Mange tak, og tak for ordførernes bemærkninger til lovforslaget.
Som det er fremgået af debatten, indeholder forslaget flere forskellige elementer.
Der er dels tale om at gennemføre de aftaler om kystnære havvindmøller og husstandsmøller, som regeringen har indgået med forligspartierne, dels er der tale om ændringer, der følger op på de evalueringer af VE-lovens værditabs- og køberetsordninger, som blev gennemført i 2011.
Men for mig er der ingen tvivl om, at den største og vigtigste del i denne omgang er, at man for første gang fastsætter rammer for den fremtidige udbygning af kystnære havvindmøller i Danmark, og på den måde er det faktisk et historisk lovforslag.
Jeg tror, at den aftale, som ligger til grund for lovforslaget, vil sætte gang i opførelsen af kystnære møller, og at vi har en helt realistisk mulighed for rent faktisk at nå den målsætning, vi har sat os i fællesskab mellem forligspartierne, om at få opsat 500 MW kystnære møller frem mod 2020, som er forudsat i den brede energiaftale fra marts måned sidste år.
Jeg er meget enig med både Venstres ordfører og Socialdemokraternes ordfører, De Konservative og Enhedslisten, der understregede, at noget af det, der er lidt unikt i den måde, vi griber det her an på, er, at vi har sikret det lokale ejerskab.
Vi har haft en virkelig god dialog, jeg har også haft en god dialog med de kommuner, der har kyststrækning ud til de udpegede arealer, hvor vi har den bedste vind, og alle har bakket positivt og entydigt op om havvindmøller i netop disse områder.
Det samarbejde med kommunerne vil jeg gerne kvittere for i dag, jeg lægger utrolig stor vægt på, at den kommende proces omkring opstilling også foregår i en tæt dialog med kommunerne og lokalsamfundet.
Lovforslaget er også unikt derved, at man altså får helt op til 30 pct.
lokalt medejerskab, og at virksomheder, lokale virksomheder, også kan være med til at købe.
Jeg tror, at det, at vi har startet hele denne proces på en så positiv måde og i en så positiv ånd, giver en reel chance for, at det her er noget, som hele Danmark vil blive rigtig glad for.
Dansk Folkeparti var inde på, at vi også sikrer, at det her sker omkostningseffektivt.
Vi har udpeget de bedste områder, vi laver en udbudsproces, der sikrer, at det er de bedste bud, der vinder, og også på den måde synes jeg, hele den måde, vi er gået til det her på, er eksemplarisk og til gavn og glæde for den grønne omstilling i Danmark.
Så er der jo reserveret 50 MW til forsøgsprojekter på havet, og de får så en særlig forhøjet afregningspris.
Det har vi også en god tradition for i Danmark.
Det er en model, som vi har diskuteret grundigt i forligskredsen, og jeg er også glad for den løsning, vi har fundet på i forbindelse med det her.
Så var hr.
Steen Gade jo også inde på, at lovforslaget indeholder en omfattende revision af værditabs- og køberetsordningerne i VE-loven.
Det er jo ordninger, som skal fremme opstillingen af vindmøller, og som nu har fungeret i godt 3 år, og det er selvfølgelig helt naturligt, at vi justerer løbende for at sikre os, at det går efter hensigten.
De forslag til ændringer, vi har gennemført i den her omgang eller står til at gennemføre, baserer sig jo i vid udstrækning på konklusionerne i de evalueringer, der blev foretaget i 2011.
Vi har hørt branchen, vi har hørt alle de relevante parter, og selv om ikke alle parter er hundrede procent enig i alle de justeringer, vi foretager, synes jeg, der er ramt en god balance, hvor der i rimeligt omfang tages hensyn til både dem, der skal stille vindmøllerne op, og dem, der skal bo i nærheden af dem.
Endelig har vi så, som det også er blevet nævnt, i lovforslaget en forhøjelse af støtten til overskudsproduktion for nye husstandsvindmøller for at sikre, at der fortsat bliver en udbygning af husstandsvindmøller.
Samlet set er jeg derfor rigtig glad for den store interesse, som Tinget i dag har udtrykt for lovforslaget, og jeg er også glad for, at den radikale ordfører lader sig repræsentere så talrigt blandt sine kolleger i Tinget, og især at Det Radikale Venstre bakker op om forslaget, det er en fordel, når man selv kommer fra partiet, og at selv Enhedslisten er hundrede procent glad, er sjældent at få lov til at opleve, og det er jeg selvfølgelig også næsten lykkelig over at kunne få lov til at opleve som minister.
Og så har vi jo som altid en diskussion med Liberal Alliance, som jo har fået, jeg vil næsten kalde det den politiske tvangstanke, at det at opføre ny vedvarende energi er markant dyrere end det at opføre nye kul- og naturgaskraftværker.
Det er altså ikke så enkelt, der er en grund til, at 80 pct.
af den nyinstallerede kapacitet, vi fik i 2011 i EU, over halvdelen af den nyinstallerede kapacitet, vi har på verdensplan i samme år, faktisk var vedvarende energi.
Når man kigger på anlæggenes levetid, vil man se, at vedvarende energi i mange tilfælde er direkte konkurrencedygtigt med ny installation af kul- og naturkraft- og atomkraftværker.
Der, hvor vi har en udfordring, er vedrørende alle de gamle værker, det er det, at vi jo har stående værker, der er betalt ud, og der er det svært at konkurrere, uanset om man bygger nyt, med de gamle værker.
Men de værker
skal
skiftes ud.
Over de næste 20 år skal EU under alle omstændigheder udskifte to tredjedele af sin elproduktions kapacitet, og de valg, vi tager nu, vil jo binde os i de næste 30-40 år, og der er det altså min opfattelse, at energipolitik ikke er noget, man sådan skifter hver anden måned, alt efter om kvoteprisen går op eller ned, eller om det regner mere eller mindre i de norske fjelde.
Energibeslutninger er så vigtige, har så stor sikkerhedspolitisk, så stor klimapolitisk, så stor konkurrenceevnemæssig betydning for et land, at der bliver man altså nødt til ikke at ryste på hånden, men holde fast i den strategi, man lægger, og det er derfor, det er så vigtigt, at vi har det her brede forlig.
Og vi vil selvfølgelig følge både udviklingen i regnmængderne i Norge og Sverige, kvotepriserne i EU, som vi vil gøre vores for at stabilisere, meget nøje, og vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at den grønne omstilling bliver så omkostningseffektiv som muligt.
Men det er ikke et retvisende billede, at det er markant dyrere at lave nyinstalleret vedvarende energi i forhold til nyinstallerede andre ting.
Jeg synes, der er lagt op til en meget fornuftig grøn omstilling i Danmark.
Vi har analyser i gang, det er ikke alle områder, der er afklaret, men det at begynde nu sådan at skifte kurs og zigzagge sig vej frem er altså noget, der for alvor er dyrt.
Lad mig bare minde om, at EU i dag er den region i verden, der importerer mest energi, den region i verden, der er mest sårbar over for udviklingen på verdensmarkederne.
70 pct.
af EU's energi er importeret.
Hvis vi nogen sinde skal komme ud af den situation og være selvforsynende med energi, er det altså energieffektivitet og vedvarende energi, der er vejen frem.
Med disse bemærkninger vil jeg takke mange gange for den positive behandling fra langt de fleste af partiernes side og anmode om en velvillig behandling af lovforslaget.