Finansudvalget 2012-13
KOM (2012) 0512
Offentligt
1221496_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Sagsnr.
2013-05046
Doknr.
59318
Dato
28-02-2013
Folketingets Europaudvalg har d. 1. februar 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 2 vedr.
KOM(2012)512 til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
Spørgsmål nr. 2:
”Ministeren bedes redegøre for forskellene på de muligheder, som det danske finans-
tilsyn har i dag, sammenlignet med de muligheder, som EU's nye banktilsyn vil have til
at gribe ind i forhold til danske banker.”
Svar:
Forslagene om en fælles tilsynsmekanisme forankret i den Europæiske Centralbank
(ECB) og ændring af reglerne om den europæiske banktilsynsmyndighed (EBA) er
fortsat genstand for forhandlinger mellem Rådet og Europa-Parlamentet. Besvarelsen
tager derfor udgangspunkt i Rådets kompromis aftalt på det ekstraordinære ECOFIN-
møde d. 12. december 2012.
Det fælles banktilsyn forankret i ECB gives en række konkrete tilsynsopgaver og -
beføjelser vedr. kreditinstitutter i de deltagende lande, jf. artiklerne 4 og 4a samt 8-15 i
forordningen om etablering af den fælles banktilsynsmekanisme.
Det fælles banktilsyn tildeles således følgende tilsynsopgaver:
Udstedelse og fratagelse af autorisation for kreditinstitutter,
Vurdering af ansøgninger om erhvervelse af kvalificerede kapitalandele (dvs.
erhvervelser større end 10 pct. af kapitalen) i kreditinstitutter,
Tilsyn med kreditinstitutters overholdelse af kapitalkrav, likviditetskrav, gea-
ringsmål og grænser for store engagementer samt overvågning af offentliggø-
relse af oplysninger om disse forhold
Tilsyn med kreditinstitutters overholdelse af regler vedr. aflønning, selskabs-
ledelse, risikostyring og evt. brug af interne effektive kapitalkravsvurderings-
metoder (IRB-metoder)
Gennemførelse af stresstest mv.
Såkaldte ”makroprudentielle” opgaver o.l., herunder fastsættelsen af kapital-
bevaringsbuffere, modcykliske kapitalbuffere og eventuelle systemiske risiko-
buffere, i det omfang de enkelte deltagende lande ikke selv har sat disse på et
tilstrækkeligt højt niveau.
Varetagelse af tilsynsopgaver vedr. tidlig indgriben og genopretningsplanlæg-
ning mv.
Administrativ sanktionering af eventuelle overtrædelser af reglerne.
Det fælles banktilsyn tildeles desuden en række specifikke beføjelser for kreditinstitut-
ter i de deltagende lande. Det fælles banktilsyn skal således kunne stille krav til kredit-
institutter om, at:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1221496_0002.png
Opgøre det individuelle solvensbehov.
Styrke deres strukturer, interne processer, mekanismer og strategier.
Opstille planer for hvordan og hvornår en eventuel manglende efterlevelse af
kravene i lovgivningen, vil blive mødt fremadrettet.
Anvende en specifik hensættelsespolitik eller behandling af aktiver i relation til
kapitalkrav.
Begrænse deres forretninger, drift og netværk, og at frasælge eller udskille
konkrete aktiviteter som påfører instituttet en overdreven risiko.
Nedbringe risikoen forbundet med instituttets aktiviteter, produkter og syste-
mer.
Begrænse variabel aflønning som en procentdel af omsætningen, når afløn-
ningen er uforenelig med opretholdelsen af et sundt kapitalgrundlag.
Anvende overskuddet til at styrke kapitalgrundlaget.
Begrænse eller forbyde udbyttebetalinger til aktionærer, medlemmer eller eje-
re af supplerende kernekapital, når dette ikke vil kunne medføre en konkurs.
Øge hyppigheden og omfanget af indrapporteringerne til tilsynsmyndigheder-
ne bl.a. vedr. kapital og likviditet.
Opfylde yderligere likviditetskrav, herunder begrænsninger på omfanget af lø-
betidsforskelle mellem hhv. aktiv- og passivsiden.
Offentliggøre yderligere oplysninger.
Fjerne medlemmer af direktionen fra institutter, som ikke opfylder den relevan-
te EU- og nationale lovgivning.
Til støtte for udøvelsen af disse opgaver og beføjelser gives det fælles banktilsyn des-
uden adgang til at indsamle oplysninger, gennemføre nærmere undersøgelser og
foretage fysiske inspektioner, jf. artiklerne 9-12 i forordningen.
Disse tilsynsopgaver og -beføjelser er centrale i tilsynet med kreditinstitutter, og vare-
tages generelt allerede i dag af de nationale tilsynsmyndigheder i medfør af de eksi-
sterende kapitalkravsdirektiver mv., idet dog f.eks. sanktioner vedr. overtrædelser i
nogle lande i større eller mindre omfang kan være overladt til det pågældende lands
domstole. For Danmarks vedkommende varetages disse opgaver og beføjelser såle-
des i dag af Finanstilsynet, primært med hjemmel i Lov om Finansiel virksomhed.
De nævnte beføjelser er generelt fastsat enten i allerede eksisterende EU-regulering
(navnlig de eksisterende kapitalkravsdirektiver) eller den nationale implementering
heraf, eller som forventes snarligt indført i kraft af EU-lovgivningsforslag, som aktuelt
forhandles (navnlig den seneste revision af kapitalkravsreglerne (CRR/CRD-IV), som
aktuelt forhandles med Europa-Parlamentet).
Det fælles banktilsyns beføjelser til at indsamle information som led i tilsynet med
konkrete institutter udvides på enkelte punkter, i forhold til de beføjelser Finanstilsynet
har i dag eller ventes at få, som følge af implementeringen af aktuelle EU-
lovgivningsforslag. Det fælles banktilsyn vil således have videre beføjelser end Fi-
nanstilsynet til at indhente oplysninger fra relevante tredjeparter (fx underleverandører
e.l., som et kreditinstitut har uddelegeret opgaver til), hvis det vurderes nødvendigt for
at kunne føre tilsyn med det pågældende kreditinstitut.
Der er ved forelæggelser i Folketingets Europaudvalg blevet spurgt til det fælles til-
syns beføjelser til at fjerne direktionsmedlemmer fra institutter, der ikke opfylder den
relevante lovgivning. Det bemærkes i den forbindelse, at Finanstilsynet også i dag har
hjemmel til at afsætte en direktør i en finansiel virksomhed, samt påbyde et medlem af
en bestyrelse i en finansiel virksomhed at nedlægge sit hverv, hvis disse ikke kan
bestride stillingen henholdsvis hvervet, jf. § 351 i lov om finansiel virksomhed. Det er
vurderingen, at det fælles banktilsyns beføjelser til at fjerne en direktør vil være de
samme som Finanstilsynets aktuelle beføjelser.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1221496_0003.png
Der er i øvrigt generelt lagt op til et tæt samarbejde mellem det fælles banktilsyn og de
nationale tilsynsmyndigheder i de enkelte deltagende lande, og de nationale tilsyns-
myndigheder ventes fortsat at skulle varetage tilsynet med mindre institutter inden for
rammer, retningslinjer og generelle instrukser udstedt af det fælles tilsyn.
Opgaver og beføjelser som ikke eksplicit overføres til det fælles banktilsyn forbliver
eksklusivt hos nationale myndigheder i de deltagende lande. Det gælder f.eks. opga-
ver og beføjelser vedr. forbrugerbeskyttelse, forebyggelse af hvidvask, og tilsyn med
tredjelandes kreditinstitutter med filialer eller udbud af tjenester i EU. Det gælder også
beføjelser, som er rent nationalt fastsat og ikke reguleret af EU-lovgivning, som fx at
der stilles krav om forudgående tilladelse fra Finanstilsynet, inden der indgås aftaler
om koncerninterne engagementer. Det gælder også tilsynsopgaver og -beføjelser
vedr. andre finansielle virksomheder end kreditinstitutter, fx forsikringsselskaber, samt
pensionsselskaber, som ligeledes forbliver i de nationale tilsyn.
Ikke-eurolande vil have mulighed for at deltage i det fælles banktilsyn gennem etable-
ring af et såkaldt nært samarbejde med ECB. Det fremgår af artikel 6 og 8 i forord-
ningsforslaget om etablering af en fælles tilsynsmekanisme, at ECB i givet fald udøver
sine tilsynsopgaver og beføjelser i relation til kreditinstitutter etableret i ikke-eurolande
gennem instrukser til de nationale tilsynsmyndigheder.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager
3