Retsudvalget 2012-13
L 144 Bilag 17
Offentligt
Følgende elementer i lovforslaget kan udfra en generel betragtning siges atudbygge den gældende offentlighedslovsprincip om åbenhed i den offentligeforvaltning (citat fra JM og Gammeltoft–Hansen):1. Angivelse af, hvilke formåloffentlighedsordningen navnligvaretager (lovforslagets § 1, stk.1).2. Fremhævelse af, atmyndighederne mv. skal sørge for,at hensynet til åbenhed i videstmuligt omfang varetages vedetablering mv. af nye IT-løsninger(lovforslagets § 1, stk. 2)3. Udvidelse af lovensanvendelsesområde til også atomfatte KL og Danske Regioner(lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 3).4. Udvidelse af lovensanvendelsesområde til at omfatteselskaber, institutioner mv., i detomfang de træffer afgørelse påstatens, en regions eller enkommunes vegne (lovforslagets §5, stk. 1).5. Udvidelse af lovensanvendelsesområde til at gældefor ikke børsnoterede selskaber,hvor det offentlige ejer mere end75 pct. af ejerandelene(lovforslagets § 4).6. Pligt til at sikre, at virksomheder,der får overladt opgaver, som efterlovgivningen påhviler detoffentlige, løbende givervedkommende myndighedoplysninger om udførelsen afopgaverne (lovforslagets § 6).
Bemærkninger fra DJ
Da det er en formålsbestemmelseindeholder den alene et signal oger uden konkret betydning.Det er en hensigtserklæring og ibund og grund så oplagt at dennæsten kan siges at væreindholdsløs.Det er et fremskridt (udvideradgangen).
xxxx
Dette kan være et fremskridt(udvider adgangen), men det skaldog haves inmenthe at f.eks. pådet sociale område indeholderretssikkerhedsloven i forvejen etsådan krav.Et fremskridt (udvider adgangen),men da ejer-andelen er sat højt erdet begrænset hvor mangeoffentligt ejede selskaber denkommer til at virke på.Et lille fremskridt (udvideradgangen). Det selvstændigeindhold af denne opsamlings-bestemmelse ligger i atmyndigheden skal sikre at envirksomhed afgiver oplysningermed henblik på at der kan givesaktindsigt i disse. Problemet kanligge i at informationerne ermangelfulde og ikke nødvendigviskan kontrolleres.
xx
12
udvider adgangen til aktindsigt, og på visse af punkterne er det set med meget positive briller.kodificering af retspraksis, hensigtserklæringer, formålsbestemmelser mv. som hverken udvider eller indskrænkeradgangen til aktindsigt3processuelle fremskridt, som har betydning for hvorledes man søger, klager mv.
7. Ophævelse af det subjektiveidentifikationskrav, der erstattesmed et krav om angivelse aftemaet foraktindsigtsanmodningen, dogsåledes at en myndighed kanundlade at behandle enanmodning om aktindsigt, i detomfang det vil nødvendiggøre etuforholdsmæssigtressourceforbrug (lovforslagets §9).8. Ret til at få foretaget ensammenstilling af oplysninger vedbrug af få og enkle kommandoer imyndighedernes databaser(dataudtræk) (lovforslagets § 11).9. Ret til at få indsigt i dendatabeskrivelse, der knytter sig tilen database (lovforslagets § 12).10. Pligt for myndighederne til af egendrift at overveje meroffentlighed(lovforslagets § 14, stk. 1).
Processuelt fremskridt, men detskal noteres at den samtidigtindeholder en mulighed for atgive afslag med henvisning tilressourceforbruget.
x
Fremskridt (udvider adgangen).
xxxxxxxxx
Fremskridt (udvider adgangen).
11. Udvidelse afmeroffentlighedsprincippet tilogså at omfatte sager undtaget fraaktindsigt lovforslagets § 14, stk.2).12. Lovregulering af myndighedernespligt til at foretage journalisering(lovforslagets § 15).
Gælder i forvejen efter adskilligeombudsmandsudtalelser ogvejledning om lov omoffentlighed i forvaltningen(http://bit.ly/13pT3wH)Gælder i forvejen jf. ovenfor.Se pkt. 8 herhttp://bit.ly/13pT3wH
13. Etablering af et forsøg med enpostlisteordning (lovforslagets§16).14. Pligt for myndighederne tilløbende at give information omderes virksomhed (lovforslagets §17).15. Etablering af en såkaldtoffentlighedsportal (lovforslagets§ 18).16. Aktindsigt i bødeforelæg, der ervedtaget af en juridisk person(lovforslagets § 19, stk. 2).
Kodificering af en pligt der gælderjf. god forvaltningsskik. Udviderikke adgangen, men kan give etbedre overblik.http://bit.ly/12IHfRUUforpligtende og derfor kan kunfremtiden vise om det er etfremskridt.Fremskridt, men oplagt ogdermed uden reel betydning.
Fremskridt, men reelt udenbetydning da oplysningerne iforvejen udbydes af andre (f.eks.Update)Fremskridt (udvider adgangen)
17. Ret til indsigt i den øversteledelseskontrakt for så vidt angåroplysninger om de overordnedeprioriteringer for den pågældendemyndighed (lovforslagets § 21, stk.4).18. Bemyndigelsesbestemmelse omaktindsigt i visse kommunale ogregionale internearbejdsdokumenter (lovforslagets§ 23, stk. 3).19. Ret til indsigt i såkaldtepraksisoversigter (lovforslagets §26, nr. 5).20. Ret til indsigt i interne fagligevurderinger i endelig form, derindgår i en sag om et fremsatlovforslag mv. (lovforslagets 29,stk. 1, 1. pkt.), dog bortset fra detilfælde, hvor den pågældendeinterne faglige vurdering findes idokumenter, der er udarbejdet tilbrug for (den direkte)ministerrådgivning ellerrådgivning af formandskabet i KLog Danske Regioner (lovforslagets§ 29, stk.1, 2. pkt.).21. Adgang for denaktindsigtssøgende til somudgangspunkt selv at bestemme,hvordan aktindsigten skalgennemføres (lovforslagets § 40).22. Indførelse af ensagsbehandlingsfrist på syvarbejdsdage, som efteromstændighederne kan fraviges,for den myndighed, der modtageren anmodning om aktindsigt mv.,men (lovforslagets § 36,stk. 2).23. Ret til at påklage enaktindsigtsafgørelse mv. direkte tilden øverste klageinstans(lovforslagets 37, stk. 1).24. Indførelse af ensagsbehandlingsfrist på 20arbejdsdage, som efteromstændighederne kan fraviges,for vedkommende klageinstans,(lovforslagets § 37, stk. 3).
Fremskridt (udvider adgangen)
xxxx
Tvivlsomt fremskridt, da det ikkekan vides hvorledesbemyndigelsen vil blive anvendt.Fremskridt, men i bund og grundgives dette allerede af langt defleste myndigheder.Muligt fremskridt, men da deralene gives indsigt i den endeligeform, så kan det vise sig at der vilvære ’spændende’ tal skjult i deforeløbige udgaver.
Processuelt fremskridt (lille)
xx
På papiret et lille processueltfremskridt, men mangemyndigheder overholder iforvejen ikke fristen og derfor kanden visse sig at være indholdsløs.Processuelt fremskridt.
xx
Processuelt fremskridt.
25. Klagevejledningspligt tiltilsynsmyndigheden i forhold tilkommunale og regionaleaktindsigtsafgørelser mv.(lovforslagets § 38).26. Ret til særskilt at påklagesagsbehandlingstiden(lovforslagets § 39).
Kodificering af godforvaltningsskik.
xxx
Lille processuelt fremskridt, menreelt sker det allerede i dag.(http://bit.ly/13pZLmd)