Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 135 Bilag 11
Offentligt
Ændringsforslagtil
Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsy-ning og ligningsloven(Rammer for kystnære havvindmøller og revision af værditabs- og køberetsordningerne m.v.)(L 135)
[af klima-, energi- og bygningsministeren (Martin Lidegaard)]Til § 116)I den undernr. 4foreslåede§ 7indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:»Stk. 3.Ved opstilling af vindmøller i et område, der i en VVM-tilladelse er godkendt til opstil-ling af prototypevindmøller, skal taksationsmyndigheden i sin vurdering lægge til grund, at der op-stilles det maksimale antal vindmøller af de maksimale dimensioner, som VVM-tilladelsen for om-rådet giver mulighed for. Dette skal endvidere fremgå af annoncering m.v. efter § 9. Opstilling afnye vindmøller eller ændringer af eksisterende vindmøller inden for samme område, giver kun mu-lighed for at pålægge opstilleren yderligere værditabsbetaling, såfremt ændringerne sker på bag-grund af ny VVM-tilladelse. Tilsvarende gælder ved vurdering af værditab for prototypehavvind-møller, dog således at det er etableringstilladelsen efter § 25, som fastsætter rammerne for opstillin-gen af vindmøller.«Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.[Værditabet opgøres »en gang for alle« for prototypemøller]17)I den undernr. 28foreslåede affattelse af§ 41affattesstk. 3således:Stk. 3.Der ydes pristillæg til vindmøller omfattet af stk. 1 nettilsluttet den 20. november 2012 el-ler senere, som fastsættes således, at pristillægget og den efter § 51 stk. 2, nr. 1, fastsatte markeds-pris tilsammen udgør 250 øre pr. kWh for vindmøller med en installeret effekt på 10 kW eller der-under og tilsammen udgør 150 øre pr. kWh for vindmøller med en installeret effekt på over 10 kW.Pristillægget ydes i 20 år fra nettilslutningstidspunktet.[Nedsættelse af foreslået pristillæg til nye husstandsvindmøller på over 10 kW]Til § 218)Efter nr. 1 indsættes som nye numre:»01.I§ 8 a, stk. 1,ændres »§§ 36-50« til: »§§ 35 a, 35 b, 36, 37, 37 a, 38-43, 43 a og 44-50«.«[Korrektion i forhold til manglende henvisninger]»02.I§ 9ændres »§§ 36-49« til: »§§ 35 a, 35 b, 36, 37, 37 a, 38-43, 43 a og 44-49«.«[Korrektion i forhold til manglende henvisninger]
Til § 519)Inr. 1indsættes efter »§ 2, nr. 1,«: »3 og 4,«.[Konsekvensændring]Til § 720)Istk. 1, 8og 9 ændres »1. maj 2013« til: »15. juni 2013«.[Udskydelse af ikrafttrædelsestidspunkt]21)Istk. 4ændres to steder »1. maj 2013« til: »1. juli 2013«.[Ændring af virkningstidspunkt for ændringer i værditabsordningen]22)Stk. 5og6affattes således:»Stk. 5.§ 13, stk. 2, nr. 4 og 5, i lov om fremme af vedvarende energi, som affattet ved denne lovs§ 1, nr. 4, og § 13, stk. 2, nr. 5 og 6, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, har virkning for vindmøl-ler, der er nettilsluttet den 1. september 2013 eller senere. Forsøgsmøller, der er nettilsluttet indenden 1. september 2013, eller som opstilles på baggrund af en forundersøgelsestilladelse efter § 22 ai lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1074 af 8. november 2011, kanundtages efter § 13, stk. 2, i lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1074 af8. november 2011.Stk. 6.§ 13, stk. 1, § 13, stk. 2, nr. 1-3, § 13, stk. 3-8, og §§ 14, 15 og 16 i lov om fremme af ved-varende energi, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 4, § 13, stk. 1, § 13, stk. 2, nr. 1, 2 og 4, og § 13,stk. 3-8, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, og § 1, nr. 34, har virkning for udbud af ejerandele ivindmøller, der er annonceret den 15. juni 2013 eller senere. § 13, stk. 6, 3. pkt., finder dog ikkeanvendelse, hvis mødet er afholdt inden den 15. juni 2013. Udbud af ejerandele i vindmøller, der erannonceret inden den 15. juni 2013, behandles efter §§ 13-16 og § 54, stk. 1, nr. 3, i lov om fremmeaf vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1074 af 8. november 2011.«[Korrektion af virkningstidspunkt]
BemærkningerTil nr. 16Områder, der er udlagt til forsøg, afprøvning og demonstration af nye typer vindmøller, er områ-der, hvor der må forventes at ske udskiftning og ændring af en eller flere vindmøller over tid. Derkan derfor opstå tvivl om, under hvilke betingelser ejere kan kræve, at taksationsmyndigheden fore-tager en ny vurdering af værditabet.Ændringsforslaget indebærer, at værditabsbetalingen ved opstilling af prototypevindmøller i etforsøgsområde gøres op ved opstilling af første mølle i området, og at der ikke kan tilkendes yderli-ge værditabsbetaling, så længe efterfølgende opstillinger og ændringer finder sted inden for ram-merne af den oprindelige VVM-tilladelse. Når »ændringer« er udtrykkeligt nævnt i selve bestem-melsen skyldes dette, at ombygninger af eksisterende møller eller udskiftning af væsentlige deleheraf ikke skal udløse ny værditabsbetaling så længe disse ændringer kan udføres inden for ram-merne af den gældende VVM-tilladelse. Af VVM-tilladelsen for et forsøgsområde vil maksimale
rammer i forhold til højde, støj m.v., inden for hvilke udskiftninger og ændringer kan finde sted,fremgå.Ved prototyper forstås møller, som er prototypecertificeret efter regler fastsat af klima-, energi- ogbygningsministeren, eller som efter klima-, energi- og bygningsministerens afgørelse må betegnessom prototypemøller. Der henvises til bemærkningerne til VE-lovens § 13, stk. 2, nr. 4 og 5, somforeslået ved det fremsatte lovforslags § 1, nr. 4. Klima-, energi- og bygningsministeren har fastsatregler om prototypecertificering af vindmøller, jf. bekendtgørelse nr. 73 af 31. januar 2013. Serie-0møller, der er møller fra første produktionsserie, foreslås således ikke omfattet af ændringsforslaget.Ved vurderingen af værditabet ved opstilling af vindmøller i sådant område, skal taksationsmyn-digheden efter forslaget lægge til grund, at der opstilles det maksimale antal vindmøller af de mak-simale dimensioner, som VVM-tilladelsen for området giver mulighed for. En regel efter sammeprincipper findes i loven om testcenteret for store vindmøller ved Østerild.Kræver opstilling af nye prototypemøller eller ændring af eksisterende prototypemøller, at der gi-ves en ny VVM-tilladelse, er der efter forslaget mulighed for, at ejere kan få vurderet værditabet påbaggrund af rammerne i den nye VVM-tilladelse. Det sker efter lovens almindelige regler om vær-ditab i §§ 6-12 som foreslået ved det fremsatte lovforslags § 1, nr. 4.Ved opstilling af prototypemøller på havet, hvor der også udarbejdes en VVM-redegørelse somled i forundersøgelserne, som ligger til grund for etableringstilladelsen efter § 25, gælder tilsvaren-de regler. Det vil fremgå af etableringstilladelsen, hvad der gives tilladelse til.Til nr. 17Med ændringsforslaget nedsættes det foreslåede pristillæg med 100 øre pr. kWh til nye hus-standsmøller med en installeret effekt på over 10 kW, således at tillægget og markedsprisen tilsam-men udgør 150 øre pr. kWh. Nedsættelsen er foreslået af Brancheforeningen for Husstandsmøllerfor i større udstrækning at tage hensyn til, at de mindre husstandsmøller er relativt dyrere og derforvil have vanskeligt ved at konkurrere med de lidt større husstandsmøller, såfremt der ydes sammepristillæg.Forslaget indebærer, at de økonomiske forhold for nye husstandsmøller med en installeret effektpå over 10 kW forringes lidt, hvorfor der må forventes en lidt langsommere udbygning heraf. Det erimidlertid aftalt mellem regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folke-parti) og Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti, at der i 2015 skalske en revurdering af pristillægget. Denne revurdering skal ske tidligere, hvis den samlede udbyg-ning med nye husstandsmøller efter 20. november 2012 overstiger 2,5 MW.Til nr. 18Der er tale om konsekvensændringer. § 8 a i lov om elforsyning indeholder mulighed for at ned-sætte betalingen til offentlige forpligtelser fra egenproducenter af elektricitet, og § 9 i lov om elfor-syning præciserer omfanget af de offentlige forpligtelser, som elforbrugerne skal afholde. Beggebestemmelser indeholder henvisninger til støtteordninger i VE-loven, som også er omfattet af § 8,stk. 1, i lov om elforsyning. Der skal derfor også henvises til de støtteordninger, som foreslås indsati §§ 35 b og 37 a i VE-loven. Herudover inkorporerer ændringsforslagene henvisninger til det nyepristillæg til vindmøller i § 35 a, og det nye pristillæg til elektricitet produceret ved biogas og for-gasningsgas fremstillet ved biomasse i § 43 a, som blev indsat ved § 2, nr. 3 og 4, i lov nr. 576 af18. juni 2012, men som endnu ikke er sat i kraft.
Til nr. 19Ved ændringsforslag 01 og 02, jf. ændringsforslag nr. 18, ændres de bestemmelser, som § 2, nr. 3og 4, i lov nr. 576 af 18. juni 2012 vedrører. Indholdet af § 2, nr. 3 og 4, i lov nr. 576 af 18. juni2012 er indeholdt i ændringsforslagene.§ 2, nr. 3 og 4, i lov nr. 576 af 18. juni 2012 er endnu ikke sat i kraft, da de berører bestemmelser,som indeholder elementer af statsstøtte. Bestemmelserne er efter ændringsforslag 01 og 02 ikkelængere relevante, hvorfor de foreslås ophævet.Til nr. 20Ikrafttrædelsestidspunktet foreslås udskudt til den 15. juni 2013. Dette skyldes, at det ikke har vistsig muligt at få færdigbehandlet og efterfølgende stadfæstet loven, således at den kan træde i kraftden 1. maj 2013.Til nr. 21Det foreslås i det fremsatte lovforslag, at ændringerne i værditabsordningen skal have virkning forvindmøller, for hvilke det offentlige møde om værditab i § 9 afholdes den 1. maj 2013 eller senere.Den 1. maj 2013 er ikrafttrædelsesdatoen i det fremsatte lovforslag. Afholdes mødet før ikrafttræ-delsen vil de hidtidige regler gælde. Ved at lade skæringstidspunktet følge ikrafttrædelsesdagen erder ikke taget højde for, at de nye regler indeholder et krav om, at opstiller fremover også skal giveindividuel og skriftlig meddelelse om bl.a. tidspunktet for afholdelse af det offentlige møde omværditab. Denne indkaldelse ligger i sagens natur forud for det offentlige møde. For at sikre en hen-sigtsmæssig overgang til de nye regler foreslås det derfor, at de nye regler først får virkning forvindmøller, hvor mødet er afholdt den 1. juli 2013 eller senere. Herved udskydes virkningen af denye regler med ca. 14 dage i forhold til lovens ikrafttræden, idet ikrafttrædelsesdatoen samtidigtforeslås udskudt til den 15. juni 2013, jf. ændringsforslag nr. 20.Til nr. 22Der er tale om lovtekniske præciseringer istk. 5.Der er ikke tilsigtet ændringer i overgangsreg-lens indhold.I forhold tilstk. 6foretages ligeledes en række lovtekniske præciseringer i forhold til virknings-tidspunktet. De nye regler om fremgangsmåden ved et udbud skal fortsat have virkning for udbud afejerandele i vindmøller, der annonceres den 15. juni 2013 eller senere. Dette gælder også for relate-rede bestemmelser om retten til pristillæg og klagemulighed. I forhold til klagemuligheden følgerdette imidlertid direkte af henvisningen til VE-lovens § 13, stk. 8, i VE-lovens § 66, jf. det fremsattelovforslags § 1, nr. 39, hvorfor det ikke er nødvendigt at nævne denne bestemmelse i overgangsbe-stemmelsen. Henvisningen til § 1, nr. 39, udgår derfor.VE-lovens § 13, stk. 6, 3. pkt., indsætter et nyt krav om, at Energinet.dk skal orientere om udbud-det på mødet om værditab, jf. § 9, stk. 1 og 2. Dette møde afholdes før annonceringen af udbuddet.Det foreslås derfor at fremgå af lovteksten, at hvis mødet er afholdt inden den 15. juni 2013, finderdenne bestemmelse ikke anvendelse. Opstiller vil skulle indhente godkendelse efter § 13, stk. 8,selv om Energinet.dk allerede måtte have godkendt udbudsmaterialet efter det gældende § 13, stk.4.Endelig foreslås det fortsat, at udbud af ejerandele i vindmøller, som er annonceret inden lovensikrafttræden færdiggøres efter de gældende regler i VE-lovens §§ 13-16. Det foreslås dog tilføjet, atdette også gælder i forhold til det gældende § 54, stk. 1, nr. 3, i VE-loven. 54, stk. 1, nr. 3, som af-
fattet ved dette lovforslags § 1, nr. 34, skal således alene have virkning for udbud af ejerandele, derannonceres den 15. juni 2013 eller senere, jf. også forslaget til 1. pkt.Det bemærkes endvidere, at henvisningen til §§ 13-16 og § 54, stk. 1, nr. 3, sammenholdt med be-stemmelsen om, at alene § 13, stk. 1, § 13, stk. 2, nr. 1-3, og § 13, stk. 3-8, og §§ 14, 15 og 16 harvirkning for udbud af vindmølleandele, der annonceres den 15. juni 2013 eller senere, betyder, at denye regler i §§ 14 a og 15 a, den ændrede § 17 og det nye § 54, stk. 3, også finder anvendelse påudbud, som er annonceret inden lovens ikrafttræden den 15. juni 2013.