Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
KOM (2012) 0584
Offentligt
1288575_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
8. oktober 2013
Besvarelse af spørgsmål 2 ad KOM (2012) 584 stillet af Europaud-
valget den 24. september 2013 efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes – i forlængelse af Europaudvalgets møde den 20. sep-
tember 2013 – oplyse, hvem der helt præcist gives beføjelser til hvad, når
det foreslås, at ”anvende delegerede beføjelser i relation til de væsentlige
krav, i relation til tilvejebringelse af information om overensstemmelse
for softwaredefineret radio samt i relation til de nævnte krav om registre-
ring af radioudstyr i nogle kategorier” som det beskrives på side 50 i sam-
lenotatet om sagen (Europaudvalget – Rådsmøde 3258 – konkurrenceev-
ne Bilag 2).
Svar:
Det er Europa-Kommissionen, som i radioudstyrsdirektivet foreslås til-
lagt beføjelser til at vedtage delegerede retsakter i forhold til de nævnte
emner.
Kommissionen foreslås i artikel 3, stk. 3, tillagt beføjelse til at vedtage
delegerede retsakter om, at radioudstyr skal overholde yderligere tekniske
krav til, hvordan de er konstrueret, ud over de krav, der allerede gælder
for at beskytte brugernes sundhed og sikkerhed og fremme effektiv an-
vendelse af frekvenser.
De yderligere tekniske krav kan være, at forskellige former for tilbehør
skal kunne tilsluttes radioudstyret. Et eksempel på det er, at forskellige
typer opladere skal kunne anvendes med radioudstyret. Dette kan med-
virke til at mindske omfanget af affald. Der kan også være tale om et krav
om, at radioudstyr skal konstrueres, så der er adgang til at kommunikere
med alarmtjenester. Eller et krav om, at radioudstyr skal konstrueres så-
dan, at handicappede bedre kan bruge det.
Kommissionen foreslås dernæst i artikel 4, stk. 2, tillagt beføjelse til at
vedtage delegerede retsakter om, at producenter skal informere om de
relevante tekniske forhold. Dette vil være med til at sikre, at producenter
af software får mulighed for at vurdere, om en bestemt kombination af
software og radioudstyr vil overholde kravene i direktivet.
Forslaget lægger endvidere op til, at Kommissionen opretter et register,
hvor producenter af radioudstyr inden markedsføringen skal registrere
udstyr i kategorier, hvor der efter oplysninger fra medlemsstaterne er en
lav grad af overholdelse af kravene i direktivet. Formålet med registret er
således at forbedre markedsovervågningen. Kommissionen foreslås i arti-
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
kel 5, stk. 2, tillagt beføjelse til at vedtage delegerede retsakter, der fast-
slår, hvilke typer af radioudstyr og oplysninger producenterne skal regi-
strere, hvordan registreringen skal foregå, og hvordan et registrerings-
nummer herefter skal anbringes på radioudstyret.
Ud over de delegerede retsakter, som spørgsmålet vedrører, og som der er
redegjort for ovenfor, kan der henvises til, at Kommissionen i artikel 2,
stk. 3, desuden foreslås tillagt beføjelse til at vedtage delegerede retsakter
om undtagelse af visse produkter fra definitionen af radioudstyr i takt med
den teknologiske udvikling. Dette giver mulighed for at tilpasse undtagel-
serne i takt med udviklingen. Som eksempel kan det nævnes, at mikrobøl-
geovne, der anvender frekvenser til opvarmning af mad, kan undtages fra
direktivforslaget.
Forslaget lægger desuden op til, at Kommissionen – ud over delegerede
retsakter – får mulighed for at vedtage gennemførelsesretsakter på enkelte
områder.
Det foreslås, at Kommissionen i medfør af artikel 8, stk. 3, ved gennemfø-
relsesretsakter kan fastlægge radioudstyrsklasser. Fastlæggelsen af fælles
radioudstyrsklasser vil skabe klarhed over, hvilke regler som radioudstyr i
bestemte radioudstyrsklasser skal overholde på EU-plan. Det vil bidrage til
den fri bevægelighed for radioudstyr på det indre marked. Gennemførelses-
retsakten skal vedtages gennem rådgivningsproceduren.
Kommissionen foreslås i medfør af artikel 10, stk. 9, ved gennemførelses-
retsakter at kunne fastsætte, hvordan det på radioudstyrets emballage skal
angives, hvis der er begrænsninger i, hvor udstyret geografisk må anvendes,
og om det kræver særlig tilladelse at anvende det. Gennemførelsesretsakten
skal vedtages gennem rådgivningsproceduren.
I forhandlingerne i Rådet er det endvidere blevet foreslået, at Kommissio-
nen i medfør af artikel 33, stk. 4, ved gennemførelsesretsakter kan anmode
en medlemsstat om at fratage bemyndigelsen til et organ, der vurderer ra-
dioudstyrs overensstemmelse med kravene i direktivet. Dette forudsætter, at
Kommissionen konstaterer, at det bemyndigede organ ikke længere opfyl-
der kravene for bemyndigelsen. Gennemførelsesretsakten skal vedtages
gennem rådgivningsproceduren.
I forhandlingerne er det derudover blevet foreslået, at Kommissionen i med-
før af artikel 42, stk. 4, ved gennemførelsesretsakter kan beslutte, om en
afgørelse fra en medlemsstat om, at radioudstyr for eksempel ikke må mar-
kedsføres, er berettiget eller ej. Dette kan ske, hvis der ikke er tilstrækkeligt
sagligt grundlag for det nationale markedsføringsforbud. Det kan være, for-
di det ikke er tilstrækkeligt godtgjort, at radioudstyret udgør en risiko for
sundhed og sikkerhed. Gennemførelsesretsakten skal vedtages gennem un-
dersøgelsesproceduren.