Danskerne arbejder hårdt og afleverer en fair del af indkomsten til samfundets fælles kasse, og det giver bl.a.
råd til daginstitutioner, skoler og omsorg for vores ældre.
Almindelige mennesker er med på at betale deres skat, men den her gode moral opretholdes kun, så længe man har vished for, at spekulanter ikke får lov til at slippe udenom.
Derfor har vi en helt særlig forpligtelse til at lukke huller i vores skattelovgivning og sikre, at der betales den skat, der skal betales, hverken mere eller mindre.
Med lovforslaget sætter vi en stopper for, at skattespekulanter kan føre penge ud af landet og placere dem i skatteskjul uden dansk beskatning.
Den nuværende lovgivning gør det nemlig muligt at sende overskuddet til det udenlandske moderselskab i form af afdrag på selvskabt gæld, som jo er skattefri.
Det er en skattefidus, som er set anvendt af kapitalfonde, der opkøber danske selskaber, og kapitalfondene synes særdeles kreative i relation til skatteplanlægning.
Hvad angår kapitalfondene, fortsætter regeringen jo med det fokus, som den tidligere regering også havde, bl.a.
med L 84 i 2010-11-samlingen, og en lang række andre lande har også fokus på det i de her år.
Man må jo formode, at det danske samfund allerede er gået glip af væsentlige skatteindtægter, og derfor er det også vigtigt, at vi får lukket denne form for skattehuller med det samme.
Efter gældende lovgivning er danske aktie- og anpartsselskaber omfattet af fuld skattepligt ved registreringen, mens visse andre selskaber og foreninger, som også er registreret i Danmark, ikke er omfattet af fuld dansk skattepligt.
Og med lovforslaget ønsker regeringen at ensarte behandlingen af disse selskaber og sikre, at selskaber og foreninger bliver omfattet af fuld dansk skattepligt, hvis de enten er registreret her i Danmark eller ledelsen har sæde her i Danmark.
Forsøg på skatteomgåelse sker mange steder i verden, men der skal jo penge til et samfunds fælles kasse for at finansiere det, man har besluttet at være fælles om.
Derfor er det et stort problem i fattige, men ressourcerige udviklingslande, når store virksomheder benytter sig af aggressiv skatteplanlægning for at minimere deres bidrag til fællesskabet.
Indtil nu har Danmark desværre været en lidt for smart genvej til kreativ skatteplanlægning for selskaber, der vil undgå at betale skat til de mindst udviklede lande – de lande, som netop har brug for skatteindtægter til at udvikle samfundet.
Derfor er det vigtigt, at vores lovforslag vil sætte en stopper for, at udenlandske selskaber kan slippe billigere i skat i andre lande ved at udnytte de danske regler.
Opgørelser viser, at der hvert år forsvinder hundredvis af milliarder dollars ud af verdens fattigste lande på grund af illegal kapitalflugt – enorme summer, der kunne have finansieret en mere bæredygtig udvikling for verdens fattigste mennesker og samtidig mindske afhængigheden af udviklingsbistand.
Under høringen er det blevet kritiseret, at L 10 rammer for bredt.
Regeringen har lyttet, og som det også fremgår af høringsnotatet er det derfor bebudet, at der kommer et ændringsforslag, der vil imødekomme en del af kritikken.
Det skal dog understreges, at lovforslaget er forsøgt udformet så præcist som muligt, men at det hensyn også må afvejes i forhold til, at lovforslaget skal omfatte alle de tilfælde, hvor der er tale om omgåelse af udbyttebeskatningen.
Der er folk, som frygter, at lovforslaget vil hæmme udenlandske investorers lyst til at sætte deres penge i virksomheder i Danmark, og her vil jeg gerne understrege, at vi med lovforslaget indfører en værnsregel, der skal sikre, at de gældende regler om kildeskat ikke omgås.
Så vidt jeg ved, er værnsregler ikke i sig selv hæmmende for investeringslysten, og jeg frygter derfor ikke, at indgrebet vil begrænse udenlandske virksomheders investeringslyst.
Man må også antage, at langt de fleste udenlandske selskaber, der overvejer at investere i Danmark, lægger vægt på de gode muligheder, der er for at drive virksomhed i Danmark, og at de ikke mindst går op i, hvad der er
gældende
dansk lovgivning, frem for at spekulere i, hvordan man omgår dansk lovgivning.
For det er jo sådan her i Danmark, at uden skattebetalinger fra borgere og virksomheder har vi som samfund ikke råd til at uddanne vores børn og give en førsteklasses behandling til de syge og være med til at investere i infrastrukturer, som jo er det, der er med til at gøre det let at komme på arbejde – alt det, der gør Danmark til et attraktivt sted at bo for både borgere og virksomheder.
Vi Socialdemokrater ved, at når danske virksomheder har succes og skaber arbejdspladser, er det ikke på trods af det danske velfærdssamfund, men i høj grad på grund af det danske velfærdssamfund.
Det håber jeg oppositionen også vil nikke ja til her i dag, når vi skal stemme ved tredjebehandlingen af det her lovforslag, det er nemlig ikke retfærdigt for de danske borgere og virksomheder, som betaler deres skat uden at kny, at der er spekulanter, som ikke vil bidrage til fællesskabet.
Socialdemokraterne støtter forslaget.