Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
KOM (2012) 0010
Offentligt
1559669_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. oktober 2015
Databeskyttelseskontoret
Katrin Thorsvig Hansen
2015-0032/06-0029
1752461
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 KOM (2012) 0010, som Fol-
ketingets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 2. oktober 2015.
Søren Pind
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
kom (2012) 0010 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvilke dele af direktivforslaget om beskyttelse af fysiske personer der er omfattet af retsforbeholdet, og hvilke dele der ikke er omfattet, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 2 KOM (2012) 0010 fra Folketingets Europaudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for hvilke dele af direktivforslaget
om beskyttelse af fysiske personer ifm. de kompetente myn-
digheders behandling af personoplysninger med henblik på at
forebygge, efterforske, opdage eller retsforfølge straffelovs-
overtrædelser eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner og om fri
udveksling af sådanne oplysninger, der er omfattet af retsfor-
beholdet og hvilke dele, der ikke er omfattet. Der henvises til
regeringens samlenotat forud for rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 8.-9. oktober og ministerens forelæggelse på
mødet i Europaudvalget den 2. oktober 2015.”
Svar:
1.
Langt størstedelen af den behandling af personoplysninger, som falder
inden for direktivets anvendelsesområde, vil være omfattet af det danske
retsforbehold.
Det skyldes, at direktivets hovedområde er behandling af personoplysnin-
ger i forbindelse med de kompetente myndigheders forebyggelse, efter-
forskning, opdagelse eller retsforfølgning af straffelovsovertrædelser og
fuldbyrdelse af strafferetlige sanktioner. Retligt samarbejde i straffesager
og politisager er nogle af de helt centrale områder, som er omfattet af rets-
forbeholdet.
Direktivet gælder imidlertid også for behandling af personoplysninger i
forbindelse med sikring mod og forebyggelse af trusler mod den offentlige
sikkerhed. Behandling af personoplysninger i forbindelse med disse aktivi-
teter vil kunne falde uden for det danske retsforbehold.
Det, som er afgørende for, om direktivets regulering er omfattet af retsfor-
beholdet eller ej, er således, i hvilken forbindelse der behandles personop-
lysninger, og om det er under udførelse af aktiviteter, der er omfattet af det
danske retsforbehold, for så vidt angår retligt samarbejde i straffesager og
politisager.
2.
Direktivet er fremsat på baggrund af artikel 16, stk. 2, i Traktaten om
den Europæiske Unions Funktionsmåde, hvorfor Danmark som udgangs-
punkt er bundet heraf. Det følger dog af artikel 2a i protokollen om Dan-
marks stilling, at Danmark ikke er bundet af regler, som vedrører behand-
ling af personoplysninger under udførelse af aktiviteter, der er omfattet af
det danske retsforbehold, for så vidt angår retligt samarbejde i straffesager
2
kom (2012) 0010 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvilke dele af direktivforslaget om beskyttelse af fysiske personer der er omfattet af retsforbeholdet, og hvilke dele der ikke er omfattet, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
og politisager (dvs. aktiviteter omfattet af del 3, afsnit 5, kapitel 4 eller 5 i
Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde).
Da direktivet udgør en udvikling af Schengen-reglerne, følger det imidler-
tid af direktivets præambelbetragtninger, at Danmark – for de dele af di-
rektivet, som regulerer behandling af personoplysninger under udførelse af
aktiviteter, der er omfattet af det danske retsforbehold – i henhold til arti-
kel 4 i protokollen om Danmarks stilling inden for 6 måneder skal træffe
afgørelse om, hvorvidt reglerne skal gennemføres i national lovgivning.
3