ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
Besvarelse af spørgsmål 1 stillet af Folketingets Europaudvalg den 6.
november 2012 efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor den generelle undtagelsesbe-
stemmelse, der kan undtage mindre skibe i national fart fra bestemmelser
i FN’s konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC) konvention, ikke
er medtaget i direktivforslaget om flagstatens ansvar for håndhævelsen af
Rådets direktiv 2009/13/EF om iværksættelse af den aftale, der er indgået
mellem de europæiske arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer
(ECSA og ETF) om konventionen om søfarendes arbejdsforhold af 2006,
og om ændring af direktiv 1999/63/EF (KOM (2012) 134)? Ministeren
bedes tillige redegøre for, hvad der ligger i at ”tilpasse tilsynet mindre
handelsskibe i national fart” og hvorfor regeringen ønsker dette?”.
Svar:
FN’s konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC konventionen)
gennemføres i EU-retten gennem flere EU instrumenter.
Konventionens krav til de søfarendes arbejdsforhold, såsom hviletid, fri
hjemrejse, ansættelseskontrakt mv., følger af det allerede vedtagne
direktiv 2009/13/EF. Dette direktiv gælder for søfarende på alle skibe
uanset størrelse eller anvendelse.
MLC konventionen indeholder en undtagelsesbestemmelse vedrørende
skibe med en bruttotonnage under 200 i national fart, hvormed medlems-
landene kan foretage visse undtagelser efter høring af erhvervets parter.
En sådan undtagelsesbestemmelse var ikke medtaget i Kommissionens
oprindelige direktivforslag (KOM (2012) 134). Baggrunden var
formentligt, at direktivforslaget skulle svare til direktiv 2009/13, som
ikke medtager en undtagelsesbestemmelse.
I løbet af forhandlingerne er en undtagelsesbestemmelse indarbejdet i
forslaget. Dermed giver direktivet, på samme måde som MLC
konventionen, medlemslandene mulighed for at tilrettelægge et
tilsynssystem, der tager hensyn til de særlige forhold, der knytter sig til
mindre skibe i national fart.
Regeringen har støttet, at undtagelsesbestemmelsen indgik i
direktivforslaget, da der ikke vurderes at være behov for at anvende
samme regelmæssige synsterminer for mindre lastskibe i national fart,
som der benyttes for større lastskibe i international fart, idet de ikke har
samme sejladsmønstre eller arbejdsforhold.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
www.evm.dk