Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
KOM (2012) 0788
Offentligt
1487863_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Europaudvalg
Dato: 20. januar 2015
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: SUMBBM
Sags nr.: 1500068
Dok nr.: 1627676
Folketingets Europaudvalg har den 22. december 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 20 vedrørende KOM (2012) 0788 til ministeren for sundhed og forebyggelse,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Adelsteen (DF)
Spørgsmål nr. 20:
’’Kan ministeren bekræfte, at regeringen forud for Kommissionens stævning af
Danmark den 13. oktober 2014 (for manglende opfyldelse af forpligtelser efter to-
baksvaredirektivet pga. salg af løs snus) ikke har bestridt eller argumenteret
mod Kommissionens fortolkning af, at salg af løs snus ikke er lovligt i Danmark. I
bekræftende fald bedes ministeren redegøre for baggrunden for dette.
Og kan ministeren oplyse baggrunden for, at ministeren heller ikke efter maj
2014, hvor han har vidst, at han i folketingssamlingen 2014-2015 ville fremsætte
lovforslag om forbud af salg af løs snus (SUU alm. del – bilag 132), ikke
har oplyst Kommissionen om dette? ”
Svar:
1.
I perioden 2009-2012 spurgte Kommissionen i forbindelse med to pilotsager til
de danske regler om snus. I forbindelse med den sidste af disse sager anmodede
regeringen om et møde med henblik på at drøfte sagen. Mødet mellem Kommissi-
onen og Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse blev afholdt den 10. maj 2012.
Fra dansk side blev der redegjort for de bagvedliggende overvejelser i forbindelse
med implementeringen af tobaksvaredirektivet (direktiv 2001/37/EF) i tobaksvare-
loven i 2002 (lov nr. 375 af 6. juni 2002). Der blev således redegjort for baggrun-
den for, at tobaksvarelovens § 19 ikke forbyder salg af løs snus i Danmark.
Kommissionen indledte med åbningsskrivelse af 21. juni 2012 en traktatkrænkel-
sessag mod Danmark under henvisning til, at den danske retstilstand – som tillader
markedsføring af løs snus – er i strid med tobaksvaredirektivet.
Kommissionen sendte efterfølgende den 24. oktober 2012 Danmark en begrundet
udtalelse (sidste administrative skridt inden Kommissionen kan indlede en retssag
mod Danmark ved EU-Domstolen). Kommissionen gentog i den begrundede udta-
lelse, at Danmark – ved at tillade markedsføring af løs snus – har tilsidesat sine
EU-retlige forpligtelser.
Kommissionens henvendelser blev drøftet i Juridisk Specialudvalg, der vurderede,
at den danske retstilstand er i strid med tobaksvaredirektivet.
På den baggrund har regeringen i forbindelse med traktatkrænkelsessagen, der
blev indledt med Kommissionens åbningsskrivelse af 21. juni 2012, ikke bestridt
Kommissionens fortolkning af, at den danske retstilstand er i strid med tobaksvare-
direktivet, jf. notat af 27. august 2012 til Folketingets Europaudvalg vedr. Kommis-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
sionens åbningsskrivelse og notat af 24. januar 2013 til Folketingets Europaudvalg
vedrørende Kommissionens begrundede udtalelse.
For en nærmere gennemgang af Kommissionens argumentation i forbindelse med
traktatkrænkelsesproceduren og regeringens vurdering heraf henvises til besvarel-
sen af spørgsmål 290, REU alm. del af 28. februar 2013, der vedlægges.
2.
Regeringen fremsatte den 20. marts 2013 et lovforslag (L 189) med henblik på
at bringe tobaksvareloven i overensstemmelse med tobaksvaredirektivet. Lov-
forslaget blev forkastet af et flertal i Folketinget ved 3. behandlingen den 27. juni
2013.
Kommissionen rettede den 12. september 2013 henvendelse til den danske EU-
repræsentation i Bruxelles med en forespørgsel om status på behandlingen af
ovenstående lovforslag. Regeringen oplyste den 30. september 2013 Kommissio-
nen om fremsættelsen af L 189 og videre om, at lovforslaget, der blev behandlet i
Folketinget i overensstemmelse med de danske lovgivningsprocedurer, blev forka-
stet af Folketinget ved 3. behandlingen den 27. juni 2013.
Den 25. februar 2014 rettede Kommissionen fornyet henvendelse til Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse med spørgsmål til status i sagen. I sit svar den 13.
marts 2014 oplyste ministeriet bl.a. Kommissionen om, at regeringen vil søge at
finde en løsning på spørgsmålet om salg af løs snus i Danmark i forbindelse med
implementeringen af det nye tobaksvaredirektiv (direktiv 2014/40/EU).
Kommissionen har den 13. oktober 2014 indgivet stævning ved EU-Domstolen
mod Danmark. Kommissionen har nedlagt påstand om, at Danmark – ved at opret-
holde en retstilstand, hvor salg af løs snus er tilladt i strid med tobaksvaredirektivet
– har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til dette direktiv.
Regeringen traf i december 2014 beslutning om at fremsætte et nyt lovforslag med
henblik på at fastsætte et dansk forbud mod salg af løs snus.
Regeringen har i sit svarskrift til EU-Domstolen den 19. december 2014 taget be-
kræftende til genmæle over for Kommissionens påstand, dvs. erklæret sig enig
med Kommissionen i, at Danmark har tilsidesat sine EU-retlige forpligtelser i for-
hold til spørgsmålet om salg af løs snus i Danmark. Regeringen orienterede endvi-
dere om, at der vil blive fremsat et forslag til lov om ændring af tobaksvareloven i
indeværende folketingssamling med henblik på at indføre et forbud mod salg af alle
former for snus – uanset indpakning – til oral indtagelse. Folketingets Europaud-
valg og Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg er orienteret herom ved
notat af samme dag.
./.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Brit Borum Madsen