Transportudvalget 2012-13, Transportudvalget 2012-13, Transportudvalget 2012-13
L 100 , L 100 A , L 100 B
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. februar 20132011-2299
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. januar 2013 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L 100, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 1:Ministeren bedes gøre rede for, hvilke typer fly, der har en startvægt under2.250 kg, hvor mange der er indregistreret her i landet, samt hvilkeulykkeshændelser, de hyppigst er involveret i.
Svar:Typer af fly med maksimal startvægt på eller under 2.250 kgLuftfartøjer med maksimal startvægt på eller under 2.250 kg omfatter blandtandet de såkaldte ultralette luftfartøjer, som er små enkle luftfartøjer(maksimal startvægt under knap 500 kg og højst to sæder), der hovedsageligtanvendes til fritidsflyvning. Disse luftfartøjer er generelt undtaget fra EU-lovgivningen, herunder reglerne om undersøgelser af havarier og hændelser, oger ikke optaget i det danske nationalitetsregister for luftfartøjer, som føres afTrafikstyrelsen, men er tildelt et identifikationsnummer hos Dansk UltraletFlyveunion (DULFU). Ifølge oplysninger fra DULFU findes der pr. 10. januar2013 235 ultralette luftfartøjer i Danmark.Luftfartøjer med maksimal startvægt på eller under 2.250 kg omfatterderudover lidt større enmotorede privatfly, motorsvævefly, svævefly, småhelikoptere og varmluftsballoner. Disse er optaget i det danskenationalitetsregister for luftfartøjer.Antal fly med maksimal startvægt på eller under 2.250 kgDer er pr. 23. januar 2013 1.293 sådanne luftfartøjer. Det bemærkes, at 1.085af de 1.293 luftfartøjer er nationalt registreret i henhold til gældende EU-regler,og dermed også er omfattet af EU-reglerne om undersøgelser af havarier ogalvorlige hændelser. Disse 1.085 luftfartøjer vil derfor fortsat skulle undersøgesaf Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane (HCLJ) i tilfælde afhavari eller alvorlig hændelse i Danmark. De 208 resterende luftfartøjer er ikkeomfattet af EU-reglerne og vil derfor med lovforslaget fremover alene skulleundersøges i tilfælde af havarier i Danmark, men ikke ved alvorlige hændelser.
Hvilke ulykkeshændelserMed hensyn til hvilke ”ulykkeshændelser”, som luftfartøjer med maksimalstartvægt på eller under 2.250 kg typisk er involveret i, har HCLJ oplystfølgende:HCLJ klassificerer og kategoriserer indberetninger og undersøgelser efter deninternationale civile luftfartsorganisation, ICAO´s retningslinjer - i tre grupper:Havarier, alvorlige hændelser og hændelserI perioden fra 1. januar 2008 til og med 31. december 2012 har der samletværet 325 havarier, alvorlige hændelser og hændelser med luftfartøjer med enmaksimal startmasse på eller under 2250 kg. Fordelingen har været således, atdisse luftfartøjer hyppigst har været involveret i hændelser (163), dernæsthavarier (148) og sjældnest i alvorlige hændelser (14). Der henvises tilnedenstående figur.
Side 2/3
KlassifikationerHavarierAlvorlige hændelserHændelser
Vægtgrænsen på 2.250 kg i lovforslaget gælder for de alvorlige hændelser ogmedfører, at de ovenfor anførte 235 ultralette luftfartøjer og 208 øvrigeluftfartøjer (samlet 443 luftfartøjer), som ikke er omfattet af EU-reglerne,fremover ikke længere vil skulle undersøges af HCLJ.Der har, som det fremgår, kun har været undersøgt 14 alvorlige hændelser iDanmark over en femårsperiode, svarende til gennemsnitlig knap 3 alvorligehændelser om året for samtlige luftfartøjer med en maksimal startmasse påeller under 2.250 kg. Ifølge HCLJ har ingen af disse undersøgelser vedrørt denkategori af luftfartøjer, som nu foreslås undtaget for undersøgelse ved alvorligehændelser, dvs. ultralette luftfartøjer og øvrige luftfartøjer, som ikke eromfattet af EU-reglerne.Efter ICAO’s retningslinjer kategorises havarier, alvorlige hændelser oghændelser yderligere efter i hvilken flyvefase de er indtruffet. Flyvefaserne erfølgende: Parkering, kørsel, start, stigning, en route-flyvning, manøvrering,anflyvning og landing. I perioden er fordelingen således, at de hyppigst erkategoriseret under landing (142) og dernæst start (42), kørsel (41), en route(41), anflyvning (27), manøvrering (8), parkering (5) og sjældnest stigning (0).Der henvises til nedenstående figur.
FlyvefaserParkering
Side 3/3
ParkeringKørselStartStart
KørselLanding
StigningStigning
En route
En routeManøvrering
Anflyvning Manøvrering
Anflyvning
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen