2012) 788 (tidlig
forelæggelse)
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fremstilling, præsentation og salg af to-
bak og tobaksrelaterede produkter KOM (2012) 788
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1243171_0002.png
2
Forslag til direktiv om fremstilling, præsentation og salg af tobak og tobaksrelaterede produkter
– KOM (2012) 788
Nyt notat. Oversendes tillige til Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg.
1. Resumé
Den 19. december 2012 fremsatte Kommissionen et forslag til direktiv om fremstilling, præsen-
tation og salg af tobak og tobaksrelaterede produkter, KOM (2012) 788.
Kommissionens forslag lægger op til en revision af det gældende direktiv fra 2001
(2001/37/EF), som har til formål at sikre et velfungerende indre marked for tobaksvarer og sam-
tidig sikre et højt sundhedsbeskyttelsesniveau.
Revisionen skal samtidig bidrage til at skabe vilkår, som gør det muligt for alle borgere i EU at
træffe informerede valg om produkterne, og som kan medvirke til at nedbringe antallet af nye
brugere af tobaksvarer, navnlig blandt børn og unge.
Konkret foreslås bl.a. stramninger af reglerne om mærkning og emballering af tobaksvarer i
form af krav om større advarsler og obligatorisk brug af kombinerede tekst- og billedadvarsler
og nye krav til udformningen af tobaksvarepakker, regulering af brug af tilsætningsstoffer i to-
baksvarer, et EU-følge- og sporingssystem på pakkeniveau for tobaksvarer, regler for fjernsalg
af tobaksvarer på tværs af grænser og udvidelse af direktivets anvendelsesområde til også at
omfatte nikotinholdige produkter som f.eks. e-cigaretter (NHP) og urtebaserede produkter.
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for ændring af den danske lovgivning om fremstil-
ling, præsentation og salg af tobaksvarer.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at der er behov for at opdatere og videreudvikle de
gældende EU-regler for tobaksvarer og finder det positivt, at der med forslaget sættes særligt
fokus på at beskytte børn og unge og på at give alle borgere mulighed for at træffe informerede
valg om produkterne.
Det ventes, at direktivforslaget vil være på dagsordenen på det kommende rådsmøde (EPSCO)
den 21. juni 2013, men dagsordenen for rådsmødet kendes endnu ikke.
2. Baggrund
Kommissionen har den 19. december 2012 fremsat forslag til et direktiv om fremstilling, præ-
sentation og salg af tobak og tobaksrelaterede produkter, KOM (2012) 788.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 om det indre markeds funktion og skal
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgø-
relse med kvalificeret flertal.
Kommissionens forslag lægger op til en revision af det gældende direktiv fra 2001
(2001/37/EF), som har til formål at sikre et velfungerende indre marked for tobaksvarer og sam-
tidig sikre et højt sundhedsbeskyttelsesniveau. Det gældende direktiv indeholder bl.a. bestem-
melser om grænseværdier for indhold af tjære, nikotin og kulilte, regler om advarselsmærkning,
forbud mod brug af betegnelser som ”light”, ”mild” m.v. og krav om indberetning af oplysninger
om tilsætningsstoffer.
3. Formål og indhold
Det overordnede mål med forslaget er at bringe det indre marked til at fungere bedre gennem
en opdatering af de gældende regler, som tager hensyn til udviklingen på markedet, den viden-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1243171_0003.png
3
skabelige udvikling og udviklingen i de internationale rammer. Forslaget skal endvidere bidrage
til at sikre, at direktivet ikke omgås f.eks. ved ulovlig handel med produkter, som ikke overholder
reglerne.
I overensstemmelse med Traktatens artikel 114 tager forslaget udgangspunkt i et højt sund-
hedsbeskyttelsesniveau med fokus på, at tobaksvarer bør reguleres på en måde, der afspejler
deres vanedannende egenskaber og de negative sundhedsmæssige konsekvenser ved forbru-
get af dem.
Revisionen skal samtidig bidrage til at skabe vilkår, som gør det muligt for alle borgere i EU at
træffe informerede valg om produkterne, og som samtidig kan medvirke til at nedbringe antallet
af nye brugere af tobaksvarer, navnlig blandt børn og unge.
Forslaget er koncentreret om fem hovedområder: 1) Røgfrie tobaksvarer og udvidelse af grup-
pen af omfattede varer med nikotinholdige produkter og urtebaserede rygeprodukter, 2) embal-
lering og mærkning, 3) ingredienser/tilsætningsstoffer, 4) fjernsalg på tværs af grænser og 5)
sporbarhed og sikkerhedsfeatures..
Måling og indberetning af ingredienser og emissioner (artikel 3-5)
De gældende grænseværdier for cigaretters emissionsindhold af tjære, nikotin og kulilte fore-
slås fastholdt. Dog får Kommissionen beføjelse til at vedtage delegerede retsakter med henblik
på at tilpasse grænseværdierne.
Direktivet fastsætter de målemetoder, som skal anvendes til måling af emissionsindholdet af de
tre stoffer. Målemetoderne er uændrede i forhold til i dag, men Kommissionen får beføjelse til at
vedtage delegerede retsakter med henblik på at tilpasse målemetoderne, hvis der f.eks. udvik-
les nye internationalt vedtagne standarder.
Medlemslandene kan fastsætte grænseværdier og målemetoder for emissionsindholdet af an-
dre stoffer og for emissioner fra andre tobaksvarer end cigaretter.
Det eksisterende krav til industrien om indberetning af tobaksvarers indhold, herunder brug af
tilsætningsstoffer, til de nationale myndigheder fastholdes ligeledes, men udbygges blandt an-
det med indførelse af et fælles elektronisk format til indberetning og formidling af oplysningerne.
Medlemslandene sørger for at formidle oplysningerne på et websted, som er tilgængeligt for
offentligheden og tager i den forbindelse hensyn til behovet for at beskytte oplysninger, som
udgør en forretningshemmelighed.
Standardformatet for indberetning og formidling fastlægges i komitologiprocedure.
Virksomhedernes indberetninger af emissioner og emissionsindhold er ikke som hidtil er be-
grænset til målinger af indholdet af tjære, nikotin og kulilte i cigaretter, men i princippet omfatter
alle stoffer og alle tobaksvarer. Samtidig indføres et krav om årlige indberetninger af salgsdata
og tilgængelige markedsanalyser mv.
Medlemsstaterne skal informere Kommissionen om de metoder, de anvender til måling af andre
emissioner end tjære, nikotin og kulilte og til måling af emissioner fra andre tobaksvarer end
cigaretter. Kommissionen tillægges i den forbindelse beføjelser til i en senere fase at vedtage
delegerede retsakter vedrørende fastlæggelse og tilpasning af sådanne målemetoder.
Medlemslandene har mulighed for at opkræve gebyrer for modtagelse, lagring, håndtering, ana-
lyse og offentliggørelse af oplysninger vedrørende ingredienser og emissioner. Det følger af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
forslaget, at eventuelle gebyrer ikke må overstige de udgifter, som disse aktiviteter reelt er for-
bundet med.
Regler om brug af tilsætningsstoffer (artikel 6)
Forslaget indeholder en række nye krav vedrørende tilsætningsstoffer i tobaksvarer, som blandt
andet tager sigte på at forbyde tobaksvarer med en kendetegnende aroma, herunder cigaretter
der smager af f.eks. frugt, slik eller mentol.
Brugen af visse kategorier af tilsætningsstoffer i tobaksvarer forbydes helt, fordi de tilsættes
tobaksvarer for at givet det indtryk, at varerne er mindre farlige eller frembyder sundhedsmæs-
sige fordele. Det drejer sig om:
a) vitaminer og andre tilsætningsstoffer der giver indtryk af, at en tobaksvare frembyder en
sundhedsmæssig fordel eller udgør en begrænset sundhedsfare
b) koffein, taurin og andre tilsætningsstoffer, der forbindes med energi og vitalitet
c) tilsætningsstoffer der farver røgen
For øvrige tilsætningsstoffers vedkommende tager forslaget udgangspunkt i den virkning, stof-
ferne vurderes at have i det enkelte produkt.
Konkret pålægges medlemslandene at forbyde markedsføring af tobaksvarer med en kende-
tegnende aroma, dvs. en karakteristisk duft eller smag af andet end tobak, som er resultatet af
et tilsætningsstof eller en kombination af tilsætningsstoffeer, herunder blandt andet frugt, kryd-
derier, urter, alkohol, slik, mentol eller vanilje.
Der er således ikke tale om et totalforbud mod de pågældende aromaer, men en forpligtelse til
at reducere mængden så cigaretterne ikke længere har den karakteristiske smag af f.eks. men-
tol.
Kommissionen kan efter anmodning fra et medlemsland eller på eget initiativ tage stilling til, om
en given tobaksvare er omfattet af forbuddet, dvs. om en vare kan siges at have en kendeteg-
nende aroma. Beslutninger herom træffes i komitologiprocedure.
Der lægges op til, at medlemslandene og Kommissionen skal benytte uafhængige testpaneler
ved afgørelsen af, om et produkt er omfattet af forbuddet eller ej.
Der vil efter forslaget også være mulighed for at fastsætte grænseværdier for de pågældende
tilsætningsstoffer eller kombination af tilsætningsstoffer, som giver den kendetegnende aroma.
Herudover skal medlemslandene på grundlag af videnskabelig evidens forbyde markedsføring
af tobaksvarer der indeholder tilsætningsstoffer i mængder, som øger tobaksvarens toksiske
eller vanedannede virkning mærkbart.
Også her kan Kommissionen efter anmodning fra et medlemsland eller på eget initiativ tage
stilling til, om en given tobaksvare er omfattet af bestemmelsen, ligesom der er mulighed for at
fastsætte grænseværdier for de pågældende tilsætningsstoffer.
Endelig skal medlemslandene forbyde brug af aromastoffer i filtre, papir, emballage mv.
Cigarer, cigarillos og pibetobak er undtaget fra forbuddet mod tobaksvarer med en kendeteg-
nende aroma og fra forbuddet mod brug af aromastoffer i filtre, papir mv. Kommissionen får
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1243171_0005.png
5
efter forslaget beføjelse til at vedtage delegerede retsakter med henblik på at ophæve undta-
gelsen, såfremt der sker en væsentlig ændring i forholdene. Det kunne f.eks. være, hvis forbru-
get af cigarer, cigarillos eller pibetobak stiger blandt unge.
Mærkning og emballering (artikel 7-13)
Formålet med de foreslåede regler om mærkning og emballering er at sikre, at pakningen af-
spejler det produkt, der er indeni, dvs. et produkt der har sundhedsskadelige virkninger, er va-
nedannede og ikke skal bruges af børn og unge.
Forslaget lægger op til at øge størrelsen af advarslerne på røgtobaksvarer, så de kommer til at
dække 75 % af både forsiden og bagsiden af pakken.
Samtidig lægges der op til at gøre brugen af kombinerede tekst- og billedadvarsler obligatorisk,
hvor det i dag er overladt til medlemslandene at beslutte, om de vil benytte billedadvarsler. I
Danmark er der indført krav om billedadvarsler med virkning fra februar 2012.
På siderne af pakken skal der placeres hhv. en kort generel advarsel og en kort informations-
meddelelse, som skal dække 50% af de flader, de er trykt på.
Kommissionen får efter forslaget beføjelse til at vedtage delegerede retsakter med henblik på at
tilpasse mærkningsreglerne, herunder advarslernes indhold (tekster og billeder) samt deres
placering, format, udformning og proportioner.
Der foreslås særskilte regler for mærkning af andre røgtobaksvarer end cigaretter og rulletobak
samt for røgfrie tobaksvarer. Blandt andet er disse produkter ikke omfattet af kravet om brug af
billedadvarsler, ligesom advarslerne skal dække en mindre del af pakkens areal, end det er
tilfældet for cigaretter og rulletobak.
Det er et krav efter forslaget, at advarslerne skal være trykt på pakningen. Dermed bortfalder
den gældende undtagelsesbestemmelse for andre tobaksvarer end cigaretter, hvorefter der kan
anvendes selvklæbende mærkater, forudsat at disse ikke kan fjernes.
Endvidere bortfalder den nuværende undtagelsesbestemmelse for store pakninger, f.eks. ci-
garæsker, hvis mest synlige overflade er større end 75 cm
2
. Efter det gældende direktiv skal
advarslerne på sådanne store pakninger dække mindst 22,5 cm
2
, dvs. der er mulighed for at
fravige kravet om at advarslen skal dække henholdsvis 30 og 40 % af pakkens for- og bagside.
Det gældende krav om, at cigaretpakker skal være påtrykt oplysninger om cigaretternes emissi-
onsindhold af tjære, nikotin og kulilte bortfalder.
Forslaget omfatter endvidere regler om produktbeskrivelser, som ligger i forlængelse af det
gældende forbud mod at anvende tekst, navne, varemærker eller lignende på pakken, der anty-
der, at en bestemt tobaksvare er mindre skadelig end andre (f.eks. ”light” og ”mild”).
Med forslaget udvides forbuddet til blandt andet at omfatte elementer (herunder f.eks. tekst,
navne, varemærker, billeder, farver og figurer), som giver indtryk af, at en bestemt tobaksvare
har vitaliserende, energigivende, økologiske eller andre positive virkninger. Det vil heller ikke
være tilladt at anvende elementer, som henviser til aroma, smag eller tilsætningsstoffer samt
elementer, som får varen til at ligne en fødevare. F.eks. vil det ikke være tilladt at oplyse på
pakken, at en tobaksvare ikke indeholder tilsætningsstoffer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1243171_0006.png
6
Forbuddet er ikke begrænset til tekst, men kan f.eks. også omfatte andet materiale som f.eks.
klistermærker, skrabemærker mv. Tynde cigaretter med en diameter på under 7,5 mm. anses
efter forslaget for vildledende og vil således ikke være tilladte.
Endelig foreslås nye regler om pakningernes udseende og indhold. Der stilles blandt andet krav
om, at cigaretpakker skal være kasseformede og indeholde mindst 20 cigaretter. Pakker med
rulletobak skal have form af en pung og skal indeholde mindst 40 gram tobak. Kommissionen
får med forslaget beføjelse til at vedtage delegerede retsakter vedrørende krav til pakningens
form for andre tobaksvarer end cigaretter og rulletobak.
Sporbarhed og sikkerhedsfeatures (artikel 14)
Forslaget omfatter en række krav, som har til formål at sikre sporbarheden af tobaksvarer og
muligheden for at kontrollere produkternes ægthed. Bestemmelserne skal bidrage til at bekæm-
pe ulovlig handel med tobaksvarer og derved blandt andet sikre, at tobaksvarer på det europæ-
iske marked lever op til direktivets krav.
Det foreslås at etablere et fælles følge- og opsporingssystem (”tracking and tracing”) for tobaks-
varer i hele leverandørkæden med undtagelse af detailleddet.
Alle pakninger skal forsynes med en entydig identifikator og en synlig sikkerhedsfeature.
Medlemsstaterne sikrer, at de økonomiske aktører registrerer alle enkeltpakninger i deres be-
siddelse og påser, at fabrikanter og importører af tobaksvarer indgår aftaler med uafhængige
tredjeparter om lagring og administration af data. Tobaksvarefabrikanterne skal efter forslaget
stille udstyr til registrering af tobaksvarer til rådighed for de øvrige økonomiske aktører, der
medvirker ved tobaksvarehandel.
Kommissionen får efter forslaget beføjelse til at vedtage delegerede retsakter med henblik på at
fastsætte tekniske standarder mv. med henblik på etablering og efterfølgende tilpasning af sy-
stemet.
På internationalt plan har EU og dets medlemslande deltaget i forhandlingerne i WHO-regi om
en protokol om bekæmpelse af ulovlig handel med tobaksvarer. Protokollen er færdigforhandlet,
og EU og de enkelte medlemslande skal i løbet af 2013 beslutte om de vil ratificeres protokol-
len.
Det følger af artikel 8 i WHO-protokollen, at alle de deltagende lande skal udvikle et system til
sporing af tobaksvarer. Set fra EU’s side har det været et afgørende hensyn, at de deltagende
lande uden for EU får mere styr på tobaksproducenterne og tobakshandlen, da den illegale
handel i vidt omfang sker med tobaksvarer, navnlig cigaretter, produceret uden for EU.
Inden for EU har man i dag kontrol med handlen af tobaksvarer på den måde, at al forsendelse
af tobak skal ske via it-systemet EMCS (Excise Movement and Control System). Systemet sik-
rer, at tobaksvarerne er afgiftsberigtigede, inden de frigives til salg i EU. Derudover er det et
krav, at alle virksomheder, der fremstiller, eller modtager, afgiftspligtige (tobaks-)varer, skal
være registrerede hos landets afgiftsmyndighed. I Danmark sker registreringen hos SKAT.
WHO-protokollens krav til de data, der skal registreres i sporingssystemet, er umiddelbart min-
dre omfattende end de krav, som stilles efter direktivforslaget, og protokollen indeholder, ikke
krav om et ægthedsmærke på tobakspakkerne.
Protokollen fastsætter en frist for etableringen af sporingssystemet på 5 år for producenter af
cigaretter og rulletobak, og 10 år for producenter af andre tobaksprodukter. Fristen løber fra det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1243171_0007.png
7
tidspunkt, hvor protokollen træder i kraft for det enkelte land og vil derfor afhænge af, hvornår
landene ratificerer protokollen. Efter direktivforslaget skal følge- og opsporingssystemet være
etableret for cigaretter og rulletobak senest 18 måneder fra direktivets ikrafttrædelse, mens der
gives yderligere 5 års frist for andre tobaksvarer.
Den illegale handel med tobaksvarer i EU vedrører primært cigaretter og kun i begrænset om-
fang andre tobaksvarer.
Tobak der indtages oralt (artikel 15)
Forslaget fastholder det gældende forbud mod markedsføring af tobak, der indtages oralt, i EU
med undtagelse af Sverige, som i forbindelse med sin indtræden i EU fik en særordning.
Fjernsalg af tobaksvarer på tværs af grænser (artikel 16)
Det foreslås at indføre en anmeldelsespligt for detailhandlere, som agter at drive fjernsalg af
tobaksvarer på tværs af grænser, typisk via internettet.
Forslaget giver medlemsstaterne mulighed for at pålægge detailhandleren at udpege en fysisk
person, der sikrer, at produkter, der leveres til kunder i de berørte medlemsstater, overholder
direktivets bestemmelser som f.eks. at advarslerne skal være på det rette sprog.
Detailhandlere, der driver fjernsalg, skal have et alderskontrolsystem med henblik på at sikre
overholdelsen af de aldersgrænser for køb af tobaksvarer, som er fastsat i bestemmelseslandet
nationale lovgivning.
Nye kategorier af tobaksvarer (artikel 17)
Med forslaget indføres en ny anmeldelsespligt for nye kategorier af tobaksvarer med henblik på
at give de nationale myndigheder og Kommissionen mulighed for at følge udviklingen af nye
tobaksvarer. Ved nye kategorier af tobaksvarer forstås efter forslaget produkter, der indeholder
tobak, og som ikke hører ind under nogen af de fastlagte produktkategorier såsom cigaretter,
rulletobak, pibetobak, vandpibetobak, cigarer, cigarillos, tyggetobak, tobak, der indtages nasalt
og tobak, der indtages oralt.
Efter forslaget skal fabrikanter og importører af tobaksvarer underrette de nationale myndighe-
der om alle nye kategorier af tobaksvarer, som de agter at markedsføre. Anmeldelsen skal ske
senest seks måneder før den påtænkte markedsføring og skal omfatte oplysninger om indhold
og emissioner samt foreliggende undersøgelser om blandt andet toksicitet og vanedannede
egenskaber.
Medlemsstaterne har efter forslaget mulighed for at stille krav til fabrikater og importører at ud-
føre yderligere tests eller fremlægge supplerende oplysninger. Medlemsstaterne kan endvidere
vælge at indføre en godkendelsesordning og i den forbindelse opkræve et rimeligt gebyr.
Nye kategorier af tobaksvarer skal i øvrigt overholde kravene i direktivet.
Ikke-tobaksvarer (artikel 18-19)
Som noget nyt omfatter forslaget visse produkter, som falder uden for definitionen af en tobaks-
vare, dvs. varer som ikke indeholder tobak. Det drejer sig om nikotinholdige produkter som
f.eks. e-cigaretter og om såkaldte urtebaserede rygeprodukter som f.eks. urtecigaretter.
For så vidt angår nikotinholdige produkter indebærer forslaget, at produkterne vil skulle god-
kendes efter reglerne i lægemiddellovgivningen, såfremt nikotinindholdet overstiger et vist ni-
veau.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1243171_0008.png
8
Produkter med et lavere nikotinindhold end de fastsatte grænseværdier kan efter forslaget mar-
kedsføres uden godkendelse efter lægemiddellovgivningen, men skal forsynes med en sund-
hedsadvarsel. Kommissionen kan vedtage delegerede retsakter med henblik på at tilpasse ad-
varslernes størrelse, indhold, format, layout, udformning og retning (rotation).
De foreslåede nikotinniveauer er ifølge forslaget fastsat på grundlag af det nikotinindhold, som
findes i lægemidler, dvs. nikotinpræparater til rygeafvænning, som allerede er omfattet af læ-
gemiddellovgivningen. Kommissionen får efter forslaget beføjelse til at vedtage delegerede
retsakter vedrørende ændring af grænseværdierne for nikotinindholdet.
Forslaget skal ses på baggrund af, at nikotinholdige produkter som e-cigaretter reguleres for-
skelligt i medlemslandene i dag. Efter gældende praksis i Danmark betragtes alle e-cigaretter,
som indeholder nikotin, som lægemidler og vil skulle godkendes efter lægemiddellovgivningen.
Der er ikke godkendt e-cigaretter med nikotin til markedsføring i Danmark.
Med forslaget indføres desuden krav om advarselsmærkning af urtebaserede rygeprodukter
som f.eks. urtecigaretter, der hidtil ikke har været omfattet af direktivet og derfor heller ikke har
været forsynet med sundhedsadvarsler.
Samarbejde og håndhævelse (artikel 20)
Forslaget pålægger medlemslandene at sikre, at fabrikanter og importører leverer de oplysnin-
ger til de nationale myndigheder og til Kommissionen, som kræves efter direktivet.
Medlemslandene sikrer, at produkter, der ikke er i overensstemmelse med direktivet, ikke mar-
kedsføres, og fastsætter bestemmelser om sanktioner for overtrædelse.
Rapport (artikel 23)
Senest fem år efter direktivets gennemførelse i nationallovgivning skal Kommissionen præsen-
tere en rapport om anvendelsen af direktivet. Rapporten skal ledsages af eventuelle forslag til
ændringer af direktivet, som Kommissionen skønner nødvendige.
I rapporten skal Kommissionen særligt fremhæve elementer, som bør revideres og udbygges
som følge af den videnskabelige og tekniske udvikling. Der peges særligt på erfaringer fra med-
lemslandene vedrørende de dele af tobakspakkernes overflade, som ikke er reguleret i direkti-
vet, udviklingen på markedet for nye typer af tobaksvarer samt andre væsentlige udviklingsten-
denser på markedet.
Harmoniseringsbestemmelse (artikel 24)
Det følger af forslaget, at medlemsstaterne ikke kan forbyde eller begrænse import, salg eller
forbrug af tobak og tobaksrelaterede produkter, som opfylder direktivets krav.
Et medlemsland kan dog opretholde strengere nationale bestemmelser på områder, der er om-
fattet af direktivet på grundlag af tvingende sundhedsbeskyttelseshensyn eller på grundlag af
omstændigheder, der vedrører særlige forhold i det pågældende medlemsland, forudsat at be-
stemmelserne er begrundet i hensynet til beskyttelse af folkesundheden. Strengere nationale
regler skal godkendes af Kommissionen.
Forslaget berører ikke medlemslandenes ret til i overensstemmelse med Traktaten at indføre
nationale regler vedrørende aspekter, som ikke er reguleret i direktivet. Det anføres i forslaget,
at sådanne regler skal være proportionale og begrundet i tvingende almene hensyn. Reglerne
må endvidere ikke være et middel til vilkårlig forskelsbehandling eller en skjult begrænsning på
samhandlen, ligesom de ikke må bringe direktivets anvendelse i fare.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1243171_0009.png
9
Ikrafttrædelse og frister for gennemførelse (artikel 25-28)
Direktivet skal være gennemført i medlemslandenes nationale lovgivning senest 18 måneder fra
ikrafttrædelsestidspunktet (20 dage efter offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende).
Medlemslandene kan tillade markedsføring af varer, der ikke opfylder kravene i direktivet i yder-
ligere 6 måneder, dvs. i op til to år fra ikrafttrædelsestidspunktet.
Det gældende direktiv 2001/37/EF ophæves.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 294 høres, men har endnu ikke udtalt sig.
Forslaget behandles i Parlamentets Udvalg for Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed.
Forslaget forventes behandlet på samlingen den 8. oktober 2013.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse, men ordførernes udkast til betænkning af 10. april 2013
(PE508.085) omfatter blandt andet forslag om,
-
at den del af overfladen på enkeltpakker om cigaretter og rulletobak, som ikke er reguleret
af bestemmelserne i dette direktiv skal standardiseres på en sådan måde, at de ikke inde-
holder varemærker udover firmanavnet, men kun firmanavnet, der kun må fremtræde én
gang på for- og bagsiden og skal følge fastsatte krav til firmanavnets placering
at Kommissionens tillægges beføjelser til ved delegerede retsakter at fastsætte regler for
baggrundsfarve om skriftstørrelse og -type
at medlemslandene forpligtes til at forbyde fjernsalg af tobaksvarer på tværs af grænser,
fordi fjernsalg fremmer unges adgang til tobaksvarer
at medlemslandene forpligtes til at indføre en obligatorisk godkendelsesordning for nye
kategorier af tobaksvarer og opkræve et administrationsgebyr
medlemsstaterne skal fastsætte krav om, at tobaksproducenter og importører skal oplyse
deres udgifter til reklame og sponsorering på medlemsstatsniveau
-
-
-
-
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i sit forslag, at målene med de påtænkte foranstaltninger ikke i tilstræk-
kelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne, men bedre kan nås på EU-niveau.
Kommissionen henviser til, at nogle af de af forslaget omfattede områder allerede er harmonise-
ret, men at der er behov for at opdatere reglerne i overensstemmelse med udviklingen på mar-
kedet, den videnskabelige udvikling og udviklingen i de internationale rammer. F.eks. vil med-
lemsstaterne ikke på egen hånd kunne gennemføre krav om større advarsler på pakkerne.
På andre områder har medlemslandene haft forskellige lovgivningsmæssige tilgange, som efter
Kommissionens vurdering medfører hindringer for det indre markeds funktion. Kommissionen
nævner nationalt fastsatte mærkningsregler og regler vedrørende ingredienser som eksempler
på sådanne forskelle.
Endelig peger Kommissionen på, at det på visse områder vil være vanskeligt for medlemslan-
dene at regulere på egen hånd, f.eks. i relation til sporbarhed og internethandel.
Herudover vurderer Kommissionen, at forslaget vil bidrage til at skabe større ensartethed og
gennemsigtighed, f.eks. når det gælder nikotinholdige produkter som f.eks. e-cigaretter, som
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1243171_0010.png
10
ikke er omfattet af det gældende direktiv, og som er underkastet forskellig regulering i medlems-
landene.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens betragtninger. Der er tale om et forslag, som har til
formål at regulere det indre marked for tobaksvarer, og hvor de lovgivningsmæssige rammer
også fremadrettet bør fastlægges på EU-niveau. Regeringen er i den forbindelse enig i Kom-
missionens vurdering af, at der er behov for at opdatere og videreudvikle de gældende EU-
regler for fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer med henblik på at forbedre det indre
markeds funktion og samtidig sikre et højt sundhedsbeskyttelsesniveau.
F.eks. vil det efter regeringens opfattelse ikke være hensigtsmæssigt, hvis lovgivningen, f.eks.
vedrørende pakkernes størrelse og udformning, cigaretters tykkelse eller brugen af tilsætnings-
stoffer udvikler sig i forskellig retning i medlemslandene til ulempe for både forbrugere og virk-
somheder.
Regeringen finder på den baggrund, at forslaget må anses for at være i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Regler for fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer er fastsat i lov om fremstilling, præ-
sentation og salg af tobaksvarer.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for tilpasning af lov om fremstilling, præsentation
og salg af tobaksvarer og den tilhørende bekendtgørelse nr. 172 af 28. februar 2011 om græn-
seværdier, målemetoder, mærkning, varebetegnelser m.v. for tobaksvarer.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
En vedtagelse af forslaget må forventes at medføre visse merudgifter til blandt andet admini-
stration af de foreslåede anmeldelsesordninger for nye typer af tobaksvarer og for fjernsalg.
Også de foreslåede bestemmelser om indberetning og formidling af indhold og emissioner samt
om regulering af tilsætningsstoffer ventes at indebære merudgifter til administration af reglerne.
Eventuelle merudgifter, der følger af forslaget, afholdes inden for ressortministeriets eksisteren-
de ramme, jf. gældende budgetregler herom.
Endvidere er det mulige omfang af anvendelsen af delegerede retsakter på visse punkter uklart,
herunder eventuelle merudgifter herved for medlemsstaterne og for erhvervslivet
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes at medføre administrative konsekvenser for de omfattede virksomheder,
særligt for så vidt angår omstilling til – og løbende opfyldelse af de skærpede krav om indberet-
ning af data vedrørende emissioner samt kravene vedrørende sporbarhed.
Konsekvenser for beskyttelsesniveauet
Det vurderes, at forslaget vil kunne påvirke sundhedsbeskyttelsesniveauet i medlemslandene i
positiv retning.
8. Høring
Forslaget er den 10. januar 2013 sendt i høring hos Danmarks Apotekerforening, Dansk Er-
hverv, Dansk Industri, Dansk Sygeplejeråd, Danske Fysioterapeuter, Danske Patienter, Danske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1243171_0011.png
11
Regioner, Den Centrale Videnskabsetiske Komité, Det Etiske Råd, Forbrugerrådet, Industrifor-
eningen for generiske lægemidler, KL, LO, Lægeforeningen, Lægemiddelindustriforeningen,
Medicoindustrien, Offentligt Ansattes organisationer (OAO), Parallelimportørforeningen af Læ-
gemidler, Patientforeningen Danmark, Veterinærmedicinsk Industriforening, Advokatrådet, Ast-
ma-Allergi Forbundet, British American Tobacco, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Coop
Danmark, Danmarks Lungeforening, Danmarks Rederiforening, Bilfærgernes Rederiforening,
Rederiforeningen for mindre Skibe, Rederiforeningen af 1895, Forbrugerombudsmanden, Dan-
marks Restauranter og Cafeer, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Automatbranche Forening,
Dansk Supermarked, Dansk Tandlægeforening, Dansk Transport og Logistik, Danske Handi-
caporganisationer, De Samvirkende Købmandsforeninger, Diabetesforeningen, Philip Morris
Danmark, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Smoke Solution, Social-
pædagogernes Landsforbund, Sund By Netværket, Sundhedskartellet, Søfartens Ledere og
Tobaksindustrien.
Resultaterne af høringen kan sammenfattes således:
British American Tobacco (BAT)
BAT tilslutter sig et forbud mod slikcigaretter. Derimod kan BAT ikke støtte et forbud mod en
række tilsætningsstoffer, som indgår i konventionelle cigaretter uden ungdomsappel. Hertil
kommer, at forslaget om at lade et testpanel vurdere om, der er tale om ”kendetegnende aro-
maer”, efter BAT’s opfattelse vil gøre retstilstanden helt utilfredsstillende.
BAT finder det stærkt bekymrende, at ingrediensreguleringen også omfatter røgfri tobakspro-
dukter, herunder særligt svensk snus. Svensk snus bør ifølge BAT være omfattet af den prak-
sis, der fritager f.eks. pibetobak fra ingrediensreguleringen.
Ifølge BAT vurderes et forbud mod mentol ikke at kunne begrundes i videnskabelig evidens.
BAT peger i den forbindelse på, at et forbud kan føre til øget illegalt salg. BAT opfordrer derfor
til, at Danmark anmoder Kommissionen om at ændre bestemmelserne for ingrediensregulering.
BAT bemærker, at tobaksproducenterne i Danmark i henhold til en frivillig aftale med Sund-
hedsstyrelsen allerede indberetter alle ingredienser igennem det såkaldte EMTOC system. BAT
er således positivt indstillede overfor indrapportering i et fælles elektronisk format, forudsat at
systemet sikrer tilstrækkelig beskyttelse af data.
BAT anfører, at forslagene til mærkning og emballering vil indebære et alvorligt indgreb i ejen-
domsretten og gøre det sværere for forbrugerne og butikspersonalet at skelne mellem forskelli-
ge mærker. I forlængelse heraf peger BAT på, at der mangler videnskabeligt dokumenteret
effekt af brug af generisk indpakning til bl.a. forebyggelse af, at unge begynder at ryge. BAT
peger på, at emballagen for tobak stort set er den eneste eksisterende mulighed for producen-
terne til at benytte deres varemærke. BAT gør opmærksom på, at det ifølge BAT ikke vil være
muligt at overholde både kravene i direktivforslaget og f.eks. de danske regler om stempelmær-
ke for så vidt angår bløde pakker.
BAT gør gældende, at direktivforslaget er langt mere vidtgående end både WHO’s protokol om
bekæmpelse af ulovlig handel med tobaksvarer og aftalen mellem EU og industrien. Ifølge BAT
er et sporingssystem udover første kunde dels virkningsløst i forhold til illegal handel, dels en
meget omkostningstung byrde. BAT opfordrer til, at artikel 14 udelades eller alternativt omfor-
muleres til teksten fra WHO-protokollen.
BAT opfordrer til, at forbuddet mod svensk snus ophæves.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
BAT anfører, at artikel 114 TEUF om det indre markeds funktion ikke indeholder tilstrækkelig
hjemmel til at vedtage direktivforslaget, idet direktivforslaget ifølge BAT i realiteten alene forsø-
ger at regulere sundhed og på ingen måde sikrer det indre markeds oprettelse eller funktion.
BAT finder, at forslaget i artikel 22 om delegerede retsakter er for vidtgående. BAT peger på, at
forslagets tilblivelse er i strid med Kommissionens egen meddelelse om smart regulering, idet
forslaget indeholder flere elementer, der enten ikke har været omfattet af en forudgående of-
fentlig høring eller vurdering, bl.a. kravet om sikkerhedsfeatures (artikel 14), eller har været
omfattet af en offentlig høring men i en helt anden form, f.eks. forbuddet mod vildledende farver
(artikel 12).
Danmarks Apotekerforening
Danmarks Apotekerforening understreger vigtigheden af en generel opstramning af de gælden-
de regler på tobaksområdet. Danmarks Apotekerforening støtter stramninger af reglerne om
mærkning og emballering af tobaksvarer samt en regulering af brug af tilsætningsstoffer.
Danmarks Apotekerforening finder, at et EU-følge- og sporingssystem på pakkeniveau samt
regler for fjernslag af tobaksvarer er nødvendige til sikring af, at reglerne overholdes.
Danmarks Apotekerforening finder det problematisk, at der med artikel 18 lægges op til at lov-
liggøre nikotinprodukter som andet end lægemidler, idet man herved legaliserer brugen af et
stærkt vanedannende stof uden at kende langtidseffekterne heraf. Endvidere foreslår forenin-
gen, at ændringer i grænseværdierne for mængden af nikotin i produkter underlagt direktivet
sendes i offentlig høring, såfremt forslaget om at legalisere produkter med nikotinindhold på 2
mg og derunder gennemføres. Lovliggøres disse produkter bør der udover advarsel om sund-
hedsskade også advares om, at produkterne er vandannende.
Danmarks Lungeforening
Danmarks Lungeforening finder overordnet, at forslaget er et vigtigt skridt i den rigtige retning
og kan støtte en regulering af både tilsætningsstoffer og pakninger. Danmarks Lungeforening
finder imidlertid, at forslaget med fordel kunne have været mere vidtgående og inkludere vand-
pibetobak og tilsætning af aromaer i pibetobak, cigarer og cigarillos.
Danmarks Lungeforening peger på, at den danske oversættelse af sundhedsadvarslerne til
emballager bør svare til den engelske udgave (”can damage your health”). Danmarks Lungefor-
ening peger videre på, at den danske oversættelse af ”addictive” bør være ”afhængighedsska-
bende” frem for ”vanedannende”.
Danmarks Lungeforening finder det beklageligt, at forslaget ikke lægger op til en fælles udvik-
ling af videnskab, målemetoder og regulering og kontrol af eksisterende og nye produkter med
henblik på at få et mere optimalt og uafhængigt udbytte af indberetningerne fra tobaksindustri-
en. I forlængelse heraf efterlyser Danmarks Lungeforening, at der fra europæisk plan afsættes
flere midler til forskning i tobak og brugen af tobak.
Danmarks Lungeforening foreslår, at der tilføjes et afsnit om elektroniske cigaretter i direktivet
på samme vis som afsnittet om urtecigaretter.
Dansk Erhverv (DE)
DE anerkender behovet for en revision af tobaksvaredirektivet.
DE finder, at de eksisterende tekst- og billedmæssige helbredsadvarsler medfører tilfredsstil-
lende information om sundhedsrisici ved rygning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
DE peger på, at de foreslåede testpaneler til fastlæggelse af tobaksvarers kendetegnede aro-
maer kan føre til forskelligartet praksis i medlemslandene (artikel 6). I stedet foreslår DE, at
Kommissionen definerer og fremlægger eksempler på kendetegnende aromaer i tobaksvarer
med fokus på appel til børn og unge. DE finder ikke, at der foreligger dokumentation for effekten
af større advarsler på cigaretpakker (artikel 9), hvorfor DE efterspørger evidens herfor.
For så vidt angår artikel 14 peger DE på, at der i form af EMCS (Excise Movement and Control
System) allerede eksisterer et velfungerende sporingssystem af tobaksvarer, hvorfor man fin-
der, at bestemmelsen bør udgå af forslaget.
DE foreslår, at der i direktivet indgår muligheder for benyttelse af mindre sundhedsskadelige
produkter end tobak, der samtidig ikke er særligt attraktive for unge mennesker (artikel 15).
DE finder forslaget om delegerede beføjelser for vidtgående (artikel 22). I stedet foreslår DE, at
eventuelle ændringer af substantiel karakter bør behandles i forbindelse med den planlagte
revision af direktivet om fem år.
DE ønsker en specificering af, at eksisterende lagre kan afvikles efter direktivets ikrafttræden og
implementering (artikel 26).
Dansk Industri (DI)
DI støtter en styrket indsats mod forfalskninger og piratkopier. DI finder dog, at forslaget i artikel
14 går længere end nødvendigt, navnlig henset til den i WHO-regi netop vedtagne protokol om
bekæmpelse af ulovlig handel med tobaksvarer.
DI er bekymret over forslagene til standardisering af emballage, design og mærkning, idet DI
finder, at dette kan føre til forbud mod brug af eksisterende varemærker, hvorfor bestemmelser-
ne repræsenterer et vidtgående indgreb i virksomhedernes muligheder for at anvende immate-
rielle ejendomsrettigheder (IPR). DI peger endvidere på, at Kommissionens argumentation om,
at sundhedsaspektet bør have en central placering pga. tobaksvares ikke-almindelige karakter,
ikke nærmere definerer betegnelsen ”ikke almindelige varer”, herunder at dette vil skabe præ-
cedens for fremtidige indgreb. DI peger ligeledes på, at forslaget er i direkte modstrid med den
generelle fremhævelse i EU af IPR-beskyttelse som afgørende for Europas økonomiske udvik-
ling og mulighederne for at indfri potentialet for vækst- og jobskabelse. DI opfordrer til, at for-
handlingerne om direktivforslaget afventer udfaldet af de sager, der pt. verserer mod Australien
ved WTO, som netop angår tilsidesættelse af IPR i forbindelse med markedsføring af tobaks-
produkter.
DI opfordrer Danmark til at imødegå de dele af forslaget, som dels vil være skadelige på virk-
somhedernes muligheder for at benytte deres IPR i Europa, dels rejser tvivl om engagementet i
EU’s globale indsats for at fremme beskyttelse og håndhævelse af IPR. DI henstiller samtidig til,
at regeringen ikke gør brug af den beføjelse i forslaget, der giver medlemslandene mulighed for
at indføre generisk indpakning, idet et sådan tiltag blot vil forstærke de negative aspekter af
forslaget.
De Samvirkende Købmandsforeninger (DSK)
DSK ser positivt på en forstærket indsats til begrænsning af rygning og rygestart blandt børn og
unge. DSK støtter obligatorisk brug af tekst- og billedadvarsler.
DSK opfordrer til, at kravet om 75 pct. af emballagen sænkes til 50 pct., idet DSK peger anfører,
at der ifølge DSK ikke foreligger dokumentation for, at større billedadvarsler vil få færre til at
ryge. Hertil kommer, at de større billeder begrænser muligheden for brug af varemærker.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
DSK finder, at det foreslåede forbud mod mentolcigaretter (artikel 6) er overflødigt, idet rygning
er et voksent valg, og mentol mv. ikke i sig selv er vanedannende, samt at forslaget rammer
skævt blandt de store producenter.
DSK savner en begrundelse for forslaget om at fine-cut (rulletobak) kun må sælges i punge
(artikel 13), og peger på, at kravet om, at fine-cut tobak ikke må sælges i mindre portioner end
40 gram, fører til en klar konkurrencemæssig diskrimination i forhold til den fabriksfremstillede
cigaret, hvor minimumsindholdet er 20 stk.
DSK anfører, at artikel 22 om delegerede retsakter både er vidtgående og upræcist formuleret.
Ifølge DSK bør fælles beslutninger ske efter en demokratisk proces, hvor de enkelte lande hø-
res, hvorfor Kommissionen inden revisionen om fem år kun i nødstilfælde skal kunne ændre
eller fastsætte nye regler. DSK understreger endvidere, at virksomhederne bør gives en rimelig
frist til at tilpasse sig nye krav (artikel 26). DSK giver desuden udtryk for behov for en tæt koor-
dination mellem EU’s medlemslande for at forebygge, at tobak bliver til smuglervarer.
Energi – og Olieforum (EO)
EO tilslutter sig høringssvaret fra Dansk Erhverv.
Fødevareforbundet NNF
NNF hilser ens regler, der overholder nærhedsprincippet velkomne, men finder det ikke nød-
vendigt at ændre væsentligt ved de gældende regler for nicheprodukter, idet de relevante pro-
dukter i altovervejende grad forbruges af ældre personer.
NNF finder det meningsløst og urimeligt omkostningskrævende at stille de samme krav til bl.a.
sporbarhed til nicheprodukter, som stilles til f.eks. cigaretter, bl.a. fordi forfalskninger og kopi-
produktion ifølge NNF ikke er et problem for disse nicheprodukter.
Endvidere mener NNF, at forbuddet mod visse røgfrie tobakker, f.eks. snus, bør ophæves, idet
disse produkter er mindre sundhedsskadelige end cigaretter.
Hjerteforeningen
Hjerteforeningen støtter en revision af tobaksvaredirektivet, men havde gerne set, at forslaget
var mere vidtgående.
Herteforeningen peger på, at den danske oversættelse på nogle punkter er mangelfuld og næv-
ner oversættelsen af advarslen ”This tobacco product can damage your health and is addictive”
som et eksempel på en betydelig reduktion af det engelske udsagn.
Hjerteforeningen anfører, at tobaksrøgen indeholder mange andre stoffer, end de i artikel 3
opregnede (tjære, nikotin og kulilte), og finder, at det er et fælles europæisk ansvar at fastsætte
grænseværdier for andre tobaksprodukter end cigaretter og for andre sundhedsskadelige stoffer
i røgen frem for at være det enkelte medlemslands ansvar.
Hjerteforeningen efterspørger, at de eksisterende ISO-standard- målemetoder for tjære, nikotin
og kulilte videreudvikles, og at der udvikles nye målemetoder (artikel 5), der kan anvendes til en
reel vurdering af de afhængighedsskabende og skadelige effekter ved andre tobaksprodukter.
Hjerteforeningen understreger vigtigheden af, at målemetoder og målinger foretages af uvildige
instanser, og ønsker kontrol med godkendte laboratorieres uvildighed.
Hjerteforeningen finder det positivt, at der i artikel 5 bl.a. foreslås en standardisering af indbe-
retninger af ingredienser og emissioner fra tobaksproducenter og importører, og at tobakspro-
ducenter og importører bl.a. pålægges at sørge for registrering af de anvendte ingredienser i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
REACH. Samtidig peger Hjerteforeningen på vigtigheden af, at disse indberetninger mv. anven-
des til reel kontrol og vurdering af tobaksvarerne samt analyser og forskning i ingrediensernes
virkning og skadelighed. Hjerteforeningen finder det beklageligt, at denne mulighed ikke gives til
andre uden for landenes myndighed, da de offentlige lister ikke indeholder al information.
Hjerteforeningen finder det yderst relevant, at spørgsmålet om regulering af tilsætningsstoffer
omfattes af forslaget, men udtrykker dog bekymring over processen i forhold til forbud mod til-
sætningsstoffer, hvem der har beslutningskompetencen, hvorledes man sikrer ny uvildig viden
som grundlag for beslutningerne mv.
Hjerteforeningen finder, at man vil kunne pålægge tobaksprodukterne en afgift til dækning af
den uvildige forskning, der ifølge Hjerteforeningen er behov for i forhold til tobaksprodukternes
toksicitet, vanedannede virkning, tobaksvarer med potentiale til skadesreduktion, standardise-
rede prøvningsmetoder og standarder mv., hvis årsagen til fraværet heraf i forslaget er mang-
lende økonomiske ressourcer.
Hjerteforeningen er således bekymret over, at der ikke er lagt op til en central udvikling af vi-
denskab, målemetoder og regulering og kontrol af eksisterende og nye produkter, idet de enkel-
te lande ikke har ressourcer til arbejdet, og de mange indberetninger fra tobaksindustrien ikke
udnyttes tilstrækkeligt, hvis der ikke forskes.
Hjerteforeningen finder det endvidere bekymrende, at tobak til vandpiber ifølge Hjerteforeningen
er undtaget fra forslaget og fortsat må indeholde store mængder sukker og ikke skal have bil-
ledadvarsler til trods for, at produktet fortrinsvis sælges til unge.
Hjerteforeningen anfører, at alle tobaks- og nikotinprodukter bør omfattes af direktivet, at Hjerte-
foreningen støtter tiltag, der vil gøre alle tobakspakker neutrale, og tiltag, der tager højde for
andre nye tobaksvarer, som f.eks. urte- og elektroniske cigaretter. Ifølge Hjerteforeningen er der
behov for en særskilt artikel om elektroniske cigaretter.
Hjerteforeningen finder det glædeligt, at der lægges op til en bedre regulering af fjernsalg af
tobak og kan ligeledes støtte forslag til sporbarhed og sikkerhedsfeatures.
Hjerteforeningen er positiv over for muligheden for, at den enkelte medlemsstat kan indføre
strengere nationale regler.
House of Oliwer Twist
House of Oliver Twist finder, at et nyt tobaksvaredirektiv må sondre nøje mellem de sundheds-
mæssige konsekvenser ved henholdsvis røgtobak og røgfri tobaksvarer. Der gives endvidere
udtryk for bekymring over forslaget om delegerede retsakter.
House of Oliver Twist peger på, at der mangler en definition af begreberne ”unge mennesker”
(artikel 1) og ”ældre” forbrugere. Endvidere ønskes en præcisering af en række begreber i arti-
kel 2 om definitioner, herunder definitionen af ”tyggetobak”.
House of Oliver Twist anfører, at artikel 5 om indberetning af ingredienser og emissioner mang-
ler en bestemmelse til sikring af hemmeligholdelse af konkurrentfølsomme oplysninger, og at
der mangler dokumentation for, at offentlighedens adgang til sådanne informationer fremmer
folkesundheden. Da det ifølge House of Oliver Tvist ikke giver mening at tale om emissioner for
røgfri tobaksvarer, bør disse ikke være omfattet af kravet om indberetning af emissioner.
Samtidig ønskes en præcisering af bl.a. medlemsstaternes mulighed for at kræve udførelse af
andre end de omtalte prøver for at forebygge unødvendig hindring af markedsadgang, herunder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
hvilke økonomiske omkostninger de nationale myndigheder kan påtvinge fabrikanter eller im-
portører og betingelserne herfor.
House of Oliver Twist finder, at der er behov for en præcisering af artikel 6 om ingredienser med
henblik på at sikre ensartede regler, ligesom der efterlyses en klar definition af begrebet ”kende-
tegnende aromaer”. Det påpeges i den forbindelse, at der vil være store udfordringer forbundet
med nedsættelse af testpaneler i hver medlemsstat, uden at der samtidig åbnes for forskelligar-
tede fortolkninger.
House of Oliver Tvist anfører, at røgfri tobaksvarer er en nichekategori, hvor anvendelsen af
smagsstoffer er et væsentligt konkurrenceparameter og et vigtigt element i differentieringen
mellem produkter/varianter. De foreslåede begrænsninger i anvendelsen af kendetegnede aro-
maer vil derfor resultere i handelsmæssige og udviklingsmæssige begrænsninger og kan føre
til, at visse nicheprodukter må trækkes tilbage fra markedet.
House of Oliver Tvist ønsker på den baggrund en undtagelse fra forbuddet mod tobaksvarer
med en kendetegnende aroma for røgfri tobaksvarer på linje med den, Kommissionen foreslår
for cigarer, cigarillos og pibetobak.
Det understreges samtidig, at det kan dokumenteres, at nicheprodukter som udgangspunkt ikke
tiltrækker nye tobaksforbrugere, men snarere forbrugere af andre kategorier af tobaksvarer,
navnlig cigaretrygere.
House of Oliver Twist ønsker det præciseret, at sundhedsadvarsler på røgfri tobaksvarer ikke
skal omkranses af en sort kant (artikel 10). House of Oliver Twist finder ikke, at der er dokumen-
tation til støtte for den foreslåede skærpelse af mærkningen af røgfri tobaksvarer (artikel 11),
navnlig henset til at røgfri tobaksvarer har et lille marked og begrænset vækstpotentiale. Det
påpeges samtidig, at emballagestørrelsen for røgfri tobaksvarer er lille, hvorfor et krav om at
advarslen skal placeres på én af de mest synlige sider må være tilstrækkeligt.
House of Oliver Twist understreger, at der må være en klar definition af begrebet ”forbudte ele-
menter” (artikel 12), så fortolkning udelukkes. Det påpeges samtidig, at forslaget kan være i
konflikt med fabrikantens immaterielle rettigheder. Oliver Twist finder, at kravene til enkeltpak-
ningers udseende og indhold i artikel 13 er urimelige og ubegrundede.
House of Oliver Twist finder, at sporbarheds- og sikkerhedsfeatures (artikel 14) alene bør finde
anvendelse for tobakskategorier, hvor indsmuglede og forfalskede produkter udgør et problem,
hvilket ifølge House of Oliver Twist ikke er tilfældet for røgfri tobaksvarer. Hertil kommer, at kra-
vene kan være umulige at efterleve i praksis henset til den lille størrelse af emballagen for røgfri
tobaksvarer. Generelt set ønsker House of Oliver Twist en præcisering af det konkrete indhold
af kravene i artikel 14, samt en specificering af, at omkostningerne til implementering af spor-
barhed og sikkerhedsfeatures ikke må være ”urimelige”.
House of Oliver Twist finder det nødvendigt med en definition af ”tobak, der indtages oralt” (arti-
kel 15).
House of Oliver Twist peger på, at kravene til anmeldelse af nye kategorier af tobaksvarer (arti-
kel 17) vil virke hæmmende på markedsadgangen, have handelsmæssige konsekvenser samt
begrænse udviklingen af nye produkter og være forbeholdt store og økonomisk ressourcestær-
ke virksomheder.
Endelig finder House of Oliver Twist, at de forskellige implementeringsfrister er for korte.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
Japan Tobacco International (JTI)
JTI peger først og fremmest på, at forslaget ikke bidrager til harmonisering af det indre marked,
samt at det forbyder hele produktkategorier, f.eks. mentolcigaretter og tynde cigaretter. Hertil
kommer muligheden for, at medlemsstaterne vedtager strengere nationale regler.
JTI finder, at forslaget ignorerer og bryder med visse internationale forpligtelser, navnlig i for-
hold til WTO, og overspiller andre, f.eks. i forhold til FCTC, samt at forslaget ifølge JTI strider
mod grundlæggende rettigheder, navnlig ejendomsretten og ytringsfriheden.
JTI finder, at forslaget i strid med subsidiaritetsprincippet lægger op til at delegere ubegrænse-
de og uklart definerede beføjelser til Kommissionen, hvorefter Kommissionen kan vedtage yder-
ligere sundhedsrelaterede reguleringer uden medlemsstaternes involvering.
JTI finder, at Kommissionen i forbindelse med udarbejdelsen af direktivforslaget har tilsidesat
sine egne principper om ”better/smart regulation” og EU-rettens generelle regler om god forvalt-
ningskik, idet flere centrale elementer i forslaget ikke har været sendt i høring.
JTI gør gældende, at forslaget bygger på fundamentale misforståelser og utidssvarende opfat-
telser til rygeadfærden som f.eks. at indpakning og ingredienser bidrager til, at person begynder
at ryge.
Samtidig vurderer JTI, at forslaget bl.a. vil føre til en alvorlig og omfattende negativ påvirkning af
den fri konkurrence, opfordre til illegal handel, mindske medlemsstaternes afgiftsindtægter,
begrænse forbrugerens valgmuligheder og negativt påvirke den fremtidige udvikling af produk-
ter med reduceret sundhedsrisiko. Dette til trods for, at der ifølge JTI eksisterer en række min-
dre restriktive og mere proportionale tiltag, der kan medvirke til, at unge mennesker ikke begyn-
der at ryge.
Kræftens bekæmpelse (KB)
KB er i princippet enig i formålet med direktivet, men efterspørger en bredere formålsbestem-
melse i artikel 1.
KB finder, at den danske oversættelse udvander den obligatoriske skriftlige advarsel på cigaret-
pakkerne, idet ”this product can harm your health” er oversat til ”dette produkt kan være sund-
hedsskadeligt”.
KB anfører, at tobaksrøgen indeholder mange andre stoffer, end de i artikel 3 opregnede (tjære,
nikotin og kulilte), og finder, at det er et fælles europæisk ansvar at fastsætte grænseværdier og
målemetoder for andre tobaksprodukter end cigaretter og for andre sundhedsskadelige stoffer i
røgen og ikke det enkelte medlemslands ansvar.
KB efterspørger, at de eksisterende ISO-standard- målemetoder for tjære, nikotin og kulilte
videreudvikles, og at der udvikles nye målemetoder (artikel 4), der kan anvendes til en reel vur-
dering af skadeligheden i forhold til de forskellige former for sygdomme relateret til rygning. KB
finder, at der bør udvikles målemetoder til andre tobaksprodukter med henblik på at vurdere
disse produkters afhængighedsskabende og skadelige effekter. KB understreger vigtigheden af,
at målemetoder og målinger foretages af uvildige instanser, og ønsker der kontrol med god-
kendte laboratorieres uvildighed.
KB er positiv over for den foreslåede standardisering af indberetninger, og håber at disse vil
blive brug til bl.a. reel kontrol. Endvidere findes det glædeligt, at producenter og importører på-
lægges, at de ingredienser de anvender, er registeret i REACH, hvilket man anbefaler, bør gæl-
de for alle produkter omfattet af direktivet, inklusiv f.eks. E-cigaretter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
KB finder det yderst relevant, at Kommissionen kan forbyde tilsætningsstoffer, uden at direktivet
skal genforhandles (artikel 6). KB gør dog samtidig opmærksom på, at der fortsat er flere uafkla-
rede spørgsmål i forhold til gennemførelse af en uvildig proces i forhold til forbud mod tilsæt-
ningsstoffer, og opfordrer til, at direktivet skal omfatte flere tilsætningsstoffer.
KB er forundret over, at vandpibetobak, som især bruges af unge, ikke er omfattet af reglerne
om ingredienser (artikel 6), og understreger, at man generelt bør sikre, at alle tobaks- og niko-
tinprodukter bliver omfattet bestemmelsen.
KB finder generelt, at brugen af advarselstekst og -billeder er godt dækket ind med direktivet,
men ser gerne at flere typer tobaksvarer omfattes af kravet om billedadvarsler, og at al indpak-
ning af tobaksvarer standardiseres både i forhold til farve, logo og produktnavne (”plain
packaging”).
KB foreslår, at sundhedsadvarslen i henhold til artikel 11 ændres til ”denne tobaksvare er sund-
hedsskadelig og vanedannende”.
Endvidere foreslår KB, at artikel 13 om enkeltpakningers udseende og indhold også kommer til
at dække andre og nye røgtobaksprodukter.
KB er positiv over for forslaget om at regulere fjernsalg og peger på, at samme retningslinjer
kan bruges for andre typer af nikotinprodukter og elektroniske cigaretter.
Ligeledes bakker KB op om, at direktivet tager højde for nye tobaksvarer, men efterspørger en
beskrivelse af, hvordan reguleringen og kontrollen af nye produkter skal foregå.
KB anbefaler, at der indsættes en selvstændig artikel i direktivet vedrørende elektroniske ciga-
retter, uanset deres indhold af nikotin og tobak. KB finder, at sundhedsadvarslen for nikotinhol-
dige produkter i henhold til artikel 18 bør være ”dette produkt indeholder nikotin og er sund-
hedsskadeligt”, mens det for urtebaserede rygeprodukter i henhold til artikel 19 bør være ”dette
produkt er sundhedsskadeligt”.
KB bemærker, at direktivforslaget sammenlignet med det gældende direktiv udelader et væ-
sentligt område i forhold til udvikling af den videnskabelige dokumentation og udvikling af nye
kontrol- og reguleringsmetoder. Derimod finder KB det generelt positivt, at direktivet åbner for,
at den enkelte medlemsstat kan indføre skærpede regler, og anbefaler, at Danmark gør brug af
denne mulighed. Endvidere opfordrer KB regeringen til at arbejde for, at direktivet kommer til at
omfatte flere tilsætningsstoffer, og at flere typer af tobaksvarer underlægges kravet om billed-
advarsler.
LO
LO giver udtryk for, at der ikke er behov for væsentlige ændringer af de gældende regler for de
nicheprodukter, hvor Danmark har en stor markedsandel, idet disse tobaksprodukter i altoverve-
jende grad forbruges af en ældre aldersgruppe. LO peger samtidigt på, at fælles regler, der er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet, er til fordel for de danske virksomheder.
LO anfører, at det forekommer meningsløst og urimeligt omkostningskrævende at stille de
samme krav til bl.a. sporbarhed i forhold til nicheprodukter, som der stilles til store produkter
som cigaretter. Ifølge LO er forfalskninger og kopiproduktion slet ikke er et problem for niche-
produkterne. LO opfordrer til, at der ikke lægges unødige hindringer i vejen for det vækstområ-
de, som nicheproduktionen i Danmark ifølge LO er udtryk for, på grund af ændring af et regel-
sæt, der i sin målsætning sigter mod helt andre produkter og helt andre forbrugergrupper.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
LO finder, at forbuddet mod visse røgfrie tobakker, navnlig snus, bør ophæves, idet disse pro-
dukter er mindre sundhedsskadelige end cigaretter.
Lægeforeningen
Lægeforeningen er generelt positiv over for forslaget, men finder at der på visse områder er
behov for en strammere regulering end foreslået.
Lægeforeningen finder, at de fælles EU-regler om grænseværdier for tjære, nikotin og kulilte
også bør omfatte andre tobaksprodukter end cigaretter, da al tobak er sundhedsskadelig Læge-
foreningen peger endvidere på, at tobaksrøg indeholder mange andre stoffer end nikotin, kulilte
og tjære (artikel 4), f.eks. nitrosaminer.
Lægeforeningen ønsker ensartede regler for advarselsmærkning af alle slags rygetobak, dvs.
inkl. f.eks. vandpibetobak, cigarer og pibetobak, idet forskellige advarselsmærkninger kan forle-
de forbrugerne til at tro, at det ikke er al tobak, der er lige sundhedsskadelig. Lægeforeningen
opfordrer til at arbejde for at udnytte direktivforslagets mulighed for at standardisere den del af
emballagen, der ikke er dækket af advarsler, så indpakningen ikke kan bruges til at markedsfø-
re cigaretter og andet tobak.
Lægeforeningen finder, at forslaget i artikel 23 også i fremtiden bør inkludere udvikling af den
videnskabelige dokumentation og udvikling af nye kontrol og reguleringsmetoder, idet Lægefor-
eningen finder, at det vil styrke den videre regulering af tobaksmarkedet, hvis denne viden ge-
nereres på EU-niveau.
Lægeforeningen finder det positivt, at tobaksproducenterne skal identificere de indberettede
stoffer i forhold til EU’s kemikalieregister REACH (artikel 5), da dette vil give myndighederne og
andre uafhængige intuitioner mulighed for at efterprøve stofferne.
Lægeforeningen finder forslagene om regulering af internetsalg og overvågning af nye tobaks-
varer (artikel 16) positive, da de vil bidrage til løbende, tæt regulering af tobaksmarkedet.
Lægeforeningen finder det positivt, at direktivet giver medlemslandene mulighed for at indføre
skærpede regler, og opfordrer til, at Danmark gør brug af denne mulighed.
Nærbutikkernes Landsforening (NBL)
NBL kan som udgangspunkt tilslutte sig fælles harmonisering, hvor det indre marked måtte
kræve det. NBL finder dog, at flere af forslagene, f.eks. forbuddet mod tynde cigaretter, næppe
positivt vil påvirke det indre marked og folkesundheden.
NBL er forundret over det foreslåede forbud mod mentolcigaretter. NBL henviser til, at alle ciga-
retter er sundhedsskadelige og opfordrer regeringen til at modsætte sig et forbud.
For så vidt angår forbuddet mod snus og andre røgfrie tobaksprodukter finder NBL, at man før
et forbud indføres, bør kigge på risikoprofilen for produkterne.
Endvidere vurderer NBL, at de allerede eksisterende billedadvarsler ikke har haft nogen næv-
neværdig effekt. Hertil kommer, at de foreslåede større billedadvarsler vil gøre det svært at
adskille mærkerne fra hinanden.
NBL finder, at forslaget om, at medlemsstaterne skal have mulighed for at indføre skærpede
regler, vil gøre forholdene uforudsigelige for erhvervslivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
Philip Morris Danmark (PM)
PM finder ikke, at EU har de nødvendige kompetencer til at lovgive om flere af de foreslåede
tiltag, idet en række af disse ifølge PM ikke kan begrundes i artikel 114 TEUF. PM opfordrer
derfor Danmark til at argumentere for, at et endeligt direktiv må udelade de tiltag, der opstiller
hindringer for det indre marked, og at muligheden for at medlemsstater kan vedtage strammere
lovgivning udelades, idet dette kan føre til forskelligartede praksis landene imellem.
PM anfører, at en standardisering af pakker vil begrænse muligheden for brug af varemærker,
herunder bl.a. muligheden for at differentiere sig fra andre mærker, og til at formidle faktuel
produktinformation. I den forbindelse peger PM, at de danske regler om banderole begrænser
denne plads yderligere. PM finder, at forslaget giver anledning til alvorlige betænkeligheder i
forhold til EU og internationale instrumenter om menneskerettigheder samt i forhold til grundlo-
ven for så vidt angår ejendomsretten og ytringsfriheden. Herudover peger PM på, at Kommissi-
onens konsekvensanalyse mangler at fremvise evidens for, at større advarsler vil medføre en
reduktion i antallet af rygere, samt at Kommissionen ifølge PM har undladt at overveje mindre
restriktive tiltag.
PM savner en begrundelse for, hvorfor et forbud mod tynde cigaretter (slim cigarettes) vil få det
indre marked til at fungere på en bedre måde, og finder der bør gælde en dispensations- eller
undtagelsesbestemmelse for mentolprodukter, samt at et forbud mod bestemte tobaksprodukter
vil åbne for illegal handel. PM mener ikke, at de foreslåede sporbarheds- og sikkerhedsfeatures
i artikel 14 vil kunne løse problemet med illegal handel. PM anfører, at de fleste cigaretter alle-
rede spores som følge af samarbejdsaftaler mellem de store tobaksproducenter og Kommissio-
nen.
PM finder, at forbuddet mod snus bør ophæves henset til den bevislige mindre sundhedsskade-
lige effekt sammenlignet med konventionelle tobaksprodukter. PM anfører, at forslaget om at
fastsætte grænseværdier for nikotinholdige produkter, herunder e-cigaretter, kan forhindre mar-
kedsføringen af nye produkter med en mindsket risikoprofil. PM anser det for kritisk, at EU tilla-
der og opfordrer til udvikling og salg af produkter, der har potentialet til at reducere skaderne
forårsaget af tobaksprodukter. PM opfordrer derfor Danmark til at arbejde for, at der fastsættes
videnskabeligt baserede rammer for godkendelse af nye produkter med færre helbredsrisici. PM
finder, at det bør være op til medlemsstaterne at afgøre, om de ønsker at tilbyde reducerede
risici-løsninger til deres borgere.
PM opfordrer Danmark til at sikre, at delegerede retsakter ikke bruges til at give Kommissionen
mulighed for at ændre lovgivningen i fremtiden uden at konsultere de folkevalgte.
Swedish Match
Swedish Match finder, at snus som et regionalt og som sådan kulturelt betinget produkt er svært
regulerbart på fællesskabsplan, og at forslaget vil medføre store udfordringer for de involverede
virksomheder og erhverv. Samtidig er det ifølge Swedish Match videnskabeligt underbygget, at
snus er det tobaksprodukt, der indebærer færrest sundhedsimplikationer
På den baggrund opfordrer Swedish Match regeringen til, med henvisning til nærhedsprincip-
pet, at arbejde for, at røgfri tobaksprodukter undtages fra EU harmoniseringen.
Swedish Match understreger, at al røgfri tobak bør omfattes af produktregulering baseret på
videnskabelige fakta og med høj forbrugerbeskyttelse, hvilket Swedish Match ikke finder er
tilfældet for direktivforslaget. Swedish Match peger på, at forbuddet mod snus som defineret i
forslagets artikel 2, nr. 32, er stærkt diskriminerende og på ingen måde kan begrundes ud fra
sundhedsmæssige betragtninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
Swedish Match finder, at forbuddet mod tobaksvarer med en kendetegnende aroma i forslagets
artikel 6 i realiteten er et forbud mod alle røgfrie tobaksprodukter, da denne gruppe varer gen-
nem en årrække har været tilsat aromaer.
For så vidt angår fjernsalg gør Swedish Match gældende, at erfaringer viser, at det kan være
overordentligt vanskeligt at kontrollere handel over internettet, hvorfor de i forslaget opregnede
initiativer ifølge Swedish Match må forventes at være virkningsløse over for illegalt salg.
Tobaksindustrien
Tobaksindustrien anfører, at flere væsentlige elementer i forslaget ikke har været i høring blandt
de relevante aktører. Tobaksindustrien finder, at forslaget åbner for nye nationale barrierer til
skade for det indre marked.
Tobaksindustrien er kritiske over for omfanget af delegerede retsakter i forslaget, og bestem-
melserne om delegerede retsakter er efter Tobaksindustriens opfattelse upræcise. Tobaksindu-
strien anbefaler derfor, at bestemmelserne tydeliggøres, og at det fastslås, at bestemmelserne
ikke løbende kan ændres, medmindre der foreligger meget tvingende grunde herfor.
Tobaksindustrien opfordrer til, at der kun skal gælde én definition for forskellige tobakskategori-
er (artikel 2), og at definitionerne bør svare til allerede etablerede definitioner på afgiftsområdet,
idet der henvises til direktiv 2011/63/EU af 21. juni 2011 om punktafgiftsstrukturen og satserne
for forarbejdet tobak.
Tobaksindustrien udtrykker bekymring over, at direktivet synes at forudsætte, at producenter og
importører af rulletobak, cigarer og pibetobak og røgfri tobak umiddelbart fra ikrafttræden skal
indberette emissioner fra disse tobaksprodukter, uden at det på forhånd er fastlagt, hvilke stof-
fer der skal måles, hvilken metode der skal anvendes, og hvilke eventuelle grænseværdier der
skal være gældende for de pågældende stoffer. Tobaksindustrien ser gerne en generel undta-
gelse fra indberetningspligten for emissioner for de førnævnte produkttyper. Alternative ønskes
indført klare og ensartede EU-regler herom.
Tobaksindustrien ønsker en videreførelse af de gældende regler om, at der for andre produkter
end fabriksfremstillede cigaretter kan sættes advarselstekster på pakningen ved hjælp af kli-
stermærker, og anfører, at der ikke har været problemer med den nuværende ordning.
Tobaksindustrien ønsker, at de gældende regler for advarslernes størrelse opretholdes for an-
dre produkter end fabriksfremstillede cigaretter. I forslaget er de gældende regler for helbreds-
advarsler på andre produkter end cigaretter og rulletobak opretholdt uændret (artikel 10), hvor-
for baggrunden for skærpelser, der rammer f.eks. cigarer og pibetobak, der kommer i større
pakninger, er uklar. Tobaksindustrien finder, at forslaget om rotation af helbredsadvarsler årligt
(artikel 9) går videre end nødvendigt, og opfordrer til, at den nugældende praktiske regel om
regelmæssig udskiftning bevares.
Tobaksindustrien ønsker en afklaring af, om artikel 12 er til hinder for, at mærker som f.eks.
Café Crème cigarillos fortsat lovligt kan anvendes. Tobaksindustrien finder det afgørende, at
der må foretages en helhedsvurdering af, om produktet f.eks. indebærer en risiko for forveksling
med fødevarer eller kan anses for vildledende, og at det præciseres, at varemærker, der var i
brug ved fremsættelsen af direktivforslaget 19. december 2012, ikke omfattes af artikel 12.
Tobaksindustrien opfordrer til, at cigarer, pibetobak og røgfri tobak undtages fra reglen i artikel
12 om forbud mod omtale af produktets smag og aroma, idet der bl.a. henvises til, at adgangen
til brug af kendetegnende aromaer i pibetobak og cigarer opretholdes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1243171_0022.png
22
Tobaksindustrien indstiller, at det foreslåede forbud mod at omtale fraværende tilsætningsstof-
fer fjernes.
Tobaksindustrien savner begrundelse for det foreslåede forbud mod dåser til rulletobak (artikel
13), samt for kravene til størrelsen på en pakke med rulletobak. Tobaksindustrien finder, at så-
danne krav bør ses i sammenhæng med de tilsvarende krav til cigaretpakkernes størrelse, idet
produkterne er sammenlignelige og i direkte konkurrence med hinanden. Tobaksindustrien fo-
reslår, at reglen ændres til minimum 20 gram.
Tobaksindustrien finder, at bestemmelserne om sporbarhed og ægthedscertifikater bør udgå af
direktivforslaget (artikel 14).
Subsidiært finder Tobaksindustrien, at cigarer, pibetobak og røgfri tobak bør undtages fra direk-
tivets artikel 14, idet illegal handel med - og forfalskning af tobaksvarer ikke i mærkbart omfang
berører disse produkter. . Tobaksindustrien finder derfor, at det foreslåede sporbarhedssystem
udgør en voldsom og uforholdsmæssig økonomisk og administrativ belastning for producenter
heraf. Alternativt bør systemet som minimum ikke være mere omfattende end det, der beskrives
i WHO’s rammekonvention for tobak (FCTC), og der bør gives en længere gennemførelsesfrist
for andre produkter end cigaretter og rulletobak.
Tobaksindustrien opfordrer regering til at arbejde for en ophævelse af forbuddet mod markeds-
føring af tobak, der indtages oralt (artikel 15).
Tobaksindustrien lægger afgørende vægt på, at forbuddet mod kendetegnende aroma, hvis det
gennemføres, begrænses til at omfatte fabriksfremstillede cigaretter og rulletobak, idet den røg-
frie tobaks kendetegnende aroma ifølge Tobaksindustrien er en helt integreret del af produktet.
Tobaksindustrien finder, at der er behov for en længere ikrafttrædelsesperiode end den, der
lægges op til i direktivet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingerne om direktivforslaget befinder sig i en første fase. På baggrund af de første
foreløbige tilkendegivelser fra delegationerne er det forventningen, at medlemslandene generelt
vil bakke op om de overordnede formål med forslaget, og at de vil gå konstruktivt ind i forhand-
lingerne.
Samtidig tegner der sig dog et billede af, at medlemslandene deler sig i to grupper, hvor lande-
ne på den ene side synes at støtte op om stramninger af den nuværende regulering, mens en
anden gruppe af lande forventes at have større vanskeligheder ved at støtte forslaget på grund
af især industripolitiske interesser.
Særligt må det forventes, at bestemmelserne vedrørende regulering af tilsætningsstoffer og
mærkning vil give anledning til vanskelige forhandlinger i EU-kredsen.
Det irske formandskab prioriterer sagen højt og stiler tentativt efter politisk enighed på rådsmø-
det den 21. juni 2013. Det er et ambitiøst mål, men det kan ikke udelukkes, at det kan lykkes,
eventuelt i form af politisk enighed om udvalgte elementer af forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er enig med Kommissionen i, at der er behov for at opdatere og videreudvikle de
gældende EU-regler for tobaksvarer med henblik på at forbedre det indre markeds funktion og
sikre et højt sundhedsbeskyttelsesniveau.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1243171_0023.png
23
Regeringen er grundlæggende positivt indstillet over for Kommissionens forslag, og deler
Kommissionens opfattelse af, at reglerne bør afspejle produkternes vanedannende egenskaber
og de negative sundhedsmæssige konsekvenser ved forbruget af dem. Regeringen kan i den
forbindelse støtte, at der med forslaget sættes særligt fokus på at bremse tilgangen af nye bru-
gere af tobaksvarer, ikke mindst blandt børn og unge, og på at give alle borgere mulighed for at
træffe informerede valg om produkterne.
Regeringen bakker generelt op om de foreslåede skærpelser af kravene til
industriens indberet-
ninger af ingredienser, emissioner mv.,
men finder, at indberetningen som udgangspunkt bør
ske direkte til Kommissionen, ligesom bestemmelserne bør formuleres på en måde, som tager
højde for, at der i dag ikke findes internationalt anerkendte målemetoder for alle emissioner.
Regeringen er grundlæggende positivt indstillet overfor forslagets bestemmelser om
brug af
tilsætningsstoffer
i tobaksvarer, herunder forslaget om et forbud mod tobaksvarer med en ken-
detegnende aroma. Dog vil det efter regeringens opfattelse være relevant at undtage røgfri
tobaksvarer fra forbuddet mod tobaksvarer med en kendetegnende aroma. Dette skal ses i lyset
af den tilsvarende undtagelse for cigarer, cigarillos og pibetobak, som er begrundet i brugernes
aldersprofil og en vurdering af, at udbredelsespotentialet for disse produkter er begrænset.
For så vidt angår forslaget om, at medlemsstaterne på egen hånd – og på baggrund af viden-
skabelig evidens - skal forbyde tobaksvarer, som indeholder tilsætningsstoffer, der øger tobaks-
varernes toksiske eller vanedannede virkning mærkbart, bør en fremtidig regulering efter rege-
ringens opfattelse i videst muligt omfang forankres på EU-niveau.
Regeringen kan generelt støtte de foreslåede ændringer af
mærkningsreglerne,
herunder obli-
gatorisk brug af kombinerede tekst- og billedadvarsler på cigaretter og rulletobak, den foreslåe-
de forøgelse af advarslernes størrelse, samt at der udarbejdes en rapport fra Kommissionen om
erfaringer med mere vidtgående lovgivning.
Regeringen noterer sig i den forbindelse, at nationale regler om standardisering af tobaksvarers
emballage skal være forenelige med traktaten og internationale aftaler, herunder forpligtelser
indgået i WTO-regi.
For så vidt angår reglerne for
pakningernes udseende og indhold
kan regeringen grundlæggen-
de bakke op om en øget grad af standardisering af pakkerne og om forbuddet mod elementer,
der giver indtryk af, at en bestemt tobaksvare har positive eller mindre skadelige virkninger m.v.
Regeringen kan grundlæggende støtte fælles regler om
sporbarhed
på EU-niveau som et væ-
sentligt element i bestræbelserne på at bekæmpe ulovlig handel med tobaksvarer. En effektiv
indsats mod ulovlig handel vil samtidig bidrage til at sikre, at tobaksvarer på det europæiske
marked lever op til direktivets krav. Regeringen lægger i den forbindelse vægt på, at et kom-
mende følge- og sporingssystem fastlægges på et niveau, der svarer til de krav, som er fastlagt
i WHO-protokollen om bekæmpelse af ulovlig handel med tobaksvarer. Samtidig er det væsent-
ligt at sikre, at særligt de små og mellemstore virksomheder ikke pålægges unødvendige byr-
der.
Regeringen kan støtte, at et følge- og sporingssystem først etableres i forbindelse med Unio-
nens gennemførelse af WHO-protokollen om ulovlig handel med tobaksvarer, men vil også
kunne acceptere en løsning, hvor et system baseret på kravene i WHO-protokollen etableres i
regi af tobaksvaredirektivet.
Regeringen kan støtte etableringen af en registreringsordning for detailsalgssteder, der agter at
drive
fjernsalg
af tobaksvarer på tværs af grænserne. Regeringen finder det endvidere væsent-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1243171_0024.png
24
ligt, at de nationale myndigheder og Kommissionen har mulighed for at følge udviklingen på
markedet for tobaksvarer, og deler Kommissionens opfattelse af, at nye kategorier af tobaksva-
rer bør reguleres på samme måde som eksisterende produktkategorier.
På den baggrund kan regeringen støtte forslaget om at indføre en anmeldelsesordning for
nye
kategorier af tobaksvarer.
Regeringen vil i den forbindelse kunne tilslutte sig en præcisering i
forslaget vedrørende medlemslandenes mulighed for at indføre nationale forbud mod fjernsalg
af tobaksvarer og mod nye kategorier af tobaksvarer, men vil ikke kunne støtte et forslag om et
totalt forbud i EU.
Regeringen finder som udgangspunkt, at direktivet alene skal finde anvendelse på varer, som
indeholder tobak. Såfremt der i øvrigt er opbakning til det i Rådet, vil dog man dog fra dansk
side kunne acceptere en løsning, som indebærer en regulering af
nikotinholdige produkter
i
direktivet og et krav om advarselsmærkning af
urtecigaretter.
Den udprægede brug af
delegerede retsakter
i Kommissionens forslag gør det vanskeligt at
foretage en tilbundsgående vurdering af direktivets konsekvenser.
Regeringen finder det derfor væsentligt, at der foretages en grundig vurdering af de konkrete
delegationsbeføjelser med henblik på at sikre en fornuftig afgrænsning af Kommissionens mu-
ligheder for at foretage efterfølgende tilpasninger af bestemmelserne i direktivet, herunder at
sikre, at delegerede retsakter anvendes til at udbygge eller ændre visse ikke-væsentlige ele-
menter og dermed respekterer anvendelsesområdet for delegerede retsakter.
Regeringen vil i den forbindelse være særligt opmærksom på bemyndigelser til Kommissionen,
som vil kunne føre til et forbud mod bestemte tobaksvarer, som vil pålægge virksomhederne
væsentlige byrder eller vil indebære en risiko for tab af arbejdspladser i Danmark.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketinget Europaudvalg. Europaudvalget har
modtaget grund- og nærhedsnotat om forslaget den 25. januar 2013. Europaudvalget har end-
videre modtaget opdateret grund- og nærhedsnotat den 22. februar 2013.