Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
KOM (2012) 0730
Offentligt
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
5. februar 2015
Endelig besvarelse af spørgsmål
1 ad KOM (2012) 0730 stillet af Folke-
tingets Europaudvalg den 8. december 2014 efter ønske fra Per Clausen
(EL).
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, hvornår den danske regering blev op-
mærksom på, at de nye EU-regler for statsstøtte, som den danske regering
(Erhvervs- og vækstministeren) fik mandat til at støtte på et møde i Euro-
paudvalget den 24. maj 2013, kunne få betydning for de danske støtte-
ordninger til vedvarende energi, herunder hele PSO-systemet.
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.evm.dk
Svar:
Kommissionen fremsatte den 8. maj 2012 en meddelelse, KOM (2012)
209, om modernisering af EU's statsstøttepolitik. Som led i modernise-
ringsreformen udsendte Kommissionen den 18. december 2013 et forslag
til nye retningslinjer for statsstøtte på energi- og miljøområdet. Erhvervs-
og Vækstministeriet udarbejdede i forbindelse med dette forslag et grund-
og nærhedsnotat, hvoraf fremgik betydningen af og mulige konsekvenser
af moderniseringsreformen. Af notatet fremgik det, at de nye EU-regler
kunne få betydning for de danske støtteordninger til vedvarende energi.
Dette notat blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den 7. april
2014.
Kommissionens problematisering af det danske PSO-system i forbindelse
med behandlingen af anmeldelserne af statsstøtteordninger for sol og vind
vedrører ikke Kommissionens statsstøtteregler, men EUF-traktatens reg-
ler om ikke-diskrimination inden for det indre marked. Kommissionen
kan ikke godkende en støtteordning, uanset om den er forenelig med
statsstøttereglerne, hvis Kommissionen bliver opmærksom på, at ordnin-
gen ikke er forenelig med traktatens regler i øvrigt. Dette er altså en pro-
blemstilling, som gælder uafhængigt at EU’s statsstøtteregler og den
statsstøttereform, som har fundet sted.
I forhold til de danske støtteordninger til solceller og vind vurderede
Kommissionen, at finansieringen af de anmeldte støtteordninger ikke var
forenelige med traktatens artikel 30 og 110. Derfor kunne støtteordnin-