Minister for ligestilling
Europaudvalget
Folketinget
23. februar 2022
2022-1314
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 22. februar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål nr. 8 ad KOM (2012) 0614, som jeg hermed skal be-
svare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard
(EL).
Spørgsmål nr. 8:
Ministeren bedes redegøre for forskellene, for så vidt angår regler
omkring ligelig kønsfordeling blandt bestyrelsesmedlemmer og le-
dere, mellem lovforslag L 117 (om ændring af selskabsloven m. v.),
L 124 (om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd) og
Kommissionens forslag til EU-direktiv om en mere ligelig kønsfor-
deling blandt bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber.
Svar:
Lovforslag L117 omfatter først og fremmest langt flere danske virk-
somheder end direktivforslaget. Mens direktivforslaget forventes at
omfatte 40-45 af de største børsnoterede virksomheder, omfatter
L117 ca. 2.400 private virksomheder. L124 retter sig mod den of-
fentlige sektor og omfatter ca. 1.100 offentlige myndigheder. Her er
målgruppen statslige virksomheder og institutioner med en besty-
relse, kommunale fællesskaber, samt kommuner, regioner, regio-
nale sygehuse og ministerier og tilhørende institutioner, der ikke
har en bestyrelse.
Derudover indebærer lovforslagene ikke krav til, at virksomhe-
derne skal have faste udpegningskriterier for udvælgelsen af kandi-
dater til bestyrelser. Der er heller ikke en fortrinsstilling til det un-
derrepræsenterede køn, eller krav om dokumentation for at udpeg-
ningskriterierne er overholdt.
De danske lovforslag forpligter store virksomheder og den offent-
lige sektor til at opstille måltal for kønssammensætningen i besty-
relserne. Og som noget nyt også for de øverste ledelsesniveauer,
som er to ledelsesniveauer under det øverste ledelsesorgan. For