Retsudvalget 2012-13
KOM (2012) 0254
Offentligt
1178512_0001.png
1178512_0002.png

Spørgsmål nr. 1 (KOM (2012) 0254) fra Folketingets Europaudvalg:

”Vil ministeren oversende en udtømmende liste over grunde tilfrihedsberøvelse, som lovet på europaudvalgets møde den 17.oktober 2012, under rådsmødets pkt. 6 om det fælles europæi-ske asylsystem?

Svar:

Den 17. oktober 2012 blev Folketingets Europaudvalg orienteret om dags-ordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 25.-26. oktober2012.I den forbindelse blev det blandt andet oplyst, at dagsordenspunkt 6 om detfælles europæiske asylsystem vedrører flere asylrelaterede retsakter, her-under forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettel-se af Eurodac (Eurodac) (KOM (2012) 0254) og ændringsforslaget til Eu-ropa-Parlamentet og Rådets direktiv om fastlæggelse af standarder formodtagelse af asylansøgere (modtagelsesdirektivet) (KOM (2011) 320)Der spørges til en liste over grunde til frihedsberøvelse. En sådan liste fin-des imidlertid ikke i Eurodac-forslaget, hvortil spørgsmålet er stillet, jf.henvisningen til (KOM (2012) 0254) i spørgsmålet.Spørgsmålet forstås derfor således, at det relaterer sig til ændringsforslagettil Europa-Parlamentet og Rådets direktiv om fastlæggelse af standarderfor modtagelse af asylansøgere (modtagelsesdirektivet) (KOM (2011)320), der indeholder en liste over grunde til frihedsberøvelse.Danmark deltager som følge af forbeholdet for retlige og indre anliggenderikke i vedtagelsen af modtagelsesdirektivet og er ikke bundet heraf.Det fremgår af direktivforslagets artikel 8, stk. 2, at hvis det viser sig nød-vendigt på grundlag af en individuel vurdering af den enkelte sag, kanmedlemsstaterne frihedsberøve en ansøger, hvis andre mindre indgribendetvangsforanstaltninger ikke kan anvendes effektivt.Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Det fremgår således af direktivforslagets artikel 8, stk. 3, at en asylansøgerkun kan frihedsberøves:a) for at fastlægge eller kontrollere vedkommendes identitet eller nationali-tet,b) for at fastlægge de forhold, som ansøgningen om international beskyt-telse støttes på, og som ikke kunne fastlægges uden frihedsberøvelse,navnlig hvis der er en risiko for, at ansøgeren forsvinder,c) for i forbindelse med en procedure at afgøre, om ansøgeren har ret tilindrejse på området,d) hvis den pågældende er frihedsberøvet som genstand for en tilbagesen-delsesprocedure i medfør af direktiv 2008/115/EF (udsendelsesdirektivet)for at forberede tilbagesendelse og/eller fortsætte udsendelsesprocessen, ogmedlemsstaten på grundlag af objektive kriterier, herunder at den pågæl-dende allerede har haft mulighed for adgang til asylproceduren, kan do-kumentere, at der er rimelig grund til at antage, at den pågældende kun an-søger om international beskyttelse for at forsinke eller hindre håndhævel-sen af afgørelsen om tilbagesendelse,e) hvis det er nødvendigt af hensyn til den nationale sikkerhed eller offent-lige orden,f) i overensstemmelse med artikel 27 i Rådets forordning (EF) nr.343/2003 af 18. februar 2003 om fastsættelse af kriterier og procedurer tilafgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af enasylansøgning, der er indgivet af en tredjelandsstatsborger i en af med-lemsstaterne.Artikel 8, stk. 3, nr. 7, henviser til artikel 27 i ændringsforslaget til Dublin-forordningens (KOM (2008) 0820). Det fremgår af artikel 27, at medlems-staterne, hvis der er væsentlig risiko for, at vedkommende forsvinder, kanfrihedsberøve personer for at sikre overførselsprocedurerne efter Dublin-forordningen. Frihedsberøvelse sker på grundlag af en individuel vurde-ring af hver sag, og kun hvis frihedsberøvelsen står i rimeligt forhold tilformålet, og hvis andre mindre indgribende foranstaltninger ikke kan an-vendes effektivt.
2