Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 135
Offentligt
1229796_0001.png
1229796_0002.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 14. marts 2013 stillet mig følgendespørgsmål 2 vedr. L 135, som jeg hermed skal besvare.
Ministeren21. marts 2013J.nr. 2012-4750
Spørgsmål 2:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 13. marts 2013 fra Vindmølleindu-strien, jf. L 135 – bilag 4.”Svar:Vindmølleindustrien har henvendt sig til udvalget vedrørende forslaget til ændring afværditabsordningen.Vindmølleindustrien opfordrer til, at det genovervejes, om værditabsordningen skalgælde for kystnære havvindmøller, at det overvejes, om en orientering pr. brev til denaboer, som har ejendomme nærmest vindmøllerne, er hensigtsmæssig, og sætterspørgsmålstegn ved hensigtsmæssigheden af, at tilknyttede lysmarkeringsmasterskal inddrages i værditabsordningen.Herudover ønsker Vindmølleindustrien det afspejlet i lovteksten, at forsøgsmøller børvurderes under værditabsordningen én gang for alle, og at der også skal gælde en 3måneders tidsfrist for naboers mulighed for indbringelse af sager om værditabsbeta-ling for domstolene i tilfælde, hvor naboen ikke har fået tilkendt værditab.Kystnære havvindmøllerJeg skal hertil bemærke, at det er en del af aftalen i kredsen bag energiaftalen af 22.marts 2012, at værditabsordningen også skal gælde for kystnære havvindmøllepar-ker, som etableres efter udbud, hvilket svarer til, hvad der allerede gælder for hav-vindmøller, som etableres efter ansøgning gennem åben dør proceduren.Breve fra opstillereMed hensyn til den individuelle orientering skal forslaget ses i forhold til, at taksati-onsmyndigheden har oplyst, at hver 10. anmeldelse afvises som for sent indgivet,hvorfor kravet er bortfaldet. Taksationsmyndigheden har påpeget, at det forekommermindre rimeligt og disproportionalt, at manglende gennemlæsning af en lokalavis kanresultere i bortfald af retten til værditabsbetaling.
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
Det er vurderet hensigtsmæssigt, at det er opstiller, som udsender den individuelleorientering i form af et brev, men at adresseoplysningerne bliver tilvejebragt af Ener-ginet.dk. Det er alene opstillers ansvar at sende brevene til adressaterne på den afEnerginet.dk frembragte adresseliste. Opstiller har ikke ansvar for, at brevene nårfrem til adressaterne, men opstiller skal om fornødent kunne dokumentere, at breve-ne er sendt.LysmarkeringsmasterI forhold til lysmarkeringsmaster omfatter lovforslaget alene tilknyttede lysmarke-ringsmaster. Det er således kun i de tilfælde, hvor der er en nær sammenhæng mel-lem opstillingen af vindmøller og etablering af lysmarkeringsmaster, at de medtages iforhold til værditabsordningen. Jeg har forstået, at dette er i overensstemmelse medtaksationsmyndighedens hidtidige praksis.ForsøgsmøllerFor så vidt angår spørgsmålet om forsøgsmøller følger det af lovforslaget, at det kuner nye møller, der kan udløse krav på værditabsbetaling. Der vil ved ombygning væretale om en konkret vurdering af, hvorvidt der er tale om en ny mølle, men genereltkan jeg tilslutte mig, at der kun undtagelsesvist skal være adgang til, at ombyggedemøller anses for møller, der kan udløse nye krav om værditabsbetaling. Det forud-sættes i øvrigt, at forsøgsmølleprojektet tager højde for eventuelle senere ændringersom led i forsøget, og at dette indgår i vurderingen af værditabet i første omgang.Tidsfrist for indbringelse for domstoleneTidsfristen på 3 måneder, der fremgår af lovforslaget, er begrundet i et ønske om atgive opstilleren mulighed for at afslutte sagen, såfremt denne har betalt den tilkendteværditabsbetaling, og der er forløbet 3 måneder. Når tidsbegrænsningen kun gældervisse tilfælde, skyldes det, at det ikke hidtil er vurderet rimeligt at tidsbegrænse na-boernes mulighed for at anlægge sag, hvis de ikke har fået tilkendt værditabsbeta-ling.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard