Retsudvalget 2012-13
L 144
Offentligt
1251750_0001.png
1251750_0002.png
1251750_0003.png
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
23. maj 2013ForvaltningsretskontoretLisa Holm Petersen2011-7650-0001785445
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 146 vedrørende forslag til lovom offentlighed i forvaltningen (L 144), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 23. maj 2013. Spørgsmålet er stillet efter øn-ske fra Pernille Skipper (EL).
Morten Bødskov/Morten N. Jakobsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 146 vedrørende forslag til lov om offentlighed i forvalt-

ningen (L144):

”I den danske regerings strategi for udviklingshjælp, fremgårdet på side 11 vedr. åbenhed, at: ”Adgang til information og tilat ytre sig frit er centrale elementer i den rettighedsbaseredetilgang. Vi vil arbejde for, at alle mennesker har adgang til friog uafhængig information, så magthavere kan stilles til ansvarfor deres politik og prioriteringer. Det bør omfatte aktindsigt iden offentlige sektors forvaltning og åbenhed i gennemførelsenaf udviklingssamarbejdet. Vi vil arbejde for at realisere poten-tialet i informations- og kommunikationsteknologien til atstyrke den folkelige deltagelse, skabe øget adgang til informa-tion og viden og arbejde for den enkelte borgers deltagelse iden offentlige debat uden frygt for sanktioner fra myndighe-derne”Vil ministeren redegøre for, hvordan denne formulering stem-mer overens med det foreliggende udkast til ny offentligheds-lov, og vil ministeren redegøre for, hvorfor regeringen udadtilarbejder for aktindsigt i den offentlige sektors forvaltning, ogfor at alle mennesker har adgang til fri og uafhængig informa-tion, samtidig med at regeringen indadtil i Danmark lukker foradgangen til aktindsigt i centrale dele af den offentlige sektorsforvaltning, og dermed også for de danske borgeres adgang tilinformation og viden?”

Svar:

1.

De tre regeringspartier, Venstre og Konservative har som bekendt den 3.oktober 2012 indgået en politisk aftale om en ny offentlighedslov. Lov-forslaget udmønter denne aftale.Som det fremgår af den politiske aftale, er det et bærende princip for de-mokratiet, at borgerne og medierne har størst mulig adgang til at følge medi og dermed føre kontrol med, at alt går rigtigt til ved forvaltningens udfø-relse af dens opgaver.De nævnte partier står naturligvis bag den politiske aftale og lovforslaget.

2.

Det kan i øvrigt nævnes, at lovforslaget lægger op til en række væsentli-ge forbedringer af åbenheden i forvaltningen. Det kan i den forbindelsef.eks. nævnes, at den nye offentlighedslov fremover også vil gælde for sel-skaber, hvor det offentlige har en betydelig ejerandel, ligesom Kommu-nernes Landsforening (KL) og Danske Regioner fremover vil være omfat-tet af loven. Der indføres endvidere som noget nyt en ret til i overens-2
stemmelse med lovens almindelige regler at få aktindsigt i bødeforelæg,som selskaber har vedtaget i forhold til f.eks. arbejdsmiljø-, fødevare- ogmiljømyndighederne mv., ligesom der som udgangspunkt også vil væreadgang til aktindsigt i oplysninger om interne faglige vurderinger i endeligform, i det omfang oplysningerne indgår i en sag om et fremsat lovforslageller en offentliggjort redegørelse, handlingsplan eller lignende.Hvad særligt angår ministerbetjeningsreglen i § 24 foretages der – i lysetaf den debat, der har været – en nyaffattelse af denne bestemmelse, såledesat betingelserne for adgangen til at undtage dokumenter fra aktindsigt efterbestemmelsen præciseres. Dette vil tydeliggøre hensigten om, at bestem-melsen skal fortolkes og anvendes restriktivt, og det vil bidrage til, at be-stemmelsen ikke bliver anvendt forkert i praksis.

3.

Der ses ikke at være nogen modsætning mellem lovforslaget og det ud-drag fra regeringens strategi for udviklingshjælp, som er citeret i spørgs-målet.
3