Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Europaudvalg
Dato: 7. februar
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: SUMBBM
Sags nr.: 1201905
Dok nr.: 1141779
Folketingets Europa-udvalg har den 14. januar 2013 stillet følgende spørgsmål
nr. 1 ad KOM (2012) 0788 til ministeren for sundhed og forebyggelse, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Merete Riisager (LA).
Spørgsmål nr. 1:
’’Vil ministeren redegøre for, om det er i overensstemmelse med EU's nær-
hedsprincip, når der i reformen af Tobaksdirektivet lægges op til et forbud mod
alle karakteristiske smagstilsætninger, herunder forbud mod at producere og
sælge mentholcigaretter, et påbud om standardiserede pakke- og cigaretstør-
relser, således at tynde cigaretter og andre former end standardpakker vil blive
forbudt, et forbud mod snus i hele EU undtagen Sverige, en klassificering af e-
cigaretter som lægemidler, hvilket reelt vil fjerne muligheden for at udvikle
mindre skadelige alternativer, et forbud mod nye former for tobaksprodukter
uanset hvor meget mindre sundhedsskadelige de måtte være, en delega-
tionsakt der vil betyde, at Kommissionen vil kunne stramme direktivet med
"plain packs" uden at inddrage Europa-parlamentet og nationale parlamenter
samt et påbud om markant øgede billedadvarsler på tobakspakkerne, så kun
en meget lille del af pakken vil give plads til det enkelte mærkes brand?”
Svar:
Det er regeringens vurdering, at Kommissionens forslag til direktiv om fremstil-
ling, præsentation og salg af tobak og tobaksrelaterede produkter, KOM
(2012) 788, må anses for at være i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet.
Der er tale om et indre markedsdirektiv fremsat med hjemmel i Traktatens arti-
kel 114 om det indre markeds funktion.
I overensstemmelse med Traktatens artikel 114 tager forslaget udgangspunkt i
et højt sundhedsbeskyttelsesniveau med fokus på, at tobaksvarer bør regule-
res på en måde, der afspejler deres vanedannende egenskaber og de negati-
ve sundhedsmæssige konsekvenser ved forbruget af dem.
Det er regeringens opfattelse at de lovgivningsmæssige rammer for tobaksva-
rer også fremadrettet bør fastlægges på EU-niveau, og regeringen er enig i
Kommissionens vurdering af, at der er behov for at opdatere og videreudvikle
de gældende EU-regler for fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer
med henblik på at forbedre det indre markeds funktion og samtidig sikre et højt
sundhedsbeskyttelsesniveau.
F.eks. vil det efter regeringens opfattelse ikke være hensigtsmæssigt, hvis
lovgivningen, f.eks. vedrørende pakkernes størrelse og udformning, cigaretters