Retsudvalget 2012-13
L 144
Offentligt
1248245_0001.png
1248245_0002.png
1248245_0003.png
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
14. maj 2013ForvaltningsretskontoretMorten Niels Jakobsen2011-7650-0001773324
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 123 vedrørende forslag til lovom offentlighed i forvaltningen (L 144), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 8. maj 2013. Spørgsmålet er stillet efter øn-ske fra Pia Adelsteen (DF).
Morten Bødskov/Morten N. Jakobsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 123 vedrørende forslag til lov om offentlighed i forvalt-

ningen (L 144):

”Hvad er ministerens holdning til, at Ombudsmanden klart harsagt, at Ombudsmanden ikke skal evaluere offentlighedslovensindhold, sådan som ministeren ellers har givet indtryk af, menudelukkende skal evaluere, om loven er blevet administreretkorrekt?”

Svar:

1.

Med det formål at understrege, at ministerbetjeningsreglen i lovforsla-gets § 24 skal fortolkes og anvendes restriktivt, og at den såkaldte folke-tingspolitikerregel i lovforslagets § 27, nr. 2, skal have et snævert anven-delsesområde og kun kan anvendes i bestemte, afgrænsede tilfælde, har re-geringen, Venstre og Konservative i tilknytning til den politiske aftale omen ny offentlighedslov, som blev indgået den 3. oktober 2012, supplerendeaftalt, at der skal foretages en evaluering af de to nævnte regler, når dennye offentlighedslov har været i kraft i tre år.I overensstemmelse hermed følger det af supplementet til den politiske af-tale, at:”Der gennemføres en evaluering af ministerbetjeningsreglen og folke-tingspolitikerreglen (lovforslagets § 24 og § 27, nr. 2) i den nye of-fentlighedslov, når den har virket i en periode, med henblik på at fåbelyst, om praksis er i overensstemmelse med lovens hensyn til at be-skytte den interne, politiske beslutningsproces, herunder om at regler-ne som forudsat skal anvendes og fortolkes restriktivt.Aftaleparterne vil derfor via Folketingets Retsudvalg, når de pågæl-dende regler har været i kraft i tre år, anmode Folketingets Ombuds-mand om – på baggrund af de sager ombudsmanden har behandlet iden pågældende periode – at redegøre for, om praksis er i overens-stemmelse med de nævnte regler i den nye offentlighedslov.På baggrund af ombudsmandens udtalelse vil Justitsministeriet udar-bejde en redegørelse til Folketinget om erfaringerne med ministerbe-tjeningsreglen og folketingspolitikerreglen. Redegørelsen vil omfattebestemmelsernes anvendelse i praksis samt i forlængelse heraf, om derer behov for ændring af reglerne.
2
Redegørelsen vil i øvrigt mere generelt belyse de hidtidige erfaringermed loven, herunder de regler der indebærer mere åbenhed i den of-fentlige forvaltning.Justitsministeriet vil i forbindelse med udarbejdelsen af redegørelsenhøre relevante organisationer som f.eks. Dansk Journalistforbund ogDanske Medier.Justitsministeriets redegørelse vil efter de nærmere regler herom i Fol-ketingets Forretningsorden kunne sættes til debat i Folketinget.Aftaleparterne er enige om, at hvis evalueringen giver anledning tilovervejelser om ændringer af reglerne, kan det kun ske, hvis der mel-lem aftaleparterne er enighed herom.”Der kan desuden bl.a. henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 37 vedrø-rende lovforslaget.

2.

Som det fremgår ovenfor, følger det således klart af den supplerende po-litiske aftale, at det, som Folketingets Ombudsmand vil blive anmodet omat redegøre for, er, om praksis er i overensstemmelse med de nævnte regleri den nye offentlighedslov.Mine udtalelser om ombudsmandens rolle i evalueringen har været i over-ensstemmelse hermed.
3