Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
KOM (2012) 0788
Offentligt
1286142_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Europaudvalg
Dato:
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: SUMBBM
Sags nr.: 1201905
Dok nr.: 1308587
Folketingets Europaudvalg har den 5. september 2013 stillet følgende
spørgsmål nr. 19 vedrørende KOM (2012) 0788 til ministeren for sundhed og
forebyggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Mette Bock (LA).
Spørgsmål nr. 19:
’’Ministeren bedes give en opdatering på forhandlingerne om tobaksdirektivet i
EU og herunder oplyse, hvorledes det går med de danske positioner om fort-
sat salg af tobak med mentol, et løft af forbuddet mod salg af snus, en mind-
skelse af antallet af delegerede retsakter samt implementering af FCTC's
(Framework Convention on Tobacco Control) retningslinjer for sporing af ulov-
lige tobaksvarer.”
Svar:
Kommissionens forslag til et nyt tobaksvaredirektiv blev drøftet ved rådsmødet
(beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 20.-21. juni
2013 i Luxembourg. Ved rådsmødet blev der opnået politisk enighed om en
generel indstilling, som alle medlemslande med undtagelse af Polen, Rumæ-
nien, Bulgarien og Tjekkiet kunne bakke op om.
Europa-Parlamentets udvalg for Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed
(ENVI) vedtog sin rapport om direktivforslaget den 10. juli 2013. Rapporten
ventes behandlet ved den kommende plenarforsamling den 7.-10. oktober
2013 med henblik på fastlæggelse af et mandat til ordføreren til brug for de
kommende trilogforhandlinger mellem Parlamentet, Rådet og Kommissionen
om et samlet kompromis.
Der sigtes fortsat efter en endelig vedtagelse af et nyt tobaksvaredirektiv inden
valget til Europa-Parlamentet i maj 2014.
I forhold til mentol kan jeg oplyse, at der ved rådsmødet i juni 2013 ikke var
opbakning til det danske ønske om at finde en løsning i forhold til reglerne om
kendetegnende aromaer, der ikke indebærer et forbud mod mentolcigaretter.
Dog følger det af den generelle indstilling, at forbuddet mod tobaksvarer med
en kendetegnede aroma med en samlet markedsandel i EU på 3 pct. eller
derover først træder i kraft tre år efter, at direktivet skal være gennemført i
medlemslandene.
Der var heller ikke opbakning til det danske forslag om, at det enkelte med-
lemsland skal kunne tillade salg af snus, herunder løs snus, på eget markedet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
I den generelle indstilling er en række af de foreslåede delegationsbeføjelser til
Kommissionen enten udgået eller ændret væsentligt. Blandt andet udgår
Kommissionens beføjelser til at fastsætte advarslernes format, layout, design
og lignende for cigaretter og rulletobak, mens beføjelsen til at tilpasse indhol-
det af tekst- og billeadvarslerne er bevaret (advarslernes indhold kan efter det
gældende direktiv tilpasses i komitologiprocedure).
Delegationsbeføjelserne vedrørende fastsættelse af målemetoder og grænse-
værdier for andre emissioner fra cigaretter end tjære, nikotin og kulilte samt for
emissioner fra andre tobaksprodukter end cigaretter, er ændret således, at
Kommissionen tillægges beføjelser til at implementere internationalt anerkend-
te standarder vedrørende sådanne målemetoder og/eller grænseværdier.
Videre er delegationsbeføjelserne på nogle områder erstattet af gennemførel-
sesbeføjelser (komitologi). Det gælder blandt andet i relation til et kommende
følge- og opspringssystem for tobaksvarer.
For så vidt angår ulovlig handel med tobaksvarer kan jeg oplyse, at direktivfor-
slaget omfatter bestemmelser om sporbarhed og ægthedsmærke, som skal
ses i sammenhæng med WHO’s protokol om bekæmpelse af ulovlig handel
med tobaksvarer fra 2012. Også på dette område er der med Rådets generelle
indstilling lagt op til ændringer i forhold til Kommissionens oprindelige forslag.
Blandt andet skulle følge- og opsporingssystemet for cigaretter og rulletobak
efter Kommissionens forslag være etableret senest 18 måneder fra direktivets
ikrafttrædelse, mens der var yderligere 5 års frist for andre tobaksvarer. Med
Rådets generelle indstilling lægges op til, at følge- og sporingssystemet skal
etableres 2 år efter direktivets ikrafttrædelse for cigaretter og rulletobak, mens
der gives yderligere 7 års frist for andre tobaksvarer.
Endvidere bortfalder det foreslåede krav om, at ægthedsmærket skal fylde
mindst 1 cm
2
. Samtidig vil medlemslande, der anvender stempelmærker, kun-
ne anvende disse som ægthedsmærker forudsat, at stempelmærkerne opfyl-
der de tekniske standarder og funktioner, som er foreskrevet i bestemmelsen.
Afslutningsvist skal jeg henlede opmærksomheden på, at det endelige resultat
i forhold til et nyt tobaksvaredirektiv vil bero på de kommende forhandlinger
mellem Rådet og Europa-Parlamentet.
Jeg henviser i øvrigt til min redegørelse for rådsmødet (beskæftigelse, social-
politik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 20.-21. juni 2013, som er over-
sendt til Folketingets Europaudvalg den 28. juni 2013.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Brit Borum Madsen